Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bør jeg skifte girolje?


Anbefalte innlegg

Dama har en Peugeot 206 99-modell. Hun har hatt den i sju år nå og kjørt den 66 000 km på den tiden.

 

Hun kan ikke huske at det noen gang har blitt skiftet girolje på den. Er det ikke på høy tid å skifte den da?

 

Bilen er jo ikke verdt så mye, men nå har vi kostet på den en del i det siste så det hadde vært surt om den eneste store tingen vi ikke har brukt penger på, ryker nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Peugeot 407 fra 2004, utgaven med 2 liters motor og automatgir.

I forbindelse med at drivakselen røk, skiftet verkstedet girolja med det samme.

 

Da bilen min var ny, var det vanlig at det ikke stod noe intervall for skifte av girolje i manualen.

Men oljen blir dårligere med tiden, og det har hendt at girkasser som aldri har fått oljeskift, har røket.

 

Girolje bør skiftes av og til, selv om manualen til en gammel bil ikke sier det.

Nyere biler har verkstedhåndbok som presiserer når giroljeskift skal tas.

 

Mitt råd er å skifte girolja hvis du ikke vet når det sist ble gjort, og du skal beholde bilen i noen år.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

På Mekonomen får jeg tre alternativ:

 

- Artikkelnr: 41-C4001713

BENEVNING: Trans Castrol Syntrax Longlife helsyntetisk 75W-90 medgår 2.0 liter Flaske 1 liter

Pris: 356.00

 

- Artikkelnr: 41-18001MTF

BENEVNING: Trans MPM Gearboxoil Premium Synthetic MTF helsyntetisk 75W-80 medgår 2.0 liter Flaske 1 liter

Pris: 265.00

Spec: API GL-5, BMWTF-1/2/3, Ford M2C200-C/C2/C3, MIL-L-2105 D, Opel 1940757/-68/-76, Volvo 97308, VW TL 501 50 (G 005 000 05/G 005 000/G 005 000 20/G052 911 A1/A2), VW TL 521 71 (G 052 171A1/A2)

 

- Artikkelnr: 41-13001

BENEVNING: Trans MPM Gearboxoil RPC delsyntetisk 75W-80 GL-5 medgår 2.0 liter Flaske 1 liter

Pris: 191.00

Spec: API GL-5, MIL-L-2105B, C, D, Volvo 3345-534-6, Volvo 97307, ZF TE-ML 02D

 

 

Det er vel bare å gå for den billigste siden bilen nok ikke vil vare i så mange år til. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg byttet en gang i året på min Mercedes etter tips fra en venn som er mekaniker. Jo eldre desto viktigere, olje er livets vann for bilen din. Bytt olje/filter på motor 2 ganger i året og skift girolje en gang i året.

Girolja er ikke så nøye. Den skal bare smøre gira og diffen og det er ganske grove greier i forhold til motoren.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg bytta fra en billig dinosaurussaus til en dyr helsyntetisk og kunne deretter gire selv når motoren var kald. :p

 

Edit: Eller... jeg kunne gire med den gamle olja men det tok så lang tid å få den i andregir at innen den endelig smatt inn så hadde jeg mista så mye fart at jeg måtte ned i første igjen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg byttet en gang i året på min Mercedes etter tips fra en venn som er mekaniker. Jo eldre desto viktigere, olje er livets vann for bilen din. Bytt olje/filter på motor 2 ganger i året og skift girolje en gang i året.

 

Du bekrefter min fordom med mercedes-eiere som duller og duller med bilen sin. Bilen var jo gjerne til 500.000km pluss, men alle deler er jo byttet mange ganger, lenge før det var nødvendig. :tease:

Lenke til kommentar

Jeg var innom Mekonomen i dag. Jeg spurte selgeren om hvor ofte giroljen burde skiftes på en Peugeot 206. Han spurte igjen en mekaniker og fikk 120 000km som svar.

 

Så da velger jeg å bytte giroljen siden bilen tross alt er en 99-modell og antakelig har den aldri blitt skiftet. Jeg valgte den billigste giroljen, den som er halvsyntetisk. Det er nok uansett mye bedre enn den gamle som alltid har vært på bilen. Gidder heller ikke å kjøpe dyr olje når bilen er så gammel og har så liten verdi.

 

Det er nok uansett den beste investeringen vi kan gjøre for at bilen skal holde i et par år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...