Gå til innhold

Spør Piratpartiet om deres politikk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, det er derfor jeg mener at direkte demokrati er dumt. Når Piratpartiet er drevet av direkte demokrati, så er jo dette teoretisk mulig; Det kommer lovforslag om å fjerne DLD. Ifølge dem skal alt slik avgjøres av folket, da er det teoretisk (men veldig usannsynlig) at flertallet av de som stemte ville ha DLD, altså stikk motsatte av hva som står i partiprogrammet. Med mindre det bare er folkeavstemning på ting som ikke står klart i partiprogrammet.

 

:)

Vel nå kan ikke jeg svare for PiratPartiet, men jeg vil tro at det som er åpenbart for oss, også er åpenbart for PiratPartiet.

 

Direkte demokrati ikke kan iverksettes for de "kjernesakene" som partiet selv har gjort seg opp en mening om, men er kun brukbar for å "fill in the blank spaces". I så hendseende er kan nok din kritikk mot at de ikke har ett komplett partiprogram tilbakevises med at deres partiprogram består i direkte demokrati innen alle felter som faller utenfor deres kjernesaker?

 

Klart på den annen side er dette vel litt som med blandingsøkonomien, man lar flertallet av folk bestemme selv det som politikerne ikke vil bestemme.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Høy IQ ≠ smart

Smart ≠ vet hva slags politikk som er best

 

IQ-score viser bare hvor flink man er på IQ-tester og ingenting annet. Hadde IQ-tester faktisk vist nøyaktig hvor kloke folk var hadde jeg selv brukt testresultatene mine for det de var verdt siden jeg i snitt scorer rundt 115. Men testene er jo bare tull, og de har ingenting å gjøre med politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Vel nå kan ikke jeg svare for PiratPartiet, men jeg vil tro at det som er åpenbart for oss, også er åpenbart for PiratPartiet.

 

Direkte demokrati ikke kan iverksettes for de "kjernesakene" som partiet selv har gjort seg opp en mening om, men er kun brukbar for å "fill in the blank spaces". I så hendseende er kan nok din kritikk mot at de ikke har ett komplett partiprogram tilbakevises med at deres partiprogram består i direkte demokrati innen alle felter som faller utenfor deres kjernesaker?

 

Klart på den annen side er dette vel litt som med blandingsøkonomien, man lar flertallet av folk bestemme selv det som politikerne ikke vil bestemme.

 

Ah, da forstår jeg. Men det er som sagt helt uaktuelt for meg å stemme Piratpartiet, med mindre de dropper direkte demokrati og lager et fullverdig partiprogram, da jeg mener direkte demokrati er en dårlig løsning.

Endret av Aerow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ah, da forstår jeg.

Hyggelig å ha klart å oppklare hvordan blandingsdemokratiet kan operere.

 

Men det er som sagt helt uaktuelt for meg å stemme Piratpartiet, med mindre de dropper direkte demokrati og lager et fullverdig partiprogram, da jeg mener direkte demokrati er en dårlig løsning.

Greit nok, du er motstander av direkte demokrati på prinispielle grunner. Andre er motstandere av indirekte demokrati på samme grunnlag, andre igjen foretrekker diktatur, eller monarki.
Lenke til kommentar

Høy IQ ≠ smart

Smart ≠ vet hva slags politikk som er best

 

IQ-score viser bare hvor flink man er på IQ-tester og ingenting annet. Hadde IQ-tester faktisk vist nøyaktig hvor kloke folk var hadde jeg selv brukt testresultatene mine for det de var verdt siden jeg i snitt scorer rundt 115. Men testene er jo bare tull, og de har ingenting å gjøre med politikk.

 

IQ-tester gir en indikator på hvor flink personen er til å tenke logisk, og dette kan også gi en indikator på å se sammenhengen mellom politiske saker, og konsekvensen av avgjørelser. Så jeg tror det har litt å si, selv om jeg er helt enig i at dette selvfølgelig ikke vil si at personen har rett på bakgrunn av IQ.

 

I tillegg vil en person med høy IQ se politikk basert på sitt personlige syn(som alle andre), og gjerne se problemer basert på personlige erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker ikke så veldig pålitelig.

 

 

"IQ-bråk for NRK - iq1.jpg -->Testen måtte trekkes. Seerne raser."

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/11/29/416038.html

Vel. Jeg ønsker en ny undersøkelse av intelligensen til velgerne, for å se hvilket parti som har de mest intelligente velgerne. Jeg tror forøvrig ikke det er tilfeldigheter at Venstre (og Høyre) scoret så høyt på de testene...

 

PIR hadde helt sikkert også scoret høyt. Kanskje like høyt som Venstre, eller til og med høyere.. Hvem vet da PIR er et helt nytt parti. Men jeg savner i alle fall en ny slik test.. =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

Ah, da forstår jeg. Men det er som sagt helt uaktuelt for meg å stemme Piratpartiet, med mindre de dropper direkte demokrati og lager et fullverdig partiprogram, da jeg mener direkte demokrati er en dårlig løsning.

Piratpartiet er akkurat stiftet og alle medlemmene har samlet seg rundt en og samme sak - personvern. Selv om partiet ikke har et fullverdig program med alle verdens synspunkter vet jeg at dersom jeg melder meg inn så kan jeg være med å påvirke disse synspunktene direkte. Dette er en bedre løsning enn at jeg gir en stemme til et parti og så eier det partiet min stemme de neste fire årene - det er nå min mening.

 

Over til PIR --- jeg lurer litt på dette med liquid democracy. Jeg har sett YouTube-videoen som dere linker til på hjemmesiden og tenker at dette er en god idé på landsbasis. Man kan stemme over saker selv (direkte demokrati) eller gi en stemme til en representant (indirekte demokrati). Dette høres ut som et veldig godt system siden folk kan velge å stemme direkte på saker dersom man har tid og interesse av det, eller gi stemmen sin til en representant dersom man ikke har tid eller ikke har en mening i saken det stemmes over. Jeg tolker dette slik at det i et Storting til enhver tid vil sitte X antall representanter med X og ulikt antall stemmer hver og hvem som sitter på Stortinget er noe som endrer seg hele tiden avhengig av stemmer og ikke ved valg hvert 4. år. Representantene bruker sine stemmer til å stemme over saker, og de som ikke har gitt sin stemme til en representant kan stemme direkte på akkurat de samme sakene. Dette som jeg beskriver er da tenkt som en endelig/total form for flytende demokrati, ingen mellomting. Har jeg forstått det rett?

 

Og så lurer jeg på hvordan dette fungerer innad i PIR --- er det kun direkte demokrati her eller har dere en form for flytende demokrati også innad i partiet? Dersom direkte, vil dere gå over til indirekte dersom antall medlemmer etter hvert skulle bli høyt?

Lenke til kommentar

Piratpartiet er akkurat stiftet og alle medlemmene har samlet seg rundt en og samme sak - personvern. Selv om partiet ikke har et fullverdig program med alle verdens synspunkter vet jeg at dersom jeg melder meg inn så kan jeg være med å påvirke disse synspunktene direkte. Dette er en bedre løsning enn at jeg gir en stemme til et parti og så eier det partiet min stemme de neste fire årene - det er nå min mening.

Greit nok, men jeg personlig ville som sagt heller stemt på et parti som Venstre som er opptatt av både personvern og andre ting. Hvis Piratpartiet får 1,5% til valget (jeg regner dette som veldig usannsynlig, men allikevel), vil dette i beste fall gi dem ett mandat. Hadde alle disse stemt på Venstre ville dem kanskje fått 3 mandater til, og jeg tror de tre mandatene ekstra vil få til mer en ett fra Piratpartiet.

 

Når det gjelder direkte demokrati så synes jeg som sagt at systemet som er idag hvor man stemmer på en representant fungerer bra, etter min mening.

 

:)

Lenke til kommentar

Yupp, valget av idiotisk partinavn er grunnen til at dette ikke kommer til å få noe som helst påvirkning, derfor er det en død stemme og ikke vits.

 

Tror ikke man skal overdrive betydningen av "dumme" partinavn.

 

Kan iallefall konstatere at Piratpartiet fikk mange flere stemmer enn andre (veletablerte) små-partier med mer angivelige "salgbare" partinavn

 

Antall stemmer :

 

Piratpartiet 9 716

Kystpartiet 3 277

Demokratene 2 292

Kristent Samlingsparti 1 748

Det Liberale Folkeparti 901

Samfunnspartiet 293

Folkemakten 174

 

Sett i det lyset har P vel all grunn til å være fornøyd vil jeg mene?

Lenke til kommentar

Hva synes dere om IT-opplæring i skolen?

Der ønsker vi nok å satse sterkt, vi har mange medlemmer som er levende interessert i utdanning i et nytt årtusen (meg selv inkludert), og som ønsker å ta ibruk moderne undervisningsmetoder og ønsker å åpne undervisningen. Massive online-kurser tilgjengelige gratis, digitale lærings-agenter / programmer, moderne verktøy, støtting av initiativ som Lær Kidsa Koding, and so on and on.

 

Der blir vi uten tvil Norges sterkeste og mest oppdaterte parti!

 

Det ser foreløpig ut som Piratpartiet får rundt 0,3% av stemmene. Vi dere bruke noe av partistøtten til forbedring av forumene og systemet med "liquid democracy"?

 

Vi har allerede et forslag til et bedre forum bygget på reddit-løsningen, som ligger på redtest.piratpartiet.no. Høyst sannsynlig blir det vedtatt brukt, istedenfor dagens spambot-infiserte løsning. Og vi får se hva vi gjør med facebook-gruppene, som til dels har blitt brukt av mer eller mindre tilfeldige ikke-pirater til å drøfte ikke-piratpolitikk.

Det blir litt dekkskrubbing. ;)

 

Avstemmingsverktøy er noe vi utvilsomt vil jobbe med, vi har kompetente mennesker og nå har vi en støtte som vel ligger på 160,- per stemme per år, som for oss betyr rundt 1,5 millioner i året.

 

 

Hvilke planer har dere for å øke oppslutningen frem til neste valg?

 

Oj.

Stort spørsmål. Kort, så vil et større politisk program ha en større appell til folk. Vi kan mye og har mange gode synspunkter om hvordan vi kan gå inn i fremtiden med hodet først - ikke rumpa først, som en del andre og mer "akterutseilte" partier ser ut til å gjøre.

 

Så vi kommer til å reise litt mer seil, og flagge våre saker tydeligere!

Lenke til kommentar

rundt 1,5 millioner i året.

Dette er faktisk mer enn det jeg regnet meg frem til i går, basert på 2012-tall kom jeg frem til 1,2 mill. Jaja - det er i alle fall mye penger og er vel ikke langt unna å være 1 million ganger så høyt som dagens budsjett? :p Bruk pengene vettugt.

 

 

Oj.

Stort spørsmål. Kort, så vil et større politisk program ha en større appell til folk. Vi kan mye og har mange gode synspunkter om hvordan vi kan gå inn i fremtiden med hodet først - ikke rumpa først, som en del andre og mer "akterutseilte" partier ser ut til å gjøre.

 

Så vi kommer til å reise litt mer seil, og flagge våre saker tydeligere!

Jeg skulle formulert meg bedre - jeg tenkte på kommunevalget. Har PIR tatt stilling til hvorvidt dette skal satses på? Med tanke på partiets natur og medlemmenes vidt ulike syn på f. eks. økonomi ser jeg for meg at det kan bli en utfordring å stille lister, om partiet i det hele tatt skulle være interessert i å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Jeg skulle formulert meg bedre - jeg tenkte på kommunevalget. Har PIR tatt stilling til hvorvidt dette skal satses på?

Det har vi nok ikke tatt stilling til enda, nei.

Det blir en sak som hvert enkelt fylkeslag må vurdere, basert på det mannskapet de har og en hel rekke andre betraktninger.

Endret av VegardPirat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...