Gå til innhold

LO-lederen: Kvinner gjemmer seg bak morsrollen


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyh...?artid=10103921

 

"Skal kvinner ut av deltidsfellen, må de slutte å gjemme seg bak morsrollen, sier LO-leder Gerd Kristiansen til Aftenposten.

 

Kristiansen har liten forståelse for dem som velger å være hjemme fremfor å jobbe, og kaster en brannfakkel inn i deltidsdebatten:

- Samfunnet er tilrettelagt for at hele den voksne befolkningen skal være i arbeid full tid. Vi har full barnehagedekning, SFO, heldagsskolen. Det er en årsak til det: Nemlig behovet for arbeidskraft. Man forsaker noe ved å gå i full jobb, men man er ikke på jobb mer enn 37,5 time per uke. Det er bare litt over ett døgn til sammen. Totalt sett har man mye tid med barna sine, sier den nyvalgte LO-lederen til Aftenposten."

 

Jeg er mildt sagt sjokkert over utalelsen til Kristiansen! Dette er typen tabloid provokasjonsutalelse man kunne forvente av visse ekstreme tilhengere av noen partier langt under sperregrensen, kun for oppmerksomhet, men her altså fra lederen av LO?! En organisasjon for arbeidernes rettigheter som åpenlyst kritiserer kvinner som ikke jobber fulltid?!

 

Den mest grunnleggende rett da det kommer til arbeidsliv må da være og selv kunne velge om og hvor mye man ønsker å jobbe så lenge man forsørger seg selv som husholdning?!

 

Kristiansen ser i heller ut til å åpenlyst støtte en gammeldags kommunistisk ide, som i dag ikke engang er støttet av moderne revolusjonære som Rødt, nemlig en fullstendig statsstyrt oppdragelse hvor kjernefamilien avvikles til fordel for obligatorisk heldags barnehage og skolegang for å frigjøre foreldrene til arbeid.

 

Hvordan kan hun åpenlyst kritisere et så grunnleggende valg uten at folk reagerer? Om det er denne kvinnen som skal forsvare mine rettigheter som arbeider så vil jeg heller stå uten hjelp.

 

Jeg melder meg ut av min organisasjon, som ligger under LO-paraplyen, og oppfordrer dere til å gjøre det samme. Kvinner som Kristiansen bruker "feminisme" som påskudd for å undertrykke moderne kvinners rett til å velge tradisjonelt, samtidig som hun ikke har respekt for individets mest grunnleggende friheter.

Endret av aagmed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun har jo rett i at samfunnet er lagt opp til at folk skal jobbe full tid, det er helt vanlig å kritisere mindre arbeid, å ha mer fritid regnes ikke som ett like godt alternativ for samfunnet som bare økt verdiskapning. Men dette er jo en slags dogme som mange aksepterer ukritisk, det er ikke nødvendigvis slik at det beste er å ta ut økt verdiskapning i mere materiell velstand heller enn fritid.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den mest grunnleggende rett da det kommer til arbeidsliv må da være og selv kunne velge om og hvor mye man ønsker å jobbe så lenge man forsørger seg selv som husholdning?!

 

Jeg er enig, men da synes jeg at kvinner og enkelte andre skal la være å klage på at menn i snitt tjener mer enn kvinner.

Lenke til kommentar

... men man er ikke på jobb mer enn 37,5 time per uke. Det er bare litt over ett døgn til sammen. Totalt sett har man mye tid med barna sine, sier den nyvalgte LO-lederen til Aftenposten."

Den er litt frekk av Kristiansen. Det er jo ikke sånn at man har fri og kan gå hjem i spisepausen. De fleste har et stykke å reise til jobben, ikke alle kan ha hjemmekontor som meg. Vi kan trygt anta at det går minst 9 timer om dagen til jobb og tilhørende aktiviteter. Har man en slitsom jobb kan man legge på en time med middagshvil for å overleve. Så forsvinner antagelig 10 timer når ungene sover. Og så videre. Timen man har sammen om morgenen før alle skal gå er ikke akkurat kvalitetstid det heller. Da er det ikke mange timene igjen, hvis vi ikke er fornøyd med å ta igjen samværet i helgen...

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den er litt frekk av Kristiansen. Det er jo ikke sånn at man har fri og kan gå hjem i spisepausen. De fleste har et stykke å reise til jobben, ikke alle kan ha hjemmekontor som meg. Vi kan trygt anta at det går minst 9 timer om dagen til jobb og tilhørende aktiviteter. Har man en slitsom jobb kan man legge på en time med middagshvil for å overleve. Så forsvinner antagelig 10 timer når ungene sover. Og så videre. Timen man har sammen om morgenen før alle skal gå er ikke akkurat kvalitetstid det heller. Da er det ikke mange timene igjen, hvis vi ikke er fornøyd med å ta igjen samværet i helgen...

 

Geir :)

 

Helt enig, hun fremstår som særdeles lite reflektert og respektløs i henhold til andre kvinners valg. Vi får også håpe at hun ikke har særlig økonomisk ansvar i organisasjonen da hun omtaler 37,5 timer som "litt over ett døgn".

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at høyt profilerte mennesker innenfor politikken uttaler hva de virkelig mener, slik at folk får vite hvilket standpunkt de har på ulike saker.

 

Jeg er dog veldig uenig i denne vedtatte sannheten om at jo mer folk jobber, jo bedre blir samfunnet. Ikke alle jobber gagner samfunnet mer enn det skader. F.eks. en gjør mer nytte for samfunnet om man feier gaten med kost enn om man selger duppedingser på Elkjøp.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Det er åpenbart at det aldri var noen kvinnekamp, det er snarere snakk om å frata tradisjonell "kvinnelig" atferd sin legitimitet. Her skal alle værsågod være mandige og maksimalt nyttige. Vi skylder kapitalen all vår beste tid.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vel, her ser vi resultatet av det famøse ledervalget i LO. Jeg er ikke det spøtt overrasket. Forventer mye moro fra den kanten fremover. Regner med at hun egenhendig kan klare å rive ned mye av tilliten LO har i befolkningen, før hun blir kastet. Og godt er det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

På dagsnytt 18 nyhetene i dag observerte vi at NHO lederen var enig med den nye LO lederen som mente at overskriften i media sporer av debatten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Og jaggu var det ikke mennenes feil at kvinner velger deltid :) rasismen er i full blomst spesielt fra rasisten Brodtkorp. LO lederen er iallefall tro mot sin ideologi, arbeid etter evne, selv om hun selvsagt utviser den nokså humoristiske takten fra rasismeideologien; kvinner som våger å velge annerledes enn sentralt bestemt er forrædere. Derfor man nå ser angrep på kvinner som velger deltid (som er de fleste), fra tidligere "alle vil ha fulltid".

 

Samtidig kommer den latterlige floskelen at fedre ikke er omsorgspersoner om de ikke tar full perm når barna er små. Løgn selvsagt. Noe det til alle tider har vært.

 

Ødeleggelsen av kjernefamilien er dog et av kjernepunktene i rasismeideologien, da menn er pr def noen svin grunnet deres genetikk. Så den biten bør iallefall ikke være noe overraskende for de som mener familie er en viktig del av samfunnet.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

På dagsnytt 18 nyhetene i dag observerte vi at NHO lederen var enig med den nye LO lederen som mente at overskriften i media sporer av debatten.

 

For min del er det klinkende likegyldig om hun innser hvor dum hun var som trakk frem småbarnsforeldre. Om enslige per på 32 som bor alene bare vil jobbe 50 % fordi han ikke trenger mer penger og vil gå tur med bikkja si i skauen så må han da for gud hjelpe meg få lov til det uten at en organsiasjon som tross alt skal jobbe for arbeidernes rettigheter skal komme og kritisere han for å ikke bidra nok?!

 

Det hele er så bakvendt at det nesten ikke er til å tro! Det blir som om daglig leder i den lokale elektronikkbutikken skulle banke på døra mi og kjefte meg huden full fordi jeg ikke har kjøpt ny tv på 10 år og dermed ikke bidratt til å opprettholde en viktig arbeidsgiver i bygda, verdiskapning i japan der tven er produsert og sykehjemsplassen til bestemora hans (gjennom momsen).

 

Konklusjonen er altså at om du ikke konsumerer nok så er du et dårlig mennesket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare litt over ett døgn til sammen. Totalt sett har man mye tid med barna sine, sier den nyvalgte LO-lederen til Aftenposten."

Skal vi se. Man våkner klokken 7, har et time om morningen til å bli klar. Man drar til jobb klokken 8 og kommer seg til jobb klokken 9. Man blir i jobben til 5 og kommer hjem 6. Man må da koke middag og kanskje ordne noen ekstra greier. Middagen er klar 7:30 og barna skal legges 9:30. Etter at barna er lagt seg, så må man gjøre husarbeid.

 

På hverdagene har man altså 2 timer med barna, mens barnehagen har barna for 8 timer. Og jeg antok at man ikke ble tvunget til å jobbe overtid. Ergo, det hun skriver er bare tull. Jeg forstår godt at mange kvinner ønsker å jobbe deltid. Er det best for barna at mesteparten av tiden så ser de ikke foreldrene.

 

Jeg tror hun er mest irritert over at det hindrer likestilling. Vi er ikke noe nærmere likelønn mellom kvinner og menn og dermed kan hun ikke bruke det som et argument for at den rødgrønne regjeringen er suksessfull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...