Gå til innhold

Tenåring fengslet etter spillkommentar ? banket opp i buret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig drøy straff ja.

 

Men jeg mener det er viktig å ikke generalisere for mye slik. Idioti finnes overalt i verden, ikke bare i USA... Mulig jeg motsier meg selv her litt, men det er jo sant.

 

Har hørt en del kommentarer opp gjennom årene som f.eks. "Det er bare drittsekker i USA" og "Det er galskap det som skjedde med indianerene, hekkans amerikanere altså" osv...

 

Slike kommentarer er like trangsynte og korttenkte. For det første så er det ikke bare USA som har dritsekker, og for det andre så kan ikke folk som lever nå i dag noe for det som skjedde med indianerene... Bare for å ta et par eksempler.

Lenke til kommentar

Han truent med vold mot en skole, sitat: "Å ja, jeg er virkelig ødelagt i hodet. Jeg kommer til å massakrere en skole full av barn og spise hjertene deres".

 

Så dette er alvorlig og bør straffeforfølges. Selv i Finnland har unge menn "truet" og utført skolemassakere. Så slike trusler bør straffeforfølges i alle land også Norge.

 

Dette var ikke en trussel. Dette var noe tatt ut av sammenheng. Når jeg sier jeg har lyst til å ta en breivik fordi jeg er frustrert mener jeg faktisk ikke å drepe en haug med unger. Du har lov til å bruke hodet litt skjønner du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er blitt dritt lei terrorhysteriet verden fremviser. Det hele har etterhvert utviklet seg til noe som kan minne om alvorlig dårlig antivirus hvor medisinen har blitt langt værre enn sykdommen.

Sikkerheten har snart stjålet all frihet.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor går grensen for hva man kan gjøre galt og si "LOL JK" etterpå?

For det er vel en grense mellom greit og ikke grei bruk av det?

 

Hva som er " greit" er et annet spørsmål enn hva som bør være en politisak.

 

Uansett:

Hvis man sier LOL JK etter at politiet banker på døra er det for sent, forutsatt at man har kommet med noe som hinsides rimelig tvil faktisk er en terrortrussel.

 

I dette tilfellet gikk det uansett klart frem av konteksten at det var en spøk. LOL JK kom ganske kjapt.

Endret av Philber Desanex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer ikke å på noen måte å skjønne hva denne fyren ble arrestert for. Greit nok at en litt overivrig tulling melder fra til myndighetene, men hvis profesjonelle etterforskere er for dumme til å se den åpenbare sarkasmen i denne kommentaren, så har de iallefall ingenting i politiet å gjøre. Og selv om de faktisk trodde at "trusselen" var reel så kan de da vel ikke dømme han til fengsel hvis det ikke finnes noe som helst bevis for at han hadde planer om å gjennomføre det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser de fleste er enige her i at dette er ganske sinnsykt. Jeg fatter ikke hvordan det kan være mulig å misforstå det utsagnet. Enhver person med noenlunde velfungerende hjerne og normal språkforståelse må jo se at det var sarkasme. Virker som den damen hadde ingen av delene.

 

Har de ikke komikere i USA forresten? Det er jo flere komikere som spøker med terrorangrep, sier at de skal gå ut og voldta eller drepe noen osv. Blir disse arrestert med en gang de krysser grensen til USA?

I Storbritannia og Norge er sarkasme en veldig vanlig form for humor. Amerikanerne må jo bli livredde hver gang de overhører samtaler i Norge og England.

Ikke rart de tror hele verden er ute etter å ta dem når sarkasme og ironi tydeligvis er ukjent der borte.

 

Man kan kanskje si at hele fengselsystemet fungerer bra for amerikanerne men jeg vil nå si at det fungerer like bra som okkupasjon fungerer for Israel og kvinneundertrykking fungerer for Saudi Arabia.

Med andre ord så er det dårlig for samfunnet på sikt.

USA skaper bare lovbrytere på denne måten. Til slutt har de satt halve befolkningen i fengsel og dermed skapt en nasjon med hardkokte kriminelle. Resten av den vestlige verden kan bare stå på sidelinjene og riste på hodet.

 

Jeg tror mange amerikanere også er imot dette systemet så det blir absolutt feil å dømme dem som et folk når det er så store variasjoner innad i landet. Likevel vil jeg nok si at USA er det mest primitive vestlige landet når det kommer til menneskerettigheter og rettssystem.

 

Jeg håper han ikke får noen særlig straff. Er heller hun som anmeldte som burde ta skolegangen om igjen så hun lærer seg enkle begrep som sarkasme.

Lenke til kommentar

Til dere som mener det er "fritt frem" her i Norge også, for å komme med alvorlige trusler, som bl.a. drap. Så kan jeg opplyse, at loven er nå innskjerpet her også, etter foregående års episoder. Så bl.a. "mullan" ville ikke sluppet fengsel i dag. Så vokt dere for hva dere sier og gjør! Alt med måte.

Lenke til kommentar

Hurra! Folk må lære, at enkelte ting bør en ikke si, eller gjøre! 8 år i fengsel er vel noe drøyt, men det skader ikke med noe fengselstraff, både som en lærepenge og som en advarsel til andre.

 

Idiot. Han skrev jo veldig ironisk og at han "kødda" på slutten.

Og nå blir han mishandla og sikkert voldatt i fengsel.

For en kommentar....på nettet.....tragisk

Lenke til kommentar

Stakkars gutt. Et øyeblikks tankeløshet (eller ungdommens dumskap) i det jeg leser som en opphetet situasjon, så blir gutten satt rett inn sammen med hardbarka kriminelle.

 

Hvor lenge han evt må sone er ikke kjent, selv om 8 år er strafferammen for det han er tiltalt for.

Det eneste som kan sies med sikkerhet er at stakkaren kommer ut derfra med utlagt tarm.

 

Der borte burde det være 30 års aldersgrense på facebook (+ samtlige steder man kan uttale seg på nett) for å sikre at brukerne har nok erfaring til å forstå hva man kan, og ikke kan, uttale i en hvilken som helst situasjon.

 

Amerika er og blir en parodi på seg selv.

Endret av hår null
Lenke til kommentar
Din idiotiske moralist..
Når ungene ikke har moral, må noen informere dem om moral! Dere burde kanskje fått noe oppdragelse og moral, av deres foreldre, så hadde jeg og andre sluppet.

 

Det er du er forkvaklet og trenger opplæring i empati og ytringsfrihet. De aller fleste har skjønner hvor feil det er å fengsle folk i månedsvis (uten rettsak!) kun pga en spøk.

Lenke til kommentar

Det er vel maksimal strafferamme vi snakker om her. Det står da ingen plasser at han har blitt dømt og må sone full straff noen steder ? Man skal vel ikke se bort i fra at evt. domstolen også vurderer sarkasme vinklingen også..Uansett så tenker han seg nok om 2 ganger neste gang han slenger med leppa på internett :-)

 

Han satt i en måned før han i det hele tatt ble avhørt første gang. Han har fortsatt ikke hatt noen rettsak. Jeg synes dette minner om diktatur. Diktatorer skjønner aldri en spøk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Han satt i en måned før han i det hele tatt ble avhørt første gang. Han har fortsatt ikke hatt noen rettsak. Jeg synes dette minner om diktatur. Diktatorer skjønner aldri en spøk.

 

På generelt grunnlag og uavhengig av denne saken her, så skulle det da bare mangle at de som utsetter alvorlige trusler blir tatt hånd om før en rettsak.

Lenke til kommentar

Hurra! Folk må lære, at enkelte ting bør en ikke si, eller gjøre! 8 år i fengsel er vel noe drøyt, men det skader ikke med noe fengselstraff, både som en lærepenge og som en advarsel til andre.

 

Enig man kan ikke si hva man vil hvor som helst. Og det fins jo andre ord også man kan bruke. Man må også lære seg at man ikke skal diskutere slik på nettet heller, mye blir sakt og gjordt som en ikke mente fordi man ikke kan se han (hun) man krangler med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

På generelt grunnlag og uavhengig av denne saken her, så skulle det da bare mangle at de som utsetter alvorlige trusler blir tatt hånd om før en rettsak.

 

På generelt grunnlag bør ingen under noen omstendigheter fengsles i en måned uten å bli avhørt. I denne spesielle saken er grunnlaget så tynt at politiet burde tatt et avhør før fengsling ble vurdert.

 

Jeg synes ikke det er helt feil at politiet tok kontakt, i og med at hysteriet allerede var utløst. Et avhør i seg selv ville vært en passelig avskrekkende reaksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...