Gå til innhold

– Blizzard begynner på nytt med Titan


Anbefalte innlegg

Her kommer poenget mitt; INGEN av nyere spill har vært revolusjonerende med tanke på gameplay etc.
Så MMOer med kamper i sanntid, hvor vi flyr selv, har droppet klasser osv teller ikke som revolusjonerende?

 

Det er jo ikke å ta hardt i når man sier at World of Warcraft revolusjonerte MMO-markedet. Det er helt klart at det gjorde det. Først og fremst gjennom å skape et brukervennlig og strømlinjeformet MMO, noe man strengt tatt ikke hadde sett før. I mine øyne er det heller ingen tvil om at World of Warcraft er flere ganger bedre enn Everquest 2.

Hva du mener er best har ingenting å si. Vi snakker om to spill som er så godt som identiske, kom omtrent samtidig og som begge klarer seg helt fint over ti år senere. Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke spesielt overrasket. Har skjedd ganske mye siden 2006, spesielt med tanke på hva spillere forventer eller ønsker av ett MMO. Vil også tro at bruker man for lang tid på utvikling, så risikerer man at spillet er (teknologisk) utdatert i det det er lansert.

Lenke til kommentar

Det samme burde de har gjort med Diablo 3

 

De gjorde det samme med diablo 3. Blizzard north holdt på med diablo 3, til de fikk sparken. Blizzard startet på nytt og laget det diablo 3 vi har i dag. (blizzard north er de som nå ha torchlight 2 og marvel heroes).

 

Lenke til kommentar

Hva du mener er best har ingenting å si. Vi snakker om to spill som er så godt som identiske, kom omtrent samtidig og som begge klarer seg helt fint over ti år senere.

 

Det har selvfølgelig noe å si når en samlet spillindustri står bak utsagnet. World of Warcraft ble ikke populært av tilfeldighet, men fordi det strømlinjeformet og forbedret så og si alle mekanikker innen sjangeren.

 

Det er konsensus blant folk med peiling at World of Warcraft revolusjonerte MMO-markedet, og jeg kan faktisk ikke fatte at du mener noe annet.

Lenke til kommentar

De visste at de kom til å tjene store summer på det spillet alikavel, titan blir nok det nye WoW som de vil suge penger av i god tid fremover.

De hadde tjent godt på Starcraft Ghost også, men det ble skrinlangt for godt. Blizzard gikk til å med ut å sa at man ikke måtte forvente for mye av Diablo 3, noe som kanskje peker mot at de var klare over at det IKKE ville innfri.

Lenke til kommentar

100 kroner på at det blir et 1st/3rd person shooter MMO til konsoll og PC.

Mtp. at Titan devs har fått tilgang på Xbox One utviklerkit er det i grunn ikke noe å vedde om engang, hvorvidt det kommer til PS4 vet jeg ingenting om...

Synd, siden FPS/3rdPerson uten unntak er dårligere som konsoll-spill enn de som lages ekslusivt til PC.

Analog-stikker er det tåpeligste som har hendt mange sjangere.

Lenke til kommentar

Tja, Xbox'en har jo skyen som kan hjelpe litt med MMO spill. Kanskje vi kan se noe ala EVE online der verdenen konstant forandrer seg gjennom spillerstyrte handlinger på en kosoll? Dette ville i hvertfall imponert meg hvis dette kom frem på E3 f.eks fremfor de andre ønsketenkningene som har kommet frem angående hva skyen kan brukes for.

 

Det er jo tross alt i MMO spill dette kan få sitt største utspring i min mening.

Lenke til kommentar

Det har selvfølgelig noe å si når en samlet spillindustri står bak utsagnet. World of Warcraft ble ikke populært av tilfeldighet, men fordi det strømlinjeformet og forbedret så og si alle mekanikker innen sjangeren.

 

Det er konsensus blant folk med peiling at World of Warcraft revolusjonerte MMO-markedet, og jeg kan faktisk ikke fatte at du mener noe annet.

Har du i det hele tatt prøvd Everquest 2? Hvordan er det mulig å ikke se hvor likt WoW det er? Det er jo nærmest en blåkopi?
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt prøvd Everquest 2? Hvordan er det mulig å ikke se hvor likt WoW det er? Det er jo nærmest en blåkopi?

Har ingenting med at spillene er like å gjøre, det vil ingen nekte for. Men ingen kan benekte at WoW gjorde MMO sjangeren populær, for det var mer en nisje før WoW kom.

Lenke til kommentar

Har ingenting med at spillene er like å gjøre, det vil ingen nekte for. Men ingen kan benekte at WoW gjorde MMO sjangeren populær, for det var mer en nisje før WoW kom.

Så kan en jo spørre seg om WoW ble populært fordi det var et godt spill, eller fordi det var et nytt spill fra Blizzard som attpåtil var for 90%(+) av spillerne som ble introdusert til den sjangeren gjennom spillet også deres første fot innenfor MMO sjangeren.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt prøvd Everquest 2? Hvordan er det mulig å ikke se hvor likt WoW det er? Det er jo nærmest en blåkopi?

 

Det er likheter, men World of Warcraft var mye mer strømlinjeformet og tilgjengelig for nye spillere. Et kjempeeksempel på dette er jo at Everquest II hadde 18 forskjellige klasser å velge mellom, og mange hadde ubetydelige forskjeller. World of Warcraft på sin side hadde 8 klart definerte klasser.

 

Den brukervennligheten, som er å finne i hvert aspekt av spillet, var det som gjorde at mange casual-spillere ble trukket inn i markedet, og det som gjorde World of Warcraft til en revolusjon.

Lenke til kommentar

Så kan en jo spørre seg om WoW ble populært fordi det var et godt spill, eller fordi det var et nytt spill fra Blizzard som attpåtil var for 90%(+) av spillerne som ble introdusert til den sjangeren gjennom spillet også deres første fot innenfor MMO sjangeren.

Det er jo klart en annen sak. Men det skal jo sies at WoW fungerte relativt godt fra starten av, samtidig som de fleste hadde en maskin til å kjøre det. Det samme gjelder nok ikke EQ2, og det er i tillegg et mye tyngre spill, som krever en god del mer av spillerne.

 

@Neppe: Så du innrømmer glatt at EQ2 er veldig likt WoW, og likevel påstår du at WoW var en revolusjon? Hører du deg selv snakke eller?

Nei, beklager. Jeg leser ikke høyt det jeg selv skriver. Ja, det var en revolusjon, men ikke i form av at spillet var nyskapende. Om du tar deg tid til å lese, isteden for å skumme gjennom å anta hva som ble sagt, så hadde du kanskje fått med deg det.

Lenke til kommentar

Det er jo klart en annen sak. Men det skal jo sies at WoW fungerte relativt godt fra starten av, samtidig som de fleste hadde en maskin til å kjøre det. Det samme gjelder nok ikke EQ2, og det er i tillegg et mye tyngre spill, som krever en god del mer av spillerne.

Det er jo kun et tankespill igrunn. Hva ville skjedd om Blizzard lagde EQ2 mens SOE kom ut med WoW?

 

Personlig trur jeg Blizzard og merkenavnet bak sto for mye av oppmerksomheten. På den tiden var de ekstremt populære.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Det er jo kun et tankespill igrunn. Hva ville skjedd om Blizzard lagde EQ2 mens SOE kom ut med WoW?

Det er jo interessant å tenke på. Men jeg velger faktisk å tro at folk fortsatt hadde valgt WoW. Jeg tror nok at i dag har de fleste som spiller WoW liten eller ingen kjennskap til f.eks Diablo 1 og 2. De fleste har nok relativt god kjennskap til Warcraft 3, og det hjelper jo en del.

 

Men EQ2 var og er fortsatt mye mer krevende. Det er en god del flere ting å sette seg inn i der, og det var det i starten også. Jeg spilte EQ2 FØR jeg spilte WoW, og jeg opplevde WoW som en lettvekter. Men det er jo åpenbart i mange sjangere at det er det folk ønsker. Man skal ikke gjøre så alt for mye, for da mister man en stor brukermasse. Bare se på spill som Eve Online, som i seg selv er et fantastisk spill, men folk gidder ikke å sette seg inn i det.

 

Oppå det hele krevde Eq2 en relativt heftig PC. Jeg har enda to stykk utgaver av det originale Everquest 2 liggende i skuffa, og titter jeg på baksiden er grafikken fortsatt ganske imponerende, men på den tiden fantes det knapt en PC som kunne oppnå Extreme Quality eller hva de kalte det. De fleste måtte se seg nødt til å kutte ut skygger, flora og diverse andre effekter som kanskje fikk spillet til å se mindre appellerende ut. Personlig hadde jeg en relativt OK pc, og spilte helt frem til den femte tilleggspakke.

 

I mine øyne er Everquest 2 på alle måter et bedre spill enn WoW. Men kanskje på grunn av at Eq2 er mye mer "modent" så appellerer det til færre. Akkurat som de fleste foretrekker arkade versjoner av alt fra skytespill til bilspill.

Lenke til kommentar

Det er jo interessant å tenke på. Men jeg velger faktisk å tro at folk fortsatt hadde valgt WoW. Jeg tror nok at i dag har de fleste som spiller WoW liten eller ingen kjennskap til f.eks Diablo 1 og 2. De fleste har nok relativt god kjennskap til Warcraft 3, og det hjelper jo en del.

 

Ja jeg skal være enig i at de som spiller WoW idag ikke nødvendigvis har noen kjennskap til de spillene, men jeg mener at det fremdeles ikke ville hatt den samme suksessen uten de som tok steget inn først, og som på det tidspunktet tok steget inn pga kjennskap til nettopp Blizzard og spillene deres.

 

WoW ble jo snakket om og hørt fra omtrent alle kanter på den tiden, så de som faktisk hoppet inn først var nok en stor pådragsyter med spillets suksess.

 

 

Men EQ2 var og er fortsatt mye mer krevende. Det er en god del flere ting å sette seg inn i der, og det var det i starten også. Jeg spilte EQ2 FØR jeg spilte WoW, og jeg opplevde WoW som en lettvekter. Men det er jo åpenbart i mange sjangere at det er det folk ønsker. Man skal ikke gjøre så alt for mye, for da mister man en stor brukermasse. Bare se på spill som Eve Online, som i seg selv er et fantastisk spill, men folk gidder ikke å sette seg inn i det.

 

Nja, jeg mener jo at EVE Online også er litt på kanten ettersom spillmekanikkene er for de mer spesielt interesserte. Dog det EVE er kjent for er jo den enorme verdenen hvor alt er koblet sammen samt hvordan denne verdenen er dynamisk basert på hva spillerne selv gjør og foretar seg innad i spillet.

 

Jeg ønsker bare at flere tar EVE som et eksempel og klarer å implementere de økonomiske aspektene samt den "levende" verdenen inn i andre sjangere innenfor MMOG. Sandkasse MMO'er er det rett og slett for få av, og jeg hadde hoppet av glede hvis noen av de større aktørene faktisk hadde turt å kjørt 100% med et slikt spill. Min MMO "luft" har uanset esset ut med det som er kommet i det siste, der jeg mener at det mulighens kan blåses opp igjen hvis jeg får oppleve noe slikt. Mine beste MMO øyeblikk kommer fra Darkfall, og det sier jo sitt med de problemene det spillet hadde.

 

Oppå det hele krevde Eq2 en relativt heftig PC. Jeg har enda to stykk utgaver av det originale Everquest 2 liggende i skuffa, og titter jeg på baksiden er grafikken fortsatt ganske imponerende, men på den tiden fantes det knapt en PC som kunne oppnå Extreme Quality eller hva de kalte det. De fleste måtte se seg nødt til å kutte ut skygger, flora og diverse andre effekter som kanskje fikk spillet til å se mindre appellerende ut. Personlig hadde jeg en relativt OK pc, og spilte helt frem til den femte tilleggspakke.

Ja, det er jo ikke til å legge under en stol at EQ2 var krevende. Men personlig syns jeg dette kun er flott. Da lever spillet på en måte litt lengre ved at man gjennom generasjoner kan se og oppleve nye "aspekter" av spillet kun ved at man får oppdatert grafikkinstillingene ved HW oppdateringer.

 

Det som jo selvføgelig da er viktig er jo at det må kunne spilles på de mindre imponerende innstillingene uten problemer ved lanseringen, noe jo det ikke helt var med EQ2.

 

I mine øyne er Everquest 2 på alle måter et bedre spill enn WoW. Men kanskje på grunn av at Eq2 er mye mer "modent" så appellerer det til færre. Akkurat som de fleste foretrekker arkade versjoner av alt fra skytespill til bilspill.

 

Tja. Jeg hadde faktisk likt å sett en grundig undersøkelse på antall folk som likte "arcade" WoW slik det er blitt nå kontra WoW slik det var i starten. Det har jo vært ganske sterke reaksjoner rundt hvor lett spillet har blitt med tiden.

Lenke til kommentar

Det er jo kun et tankespill igrunn. Hva ville skjedd om Blizzard lagde EQ2 mens SOE kom ut med WoW?

 

Personlig trur jeg Blizzard og merkenavnet bak sto for mye av oppmerksomheten. På den tiden var de ekstremt populære.

Se på Diablo, for eksempel. Det er fortsatt en del som spiller Diablo 2, og mange regnet med at Diablo 3 kom til å bli en revolusjon, til tross for at det gjør fint lite nytt. Det meste det gjør har andre spill i samme sjanger gjort for lengst. Men fordi det er Blizzard nekter mange å godta at Diablo 2 kanskje ikke er det beste som noensinne kommer til å bli laget.

 

Pokemon lider av det samme. Folk har godtatt at det er ren 2D i årevis, og oppfører seg som om det er en revolusjon at det neste er i 3D, med kamera bak skulderen og hele greia. Men Dragon Quest Monsters: Joker har vært i over-skuldren 3D i årevis allerede? Hvorfor er det ingen som tenker over det? DQ er ikke så populært her i vesten, ergo er Pokemon en revolusjon, til tross for at den gjør fint lite nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...