Gå til innhold

Spør Piratpartiet om deres politikk!


Anbefalte innlegg

Piratpartiets stilling til sjøfartspolitikken i Norge?

 

Mine meninger:

Nei til sosial dumping og erstatning av norske sjøfolk med utenlandske.

Ja til norske sjøfolk på norske skip - i det minste på broen o.l. - og en bevaring av den norske sjømannstradisjonen m/utdannelse i Norge osv..

Vi er tross alt en sjøfartsnasjon!

 

Og nei til utflagging på prinsipielt grunnlag, men da må det nødvendigvis en detaljutredning til hvor dette med skattelette er nødt til å bli vurdert, sammen med andre mulige alternativer.

Endret av Rogaland Piratparti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine meninger:

Nei til sosial dumping og erstatning av norske sjøfolk med utenlandske.

Ja til norske sjøfolk på norske skip - i det minste på broen o.l. - og en bevaring av den norske sjømannstradisjonen m/utdannelse i Norge osv..

Vi er tross alt en sjøfartsnasjon!

 

Og nei til utflagging på prinsipielt grunnlag, men da må det nødvendigvis en detaljutredning til hvor dette med skattelette er nødt til å bli vurdert, sammen med andre mulige alternativer.

Broen.. Jeg er maskinist!

 

Stusser litt når du skriver mine meninger. Er det dine personlige meninger, eller er det partiets?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dere driver med farlig sen innlevering av Valgprogrammet 2013 - 2017 på deres hjemmeside. Har jo allerede mottat mulighet for å stemme digitalt fra det offentlige, og dere har IKKE lansert programmet deres slik at man kan vurdere om partiet deres er verdt en stemme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også lurer jeg litt på hva partiet mener om Helse. F.eks. ble jeg nok en gang forundret over Høyres utspill hvor man nå skal måtte betale seg i det offentlige for å få utført ting som snorkeoperasjoner og andre ting som ikke blir sett på som så veldig akutt. Søvnapne kan jo drepe, men det har de vel ikke fått med seg.

 

Uansett synes jeg Høyre driver og leker med velferdsamfunnet struktur her, og man burde vel heller finne seg andre måter å regulere helsekøene på IMHO.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at programvarepatenter er problematisk. I den grad noen har enerett på en logisk prosedyre vil dette hindre framfor sikre framtidig innovasjon. Ett patent hindrer markedet til å finne opp nye måter å sette sammen logiske prosedyrer på, for å løse nye problemer.

 

Men hvorfor er biologiske patenter en ulempe i følge partiprogrammet?

Jeg lurer også på hvordan partiet ser for seg at andre da ikke bare snapper opp muligheten for å patentere når "oppfinneren" er uengasjert til å sikre seg patentet. Patenttyveri burde jo også stå på dagsorden, men hvordan skal man sikre seg når det ikke foreligger noen rettighet, og andre fritt kan stjele?

Lenke til kommentar

Hva betyr det at avstemningene er rådgivende? Hvordan bestemmer dere hvilke rådgivende saker som blir gjennomført? Er det da opp til de folkevalgte? Blir ikke det et fåtallsstyre?

 

Tror du har tatt de på kornet her. Men de satser vel da på at det de gjør skal gi masse velbehag hos folket, og på den måten få popularitet. Er det en riktig tolkning?

Lenke til kommentar

Det er galskap at forfatterverk omtrent skal sidestilles med eiendom over så mange år. Når kjøpte du sist en bok som var over 50 år? Jeg kan ikke huske når jeg gjorde det sist. Jeg vil tippe at problemstillingen så lang opphavsrett forsøker å imøtekomme bare gjelder en svært liten promille av alle forfatterverk.

Jeg husker noen bøker som ble kjøpt fordi norsklæreren forlangte at de var en del av pensum. Jeg har lite til overs for at skolen har påtrengt meg en masse skjønnlitterær kunnskap, eller mangel på denne kjedelige kunnskapen, fordi det var lite som faktisk interesserte og forankret seg i mitt barne/ungdomssinn. :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan da?

Er Piratpartiet fundert utelukkende på hestehandel i alle saker? Spørsmålet nr. 3 fra turbonello fikk meg på tanken om at dette må bli løsningen, fordi de ikke har opplegg for å gå i koalisjon.

 

Vil PIR endre syn på dette i framtiden og gå for koalisjonsopplegget, evt. når dere har vokst dere større?

Lenke til kommentar

I så tilfelle så er jo ikke det et problem, snarere et godt argument nettopp for at en slik fleksibel tildeling av midler skal finne sted. Fordi det ikke nødvendigvis utgjør en veldig radikal endring, men mer en fleksibel mulighet.

 

Men nå er jo akkurat den idéen bare en løs tanke fra min side, foreløpig.

Skjønt jeg ser for meg at det kunne bidratt til mange positive ting.

Eksempelvis, her jeg bor så er det et uoversiktelig og umerket veikryss (med misvisende rundkjørings-oppmerking), og jeg personlig skulle gjerne ha satt av ti prosent av mine skattepenger, på å få skilter og merking opp der.

Fordi jeg vil ikke at folk skal dø. Og spesielt ikke i en fotgjenger-overgang i nærområdet, som jeg krysser rundt tyve-tredeve ganger i uka.

Jeg ventet faktisk bare på at det skulle komme en dødsulykke i det krysset, og gjett hva?

Den kom.

Jeg vil helst ikke at det skal komme flere, men slik krysset er, så vil det komme.

Det synes jeg er dumt, men hvor tungrodd er egentlig den prosessen som jeg må gå igjennom, hvis jeg skal fremme saken "Utbedring av kryss ved jernbanebro i sentrum"?

Hvor mange arbeidstimer må jeg eventuelt benytte, for å fremme det forslaget, argumentere for det, forsikre meg at det blir tatt tak i, følge opp og mase på og... så plutselig har jeg brukt mer tid på det hele, enn hva som lønner seg, rent økonomisk.

 

Så jeg mener at det er mange ting som burde kunne gjøres enklere, og at grunnen til at de er så vanskelige, er at det sitter mennesker rundt omkring som liker å ha makt.

Det bør vi kunne "heve oss over", i disse informasjons-alder tider. :)

 

Mer rett til selvbestemmelse for lokalsamfunn og folk, mindre makt til politikere!

 

Tjensvollskrysset i Stavanger er jo en kjempesak som eksempel på udugelige politikere. Det meste som kom utav det var jo en sykkelrundkjøring på toppen, men de glemte å legge til rette for nok felter inn og ut, og skrinla den løsningen som lot trafikken på E39 gli rett igjennom krysset uforstyrret.

 

All informasjon jeg har hørt som forsvarer valgene som ble gjort var at trafikken i framtiden skal reguleres en annen retning. Likevel har de pøst på millioner på millioner for en latterlig sykkelrundkjøring som forsåvidt var fornuftig nok som en ekstrafunksjon av trafikkreguleringen!

Lenke til kommentar

Om du ser på hvordan befolkningen er fordelt i landet, er jeg ganske sikker på at distriktene ikke vil få noen av midlene. La oss si at distriktene ønsker midler til bredbånd i områder hvor det ikke er lønnsomt å grave ned fiberkabler, noe jeg antar ville vært en god sak for piratpartiet. Men istedenfor ønsker flertallet av hele norges befolkning seg invisteringer på østlandet, da vil jo pengene gå dit. Hvordan mener du lokalsamfunnet da vil nyte godt av 10% regelen?

Fiberkabel til grissgrente strøk. Ville det ikke mhp. fiberkabling være mest fornuftig å legge en hovedåre med fiber til landsdelen, og litt spredenett, men la lokalbefolkningen være med å løfte finfordelingen på plass med lokale midler?

Lenke til kommentar

Valgfag.

 

Jeg har vært med på å utforme et forslag til skolepolitikk for piratpartiet (som foreløpig er til avstemning og ser ut til å bli godkjent), hvor et av punktene går på å gjøre enkelte fag valgfrie.

 

Det punktet lyder:

Norsklæreren fortalte oss at sidemål gjør en bare enda sterkere i det å trene språkevnen (hjernen). Det kan jo godt hende det er sant. Valgfag/fagblokker på lavere skoletrinn er velkomment. Man bør likevel være klar over at sidemål er med på å løfte evner hos folk som vil gjøre noe med sin språklige utvikling. Altså selv om det er pyton å lære sidemål, eller et fremmedspråk for den saks skyld, så øker det evnen til senere å lære andre språk når en allerede har brynt hjernen sin på tidligere innlærte språk. Så helt bortkastet er jo ikke sidemålsinnlæringen, men den er langt i fra valgfri i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mine meninger:

Nei til sosial dumping og erstatning av norske sjøfolk med utenlandske.

Hvordan vil PP (parasitt partiet :p ) hindre sosial dumping da?

 

Ja til norske sjøfolk på norske skip - i det minste på broen o.l. - og en bevaring av den norske sjømannstradisjonen m/utdannelse i Norge osv..

Vi er tross alt en sjøfartsnasjon!

Hva slags politikk har PP på dette? Har du ment dette lenge eller begynte du deg å gjøre deg noen tanker når en gammel sjømann kom innom her forleden?

 

Og nei til utflagging på prinsipielt grunnlag,

Vil du forby rike folk å flagge ut?

 

men da må det nødvendigvis en detaljutredning til hvor dette med skattelette er nødt til å bli vurdert, sammen med andre mulige alternativer.

Skattelette i hva da? Hva skal dere kutte i?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig det blir en stemme fra meg til Piratpartiet, nettopp fordi Piratpartiet fokuserer på en sak og ikke har en helhetlig politikk der jeg bare klarer å være enig med halvparten.

Når eller om (blir vel mer korrekt) PP blir store, så vil de ha utformet en mer helhetlig politikk som alle de andre partiene. Da må de hestehandle som alle andre partiene når de må samarbeide... Uansett så fører alle disse småpartiene til at alle de liberale stemmene blir spredd utover, og da blir det mindre makt til oss liberalere, og mer makt til de konservative og sosialistene...
Lenke til kommentar

Når eller om (blir vel mer korrekt) PP blir store, så vil de ha utformet en mer helhetlig politikk som alle de andre partiene. Da må de hestehandle som alle andre partiene når de må samarbeide... Uansett så fører alle disse småpartiene til at alle de liberale stemmene blir spredd utover, og da blir det mindre makt til oss liberalere, og mer makt til de konservative og sosialistene...

Obs, det kan se ut til at du misbruker PensjonistPartiets forkortelse her når du helt garantert mente å snakke om PIR.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det største parasittpartiet i Norge er i mine øyne Arbeiderpartiet, altså er de parasitter på befolkningen. Meler selv kake, og lar folket slite for å bringe godene på bordet. Kompis til kompis til kompis...

 

(har nok selvfølgelig mye å si at de har hatt mange perioder med makt og synlighet, potensiale for at andre partier ikke er bedre er jo ganske stor)

Endret av G
Lenke til kommentar

Når eller om (blir vel mer korrekt) PP blir store, så vil de ha utformet en mer helhetlig politikk som alle de andre partiene. Da må de hestehandle som alle andre partiene når de må samarbeide...

 

Det at Piratpartiet kun fokuserer på EN sak (eller mer korrekt, en kategori av saker) er nettopp vår styrke. Vi trenger ikke hestehandle på våre kjernesaker, og det bør ikke være vanskelig for våre samarbeidspartnere å akseptere våre krav.

 

En stemme på Piratpartiet derfor garantert en stemme på at våre digitale rettigheter blir ivaretatt, og at grunnlaget for demokratiet styrkes gjennom styrking av ytringsfrihet, personvern, og retten til anonymitet.

 

Uansett så fører alle disse småpartiene til at alle de liberale stemmene blir spredd utover, og da blir det mindre makt til oss liberalere, og mer makt til de konservative og sosialistene...

 

Hvis man er opptatt av kjernesakene til Piratpartiet ser man det slik at det er alle dere andre "småpartier" som sørger for at stemmene blir "spredd utover" ;)

Lenke til kommentar

Så du mener at omskjæring av jenter er det samme som på gutter?

 

I prinsippet mener jeg begge deler er mishandling når det handler om barn (selv om det i utgangspunktet er værre for jenter å bli omskjært).

 

Helt greit at voksne bestemmer seg for å omskjæres, men at det er greit for små guttebarn å bli omskjært med en kulturell eller religiøs begrunnelse, det skjønner ikke jeg.

 

Argumentet ditt for at det skal være lovlig er at det er bedre at det gjøres i Norge fremfor andre land, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...