Gå til innhold

Sensur i Aftenposten


Anbefalte innlegg

Tidligere i dag postet Aftenposten denne artikkelen om tre svenske ungdommer som presset en kvinne ut av veien etter at hun hadde kjørt forbi de.

Etter at det hadde blitt påpekt at disse "svenske ungdommene" faktisk var innvandrere fra Algeria i kommentarfeltet, ble veldig mange kommentarer slettet. Dette forårsaket en storm av kommentarer som anklaget Aftenposten for sensur og skjuling av informasjon. Etter hvert ble hele saken tatt vekk fra forsiden og kommentarfeltet fjernet.

 

Det var ikke rasistiske kommentarer som ble fjernet etter det jeg så, bare de som påpekte hva artikkelen ikke gjorde.

 

Hva mener dere om dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg mener om dette?

 

Først og fremst mener jeg dette: Folk må lære seg hva sensur er.

 

Under 2. verdenskrig var norske aviser utsatt for sensur. Da var det representanter for nazi-myndighetene som kontrollerte avisen før den gikk i trykken, og som hadde myndighet til å nekte trykking av artikler de ikke likte.

 

At en avis refuserer leserinnlegg er IKKE sensur. Det er tvert i mot det motsatte av sensur - det er et uttrykk for at avisens redaksjon bestemmer hva som står i avisen.

 

Diskuter gjerne om Aftenposten burde hatt andre rutiner for kontroll av kommentarfeltet, men kall det ikke "sensur" når Aftenposten og ikke du bestemmer hva Aftenposten skal trykke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enkelte på høyresiden respekterer ikke privat eiendomsrett, og forveksler sensur med moderering av et kommentarfelt i en privateid avis - som om dette har noe som helst med ytringsfrihet å gjøre. Kommentarfeltet er Aftenpostens eiendom; ikke et mikrofonstativ for mannen i gata. Du har ingen rett til å skrive noe som helst der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

At en avis refuserer leserinnlegg er IKKE sensur. Det er tvert i mot det motsatte av sensur - det er et uttrykk for at avisens redaksjon bestemmer hva som står i avisen.

 

Enig. men nå kan heldigvis fagfolk publisere sitt stoff uten å få det godkjent av personer med media bakgrunn (fortrinnsvis personer med journalist utdannelse).

Lenke til kommentar

Aftenposten, og andre nettaviser, sitt store problem er at med det samme ordene "utenlandsk" står i en sak om kriminalitet, går folk fullstendig av hengslene. Da går det med et dagsverk bare til å fjerne hatkommentarer og nynazistisk grums. Forstår godt de ikke vil åpne for debatt i saker om innvandrere. Hadde debattantene greid å holde seg saklige, hadde det sannsynligvis ikke vært et problem. Ja, jeg vet noen er saklige, men det følger automatisk med mye lavpannet dritt i slike debatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
At en avis refuserer leserinnlegg er IKKE sensur. Det er tvert i mot det motsatte av sensur - det er et uttrykk for at avisens redaksjon bestemmer hva som står i avisen.

Eventuellt er det fordi Avisen er strafferetslig ansvarlig for alt som står, inkludert kommentarfeltet, og det er ulovlig (eller uklart om det er lovlig) med endel av kommentarene i disse feltene. ;)

 

Eventuelt kan man sensurere seg selv etter at man har blitt orientert fra politisk hold om hva som anses som akseptabelt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Sakene-du-aldri-fikk-lese-7095972.html#.UcL7a7uXTt4

Lenke til kommentar

Så.... lavpannet dritt bør sensureres bort?

 

Om du mener innlegg som "Få Svina ut av nårge!!! muslimr og Somaliere våldtar alle kvinnene vores!!!1 send dem hjem på første Fly!!1", så ja, da mener jeg de bør fjernes fra kommentarfeltet. De bidrar niks og nada til en konstruktiv debatt.

Lenke til kommentar

Sensur er det nok ikke, men det er skremmende at mediene bestemmer når vi skal få hele sannheten, og når vi ikke har godt av å vite alt.

 

Hva er "hele sannheten" og hvordan bestemmer man det? Hudfarge, alder, , høyde, vekten, karakterene på skolen, venner, slekt.....hvor mye tar det å vite hele sannheten? Hele sannheten har mye å gjøre med ens perspektiv og hva en mener er viktig eller ikke. Det er mange mer etniske nordmenn som engasjere seg i kriminelle aktiviteter enn innvandrere fordi det er mange mer etniske nordmenn enn innvandrere. Når jeg leser norske aviser har jeg inntrykket at det er det motsatte kanskje fordi innvandring er mer populær å diskutere enn generelle etnisk norsk kriminalitet. Det ville bli intersannt å telle antall artikler om innvandrer kriminalitet vs etnisk norsk kriminalitet og se hvis jeg tar feil eller ikke

 

I allefall tror jeg integrering blir bedre så lenge dere ikke ser på dine nye statsborgere som nordmenn med de samme rettigheter og ansvar som alle andre nordmenn. Mennesker reagere på negative måter når en blir ekskludert og diskriminert Har erfaret hva hender i et meget segregert samfunn og er heldig at jeg ikke ble alvorlig skadet når statsborgerne med sorte hud ble ekskludert fra de hvite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg leser norske aviser har jeg inntrykket at det er det motsatte kanskje fordi innvandring er mer populær å diskutere enn generelle etnisk norsk kriminalitet. Det ville bli intersannt å telle antall artikler om innvandrer kriminalitet vs etnisk norsk kriminalitet og se hvis jeg tar feil eller ikke

 

Det stemmer. Av og til har det omvendt effekt også, slik at aviser velger bort å dekke saker som stiller innvandrere (fra enkelte steder) i dårlig lys.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hva er "hele sannheten" og hvordan bestemmer man det? Hudfarge, alder, , høyde, vekten, karakterene på skolen, venner, slekt.....hvor mye tar det å vite hele sannheten? Hele sannheten har mye å gjøre med ens perspektiv og hva en mener er viktig eller ikke. Det er mange mer etniske nordmenn som engasjere seg i kriminelle aktiviteter enn innvandrere fordi det er mange mer etniske nordmenn enn innvandrere. Når jeg leser norske aviser har jeg inntrykket at det er det motsatte kanskje fordi innvandring er mer populær å diskutere enn generelle etnisk norsk kriminalitet. Det ville bli intersannt å telle antall artikler om innvandrer kriminalitet vs etnisk norsk kriminalitet og se hvis jeg tar feil eller ikke

 

I allefall tror jeg integrering blir bedre så lenge dere ikke ser på dine nye statsborgere som nordmenn med de samme rettigheter og ansvar som alle andre nordmenn. Mennesker reagere på negative måter når en blir ekskludert og diskriminert Har erfaret hva hender i et meget segregert samfunn og er heldig at jeg ikke ble alvorlig skadet når statsborgerne med sorte hud ble ekskludert fra de hvite.

 

Ja, kanskje integreringen blir bedre om vi later som ingen ting, og velger bort informasjon som ikke passer inn. Alternativt så luller vi oss inn i en forestilling der alt er bra, og ser ikke problemene før det er for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du mener innlegg som "Få Svina ut av nårge!!! muslimr og Somaliere våldtar alle kvinnene vores!!!1 send dem hjem på første Fly!!1", så ja, da mener jeg de bør fjernes fra kommentarfeltet. De bidrar niks og nada til en konstruktiv debatt.

La oss si dette er folkets generelle synspunkt, da er det her en konstruktiv debatt vil begynne.

 

Sensur er aldri bra, men siden aftenposten drives av en privat bedrift, er deres server strengt talt deres eiendom, og vi burde ikke ha makt til å kontrollere hva som vises og ikke vises der. Noe som ville vært sensur.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, kanskje integreringen blir bedre om vi later som ingen ting, og velger bort informasjon som ikke passer inn. Alternativt så luller vi oss inn i en forestilling der alt er bra, og ser ikke problemene før det er for sent.

 

Det jeg ser er overdrivelser og fokus på en type kriminalitet, som er verre enn å ignore et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...