Gå til innhold

Tenåring fengslet etter spillkommentar ? banket opp i buret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undrer på om du er likt tøff (i språkbruken), på gata også? Og er du det, får du nok en på nesa, men da sutrer du over uprovosert vold. :) En bør tenke over hva en sier og gjør!

 

Ehh, og hva var det som var så "tøft" eller frekt med den kommentaren?

 

Han kalte en idiot for en idiot, noe jeg også ville gjort.

Og nei, en bør ikke være redd for å kalle noen idiot i samfunnet vårt.

Noen har grunn til å være redd for det fordi det er så mye lort på gaten nå, men det burde ikke være slik.

 

Man skal heller ikke slenge dritt til folk på gaten, men hadde vi vært så heldige at vi hadde levd i et moderne samfunn med mennesker som hadde hevet seg over drittkasting og ikke respondert med vold hadde hvertfall jeg hatt mindre problemer med å skille mennesker fra apekatter eller dyr generelt.

 

For øvrig er jeg helt enig med han. Der passet det å kalle han idiot mener nå jeg. For det var en idiotisk kommentar som viser hvor lite reflektert og innsiktsfull den personen er.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Han måtte kunne sone OPP til 8 år. Det er ikke dermed sagt at han får 8 år. Tror nok det ender på 1 -2 år (helt greit) for å få seg en lærepenge :)
Hvordan kan du forsvare at 1-2 år i amerikansk fengsler for en teit facebook-kommentar er "helt greit"?Fengselsystemene der er privat-eid og det er en stor industri å ha fanger. Det vil si;folk tjener seg søkkrike på å få folk fengslet, ødelegge dem psykisk med elendige forhold, psykisk vold og fysisk vold, slik at dem ofte blir kriminelle når dem kommer ut igjen.Det er også stor gjengkultur i amerikanske fengsler, som igjen fører til at folk blir med i gjenger for å "overleve" (altså ikke bli banket opp og voldtatt hver dag), som da fører til at kriminaliteten blomstrer ut av fengslene der. Fengslene der er ikke til for å bli kvitt kriminalitet; den er til for å opprettholde den, og kanskje til å med skape MER kriminalitet. (husk at de lever av å holde folk fanget, så fler fanger = mer profitt)Jeg er sikker på at 1-2 dager i amerikansk fengsel er nok til å fremkalle angst, depresjoner og alvorlige traumer for folk flest. Det gjør iallefall noe med psyken din, å bli putta inn der med voldtektsmenn, drapsmenn og alvorlig kriminelle.Spesielt når du er en 19 år gammel geek som KUN postet en ussel kommentar på facebook. Og ja, kommentaren hans var usmakelig, kanskje fornærmende for noen, men det rettferdiggjør ikke det massive byråkratiske overgrepet den stakkars gutten opplever akkurat nå.Og jeg syns det er skremmende å se så mange hevngjerrige, slue folk som sitter her og nærmest koser seg over disse nyhetene. Hva er feil med dere? Dere bør tenke over hva slags mennesker dere er, som sitter der totalt uten empati og leker kule og kalde. (Protip: det er ikke kult å være sosiopat, selv om det sikkert ser fryktelig tøft ut på film og spill)Det dere ikke ser ut til å forstå er at det både er makt-overgrep fra statlige makter mot en stakkars 19 årig geek, mens det samtidig er et brudd på ytringsfriheten.Det var jo nemlig en særdeles usmakelig og dårlig spøk, men ikke noe mer.Man kan jo ikke gå rundt og fengsle folk fordi de har dårlig/usmakelig humor eller overdriver sarkasmen sin slik han gjorde.Man må ha mer kjøtt på beina enn som så. Noe mer konkret, f.eks planer, tegninger eller bilder/video som bekrefter at han har SERIØSE planer.Så her ser man altså hvordan amerikas "anti-terror"-lover funker på å fengsle totalt uskyldige mennesker. Alt man trenger gjøre er å finne en dårlig unnskyldning for å stemple de som "terrorister", og man kan plutselig bruke masse syke lover mot dem, slik som her.Var det ikke snakk om å føre inn slike lover her i Norge også etter 22juli?Jeg håper folk tenker seg om to ganger, for alt som skal til for at en slik lovgivning kan bli brukt mot alle, er bare stemplet "terrorist" (lykke til med å kvitte deg med det stemplet om f.eks vg eller andre store aviser skriver at du er det)

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Folk sluttet visst å tenke etter 9/11.

 

Skummelt. Men slik har det blitt. Folk skal TAS! Uansett om de er uskyldige, spiller ingen rolle, bare man har en eller annen unnskyldning.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Det som er problemet er at det i det hele tatt vurderes fengsel for en kommentar på internett. Bruk hodet...

 

Og at enkelte av gærningene han er innesperret sammen med ikke venter på at han skal "miste såpen". Kraftige følger for å snakke(skrive) uten å tenke seg om..

 

Hvem har vel ikke i en opphetet situasjon sagt noe man i etterkant angret på? Jammen glad jeg ikke bor der borte. Hadde ikke turt å åpne kjeften i noen offentlige sammenhenger.

Endret av hår null
Lenke til kommentar

Og at enkelte av gærningene han er innesperret sammen med ikke venter på at han skal "miste såpen"..

 

Ja huff, er ikke noe annet enn veldig synd på han. Hele greia syntes jeg er trist.

Man kommer nesten ikke lengre bort fra medmenneskelighet i det moderne samfunn enn dette eksempelet.

 

Håper virkelig han ikke får noe som helst straff men en kompensasjon for dette. Men noe slikt vil nok aldri skje for da taper jo USA ansikt :confused:

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...