Gå til innhold

PC-markedet er katastrofalt dårlig


Anbefalte innlegg

Håper at kommende generasjon bedriftsbærbare ikke blir like konservativt utstyrt som tidligere (Pro, Elitebook og T serien har ikke kommet med refreshes i år engang, pleier å komme mai-juni), sitter fortsatt på en probook med c2d som hovedmaskin og må ærlig talt si at jeg fortsatt ikke har funnet en verdig erstatter, og ønskelista mi er ikke spesielt sær:

NGFF SSD slot / msata + HDD

DisplayPort + HDMI (eventuelt også Thunderbolt eller AMD Dock Port)

USB3 x 4 (inkl always on port)

Haswell, eventuelt Richland (Kabini for netbooken)

IPS / PLS panel med høy oppløsning

Brukerutbyttbart batteri

Fully servicable med servicemanual tilgjengelig

 

Simen1s kommentar om "manglende nyvinninger" er nokså treffsikker, det finnes dog en del nyvinninger der ute, men de blir ikke puttet inn i mange godt sammensveisede produkter.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er helt unødvendig å reise ut i verden, faktisk holder det med å se hva folk skriver på internett. Jeg ser en og annen fanboi som har forsøkt å pushe iPad på moren sin, jeg ser bråter med fanbois som mener iPad er fremtiden, men jeg ser ingen som hevder det er en fullverdig datamaskin for deres eget behov. Det er alltid for en eller annen hypotetisk bestemor som ikke egentlig eksisterer. Copy & paste er ikke avansert i det hele tatt, men fryktelig vanskelig på nettbrett.

Jup ta nå med at en pad eller smartphone kun koster litt mindre en en billig laptop. Det er ikke det folk I uland kjøper, vel det går sikkert en del billige smartphones.

 

Noen peker på at ytelsen ikke har økt så mye, mer viktig at systemkravene ikke har økt mye de siste 5 årene. Vista og xbox 360 var det som satte systemkravene for å si de slik.

Rundt denne tiden byttet folk til bærbare pcer, disse brukes fortsatt.

Bedre hjelpeprogrammer og mer pc kunskap gjør at færre bytter pc når den blir full av drit men heller får noen til å formatere den.

 

Retina skjermer og neste generasjon konsoller vil nok hjelpe litt på salget men ikke så mye, pcer er I ferd med å bli mer som hvitevarer.

Lenke til kommentar

Problemet er vel dette forbanna store fokuset på "ultrabooks". Disse har ca. like stor ytelse som et nettbrett, og nå kan du jo koble alt mulig rart på nettbrettet så ultrabooks blir ubrukelige.

 

Litt mer fokus på noen kraftigere ultrabooks, takk. Når jeg begynner å se lette bærbare (og batteritid driter jeg i) med 3GHz prosessor og en litt mer kraftig grafikkpart og som ikke koster skjorta, da skal jeg kjøpe meg bærbar.

 

Ultrabook er en total fiasko mtp. dagens nettbrett og tablets. Nå er tiden inne for kraftigere laptoper, for det er vel stort sett bare gamere og "gamere" som trenger laptoper.

 

 

Selv har jeg planer om å rett og slett bygge en egen laptop, og med min ønskeliste er det mulig at hele hovedkortet må designes selv, modifisere et eller kombinere to allerede designede hovedkort.

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Her synes jeg Hardware.no burde gjøre en innsats for å få folk til å bygge PC selv. Lag en oppdatert video på hvordan du gjør det og vis hvor enkelt det faktisk er! Gjerne videresend artikkelen til VG, kanskje blir det trykket i papirutgaven?

 

Synes det er trist at PC-markedet blir butt fucked på denne måten! Og folk betaler mange, mange tusen for nettbrett, som er amøbemaskiner iforhold.

Lenke til kommentar

Det kan ikke ha litt med å gjøre at det har vært liten utvikling på stasjonære de siste årene, så maskinene rett og slett holder koken lenger ?Til "vanlig" bruk så trenger ikke folk bytte ut stasjonære hvert år lenger fordi maskinvaren de har ikke klarer å drive ny programvare ... bare ett spørsmål ....nesten alt en "hvermansen" trenger både til hjemmebruk og kontorbruk kan utmerket godt bli gjort på en 2 -5 år gammel stasjonær eller Laptop, og de som trenger nytt for hjemmebruk, der det går mest i surfing og nettbank ... de klarer seg greit med en flat fjøl ...

 

Sitter ofte å surfer på en gammel holk fra ca 2003, socket 754 og med "relativt nytt" agp skjermkort. Til mitt bruk ville jeg nok hatt et nyere skjermkort om jeg fikk tak i, byttet til SSD (kjører raptor 34 GB) og satt inn mere ram (kjører med 2 GB, da 2 GB ble brukt til å sette sammen en annen pc), så ville den nok dekt behovet mitt i enda lengre tid.

 

Nå sikler jeg istedet på et nyere skjermkort til HTPC'en med støtte for flere skjermer (og lar guttungen overta mitt 4770), samt bytter ut den gamle 19" 4:3 med en 27" 1080p 16:9 som speiler samme innhold som tv-skjermen, så blir nok det til at denne pc'en enten pensjoneres eller delene går inn i NAS'en som per i dag kjører på socket A, med mindre jeg oppgraderer til AM3+ også på den...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Å nei, PC-salget er synkende og det blir nå bare solgt 300+ millioner nye PCer hvert år! Jaja, da var PCen død. Igjen.

Hvor mange PC'er skrotes i samme tidsrom? Hvor mange av kjøperne er førstegangskjøpere? Hvor stor andel av det totale IT-markedet utgjør PC'er? Hvor stor andel av PC'ene går til bedrifter kontra private?

 

Slik jeg ser verden så er PC'en på vei til å bli et nisjeprodukt for spesialiserte oppgaver i næringslivet og en liten håndfull entusiaster. PC'en slik vi kjenner den fra siste 30 år er en døende (ikke død) greie.

Lenke til kommentar

Hvor mange PC'er skrotes i samme tidsrom? Hvor mange av kjøperne er førstegangskjøpere? Hvor stor andel av det totale IT-markedet utgjør PC'er? Hvor stor andel av PC'ene går til bedrifter kontra private?

 

Slik jeg ser verden så er PC'en på vei til å bli et nisjeprodukt for spesialiserte oppgaver i næringslivet og en liten håndfull entusiaster. PC'en slik vi kjenner den fra siste 30 år er en døende (ikke død) greie.

 

Gamere vil det være en god del av, og de er hverken nerder eller entusiaster, men vanlige, unge mennesker. De fleste svært populære spill gjør seg bedre på en PC enn på en liten laptop med svak ytelse og håpløs skjerm, tastatur og mus, og inntil man får små laptoper med 24" skjerm, cherry MX-taster og innebygget gamermus vil ikke laptopene kunne ta over gamingsegmentet. End of story :)

 

I tillegg har du de som driver med andre ting som er umulig via bærbare enheter, som photoshop, torrents/filservere osv. Entusiastene dine komemr i tillegg til denne bølingen. Som andre har nevnt før: grunnen til at PC-salget stuper er at Intel har blitt regelrett elendige ift å forbedre ytelsen i prosessorene sine. Det finnes ingen god grunn til å gå fra Sandy Bridge til Haswell dersom det er ytelse du er ute etter.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...