Gå til innhold

Spør Piratpartiet om deres politikk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor heter dere "Piratpartiet" i stedet for noe som ikke gjør at 90% av nordmenn får et negativt inntrykk før de engang har tatt en titt på partiprogrammet? Hvorfor ikke noe med ordet liberalisme?

 

En av mine hjertesaker fram mot valget til høsten er debatten rundt piratkopiering og personvern på nett. Hvorfor skal jeg stemme på dere framfor et parti som har mer eller mindre like meninger om DLD og "ulovlig" fildeling, men som faktisk har mulighet til å komme over sperregrensen, som f.eks. Venstre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er dette et lukket parti eller kan hvem som helst bli med og eventuelt bli en av de folkevalgte?

 

Det førstkommende valget nå, er stortingsvalget, og der har fristen for å endre valglistene gått ut.

Våre valglister ligger her: http://wiki.piratpartiet.no/index.php?title=Stortingslister

 

Ellers er det bare å bli med som medlem, vi er et "gjørokrati", hvor engasjement og initiativ blir satt stor pris på.

Så ja, alle kan bli med og ønske å bli folkevalgt representant.

Vi er også et parti som i likhet med Miljøpartiet de Grønne, tillater medlemsskap i andre partier - og jeg er også med i MdG.

Lenke til kommentar

Hvorfor heter dere "Piratpartiet" i stedet for noe som ikke gjør at 90% av nordmenn får et negativt inntrykk før de engang har tatt en titt på partiprogrammet?

 

Valg av navn er nok litt humoristisk og oppviglersk betinget.

Vi er et friskt og ungt parti, og signaliserer gjerne det ved å ta et navn som får folk til å stoppe opp litt og lure på hva vi /egentlig/ står for.

Da hopper vi også over et trinn i Ghandi-strategien, nemlig trinn én:

  1. Først ignorérer de deg
  2. Så latterliggjør de deg
  3. Så motarbeider de deg
  4. Så vinner du

Jeg tror ikke det er automatikk i at vi hadde blitt tatt mer seriøst, om vi hadde kalt oss "Det Seriøse Partiet".

 

En av mine hjertesaker fram mot valget til høsten er debatten rundt piratkopiering og personvern på nett. Hvorfor skal jeg stemme på dere framfor et parti som har mer eller mindre like meninger om DLD og "ulovlig" fildeling, men som faktisk har mulighet til å komme over sperregrensen, som f.eks. Venstre?

 

Fordi vi bedriver ikke stemmefisking, men ønsker å faktisk gjøre noe aktivt.

Mange av våre medlemmer har peiling på hva de snakker om innen dette emnet, og har skyhøy teknisk kompetanse og erfaring fra internett og skjulte forum og darknet og deepweb, som hadde blåst såkkene av en stakkers Venstre-stemmesanker.

 

Slik sett kan vi med 1% stemmer antagelig få mye mer til enn Venstre hadde fått til med 10% stemmer.

Men du velger selv. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor heter dere "Piratpartiet" i stedet for noe som ikke gjør at 90% av nordmenn får et negativt inntrykk før de engang har tatt en titt på partiprogrammet? Hvorfor ikke noe med ordet liberalisme?

 

En av mine hjertesaker fram mot valget til høsten er debatten rundt piratkopiering og personvern på nett. Hvorfor skal jeg stemme på dere framfor et parti som har mer eller mindre like meninger om DLD og "ulovlig" fildeling, men som faktisk har mulighet til å komme over sperregrensen, som f.eks. Venstre?

 

Yupp, valget av idiotisk partinavn er grunnen til at dette ikke kommer til å få noe som helst påvirkning, derfor er det en død stemme og ikke vits.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Yupp, valget av idiotisk partinavn er grunnen til at dette ikke kommer til å få noe som helst påvirkning, derfor er det en død stemme og ikke vits.

 

Det stemmer nok ikke.

Nå sist fikk island inn tre piratparti representanter til althing, og vi har vel fremdeles to representanter i det europeiske parlamentet?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_Parties_International

 

In 2009 the original Pirate Party won 7.1% of the vote[8] in Sweden's European Parliament elections and won two of Sweden's twenty MEP seats, inspired by a surge in membership following the trial and conviction of three members of the ideologically aligned Pirate Bay a year earlier.[9]

Lenke til kommentar

Jeg forstår at programvarepatenter er problematisk. I den grad noen har enerett på en logisk prosedyre vil dette hindre framfor sikre framtidig innovasjon. Ett patent hindrer markedet til å finne opp nye måter å sette sammen logiske prosedyrer på, for å løse nye problemer.

 

Men hvorfor er biologiske patenter en ulempe i følge partiprogrammet?

Endret av rockPaperScissors()
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi identifiserer oss ikke med farger, og befinner oss ikke på verken høyre eller venstre, men ønsker å piratkopiere det beste av de andre partiene sin politikk, og også fronte vår egen. Det som er viktig for oss, er frihet, og retten til selv å velge og kunne være med å bestemme.

Dersom dette stemmer, hvorfor ønsker dere å monopolisere statens makt over bedrifter ved å kalle dem "allmenntjenester" og derfor KREVE at staten skal tilby disse tjenestene?

 

Hvorfor er det ønskelig at piratpartiet nærmest skal erklære internett og pengebehandlingstjenester som "menneskerett"? - Dette er tydelig å identifisere seg med en en farge, og skyver piratpartiet langt ut på venstresiden.

 

Derfor ønsker vi å innføre en helt ny demokratisk prosess, hvor våre velgere (medlemmer) skal kunne være med og bestemme vår politikk for saker. Dette kaller vi breddedemokrati, og vi tror at det vil være en naturlig utvikling av demokratiet. I tillegg vil vi gjerne åpne for at folk skal kunne stille spørsmål direkte til Stortinget, og vi ser for oss at det er noe vi enkelt kan bidra til.

Vi kan sende spørsmål direkte til stortinget i dag, selv har jeg sendt flere hundre eposter til stortinget, og fått svar i løpet av relativt kort tid.

 

Vi vil ikke utsette problemer til valgår, vi vil håndtere dem kontinuerlig. Vi vil ikke vente til problemer vokser seg store nok til at vi får en gevinst av å håndtere dem, vi ønsker å være folkets tjenere og talerør på Stortinget.

Er det da å forstå at en koalisjon med piratpartiet ikke kan finne sted? - evt. hvilke partier ville piratpartiet assosiert seg med?

 

 

Q: Hvordan fungerer dette med breddedemokrati i praksis, da?

A: I praksis har vi en samling retningslinjer og prosedyrer, en wiki (wiki.piratpartiet.no), et forum (forum.piratpartiet.no), og et avstemningsverktøy som vi forsøker å benytte.

Saksgangen der er da som beskrevet på wikien for "Programbanden" (http://wiki.piratpar...3E_saksdatabase).

* Man utformer et forslag

* Sender det inn

* Det blir en vurdering og en debatt og en avstemning osv..

Jeg forstår det slik at dere ønsker å innføre direktedemokrati, svært få er nok interessert i å stemme veldig ofte; samt at mange er kritiske til elektroniske stemmer. Alle elektroniske stemmer kan enten forfalskes, eller må spores ned til hver enkelt stemmene borger. Så med andre ord vil staten nå få full innsikt i hva du og jeg stemmer.

 

Så mitt spørsmål er følgende: Er det virkelig et demokrati, om staten kan se hva jeg stemmer? - Er det et demokrati dersom jeg må stemme mot min vilje for å unngå å bli forfulgt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ynskjer Piratpartiet at det skal vere fritt fram å kopiere alt det ein vil? Korleis skal produsentane av åndsverk i så fall få betalt for det dei lagar, slik at dei kan halde fram med dette til beste for oss alle? Evt., korleis skal dette regulerast?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man ikke få kopiert? - Dersom noen finner opp et produkt må det uansett selges, det vil ta lang tid før noen kan kopiere fysiske produkter, og innen denne tiden har det meste av salget allerede skjedd; så produsenten kan jobbe videre med å forbedre og gjøre produktet sitt billigere.

 

Til "teoretiske" eller ikkefysiske produkter, er saken en annen, spørsmålet blir vel om man eier sine ord; skal jeg kunne kreve at ingen siterer meg uten å betale meg for det?

 

At produsenter bruker penger på å produsere sine verk, og de blir kopiert, betyr rett og slett at markedet har forandret seg; i dag ligger det ikke lenger penger i CDer, det finnes tjenester som gjør mye musikk tilgjengelig; for mange er dette ønskelig. - For øvrige inntekter, er det mulig å arrangere kino-fremvisning eller konserter.

 

Det som derimot IKKE er til fordel for forbrukere er at musikkbransjen skal styre politikere til å bedrive heksejakt av dem som tyr til kopiering av et produkt.

 

Hvorfor skal man regulere? - Hvem skal regulere? - og hvor mye av din og min frihet vil du ofre for å regulere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

At produsenter bruker penger på å produsere sine verk, og de blir kopiert, betyr rett og slett at markedet har forandret seg; i dag ligger det ikke lenger penger i CDer, det finnes tjenester som gjør mye musikk tilgjengelig; for mange er dette ønskelig. - For øvrige inntekter, er det mulig å arrangere kino-fremvisning eller konserter.

(...)

 

Streamingtenester er regulerte ved at dei krev abonnement, og at ein ikkje kan laste ned musikken. Årsaka til at slike tenester finst er at nokon er villige til å betale for å abonnere på dei. Dersom alle lasta ned all musikken gratis utan å abonnere ville tenestene verte dårlegare, fordi det ikkje ville vere mogeleg å tene pengar på dei. Eg er einig i at det kunne ha vore interessant om ein kunne kopiere fritt, spørsmålet mitt er korleis Piratpartiet meiner at dette kan organiserast slik at både produsentar og forbrukarar vert fornøgde. Som du er inne på, kan kanskje ei mogelegheit vere at cd-ar, streaming osv. kunne sjåast på som gratis "reklame" for musikken, og at konsertar vart levebrødet for artistane og/eller opphavspersonane.

 

Også bøker kunne vere kjekt å få lese/kopiere fritt. Slik det er no er det ei fredingstid på 70 år etter at forfattaren er død. Dersom alle bøker låg fritt tilgjengeleg på nettet ville det vel vere få forfattarar som ville fått noko å leve av. Resultatet slik det er no er at gamle bøker som likevel ikkje er i sal er vanskeleg tilgjengelege. (Hadde biblioteket vore "oppfunne" idag hadde vel opphavsrettorganisasjonane og styresmaktene sytt for at dei vart ulovlege). Korleis kan dette organiserast på ein betre måte? Eksempel kan vere Nasjonalbiblioteket si digitale bokhylle, der mange bøker utgitt før 2000 vert gjort tilgjengelege (rett nok ikkje for nedlasting) etter ein avtale med opphavsrettsorganisasjonen KOPINOR, som eg reknar med har fått ein pengesum for dette.

 

Poenget mitt er at eg ynskjer at mest mogeleg vert så fritt tilgjengeleg som mogeleg, utan at det går ut over levebrødet til opphavspersonane/artistane/oppfinnarane, og dermed utvalet. Det store spørsmålet vert då korleis dette skal organiserast. At alt er fritt er ikkje alltid noko god løysing, for då vert det kanskje færre som orkar å lage noko. Ideelt sett må det finnast ein balansegang som sikrar både produsent og forbrukar, og der ein slepp å straffeforfølgje folk for å oppretthalde denne balansen. Eller skal ein kanskje la Staten (f. eks. via Nasjonalbiblioteket) betale for gildet?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Svarer på disse spørsmålene imorgen. :)

Dersom dette stemmer, hvorfor ønsker dere å monopolisere statens makt over bedrifter ved å kalle dem "allmenntjenester" og derfor KREVE at staten skal tilby disse tjenestene?

Hvorfor er det ønskelig at piratpartiet nærmest skal erklære internett og pengebehandlingstjenester som "menneskerett"? - Dette er tydelig å identifisere seg med en en farge, og skyver piratpartiet langt ut på venstresiden.

Jeg forstår det slik at dere ønsker å innføre direktedemokrati, svært få er nok interessert i å stemme veldig ofte; samt at mange er kritiske til elektroniske stemmer. Alle elektroniske stemmer kan enten forfalskes, eller må spores ned til hver enkelt stemmene borger. Så med andre ord vil staten nå få full innsikt i hva du og jeg stemmer.

Så mitt spørsmål er følgende: Er det virkelig et demokrati, om staten kan se hva jeg stemmer? - Er det et demokrati dersom jeg må stemme mot min vilje for å unngå å bli forfulgt?

Ynskjer Piratpartiet at det skal vere fritt fram å kopiere alt det ein vil? Korleis skal produsentane av åndsverk i så fall få betalt for det dei lagar, slik at dei kan halde fram med dette til beste for oss alle? Evt., korleis skal dette regulerast?

Lenke til kommentar
Også bøker kunne vere kjekt å få lese/kopiere fritt. Slik det er no er det ei fredingstid på 70 år etter at forfattaren er død. Dersom alle bøker låg fritt tilgjengeleg på nettet ville det vel vere få forfattarar som ville fått noko å leve av.

Det er jo hyggelig å høre at det er lovfestet at der er ett liv etter døden, og at forfatterne har sikret seg sitt levebrød en livstid i himmelen (eller helvete), om enn ikke i all evighet. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er galskap at forfatterverk omtrent skal sidestilles med eiendom over så mange år. Når kjøpte du sist en bok som var over 50 år? Jeg kan ikke huske når jeg gjorde det sist. Jeg vil tippe at problemstillingen så lang opphavsrett forsøker å imøtekomme bare gjelder en svært liten promille av alle forfatterverk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey_Mouse_Protection_Act

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...