Gå til innhold

Utdanning i Forsvaret - Krigsskolen


Anbefalte innlegg

Hei :-)

Om litt under et år skal jeg søke meg inn i Forsvaret. Har veldig lyst inn i Krigsskolen, og få meg en jobb som en troppsjef på Rena etterpå.Men burde jeg først ta HBS og så Krigsskolen, eller burde jeg gå rett inn i Krigsskolen gjennomgående? Og hvordan er opptaka til både HBS og Krigsskolen? Har trent i et år, og vet jeg iallefall klarer karakter 4 på sesjon 2 fysiske tester. Og hva burde jeg øve på til den teoretiske testen? Vet jeg har mange spørsmål, og ville vært veldig takknemlig hvis noen klarte å forklare dette så enkelt som mulig.

For alt vi har. Og alt vi er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å prøve seg på Krigsskolen med en gang er noe jeg ville tenk godt gjennom. KS folk burde HVERTFALL ha 2 - 3år med dybde før de blir ordentlige gode ledere etter KS. Gjennomgående KS folk får en mye større utfordring og blir ofte gjennomskuet av å vært inne kort. Men du må tenke på dette selv, krever veldig mye psykisk.

 

Ang sesjon del 2, så ligger det ute på www.forsvaret.no hvordan løpe testen er lagt opp, kan love deg at du vil ha blodsmak etter 15 min på mølle med mindre du er toppidrettsutøver. Den teoretiske delen er nokså lett egentlig, det du kan øve på er å se på synonym ord og litt figurer.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger bekymre deg så mye for karakterene dine, men vær forberedt på evnetester som tallrekker osv.

 

Ellers er jeg enig med han over. Du kan sikkert få en raskere karrière av å gå rett på gjennomgående, forsvaret har trossalt masse skrivebordsoffiserer, men det vil bli vanskeligere å bli tatt seriøst i noen av de mer operative miljøene med en slik bakgrunn. Det beste, etter mitt syn, er grenaderer som senere går veien via KS, men disse ender nok ikke på toppen, dessverre.

Lenke til kommentar

copy-paste fra den store militærtråden:

 

Jo lengre du er på lavere nivå jo bedre blir du på høyere nivå.

Jeg har ikke hørt en eneste offiser (i hæren vel å merke) som ikke har sagt at man burde vente noen år før man søker krigsskole og at tiden FØR og PÅ selve krigsskolen er beste tiden de har hatt i forsvaret.

Lønningene er nesten ikke forskjellige heller. Man har i tillegg kun elevdagpenger første året på gjennomgående, akkurat som hvilken som helst elev på befalsskolen har. Elevdagpenger er på rundt 90.000 i året. Etter det går man ut i fullt arbeid og som nytt befal kan tjene alt fra 300.000 til 600.000. Det kommer helt an på stilling og avdeling. Flere måneder i året hvor sersjanter kan tjene mer enn troppsjefen sin. Årene på KS gir deg 300.000 i årslønn og ikke noe tillegg for felt etc.

 

Du går glipp av mye om du ikke går befalsskole først, og du kan i tillegg lenge tenke igjennom om du virkelig vil dette i stedet for å binde deg for så mange år med en gang.

Det er helt ufattelig hvor mye du lærer om deg selv og hvordan medmennesker fungerer sammen. Dette må ut i praksis, og du vil i pliktåret ha massevis av tid til å reflektere over hvordan du skal utvikle deg selv og få hjelp til å bli en skikkelig god leder på lavt nivå før du klatrer i gradene.

Jo høyere opp du kommer jo mer skrivebord blir det, og jo mindre ser du stridsvesten og våpenet ditt; så pass på at du ikke gjør det for fort.

Lenke til kommentar

Tenkte mer på karakterene fra videregående. Man må jo ha generell studiekompetanse, men ser de mye på karakterene der?

 

Greit å ha i bakhodet at om du går rett fra videregående vil de ikke rekke å få vitnemålet du går ut med. Det eneste de kan se på da er vinterkarakterene dine. Karakterer har litt å si på den måten at hvis to folk er like gode og det kun er en plass blir han med best karakterer valgt.

Jeg tror i tillegg også at det er et minstekrav, men å si noe mer blir kun spekulering

Lenke til kommentar

Har hørt at det blir slutt med KS gjennomgående.. Dette er vell direkte tilbakemelding til de som har gått KS gjennomgående og er ute i avdeling nå.

 

Vil anbefale deg BS først samt hvis du vil til Rena så er det gode mulighter for det hvis du går BS i PBN deretter har pliktåret som LF i KESK.

Lenke til kommentar

Har hørt at det blir slutt med KS gjennomgående.. Dette er vell direkte tilbakemelding til de som har gått KS gjennomgående og er ute i avdeling nå.

 

Vil anbefale deg BS først samt hvis du vil til Rena så er det gode mulighter for det hvis du går BS i PBN deretter har pliktåret som LF i KESK.

Lurer på hvilken glup person som mente KS gjennomgående kunne være en god løsning i første omgang... Man må lære å gå før man kan løpe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...