Gå til innhold

Test: Intel Core i7 4770K

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva skjer så med 2011? Betyr Haswell at det ikke kommer mer på denne plattformen?

IVY-E kommer vel på slutten av året. Men det blir neppe særlig mer spennende enn Sandy-E.

Endret av FiveInline
Skrevet

IVY-E kommer vel på slutten av året. Men det blir neppe særlig mer spennende enn Sandy-E.

Det mest spennende nå er et par 12 core xeon ES cpuer som dukket opp i USA.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blir vi dumpa som forbrukere av Intel? De bytter socket hele tiden. Jeg er for at det skjer utvikling, men jeg synes det er litt drøyt at det bytter socket hver 6-9 mnd. Bygde meg en gaming rigg med en gang 2011 kom og nå kommer det en ny igjen. Kjenner at jeg blir veldig provosert. Skal ha AMD neste gang

• Liker 1
Skrevet

Som om AMD er så mye bedre på sokkel-fronten:

Socket AM2 mai 2006

Socket AM2+ mars 2008

Socket AM3 februar 2009

Socket AM3+ oktober 2011

Socket FM1 juli 2011

Socket FM2 september 2012

Skrevet

Hvorfor blir vi dumpa som forbrukere av Intel? De bytter socket hele tiden. Jeg er for at det skjer utvikling, men jeg synes det er litt drøyt at det bytter socket hver 6-9 mnd. Bygde meg en gaming rigg med en gang 2011 kom og nå kommer det en ny igjen. Kjenner at jeg blir veldig provosert. Skal ha AMD neste gang

Nå kom LGA2011 i 2011. Riktignok på slutten av året, men det er fortsatt en god stund siden. LGA2011 skal da også leve videre som high-end.

LGA1155 som 1150 nå avløser kom våren 2011, mao 2 år siden. Det er selvsagt ikke veldig lang syklus, men vesentlig mer enn 6-9 måneder selvsagt. Kjøleløsninger er kompatible (og er også det med forgjengeren til 1155). Så da er spørsmålet, hvor viktig er det egentlig at 3-4 år gamle chipset skal støtte nye CPUer? Om du oppgraderer noe slikt så vil man jo gjerne ha nytt HK for både ytelse og features uansett.

Skrevet

LGA1150 er ikke i samme segmentet som LGA2011 og derfor ingen erstatter. Det er også ventet flere prosessorlanseringer på LGA2011. Kanskje du skulle sette deg inn i omstendighetene før du poster.

Det være en fordel med hyppig skifte av sokler slik at folk slipper å forholdeseg til en jungel av hovedkort med diverse chipset som kun virker på enkelte prosessorer osv. Dessuten kommer det for tiden sjelden store fremskritt mellom prosessorgenerasjoner som rettferdiggjør bytte av prosessor før de øvrige funksjonene på hovedkortet likevel er utdatert. Bytter man prosessor vil ikke denne fungere uten hovedkort så da kan man like greit selge den videre sammen med hovedkort og minne eller finne et nytt bruksområde for det man skifter ut. Siden prosessorene i dag leveres med integrert grafikk skal det ikke mer enn rimelig kabinett, PSU og en HDD fra roteskuffen før man har et fullverdig oppsett klart for nye oppgaver.

Jeg har selv hatt en "ny" AMD-prosessor i et eldre hovedkort med samme sokkel. Selv om det ble bedre ytelse enn med den gamle prosessoren var ytelsen likevel forkrøplet pga manglende båndbredde og fravær av nyvinninger i chipset i nye hovedkort lansert smtidig som den nye prosessoren. Å beholde en sokkel i evigheter er absolutt ikke å anbefale og kan medføle at produsenten får dårlig omdømme pga halvveis fungerende løsninger.

• Liker 1
Skrevet

Hvor har dere kjørt disse testene mtp temperaturer? Alle andre jeg har sett som har testet disse har brukt lukkede vannkjølinger med 240mm rad's og de har hatt temps på over 90c @ 1.2-3v mens her fikk dere lusne 83c med 1.3v med en vanlig 120mm luftkjøler....

• Liker 1
Skrevet

2011 lever länge till. 2011 var ju arvtagaren till 1366 som många av oss fortfarande sitter med.

Hvor har dere kjørt disse testene mtp temperaturer? Alle andre jeg har sett som har testet disse har brukt lukkede vannkjølinger med 240mm rad's og de har hatt temps på over 90c @ 1.2-3v mens her fikk dere lusne 83c med 1.3v med en vanlig 120mm luftkjøler....

Tester du sett är sannsynligtvis med engineering sample. HW sin test är med en retail.

Skrevet

Tror dene generasjonen vil være ideel for de som skal ha ny ultrabook.

De som skal sitte foran et blinkende monster med FPS, kan like gjerne investere i nytt grafikkort nå og ny cpu om et år?

Skrevet (endret)

Denne må jo være greit for desktopmaskiner som står i kontorlokaler..? Og bærbare.. Ikke til "oss" her som vil overklokke og ha en helsikkes ytelse..

Tror jeg står over denne generasjonen.

Edit:

Jeg mener.. Disse sparer jo mye strøm når maskinene ikke er i bruk. På en annen side, forurenser de miljøet som fanden, da "alle" skal bytte til strømsparende maskiner...

Endret av Caddy
Skrevet
Vi tester Intels helt nye topprosessor – Haswell
Feil, "gamle" Sandy Bridge-E er fremdeles Intels toppprosessorer, og vil forbli det frem til de blir avløst av Ivy Bridge-E i høst.
Mens forgjengeren Ivy Bridge var en forbedring av et tidligere produkt, er Haswell bygget fra bunnen av og opp. Det er en ny arkitektur, der hver miste lille bit av prosessoren har gått igjennom designfasen på nytt.
Feil igjen, Intel forbedrer arkitektur hver gang, men det er større endringer annenhver gang. Nye prosessordesign fra grunnen av har vi ikke sett siden midten av 90-tallet fra Intel.

Det forbauser meg at der ikke klarer å nevne noe av det som er nytt i denne "helt nye arkitekturen", det eneste som trekkes frem er grafikkløsningen. Selv om endringene i cache-båndbredde, OoO-vindu, prefetching og nye instruksjoner ikke betyr all verden for mange brukere, så tolker jeg det som at artikkelforfatterne ikke er klar over forbedringene siden de ikke nevnes.

Det er riktig at denne CPUen har ingen konkurrenter, og ingen bør en gang vurdere en FX-8350 opp mot denne, for FX-8350 blir slått av en i5-3570 med tilsvarende pris.

Jeg sitter på en i5-2500k, er det noen som vet sånn ca. ytelsesforskjell mellom disse to prosessorene?

Det spørs hva du bruker maskinen til. Hvis du primært spiller vil det ikke være merkbar forskjell. Hvis du derimot bruker en del multitasking til f.eks. video- eller bilderedigering, så vil det fort bli snakk om 10-20% forbedring med Haswell, pluss noen prosent ekstra hvis du velger en modell med HyperThreading. Men hvis du først trenger god multitasking-ytelse så er det prosessorer i et helt annet kaliber du skal vurdere, se nemlig på i7-3930K, som vil ha samme spillytelse men være betydelig bedre på multitasking. På høsten kommer arvtageren i7-4930K, som blir ennå mer interessant.

For eksempel her:

http://www.cpu-world...7_i7-4770K.html

Trykk på Benchmark

Vær oppmerksom på at noen tester vektlegger bestemte syntetiske tester mer enn andre. Og som sagt der hvor i7-4770K gjør det bedre vil også i7-3930K gjøre det ennå bedre.

Hva skjer så med 2011? Betyr Haswell at det ikke kommer mer på denne plattformen?

Ivy-Bridge-E kommer på høsten, og vil være Intels topprosessorer frem til nye Haswell-baserte løsninger kommer. Socket 2011 er på ingen måte død, og det vil komme fremtidige for denne markedsgruppen. Selv om du kanskje hører lite om Socket 2011 blant spillere, så er Socket 2011 høyst aktuelt for det profesjonelle markedet, og det er i det enorme Xeon-utvalget Intel faktisk gjør ganske solide fortjenester.

Det mest spennende nå er et par 12 core xeon ES cpuer som dukket opp i USA.

Har du kommet over noe spennende? Link?
Skrevet

Måtte presset denne over 4500 mhz og 80+grader før den såvidt øt bedre enn min 2600K. Ikke så forferdelig imponerende, men det er vel begrenset hvor mye som kan utvikles hvert år.

Uansett godt å se at 2600K'en min blir fortsatt å holde i mange år til...

Skrevet

Det er riktig at denne CPUen har ingen konkurrenter, og ingen bør en gang vurdere en FX-8350 opp mot denne, for FX-8350 blir slått av en i5-3570 med tilsvarende pris.

Setter pris på om du er mindre kategorisk her. Som du vet mener jeg at for mitt bruk er FX-8350 et vesentlig bedre kjøp. Jeg har også gitt deg betydelig dokumentasjon på at vi antagelig ikke er så få. Intel har et overtak på spilling så lenge du ikke kjører noen andre prosesser i bakgrunn. Utover dette er FX-8350 svært konkurransedyktig i en rekke sammenhenger.

Når det gjelder Haswell må vel det sies å være en av de største skuffelsene vi har sett. Over et bredt utvalg tester er den ganske nøyaktig like god som forrige generasjon, noen ganger litt bedre, noen ganger litt dårligere. Effektforbruk og varme utvikling er heller ikke veldig imponerende her. Selv om hardware.no får tilsendt delene trenger man da ikke knefalle Intel på denne måten, det blir det ikke god journalistikk av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...