Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bra VNP tjeneste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som bruker Astrill, ser ut som denne bryter en gang og to til dagen hos meg, muligt ikke alle merker dette da det er så korte brudd men jeg er rundt pcn med dette og da popper skjermen på og jeg ser det på programmer at dem er i ferd og koble seg opp igjen. Andre som sliter ?

Lenke til kommentar

Vet dere om det er gode greier og kun kjøre OpenVPN, og om det er DNS leaks ved og kjøre alt standar ? Er bare paranoid at når den faller ut at den fortsetter med normal ISP utenom VPN

 

Hva er det du er så redd for ang DNS leaks? Vet du hva det er egentlig, eller er det bare noe du har lest om som du tror er noe farlig?

Så vidt jeg skjønner er DNS leaks kun "skummelt" for at selve internett leverandøren kan "se" hva du driver med fra VPN serveren og til deg, men i Norge er det vel ingen internett leverandører som faktisk overvåker trafikken din for å se på hva du driver med. Den nye loven gir heller ikke åpning for at det er internett leverandørene som skal overvåke trafikken mellom kundene og internett.

 

Så vidt jeg skjønner rundt DNS leaks så vil IP adressen fortsatt være skjult ved at du bruker IP adressen til VPN tjenesten. Og det er jo egentlig alt som skal til for å omgå den nye loven her i Norge. For de som sporer IP adresser har kun mulighet til å spore norske IP adressen med loven i bakhånd, og så lenge du bruker en VPN server utenfor Norge så er du jo trygg.

 

Så ser ikke noen grunn til å være så bekymret for DNS leaks så lenge du ikke driver med noe super ulovlig ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt Astrill i over to måneder og har ikke opplevd at jeg har mistet VPN forbindelsen mens jeg har lastet ned noe.

Men så laster jeg ikke ned døgnet rundt året rundt heller. Før hadde de en funksjon som het noe som Kepp the connection live eller noe slikt, men den har de tatt bort. Så tror vel at de har bygd den funksjonen inn i programvaren nå.

 

Men det er selvsagt en utfordring om VPN forbindelsen går ned mens du laster ned. Om du opplever dette ofte bør du jo kanskje finne en VPN tilbyder som er mer stabil eller som sikrer deg bedre.

Men kan virkelig ikke si at det er noe stort problem med Astrill altså.

Lenke til kommentar

Jeg menr iVPN har en innstilling som beordrer at bestemte applikasjoner som kjøres gjennom VPN automatisk blir avsluttet dersom VPN-forbindelsen brytes. For eksempel. Sikkert fler som har lignende innstillinger.

 

Redigert:

Chattet med Astrill for noen minutter siden. Kan vel oppklare noen saker. (Denne raske responsen man får hos Astrill via egen chattelinje, er en av grunnene til at jeg valgte Astrill som min VPN-tjener).

 

Jovica 05:02:16

Hello Xxx Xxxx, my name is Jovica, how may I help you?

 

thomit 05:03:08

Hi Jovica. Why can't I access dnsleaktest.com when using Astrill OpenVPN?

 

Jovica 05:03:37

we blocked that website due to security reasons!

 

thomit 05:03:49

Care to elaborate?

 

Jovica 05:04:04

all ports are blocked anyway when you us OpenVPN

well they monitor and sell data

so we blocked it to prevent data minding of Astrill VPN servers

 

thomit 05:05:20

Really? Ok. So you saying that I should not worry at all about dns leak if I use any OpenVPN service?

 

Jovica 05:05:40

correct!

 

thomit 05:06:53

Right. Thanks. Question 2: Is there any way to prevent applications going through OpenVPN to continue if the VPN connection is aborted?

 

Jovica 05:07:26

yes, of course

if you are on Windows, take a look at this wiki article

it can be done with Windows Firewall

http://wiki.astrill.com/index.php/P2P

 

http://wiki.astrill....PN_is_connected

 

thomit 05:08:48

Thank you very much. Have a nice day :).

 

Jovica 05:09:05

you welcome.

contact us again if you need help. bye.

 

 

Jeg tar ikke hans/hennes forsikringer om at dns-lekasje ikke er mulig gjennom OpenVPN helt for god fisk ... jeg har da hørt/lest noe helt annet også.

Men men. Det ser i hvert fall ut som om det er mulig å hindre applikasjoner i å bare hoppe over til den "normale" nettforbindelsen dersom VPN-koblingen blir avbrutt, kun ved hjelp av Windows Firewall. Jeg vet også at enkelte applikasjoner har egne innstillinger der man kan sette regler for sånt. Oppskriften i wiki-artiklene kan helt sikkert brukes ved bruk av andre VPN-tjenester enn Astrill også.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer an på hastigheten du trenger. Jeg fikk skikkelig dårlig hastighet med VyprVPN tjenesten til Giganews, max 10-15 mbit på min 70 mbit linje. Så det var helt uaktuelt å bruke, til og med den følger med gratis med den kontoen jeg bruker der. (når jeg bruker Giganews)

 

Husk at om du betaler for 6 mnd om gangen hos Astrill er prisen $6.66/mnd og om du betaler for ett år er prisen $5.83, og utvalget servere og hastighetene er utrolig mye bedre.

Men er jo selvsagt litt å legge ut 6 eller 12 måneder da, særlig når du ikke har testet dem.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Jeg tester litt hos Giganews nå, har brukt den "gratis" varianten tidligere og har ikke reagert på dårlig hastighet. Usenet får på nesten 3 mb av en linje som vel er 35 (Altibox).

 

Blir det for "treigt" stoler jeg klart på din anbefaling og tegner 1 års abb. hos Astrill.

Lenke til kommentar

Da har jeg også kjøpt Astrill's Home Plan, slik at jeg også får androidofonen gjennom VPN. Min android-versjon er for gammel til at jeg kan få OpenVPN, men L2TP/IPSec-protokollen går fint. Noen oppkoblingsproblemer til å begynne med, men fikk god hjelp på hjelpechatten deres. 5 dollar ekstra i måneden, kan koble til opptil 5 ekstra enheter på samme konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke ikke hørt om astrill før jeg.

 

Ipredator ikke så særlig tess kanskje ?

 

Hadde forresten en lengre korrespondans med 'Private Internet Access' Og det virker som de bare beskytter deg inntil staten eller en eller annen rettsinstans ber dem utlevere deg kanskje. Så det er jo noe å ta med i beregning når man velger VPN. Så lenge en VPN tilbyder spiller etter de som styrer loven så er jo beskyttelsen ikke sterkere enn det svakeste leddet, like som den sterkeste krypteringen kan bli brutt hvis noen er villig til og gi passordet.

 

@thomit: Jeg reagerte også litt på det utsagne ang alle openVPN skal liksom være immune mot dns leak....en av de VPN tilbyder kunde service personene jeg har vært i kontakt med visste tidlighvis ikke det da, siden jeg ble bedt om og teste akkurat det med openVPN...

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Hadde ikke ikke hørt om astrill før jeg.

 

Ipredator ikke så særlig tess kanskje ?

 

Hadde forresten en lengre korrespondans med 'Private Internet Access' Og det virker som de bare beskytter deg inntil staten eller en eller annen rettsinstans ber dem utlevere deg kanskje. Så det er jo noe å ta med i beregning når man velger VPN. Så lenge en VPN tilbyder spiller etter de som styrer loven så er jo beskyttelsen ikke sterkere enn det svakeste leddet, like som den sterkeste krypteringen kan bli brutt hvis noen er villig til og gi passordet.

 

@thomit: Jeg reagerte også litt på det utsagne ang alle openVPN skal liksom være immune mot dns leak....en av de VPN tilbyder kunde service personene jeg har vært i kontakt med visste tidlighvis ikke det da, siden jeg ble bedt om og teste akkurat det med openVPN...

 

Det er visstnok en feil med Windows og DNS-lekkasje i forbindelse med OpenVPN. Astrill har lagt inn en "workaround" i sin egen VPN-klient, kan det se ut som. Sitat fra "release notes" i Astrill 2.9 (build 1927): "- New: Workaround for Microsoft’s DNS leak flaw when OpenVPN is used." Lenke. Litt ned på siden. I praksis er det vel bare så enkelt at den flusher dns-cache'n hver gang man kobler på VPN. Noe man også kan se skjer hvis man leser oppstartsloggen.

(Forøvrig har Astrill nylig lagt ut build 1930 av klienten. De som vil oppdatere, bør avinstallere den gamle, restarte maskinen og legge inn den nye.)

 

Forøvrig er det vel slik at alle VPN-leverandører må rette seg etter slike rettslige krav, så lenge loven er slik i det gjeldende landet. Spørsmålet er bare; Hva har i så fall VPN-leverandøren å utlevere? Hvis de ikke logger noe som kan avsløre nøyaktig hvem som står bak en spesifikk trafikk gjennom serverne deres, eller nøyaktig hva denne trafikken inneholder, har de vel heller ikke så mye de kan utlevere. Men de kan selvfølgelig avsløre at du faktisk er bruker av tjenesten ... men det er jo ikke ulovlig. For min del har jeg heller ikke så mye i mot at dette skjer, så lenge det er skjer i korrekte lovlige former, med en rettslig kjennelse på hver spesifikke sak. At politi/myndigheter reagerer på spesifikke mistanker om ulovligheter er helt i orden for meg; det er automatisk overvåking/lagring/logging av alle og enhver, uvhengig av mistanke eller ei, som bekymrer meg. Sånn som ISP'er nå blir lovpålagt å gjøre. VPN'er er ikke underlagt en slik lovgiving, meg bekjent. Enn så lenge, får man kanskje passe på å si. Og det er jo nettop hovedgrunnen til å benytte seg av VPN; da kan ikke ISP'en se hva slags trafikk som går gjennom dem, og følgelig heller ikke logge den.

 

Det som er usikkert, er om VPN-leverandøren holder alle slike løfter om "ingen logging". Man har i grunnen bare deres egne ord å stole på. Man får bare gå etter magefølelsen. Noen VPN'er virker å være oppriktig opptatt av personvern og anonymitet, mens andre virker mer å bare være "only in it for the money" ...

 

PS. Det at mange her ikke har hørt om Astrill før, kan vel kanskje skyldes at de ikke ferdes helt i de samme internett-kretser? Astrill er - slik jeg oppfatter dem - en tjeneste først og fremst rettet mot profesjonelle og kommersielle kunder; firmaer og andre som er opptatt av en sikker kommunikasjon mellom sine ansatte, og beskyttelse mot industrispionasje og lignende. De retter også mye av sin oppmerksomhet rundt Kina og de elleville big brother-forholdene der. De promoterer ikke seg selv spesiellt opp mot fildelingskunder som sådan. Men er jo like brukbart for denslags likevel. Av de få VPN-tjenestene jeg har prøvd, virker Astrill helt klart å ligge i den mer profesjonelle enden av spekteret. Mens f.eks. iVPN.net ligger mer i den idealistiske enden, med et klart prinsippiellt forhold til personvern og nett-anonymitet, etter min oppfatning. Det kan se ut som om heller ikke de promoterer seg selv noe særlig opp mot fildelere og pirater, som så mange av de andre VPN-tjenestene virker å gjøre. Det er de i den sistnevnte kategorien, de som helt klart prøver å lokke til seg pirater, som i hvert fall jeg i utgangspunktet er mest skeptisk til.

 

PS. Jeg prøver for tiden også EarthVPN. En VPN-tjeneste som virker å ta personvern og anonymitet på alvor, er billig, og har en drøss med servere spredt rundt omkring, inkludert 1 i Norge (Bergen). Så langt har jeg bare testet 1 dag, men fart og stabilitet virker å være helt i orden, i hvert fall. Det er også en av de VPN-tilbyderne som har svart torrentfreak.com tilfredsstillende på deres rundskriv med spørsmål.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...