Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Risiko ved ulovlig nedlasting


toffensko

Anbefalte innlegg

Jeg og mange andre jeg kjenner har sluttet å laste ned filmer fra internett ulovlig etter noen nye lover som jeg ikke vet som mye om, utenom at det skal bli enklere og finne ut hvem som laster ned ulovlig og straffe dem. Er det blitt sånn at du ikke kan laste noe ned uten å bli tatt? Jeg lastet aldri noe særlig mye ned var bare et par filmer som jeg ikke fant på netflix. (true story) So whats up with that?

 

(beklager visst dette er satt i feil kategori)

Endret av toffensko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hørt om nye lover men vet ikke hva de innebærer, Jeg laster ned ca 5 ting hver dag om det er film/serier/Spill.

 

Siden 2006 har jeg lasta ned hvertfall 10 T med filer aldri hørt noe fra noen.

De nye lovene gjør at du kan bli tatt, tidligere var det i praksis umulig å bli tatt.

Jeg skaffer meg VPN ihvertfall, selv om jeg har laster ned en film eller to tidligere, så er det betydelig større risiko fremover.

Lenke til kommentar

De som driver konsesjonen med å spore IP adresser, har ingen myndighet. Så alt de gjør er å samle informasjon om hvilken IP som har lastet ned/opp de ulike filmer/serier/musikk/spill osv som de er blitt leid inn for å overvåke. (F.eks de som lager Games of Thrones ønsker å logge alle norske IPer på fremtidige episoder og ber de med konsesjon om å gjøre jobben).

 

Så må de med konsesjon velge mellom to ting.

1. Kun gi informasjonen til internett leverandøren, som da stort sett kun vil gi en advarsel til kunden om at de kan miste internett om de blir tatt igjen. Blir man svartelistet her, kan det bli vanskelig å få tak i internett fra en hver leverandør. Men det er det verste som kan skje.

 

2. De leverer informasjonen til politiet. De velger så om de ønsker å etterforske saken. Om de gjør det vil de ha rett etter den nye loven og dra hjem til den aktuelle eieren av IP adressen og beslaglegge alt datautstyr som de ser nødvendig for videre etterforskning. Bor man i et hus med mange mennesker som både har pcer og deler samme internettlinje, og ingen innrømmer at det er de som har lastet ned, kan politiet beslaglegge alle pcene for å etterforske hvilken pc det er lastet ned på.

Utstyret kan bli beslaglagt i mange måneder, opptil år, siden dette neppe vil være politiets høyeste prioriterte saker.

 

Finner politiet ulovlig innhold, kan en bli bøtelagt, og utstyr kan bli beslaglagt for alltid.

 

Sjansen for å bli tatt er jo liten, men den er der. En i min vennekrets her i Larvik, fikk for noen år siden et brev fra internettleverandøren at et advokatfirma hadde sport ham opp når han hadde lastet ned noe musikk via PirateBay. Det var når de testet ut det med konsesjon her i Norge.

Fikk beskjed om å slutte, og om han ble tatt igjen ville han miste internett tilgangen for all fremtid.

Og han var ingen stor nedlaster eller noe, men skulle bare ha tak i ett nytt album som var kommet ut.

 

Så VPN er løsningen på disse utfordringene. Da har man jo ikke norsk IP, og de som sporer har ingen myndighet til å få utlevert noe som helst info om noe annet enn norske IP adresser.

Så det er selvsagt lurt å unngå å bruke en norsk VPN server ;) Men Sverige funker fint som bare det.

Lenke til kommentar

jo, men minimal.

 

Ellers tror jeg nok man kan føle seg trygg nok uten vpn også, selv kjører jeg downloads som normalt uten vpn inntill videre.

 

Bare så kjipt den dagen de bestemmer seg for at akkurat du skal bli den saken de faktisk prioriterer. Når de først har innført en ny lov, må de jo nesten vise at de mener alvor. Så noen kommer til å bli tatt fremover. Sannsynligheten er minimal for å bli tatt, men den er der, folk vinner jo i Lotto også, lynet slår ned i hodet ditt osv osv.

Å laste ned uten VPN i dag (husk at loven trer i kraft 1.juli, men de kan gå tre uker tilbake i tid ang IP adressen, så alt som har skjedd siden 10/11 juni kan bli sporet) er litt av en risikosport.

 

Men folk må jo gjøre hva de selv ønsker.

Lenke til kommentar

er litt av en risikosport.

Ja, vi prater KANSKJE opp mot en promilles sjanse.

Ser ikke poenget i at de som laster ned en sang en gang i blant skal ty til VPN. Derimot de litt større er nå i en reell fare og burde gjemme seg bedre(burde de forøvrig gjort for lenge siden).

Lenke til kommentar

Så visst jeg bruker VPN er det absolutt ingen sjanse for å bli tatt?

 

VPN kan være en falsk trygghet. Mange VPN, blant annet i USA, er pliktige til å logge trafikken. Bestemmer noen seg for å "ta deg", kan de få tak i loggen ved å henvende seg til VPN leverandøren.

 

Dette er selvfølgelig en mer tungvind prosess, at man må igjennom en rekke instanser for å få til dette, derfor er man er tryggere med VPN enn man er uten. Men ordentlig trygg er man ikke før man vet om VPN leverandøren loggfører traffikken.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg hater tanken på at jeg må bruke VPN i fremtiden. Dritten mer enn halverer internetthastigheten min, og dette gjelder også betalings-VPN.

 

Da burde du prøve noen bedre VPN tjenester. Astrill f.eks gir meg i alle fall max hastighet på min 70/10 linje på flere servere. IPVanish ga meg også nesten full hastighet, men kun på en server. StrongVPN ga meg 50/60 Mbit.

Men så vet jeg jo ikke hvor rask linje du egentlig har.

 

Ja, vi prater KANSKJE opp mot en promilles sjanse.

Ser ikke poenget i at de som laster ned en sang en gang i blant skal ty til VPN. Derimot de litt større er nå i en reell fare og burde gjemme seg bedre(burde de forøvrig gjort for lenge siden).

 

Men så er den den promillen da. Noen vil bli tatt, og om du kun laster ned en gang i blant, hjelper jo ikke om akkurat den sangen, eller den episoden eller den filmen som du bare lastet ned akkurat denne gangen, er der de overvåker og har bestemt seg for å gå til anmeldelse uansett.

Lenke til kommentar

VPN kan være en falsk trygghet. Mange VPN, blant annet i USA, er pliktige til å logge trafikken. Bestemmer noen seg for å "ta deg", kan de få tak i loggen ved å henvende seg til VPN leverandøren.

 

Dette er selvfølgelig en mer tungvind prosess, at man må igjennom en rekke instanser for å få til dette, derfor er man er tryggere med VPN enn man er uten. Men ordentlig trygg er man ikke før man vet om VPN leverandøren loggfører traffikken.

 

Uansett gir jo ikke den nye loven noe myndighet utover å hente inn informasjon fra norske IP adresser. Så det at en VPN logger har liten betydning ovenfor den nye loven her i Norge.

Konsesjonen gjelder kun logging av norske IP adresser, og de kan umulig vite at en norsk bruker skjuler seg bak IP adressen fra utlandet, og de har ingen myndighet til å finne ut av det heller.

 

MEN, nedlastning av piratkopierte ting er jo ulovlig i de fleste land, så du risikerer jo alltid at du blir anmeldt fra det landet du laster ned fra, og så at VPN tilbyderen utleverer informasjonen.

Men på lik linje som at Norge ikke har rettigheter til å få utlevert info fra andre land, har ikke andre land rett å få utlevert info fra Norge. Så sjansen for å bli tatt er derfor ekstremt liten.

Trolig ikke noe mer enn at du får et "sint" brev fra internettleverandøren din.

Lenke til kommentar

Da burde du prøve noen bedre VPN tjenester. Astrill f.eks gir meg i alle fall max hastighet på min 70/10 linje på flere servere. IPVanish ga meg også nesten full hastighet, men kun på en server. StrongVPN ga meg 50/60 Mbit.

Men så vet jeg jo ikke hvor rask linje du egentlig har.

Takk for tips. :) Har 60/60 linje

Lenke til kommentar

Men så er den den promillen da. Noen vil bli tatt, og om du kun laster ned en gang i blant, hjelper jo ikke om akkurat den sangen, eller den episoden eller den filmen som du bare lastet ned akkurat denne gangen, er der de overvåker og har bestemt seg for å gå til anmeldelse uansett.

Var mer rettet mot ordleggingen "risikosport". Og forøvrig hvis du bekymrer deg for den oddsen har jeg dårlige nyheter, en del annet i ditt daglige liv du burde passe deg for og som er en "risikosport".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...