Gå til innhold

Kom deg ut og fotografer supermånen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er under horisonten her i nord og hadde den ikke vert det så hadde den vært tildekt av skyer. Men, det er jo ikke så stor forskjell og dukker jo opp flere muligheter. Neste supermåne er 10. august 2014. Så vidt jeg kan se er det 1 år og 1,5 kalendermåneder mellom hver gang. Her er et par ressurser med tanke på månefoto:

 

Månekalender med blant annet dato og tid for fullmåne, måneoppgang, månenedgang, høyde over horisonten, nøyaktig fase osv.

Time and date - Moonrise and moonset calculator

 

Månefaser, kart over retning for måneoppgang, månenedgang, nattemørke osv.

Cambridge in colour - Moon and night calculator

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har noen et kjapt tips om innstillinger på kamera ?

Det spørs på effekten du vil oppnå. Skal du ha månen korrekt eksponert vil terreng/landskap bli helt svart, med unntak av eventuell kunstig belysning. Vil du se noe av landskapet eksponerer du for det og månen blir utbrent. HDR-teknikk kan jo fikse det problmet. Månen får lys som en vanlig solskinnsdag på jorden (samme avstand (ca), ingen skyer). Prøv med ISO 100, F5.6-F8, 1/250 sekund for månen og juster ut fra det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

PS. HDR trenger ikke bestå av flere eksponeringer som "limes" sammen. Du kan godt trekke ut en hel del fra en enkelt eksponering hvis du bruker råformat.

 

Månen består av mørkegrått støv/grus og lyset fra sola må gjennom samme mengde atmosfære før det når jordiske fotografer som sollys som treffer grått støv/grus en helt vanlig sommerdag på jorda.

 

Jeg tok et bilde nå nettopp med månen riktig eksponert. Her i Tromsø er det langt i fra mørkt selv om det ikke er midnattsol lengre, så jeg fikk justert kurvene i rå-bildet sånn at både blå himmel og brun/grå fjelltopp fikk ok farger.

 

Her er innstillingene på noen av de bildene jeg eksponerte månen bra. Noen litt lysere eksponert enn andre.

 

1/100s, f/11, ISO 800

1/100s, f/8, ISO 800

1/13s, f/8, ISO 100

1/100s, f/2,8, ISO 100

 

På lange brennvidder (300+ mm) vil jeg anbefale å prioritere kort lukkertid (1/100s eller raskere) på grunn av at urolig luft smører bildet utover.

 

For ordens skyld hvis du har som mål å ta bilde av bare månen og at den skal fylle ut bildet helt til bildekanten så trenger du ca 2 meter brennvidde på et fullformatkamera. Ofte blir månebilder penere dersom du får med litt omgivelser.

Lenke til kommentar

PS. HDR trenger ikke bestå av flere eksponeringer som "limes" sammen. Du kan godt trekke ut en hel del fra en enkelt eksponering hvis du bruker råformat.

Enig i det, kan man ta bilder før det er helt mørkt, enten fordi man er langt mor nord eller er får tatt bildet akkurat idet den kommer over horisonten lenger sør er det mulig å få detaljer i både landskap og måne med en eksponering. Når det er helt mørkt går ikke det.
Lenke til kommentar

På lange brennvidder (300+ mm) vil jeg anbefale å prioritere kort lukkertid (1/100s eller raskere) på grunn av at urolig luft smører bildet utover.

 

Urolig luft kan være et problem - spesielt der man står og fotograferer...eller langt unna?

Overskyet her i kveld... :(

 

Legger ved et eksempel - håndholdt på 460mm - 1/125 sek. - 200% crop

Dato tatt: 25. juni 2013 kl. 00:06

 

post-226353-0-07574400-1407708860.jpg

post-226353-0-07574400-1407708860_thumb.jpg

post-226353-0-21903200-1407708976.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...