Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil endre på kontrakt som allerede er underskrevet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har inngått kontrakt og flyttet inn i ny leilighet 01.07.2013

 

Alt er underskrevet, nøkler er overlevert og har fått inn alle eiendeler etc.

men nå ringer de og mener det er en skrivefeil i kontrakten, og at de må få ny underskrift etc.

 

Det gjelder varighet: Leieforholdet i kontrakten starter 01.07.2013 og opphører uten oppsigelse 30.06.2014 kl. 12:00 jf. husleielove 9-3

 

De vil endre dette til at det varer fra 01.07-30-07 altså en måned lengre.

Vi har mulighet til forlengelse ved endt leieforhold, men hvis vi ikke skal bo her lengre enn ett år av en eller annen grunn vil dette påvirke oss?

Hva er det de egentlig prøver på her? For vi har fortsatt samme regler for oppsigelse av leilighet (Etter 10-måneder kan man si opp avtalen)

 

Jeg skjønner ikke hva denne endringen endrer annet enn at hvis vi glemmer å si opp, blir vi nødt til å betale en ekstra måned leie.

Er veldig forvirret siden denne endringen er totalt unødvendig i mitt syn.

 

Hvordan bør vi stille oss? Virker også som de prøver å lure oss litt med at avtalen har 10 måneder uten mulighet til oppsigelse, og 3 måneders frist til fraflytting, som vil si en avtale på 13 måneders leie? Anonym poster: c3a216f09910691ef1d2a59da2d81443

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til dette er at de da går på en måned tap, fordi det er lettere å leie ut leilighet i studiesesongen altså fra 1.august til 1. juli.

 

Det vanligste er jo at den opphører 30.06... Vi har uansett planer om å forlenge hvis det ikke oppstår noe som endrer planene. Slikt som dette er vel ikke noe som øker sjangsen for forlenging siden jeg får en uggen følelse av at dette er ren utnytting.

 

Gjelder leieavtalen lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus?

 

Utleieren bruker her en ekstern megler til å ordne alt som har med kontrakt og leie osv. Bor i samme hus som utleier. Anonym poster: c3a216f09910691ef1d2a59da2d81443

Lenke til kommentar

Hvis dere har planer om å bo der videre ville jeg skrevet under på by kontrakt.

 

Jeg hadde hvertfall ikke latt noen få videreføre om de skulle vært så vanskelige.

 

Behøver ikke være "utnytting", men kanskje at dette passer bedre for utleier.

 

Hvordan skal kontraktvarigheten passe bedre for utleier? den påvirker jo ikke noe så vidt jeg forstår, annet enn at hvis vi glemmer å si opp leiligheten får vi en måned ekstra å måtte betale.

 

Problemet her er igrunn at jeg ikke skjønner hvorfor hun vil endre dette, det må være en mening siden hun gidder å ta seg for dette i det hele tatt. Anonym poster: c3a216f09910691ef1d2a59da2d81443

Lenke til kommentar

Kanskje det gjør planleggingen lettere for utleier siden de vet med sikkerhet at du må bo der en måned ekstra. Hva vet jeg, men det kan jo være mange årsaker til det, og hvis utleier virker hyggelig som jeg regner med ettersom dere takket ja, er det jo rimelig å være litt samarbeidsvillig synes jeg når dere tross alt får lov til å bo der.

 

Skal endel til å glemme å si opp leiligheten, da må dere være passe sløve. :p Hvis dere flytter ut før eller finner noe annet tenker man jo automatisk på å si opp den gamle leiligheten..

Lenke til kommentar

Kanskje det gjør planleggingen lettere for utleier siden de vet med sikkerhet at du må bo der en måned ekstra. Hva vet jeg, men det kan jo være mange årsaker til det, og hvis utleier virker hyggelig som jeg regner med ettersom dere takket ja, er det jo rimelig å være litt samarbeidsvillig synes jeg når dere tross alt får lov til å bo der.

 

Skal endel til å glemme å si opp leiligheten, da må dere være passe sløve. :p Hvis dere flytter ut før eller finner noe annet tenker man jo automatisk på å si opp den gamle leiligheten..

 

Du misforstår ^^

 

Oppsigelsestiden etc. endres ikke, så jeg skjønner ikke poenget med å forlenge kontrakttiden?

Det kan umulig være så vanlig å glemme å si opp en leilighet at dette er vanlig?

+ Dette er ikke noe jeg får fra utleier, det er en 3. part (megler) som driver å kløner noe fælt for tiden. Dette er ikke første unødvendige fartshump. Anonym poster: c3a216f09910691ef1d2a59da2d81443

Lenke til kommentar

Dersom utleier bruker en megler, så er det vel bare en skrivefeil.. utleier sier 30.7 til megler, megler skriver kontrakt med dere til 30.6.. nå vil megler rette opp sin feil sånn at det er i tråd med hva utleier ønsket..

 

Står 30.06 i annonsen også, samt kontraktene som allerede er underskrevet, vi vil selvsagt også beholde 30.06, vi ser ingenting positivt med å endre, ikke det at jeg skjønner grunnen til at de vil heller, men. Anonym poster: c3a216f09910691ef1d2a59da2d81443

Lenke til kommentar

Ser dere noe negativt i å endre da? Det er jo ganske håpløst å "nekte" bare fordi utleier kan tjene på det, selv om dere ikke taper på det?

 

Om dere ikke taper på det burde dere være gode leietakere og skrive ny kontrakt etter min mening, spesielt omd ere tenker å bo der lenge uansett.

Lenke til kommentar

Ingåtte avtaler skal holdast, og i denne saka så er ikkje dette ein feil som du måtte ha visst om heller då både kontrakt og annonse oppga samme dato.

Det som er vanlig når ein endrer på inngåtte avtaler er at begge parter får justert sin del, og at ikkje endringa kun kjem den eine parten til gode.

 

 

 

Men når dette er sagt så trur eg at grunnen til at dei vil endre avtalen er fordi meglaren her har gjort ein kjempebrøler som en proffesjonell part ikkje skal gjere.

I husleigelova § 9-3 står det at tidsbestemte avtaler skal vare i minst 3 år, unntaket er dersom dere skal leige lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig der utleigaren også bur. I så tilfelle kan tidsbestemte avtaler inngåes med 1 års varigheit.

 

Meglaren prøver her å redde seg inn igjen. Det han har gjort med å sette feil dato i både annonse og kontrakt er at huseigaren ikkje nødvendigvis blir kvitt leigetakaren sin.

 

Sidan utleiger saman med megler har inngått tidsbestemt avtale med 11 månders varigheit så betyr dette at avtalen er i strid med lova. Avtaler som er inngått i strid mot lova skal anses som tidsubestemte avtaler.

 

 

Leigeavtalen som leigetakaren har inngått er derfor per definisjon tidsubestemt. Dette betyr at utleigaren ikkje kan seie opp avtalen med mindre han skal bruke den sjølv, det skal utførast store ombyggninger eller at leigetakaren har missligholdt avtalen. Oppsigelsestida blir då 3 månder.

 

 

Så ved å akseptere denne mindre endringa så får det store konsekvenser for trådstarter. Det er mykje meir fordelaktig å ha ei tidsubestemt avtale då dette betyr at du kan bli buande så lenge du vil og at utleigaren ikkje kan seie opp avtalen utan at det foreligger gode grunner.

Den einaste ulempen med tidsubestemt avtale er at frå den dagen du bestemmer deg for å flytte så har du 3 månders oppsigelse, men vanligvis så veit du at du skal flytte lenge før dette. Særlig med tanke på at du var villig til å inngå ei tidsbestemt avtale med ein fast utflyttningsdato.

Lenke til kommentar

 

Sidan utleiger saman med megler har inngått tidsbestemt avtale med 11 månders varigheit så betyr dette at avtalen er i strid med lova. Avtaler som er inngått i strid mot lova skal anses som tidsubestemte avtaler.

 

 

Reknar ikke du feil her no? Frå og med 01.07.13 til og med 30.06.14 er vel 12 månader? (Han leiger husværet heile juli 2013, og avsluttar rett før juli 2014)

01.07.13 - 30.07.14 blir 13 månader (Han leiger då husværet heile juli 2013, og heile juli 2014).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fra 01.07.13 kl 12:00 til 30.06.2014 kl 12. er nøyaktig et dlgn mindre enn ett år. ;)

 

Selc om det ikke er spesifisert tidspunkt for innfltting (trådstarter nevner ku ating)ddst det er bestemt tidspunkt for utflytting), mangler det fortsatt et halvt døgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...