Gå til innhold

Spør Piratpartiet om deres politikk!


Anbefalte innlegg

Det største parasittpartiet i Norge er i mine øyne Arbeiderpartiet, altså er de parasitter på befolkningen. Meler selv kake, og lar folket slite for å bringe godene på bordet. Kompis til kompis til kompis...

 

(har nok selvfølgelig mye å si at de har hatt mange perioder med makt og synlighet, potensiale for at andre partier ikke er bedre er jo ganske stor)

Jeg er enig! :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at Piratpartiet kun fokuserer på EN sak (eller mer korrekt, en kategori av saker) er nettopp vår styrke.

Men det hjelper jo lite når dere ikke kommer i regjering og kan stemme over det. :/

Jeg er enig i deres hovedsaker. Det er jo Venstre også. Vi er like opptatt av dette som dere. I alle fall deres hovedsaker som å bli kvitt DLD og den nye åndsverksloven og sånt...

 

Vi trenger ikke hestehandle på våre kjernesaker, og det bør ikke være vanskelig for våre samarbeidspartnere å akseptere våre krav.

Dette er også Venstres kjernesaker. Dette vil heller ikke Venstre hestehandle bort. Dette er viktige liberale prinsipper. =)

 

 

En stemme på Piratpartiet derfor garantert en stemme på at våre digitale rettigheter blir ivaretatt, og at grunnlaget for demokratiet styrkes gjennom styrking av ytringsfrihet, personvern, og retten til anonymitet.

Samme er det med Venstre. =) Hvorfor kan dere ikke bare bli en del av Venstre i stedet?? :p

 

Hvis man er opptatt av kjernesakene til Piratpartiet ser man det slik at det er alle dere andre "småpartier" som sørger for at stemmene blir "spredd utover" ;)

Joda. Kan jo si det på den måten også :p

Men vi er sterkere samlet. Jo større Venstre blir jo større sjanse har jo Venstre, det samme gjelder jo PIR, men sannsynligheten for at V får til noe vil jeg påstå er større dersom vi får stemmene. = )

Men men som sagt syntes jeg det PIR står for er bra, så jeg har ikke noe i mot dere. :)

Lenke til kommentar

Dersom det ikke anonymiseres på en god måte, hva da? - Og dersom det anonymiseres på en god måte, hvordan vet vi at ingen jukser med stemmene?

Det skal mye til for å fysisk fylle ut nok stemmesedler til å vende et valg, men elektronisk er det sikkert ikke noe problem.

Åpen kildekode gjør ikke elektronisk valg trygt, og jeg tror vi vil se mye valgjuks på slike maskjiner, gjerne like dem som har skjedd tidligere.

Jeg stemte elektronisk på evalg.stat.no idag, og det er nå 12 kommuner som tillater elektronisk stemming.

Fremskrittet... går fremover.

Stusser litt når du skriver mine meninger. Er det dine personlige meninger, eller er det partiets?

Piratpartiet går til valg på vårt kjerneprogram, som du kan lese her: http://piratpartiet....erneprogrammet/

Vårt politiske breddeprogram har ikke blitt ferdigstillt til valget.

Når jeg skriver mine personlige meninger, så er det akkurat det jeg mener. Det er ikke politikk som har blitt vedtatt av Piratpartiet som helhet.

Også lurer jeg litt på hva partiet mener om Helse.

Det er et litt for stort tema til at jeg vil synse noe om det, i denne omgang, så nært opp mot valget som vi tross alt går til kun på kjerneprogrammet.

Kan sikkert med hell ta det opp igjen senere. :)

Jeg lurer også på hvordan partiet ser for seg at andre da ikke bare snapper opp muligheten for å patentere når "oppfinneren" er uengasjert til å sikre seg patentet. Patenttyveri burde jo også stå på dagsorden, men hvordan skal man sikre seg når det ikke foreligger noen rettighet, og andre fritt kan stjele?

Vi er ikke imot patenter generelt, vi er imot at rettigheter for åndsverk skal kunne vare i urimelig lang tid etter oppfinneren / kunstneren sin død. Dette fører til ting som patent-monopolisering, patent-troll, og at åndsverk ikke kan bevares for ettertiden fordi det ikke er lov å kopiere dem.

Endret av Rogaland Piratparti
Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt forståelse for at det ikke finnes vilje nok til å ferdigstille et program for valgperioden. Markesføringen er tynn, og det burde jo være den største selvfølgelighet på tross av at partiet er ungt og ikke har fått etablert hva de vil i løpet av de neste 4 årene.

 

Altså i forhold til velgerne da. Også.. Hvordan forventer dere å bli mottatt av andre Stortingsrepresentanter som er på søk etter koallisjonspartnere, eller er koallisjon helt uaktuellt for dere og/eller i denne omgang? Når det mangler et program for de 4 neste år.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt forståelse for at det ikke finnes vilje nok til å ferdigstille et program for valgperioden. Markesføringen er tynn, og det burde jo være den største selvfølgelighet på tross av at partiet er ungt og ikke har fått etablert hva de vil i løpet av de neste 4 årene.

Altså i forhold til velgerne da. Også.. Hvordan forventer dere å bli mottatt av andre Stortingsrepresentanter som er på søk etter koallisjonspartnere, eller er koallisjon helt uaktuellt for dere og/eller i denne omgang? Når det mangler et program for de 4 neste år.

Jeg er enige i flere av ankepunktene dine, enn jeg skulle ha ønsket.

Personlig har jeg vært den mest aktive i partiet mtp å oppmuntre og tilrettelegge for bidrag til et politisk breddeprogram, men det er flere ting som har gjort at det ikke gikk i boks i denne omgang.

Så det må vi ta våre refleksjoner rundt internt, og jeg har trua på at vi kan gjøre noe med det.

Det aller viktigste for oss nå utad, blir derfor å fokusere på våre kjernesaker. Så får vi heller ta tiden til hjelp til å bygge et bredt politisk program, slik også alle de andre partiene har måttet gjøre før oss. :)

Lenke til kommentar

Turbo, dette er ikke Den Store Venstre Vs. Piratpartiet-tråden. Du vet utmerket godt selv at dette har vi hatt en dialog om på PM, og at du selv har sendt meg en lenke til et nettsted hvor Venstre stadfester sin posisjon om omskjæring - og hvor du selv har tatt dette spørsmålet opp med dem, og bedt dem om et svar.

 

Fikk du et svar på det spørsmålet, eller er grunnen til at du velger å ta på meg og gå så hardt ut at du beskylder meg for løgn, at du rett og slett selv er dypt skuffet over den rungende tausheten som Venstre har valgt å besvare deg med?

 

Dette kan vi med fordel ta på PM. :)

 

Her er forresten tråden som jeg snakker om: http://liberal.no/2013/06/mer-rettsvern-for-barna/

Vi kan godt ta det her i all åpenhet. Det som er sant er at det er diskusjoner om dette i Venstre. Noe det ville vært også i PIR dersom de var like store. Men du finner intet i programmet til Venstre som åpner for noe av dette du påstår at vi vil.

 

Det er noen i Venstre som mener at man ikke burde forby det, fordi da vil de religøse som tror sterkt på dette, ta med seg barna til f.eks. Saudi-Arabia der en eller annen imam biter av forhuden til disse ungene med tennene i stedet. Norge har ikke regler som gjelder i utlandet. Og det blir litt vanskelig å straffe folk for å ha gjort det. Da må man jo sjekke forhuden på en hver baby som kommer hjem sammen med sin familie da jo... Eller hvordan tenker du at man skal gjøre det?

 

Disse Venstrefolka argumenterer da med at det ville vært bedre om det var lovlig og foregikk under kontrollerte og ordentlige former, og at det er utdannede kirurger som gjør disse inngrepene. Det er de av dem i Venstre som ikke tror at forbud løser problemene knyttet til dette. Men så har du andre røster i Venstre som er sterkt i mot det. Og jeg har jo lenket til Unge Venstres nettsider allerede. Disse vil forby det.

 

Saken er at dette er et vanskelig tema.

Det står ingen ting i stortingsvalgprogrammet vårt om dette.

Akkurat like lite som det står om det i PIR sine nettsider.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Kan noen i piratpartiet utdype litt mer på hvordan en stemme fra f.eks. meg får uttelling? Jeg synes ikke det er grundig nok gjennomgått enda. Og det var andre enn bare meg som spurte om svar på det spørsmålet også.

 

Hva blir det viktigste av det viktige dere har på listen over ting som skal gjennomføres, dersom lykken smiler for PIR i nettopp denne valgperioden? Nevn 2 ting i rekkefølge:

 

1. Hovedpoenget til PIR er å få til / endre ... (DLD?)

2. Saken er den at vi skal få til ...

 

Så om det er lyster for å nevne underpunkter så fyr løs med kanonene under de to første punkter.

Lenke til kommentar

 

 

Tar du dette i tråden som passer best til det, her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530929 ?

Jeg er ferdig med det. Men jeg bare forsvarer Venstre. Du gikk til angrep på Venstre også her, husk det. :)

 

Det er jo dette du mener skiller PIR fra Venstre. Du mener PIR har et etisk menneskesyn, mens Venstre har et uetisk siden Venstre har tatt opp dette til drøfting og forsøkt å se forskjellige sider av saken, og foretatt vurderinger rundt hva som er barns beste. Jeg svarer her på alle de spørsmål som blir rettet mot meg om det er greit. Det må jeg da få lov til? All den tiden jeg blir angrepet pga dette med omskjæring av guttebarn?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

 

I prinsippet mener jeg begge deler er mishandling når det handler om barn (selv om det i utgangspunktet er værre for jenter å bli omskjært).

 

Helt greit at voksne bestemmer seg for å omskjæres, men at det er greit for små guttebarn å bli omskjært med en kulturell eller religiøs begrunnelse, det skjønner ikke jeg.

 

Argumentet ditt for at det skal være lovlig er at det er bedre at det gjøres i Norge fremfor andre land, ikke sant?

Det jeg sier er at det er diskusjoner innad i Venstre som er høyt oppunder taket angående dette. Det er motstridende syn og oppfatniger, og Venstre har ingen offesiell politikk angående dette, nettopp fordi vi er uenige innad i partiet, og ikke har kommet frem til noe enda. Akkurat som PIR.

 

 

Jeg mener personlig at det burde være forbudt. La oss ha det klart.

Men, dersom det ikke fungerer... Dersom det fungerer slik at de sterkt religiøse da drar til utlandet, f.eks. Saudi Arabia, og lar en eller annen imam bite av forhuden til guttebarn med tennene uten bedøvelse, så vil jeg heller at det skal foregå i fordentlige former her i norge, utført av spesialister og under trygge forhold.

 

Skjønner du dilemmaet? Selv om man forbyr noe så er det ikke dermed sagt at dette hjelper de barna som blir rammet. Det kan faktisk bli stikk motsatt, altså de får det mye verre. ER det da riktig med et forbud? Eller burde man satse på noe som er smertefritt og trygt?

Lenke til kommentar

Kan noen i piratpartiet utdype litt mer på hvordan en stemme fra f.eks. meg får uttelling? Jeg synes ikke det er grundig nok gjennomgått enda. Og det var andre enn bare meg som spurte om svar på det spørsmålet også.

I Norge er det slik at man får partistøtte på 160,- per stemme per år, beregnet på bakgrunn av stemmer for foregående valg.

Piratpartiet stiller til valg for første gang, og de stemmer vi får inn nå, vil danne det stabile økonomiske grunnlaget for videre politisk arbeid.

Det er én grunn til at vi har behov for stemmer, en annen er at vi ønsker å bli tatt seriøst av de andre partiene, og helst vil vi komme til det punktet hvor Venstre råder velgerne til ikke å stemme på oss, men på SV isteden, og SV råder velgerne til ikke å stemme på oss men Venstre isteden. Denslags er veldig god utilsiktet humor, og det er viktig å ha det gøy i politikken.

Hva blir det viktigste av det viktige dere har på listen over ting som skal gjennomføres, dersom lykken smiler for PIR i nettopp denne valgperioden? Nevn 2 ting i rekkefølge:

1. Hovedpoenget til PIR er å få til / endre ... (DLD?)

Vi ønsker folkeavstemning om DLD.

Det er en så alvorlig inngripen i privatsfæren, påtrykket Norge av stater som står utenfor.

2/3 av Norges lover blir etter det jeg hører, bestemt i EU, og det er legitimt å da stille seg spørsmålet om Norge fremdeles er et uavhengig og selvstendig land, slik grunnloven slår fast.

En debatt om dette er så absolutt på sin plass, men først tar vi altså DLD.

 

2. Saken er den at vi skal få til ...

Så om det er lyster for å nevne underpunkter så fyr løs med kanonene under de to første punkter.

Vi ønsker å bidra til utvikling av demokratiet.

Slik jeg tolker det, med forbehold om at dette er mine tanker og ikke noe som enda er vedtatt internt:

1. HVEM som stemmer

Gi 16-åringer stemmerett så stemmer flere 18-åringer. Det er nå tre ganger så mange eldre som yngre som stemmer, dette fører til skjeiv prioritering til fordel for de eldre, på bekostning av de yngre.

2. HVORDAN man stemmer

I vårt demokrati blir man tvunget til å stemme på store partier eller få sin stemme forkastet.

Jeg ønsker at man skal kunne rangere stemmen sin over flere alternativer (si en til ti), slik at hvis partiet man stemte på som førstevalg havner under en sperregrense så blir stemmen automatisk overført til andrevalget.

Dette forhindrer en udemokratisk forkasting av stemmer og myker opp blokkpolitikken.

Jeg tror det vil resultere i et mye bedre demokrati, hvor mange av de 25% som ikke stemmer nå, vil velge å delta i demokratiet. :)

3. HVA man stemmer på

Jeg ønsker at det skal være mulig å stemme på saker, ikke bare et fullt partiprogram.

Dette mener jeg vil føre til bedre politikk generelt.

Lenke til kommentar

Men det hjelper jo lite når dere ikke kommer i regjering og kan stemme over det. :/

Du må ha litt lengre horisont enn bare neste valg. Det er kanskje usannsynlig at vi får mer enn ett mandat på tinget, men det viktigste er at Piratpartiet er en del av debatten, vi symboliserer digitale rettigheter.

 

Dette er også Venstres kjernesaker. Dette vil heller ikke Venstre hestehandle bort. Dette er viktige liberale prinsipper. =)

Venstres kjernesaker er litt vanskelig å fatte noen ganger, og det kommer fra en tidligere venstrevelger. Jeg har ikke oppfattet at Venstre kjemper veldig hardt for ytringsfrihet og retten til anonymitet f.eks, og fronter dette som sine viktigste saker. Miljø derimot...

 

Samme er det med Venstre. =) Hvorfor kan dere ikke bare bli en del av Venstre i stedet?? :p

Desverre er det ikke det samme med Venstre. Våre digitale rettigheter er ikke noe Venstre ikke kan gå på kompromiss med. Vi vil f.eks aldri la en regjering sitte som ikke jobber for våre kjernesaker. Venstre skal ha all honnør for å være det første norske partiet med baller nok til å utfordre den mektige IP-lobbyen, og jeg ville glatt stemt Venstre som mitt andrevalg (noe som desverre ikke er mulig i dagens demokrati, men som Piratpartiet gjerne vil utforske), men når Piratpartiet nå eksisterer og man kun kan stemme på ett parti er det et sikrere valg.

 

Men vi er sterkere samlet. Jo større Venstre blir jo større sjanse har jo Venstre, det samme gjelder jo PIR, men sannsynligheten for at V får til noe vil jeg påstå er større dersom vi får stemmene. = )

Men men som sagt syntes jeg det PIR står for er bra, så jeg har ikke noe i mot dere. :)

Vi kan være samlet selv om vi tilhører forskjellige partier.

 

Jeg tror faktisk det er en god ting at det er flere partier som står for de samme sakene, selv om de er prioritert forskjellig. Det er utelukkende godt for saken, ihvertfall på sikt. Piratpartiet kommer til å bli en del av mediebildet etterhvert, når vi får noen år på nakken, og da vil vi være Venstres allierte i kampen mot Arbeiderpartiet og Høyre. Jeg tror det er helt uunngåelig og nødvendig at Venstre, Piratpartiet og andre småpartier allierer seg og danner en front mot de konservative (det være seg kapitalister eller sosialister). På sikt vil det gi oss mer gjennomslagskraft.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at det er diskusjoner innad i Venstre som er høyt oppunder taket angående dette. Det er motstridende syn og oppfatniger, og Venstre har ingen offesiell politikk angående dette, nettopp fordi vi er uenige innad i partiet, og ikke har kommet frem til noe enda. Akkurat som PIR.

 

 

Jeg mener personlig at det burde være forbudt. La oss ha det klart.

Men, dersom det ikke fungerer... Dersom det fungerer slik at de sterkt religiøse da drar til utlandet, f.eks. Saudi Arabia, og lar en eller annen imam bite av forhuden til guttebarn med tennene uten bedøvelse, så vil jeg heller at det skal foregå i fordentlige former her i norge, utført av spesialister og under trygge forhold.

 

Skjønner du dilemmaet? Selv om man forbyr noe så er det ikke dermed sagt at dette hjelper de barna som blir rammet. Det kan faktisk bli stikk motsatt, altså de får det mye verre. ER det da riktig med et forbud? Eller burde man satse på noe som er smertefritt og trygt?

 

Helt enig, det er ikke vanskelig å forstår hvorfor enkelte er for dette, med andre ord et valg av to "onder". Men ett sted må vi sette grensen.

 

Jeg vil ha lover og regler som virker, og jeg er i utgangspunktet mot moralske lover, som f.eks forbud mot prostutisjon. Symbolske lover for å sende signaler eller oppdra befolkningen er jeg sterkt imot. Dette er dog snakk om mishandling, og her bør vi kunne ta et klart standpunkt mener jeg.

 

 

..

 

Mange gode poenger her. Venstre består tross alt av mange med forskjellig prioriteter. For meg er personvern og digitale rettigheter førsteprioritet, men for andre venstrevelgere kan det ha lite å si, dessverre. Jeg håper virkelig ikke Venstre gjør slik som Høyre gjorde i forhold til DLD. Da ville jeg isåfall gått over til PIR..

 

 

For øvrig, så møtte jeg på en som står på listen til AP forleden dag i en sosial sammenheng, og hun ville veldig gjerne overtale meg over på hennes side (Noe som aldri kommer til å skje :wee: ). I den sammenheng spurte hun meg hva som var førsteprioritet i valget. Når jeg da svarte overvåkning, digitale rettigheter, o.l, nærmest himlet hun med øynene, og jeg tror jeg ble satt i bås med konspirasjonsteoretikere. Dette viser bare hvor lite dette er prioritert i AP.

Lenke til kommentar

For øvrig, så møtte jeg på en som står på listen til AP forleden dag i en sosial sammenheng, og hun ville veldig gjerne overtale meg over på hennes side (Noe som aldri kommer til å skje :wee: ). I den sammenheng spurte hun meg hva som var førsteprioritet i valget. Når jeg da svarte overvåkning, digitale rettigheter, o.l, nærmest himlet hun med øynene, og jeg tror jeg ble satt i bås med konspirasjonsteoretikere. Dette viser bare hvor lite dette er prioritert i AP.

 

Herlig. Man bør fortsette å sjokkere folk.

Det er jo så enkelt, at om man lar være å stemme så velger noen andre noe. Og som regel er det ikke pest eller kolera alt et parti gjør. Så da tenker nok enkelte at, nei jeg gidder ikke engasjere meg. Jeg bruker heller de kveldstimene til å kikke på en god film og spise godteri.

Lenke til kommentar

Du ignorerte kritikken mot elektronisk valg, jeg har ikke sagt at det ikke eksisterer. - Jeg sier at det ikke er anonymt, samt mister sikkerheten ved papir-valg.

 

evalg.stat.no

 

 

Valget skal være hemmelig

 

Pass derfor på at ingen andre ser hva du stemmer.

Husk at du når som helst i forhåndsstemmeperioden kan stemme på nytt via Internett. Du kan også stemme med papirstemmeseddel i et valglokale. En papirstemme annullerer en internettstemme.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...