Gå til innhold

Motivasjonen er borte, trenger forandring...


Anbefalte innlegg

Hei=)

Hang en del på denne delen av forumet før, men i de siste to årene har det dabbet litt av. Det samme har treningsinsatsen og fremgangen.

 

Så for å gjøre en lang historie kort: Hvordan får man tilbake motivasjonen?

 

Jeg startet for 5-6 år siden med RYP, kjøprte det i en del år før jeg prøvde med 5x5, og har vell trent det siden. Alle baseøvelser har vært med, og jeg har hatt fremgang. Formtoppen var vell for 2 år siden, med vekt på 92kg og ny pers på 112,5 i benken. Men, derifra gikk det nedover. Har vært i nærheten av å tangere den rekorden i vår, med 110 blank, men i det siste, har treningsviljen vært lik null.

 

Jeg har begynt å løpe en del (barefoot) og synes det er morsomt, men jeg vil gjerne finne tilbake til styrketreningen, da jeg merker på kroppen at det er lenge siden sist (i speilet).

 

 

Men, bare tanken på 5x5 gjør meg litt demotivert, så jeg vil gjerne prøve noe annet nå, men det må være effektivt. Et annet poeng er at hele økten må kunne gjennomføres på en liten time, da jeg har treningspause på jobb.

 

Hvordan det splittes er ikke så veldig nøye. Kan trene alt fra 0 til 5 dager i uken, og tenker da å ha i hvertfall 2 løpeturer. Er heller ikke veldig stress om det blir både styrke og løping samme dag, da jeg løper etter jobb.

 

Så er det noen som kan komme med tips?

Målene er å gå opp i vekt eller i hvertfall endre komposisjonen en del. Er på ingen måte "feit" og ser trent ut, men kansje litt bulky. er 183cm og veier omlag 85kg. Utseende er pri 1, styrke pri 2.

 

Vil tro at jeg har 1rm på 105kg i benken, 120-130kg i knebøy, 110 i mark, og klarer 5x4 chin/pullups med egen vekt, så vet dere sånn ca hvor landet ligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil prøve noe nytt, kan du alltids slenge deg på litt volumtrening for sarkoplasmisk hypertrofi (størrelse), men dette vil ta mer enn 1 time om du skal være effektiv. Du kan vel alltids gjøre 4/5-splitt, men det er nok mindre effektivt i de fleste tilfeller. Selv kjører jeg en 3-splitt:

 

- Bryst, triceps og skuldre

- Rygg og biceps

- Bein

 

Jeg finner dette mest effektivt pga. alle brystøvelser går også på triceps og skuldre, og de fleste ryggøvelser går på biceps. I mine økter, blir triceps og skuldre kjørt hardt selv under brystdelen, så å da skulle måtte ta triceps eller skuldre dagen etter, hadde det vært motproduktivt i det at musklene ikke får restituert seg ordentlig.

Lenke til kommentar

Om du vil prøve noe nytt, kan du alltids slenge deg på litt volumtrening for sarkoplasmisk hypertrofi (størrelse), men dette vil ta mer enn 1 time om du skal være effektiv. Du kan vel alltids gjøre 4/5-splitt, men det er nok mindre effektivt i de fleste tilfeller. Selv kjører jeg en 3-splitt:

 

- Bryst, triceps og skuldre

- Rygg og biceps

- Bein

 

Jeg finner dette mest effektivt pga. alle brystøvelser går også på triceps og skuldre, og de fleste ryggøvelser går på biceps. I mine økter, blir triceps og skuldre kjørt hardt selv under brystdelen, så å da skulle måtte ta triceps eller skuldre dagen etter, hadde det vært motproduktivt i det at musklene ikke får restituert seg ordentlig.

 

Wow, du er virkelig på jordet.. det tar mer enn 1 time om man er effektiv? Søk deg opp på PHAT ts. Veldig artig program man øker bra i størrelse på om man spiser maten sin. Om du ikke er vandt med så høy treningsfrekvens så kan du kutte ned på ett par øvelser. Tar alt i fra 30-60 minutt hver økt. Noe over det burde du ikke gå

Endret av Henholland1
Lenke til kommentar

Wow, du er virkelig på jordet.. det tar mer enn 1 time om man er effektiv? Søk deg opp på PHAT ts. Veldig artig program man øker bra i størrelse på om man spiser maten sin. Om du ikke er vandt med så høy treningsfrekvens så kan du kutte ned på ett par øvelser. Tar alt i fra 30-60 minutt hver økt. Noe over det burde du ikke gå

 

Du mener vel ikke at du med en 3-splitt klarer å trene bryst, triceps og skuldre effektivt på under en time? Selv om jeg ikke tar noen pauser, tar det over en time å fullføre alle settene i min rutine. Jeg pusher meg selv til det ytterste, og om jeg ikke er helt utslitt etter 5 sett, tar jeg flere.

 

Jeg sier ikke det er umulig å ha treningsøkter på under 1 time og likevel få noe ut av det, men da må du nok gjøre en 4-splitt eller 5-splitt.

 

Jeg ser stadig vekk folk som kommer inn halvveis i økta mi som løper fra apparat til apparat og løfter, så stikker de igjen før jeg er ferdig uten at de har fått kjørt seg. De mistolker andpustenhet for muskelutmattelse og orker ikke presse seg selv ytterligere, og dermed stagnerer de i både muskelbygging og prestasjon.

Lenke til kommentar

Du mener vel ikke at du med en 3-splitt klarer å trene bryst, triceps og skuldre effektivt på under en time? Selv om jeg ikke tar noen pauser, tar det over en time å fullføre alle settene i min rutine. Jeg pusher meg selv til det ytterste, og om jeg ikke er helt utslitt etter 5 sett, tar jeg flere.

 

Jeg sier ikke det er umulig å ha treningsøkter på under 1 time og likevel få noe ut av det, men da må du nok gjøre en 4-splitt eller 5-splitt.

 

Jeg ser stadig vekk folk som kommer inn halvveis i økta mi som løper fra apparat til apparat og løfter, så stikker de igjen før jeg er ferdig uten at de har fått kjørt seg. De mistolker andpustenhet for muskelutmattelse og orker ikke presse seg selv ytterligere, og dermed stagnerer de i både muskelbygging og prestasjon.

 

Jo. Da er det heller du som har misforstått helt. Man burde holde seg rundt 1 time, helst ikke over. Ikke noe problem å kjøre 3 splitt på under 1 time. Få noen til å hjelpe deg å sette opp ett program, det høres ikke helt fornuftig ut at du velger antall sett ut i fra hvor sliten du er.

Lenke til kommentar

Du mener vel ikke at du med en 3-splitt klarer å trene bryst, triceps og skuldre effektivt på under en time? Selv om jeg ikke tar noen pauser, tar det over en time å fullføre alle settene i min rutine. Jeg pusher meg selv til det ytterste, og om jeg ikke er helt utslitt etter 5 sett, tar jeg flere.

Kjører stort sett pressøkten min på rundt 45-50 minutter.

Lenke til kommentar

Kjører stort sett pressøkten min på rundt 45-50 minutter.

 

Trener ikke du for styrke uansett, da? Selv gjør jeg (ikke i rekkefølge) 5 sett db press supersettet med cable flys og negative push-ups deretter, også har jeg 5 sett skulderpress, 5 sett side lateral raises, 5 sett dips, også kjører jeg triceps pushdown og pulldown til jeg er helt utkjørt i armene, og der går det ofte sammenlagt rundt 10 sett.

 

Jeg tar meg gode pauser på 1-2 min; er ikke helt fanatisk på at pausemellomrommet skal være en nøyaktig tid.

 

Ser ikke helt hvordan min rutine skal bli unnagjort på under en time. Dere er hjertelig velkomne til å ta turen til tromsø og prøve dere!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan min rutine skal bli unnagjort på under en time. Dere er hjertelig velkomne til å ta turen til tromsø og prøve dere!

 

Ta turen til Tromsø å prøve oss? Last opp "rutinen" din her da vel. Du er fortsatt nybegynner og jeg blir veldig overrasket om du har satt opp ett optimalt program til deg selv. Spesielt når du sier at den ikke er gjennomførbar på 1 time. Hadde du vært strongman og gått på vekst, steroider og insulin kunne jeg vært enig med "filosofien" din om at 1 time ikke holder, men for en som er naturlig burde man holde seg rundt 1 time.

Lenke til kommentar

Ironisk at det som kommer ut av en diskusjon om hva som er fasit er nok et eksempel på at det ikke fins noen fasit, men mange riktige svar.

 

Har du sett på PHAT trådstarter?

 

Skal sjekke det ut ja:) Tar også gjerne i mot andre program som kan deles i 5 split på under 1 time per økt, og som er morsomme å trene:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...