Gå til innhold

Test: Intel Core i7 4770K


Anbefalte innlegg

Bah, ikke lett å trekke seg ut her. Efikkan, hva i helvete skal jeg med høy openssl ytelse? Jeg krypterer ikke disken på desktop. Det er nettlinjen som begrenser min hastighet over ssh. Elementært bør du først spørre deg selv når du kan nyttiggjøre deg høy ytelse på CPU, når vil du trenge vente. Videoenkoding, kompilering, pakking av filer, tung multitasking, spilling og tungregning er gode eksempler. Alt avhengig av ditt bruksmønster kan dette favorisere AMD over Intel i prissjiktet til FX-8350. For min del var AMD beste kjøp, og jeg er neppe alene.

 

Litt morsomt å observere at kremargumentet til Intel faboys, nemlig overklokking, ikke er nevnt med ett ord i tråden så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lov å ha bakkekontakt. Den kom for drøyt tre år siden og kostet borti ti tusen. Jeg skal holde for meg selv hvilke adjektiver som passer til å kalle det et supert kjøp. Helt greit at du blar opp for 3930k og titan SLI, men med fare for å bli like kategorisk som fanboyfesten her vil jeg påstå at de færreste synes det er supert prismessig. Det er en prioritering som har lite med fornuft å gjøre, heller mye med at du ønsker å bruke dine penger på hardware.

 

Dessverre ser denne tråden nå ut som en fanboyfest, så jeg tror jeg skal overlate den til akkurat det. Morsomt så lenge det varte :tease:

 

Nå er vel ikkje 7500-8000kr nærmere 10000kr, men dyr var den ja. Hvis man trengte mange tråder, så var denne cpuen det beste valget den gang. Ca 8 000 kr fordelt på 3-4 år er ikkje så sinnsykt om man faktisk bruker cpukraften. 8000kr er jo nesten bare som 2 år med årsavgift med bil :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er lov å ha bakkekontakt. Den kom for drøyt tre år siden og kostet borti ti tusen. Jeg skal holde for meg selv hvilke adjektiver som passer til å kalle det et supert kjøp. Helt greit at du blar opp for 3930k og titan SLI, men med fare for å bli like kategorisk som fanboyfesten her vil jeg påstå at de færreste synes det er supert prismessig. Det er en prioritering som har lite med fornuft å gjøre, heller mye med at du ønsker å bruke dine penger på hardware.

 

Dessverre ser denne tråden nå ut som en fanboyfest, så jeg tror jeg skal overlate den til akkurat det. Morsomt så lenge det varte :tease:

 

Du kan ikke gi deg nå. :)

 

For de som synes benchmarks og hardcore game'ing er livet så er 10k for en komponent en bagatell. :)

Jeg synes det er mye men blar opp det for å få noen få prosent mer ytelse i motorsykkelen. Det er snakk om "prioritering"/galskap (stryk det som ikke passer).

:)

 

Etter å ha "gått lei" av hardware/klokking så er "lurking" her på forumet og se på slike diskusjoner som det du og efikkan får til grunnen til at diskusjon.no enn så lenge ikke er slettet fra "favoritter".

:)

"Keep'em coming!"

:)

Lenke til kommentar

Heh, siden det er du TL, kan jeg vel ikke gi meg. Spekulerer på å bytte ut min 916 med en Panigale disse dager, så jeg er veldig svak for argumentasjonen din ;)

 

OK, da. Skal vi se, var det C-ray du var så voldsomt frustrert over efikkan, fordi den var elendig mål på ray tracing? Da bør du være lykkelig over å få vite at FX-8350 gruser i7-3770 i Pov-Ray, som vel må kalles selve referansetesten for ray tracing:

http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8350-fx8320-fx6300-and-fx4300-tested/4

vi snakker bortimot 50% bedre ytelse en likt priset i5-3470.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Heh, siden det er du TL, kan jeg vel ikke gi meg. Spekulerer på å bytte ut min 916 med en Panigale disse dager, så jeg er veldig svak for argumentasjonen din ;)

 

Hehe :)

"Go for it"...

:)

 

Seriøst:

Jeg kan ikke se annet enn at kjøp av AMD, som f.eks. FX-8350 er smart av flere grunner:

 

1) Meget bra ytelse pr.krone (må vurderes utifra bruksmønster selvsagt).

2) Lav pris totalt (for system) = mer penger til "andre ting". :)

3) Idealistisk begrunnet. (Man bør se nytten i å kjøpe fra flere aktører dersom en vil støtte konkurranse).

Lenke til kommentar

Ny dag nye muligheter :)

På diskusjon.no må vel diskusjon mellom teknisk interesserte være lov? Det er vel bare moro det...

Nettopp, det er jo halve moroa med Internett, møte andre som er omtrent like sprø som en selv.
For det første er det i5-3570 som er CPUen som er mest for pengene og omtrent likt priset med FX-8350, men du velger for n-te gang å ignorere denne.
Her må du ha blingset. Jeg velger i5-3470 som allerede nevnt fordi den koster ti kroner mer på komplett.no, og jeg synes det er naturlig å sammenligne med likt priset Intel. Når det gjelder i5-3570 må du ha misforstått, disse to har praktisk talt samme ytelse. Den eneste forskjellen mellom dem er 5% høyere frekvens.

ref. http://www.cpu-world.com/Compare/426/Intel_Core_i5_i5-3470_vs_Intel_Core_i5_i5-3570.html

Du kan lete til du blir grønn, du vil ikke finne tester hvor 3570 gjør det nevneverdig bedre enn 3470. Den koster også nesten fem prosent mer, så jeg kan si meg enig i at 3570 gir mer for pengene, går du over i 3570K derimot, så har du en prosessor som er drøyt et par hundre dyrere enn FX-8350. i7-3770 er i en annen ytelsesklasse, og annen prisklasse enn begge disse to for parallelle oppgaver.

i5-3570 er dessverre ikke med i testen, men vi vet at i5-3570 yter bedre enn i5-3470 og nærmer seg ytelsen til i7-3770K.
Da forstår jeg utsagnene dine bedre. Hvis dette hadde vært riktig ville det være vanskelig å anbefale FX-8350. Men slik er det altså ikke, i7-3770K er i en annen prisklasse, og har HT (hvilket utgjør ytelsesforskjellen).
Hvis du Del mener at test (4) SP.A skal vektlegges betydelig mer enn de andre, så må du komme med en god forklaring på hvorfor, for det er nødvendig for at regnestykket ditt skal gå opp.
Poenget er at jeg vektlegger NASA sine tester. Jeg kjenner dem godt, og vet hva de måler. FFTE derimot er meningsløs med mindre jeg setter meg ned å ser hva de har gjort. For FFT er det så mange bibliotekrutiner at man kan gå i surr. Noen favoriserer Intel, personlig liker jeg ATLAS. Et annet moment er om du kjører 1D eller 2D/3D har mye å si. Når NASA testene viser at FX-8350 jevnt over er bedre enn 3470/3570, og de tungregnekodene jeg er mest opptatt av har jeg i tillegg fått bekreftet at FX-8350 slår i7-2700K, så var valget lett for meg på dette området. Å sette seg inn i benhcmarks tar lang tid, Himeno er en trykkløser, koden jeg er mest opptatt av har en trykkløser med verdensledende prekondisjonering og lineærløser. For meg betyr dette at Himeno er helt uinteressant, noe er riv ruskende galt der. Omtrent som ditt syn på c-ray.
5 FFmpeg: dårligere enn samtlige fra Intel.
Denne er relevant, men jeg synes kanskje akkurat det den tester fra ffmpeg er litt spesielt, ihvertfall for mitt behov. VP8 derimot er såvidt jeg kan se ikke godt parallellisert, så den ser ikke ut til å være et godt alternativ til x264 ennå, enda så mye det smerter meg å si det. Skulle gjerne sett VP8/9 ta over verden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...