Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PSYKOLOGI 2 VG3 - Eksamen ( våren 2013)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker litt i samme baner. Men samtidig virker dette som en veldig "ny vri" på forberedelsesdelen. Hvis man ser på de andre, er det mer et mer tydelig og begrenset område eksamen kommer til å omhandle - f. eks "Gruppepsykologi" som var et år.

Jeg tror også hovedfokuset vil bli psykisk helse, men gjerne knyttet til noen "undertemaer" som ce som noen har nevnt over..

 

Virker nesten umulig å forberede seg godt her, ettersom oppgaven er så lite veiledende.

 

Temaet er alt for vidt spør du meg. Føler det ikke finnes noe annet å lese på enn det reelle og konkrete som det er skrevet om i det ene kapittelet. Samtidig er det et kapittel på 30 sider. Det er jo også ulogisk at en hel eksamen er knyttet opp mot kun disse sidene. Har bladd litt i boken, føler det er viktig å få med seg de forskjellige psykiske lidelsene. Da vil man ha et grunnlag for å svare videre på eventuelle undertemaer innenfor forebygging av psykisk helse.

 

Dette blir den tredje eksamen jeg går opp i skriftlig dette året. Og jeg har en følelse av at kravene har blitt høyere. Hadde eksamen i Politikk og Menneskerettigheter. Der fikk vi også et helt absurd forberedelse tema. og oppgaven på Eksamen var desto enda mer absurd i forhold til en konkret oppgave

Lenke til kommentar

Har faktisk aldri hatt en oppgave som handler om forebygging på heldagser, så er veeeldig spent og nervøs for oppgaven(e) i morgen! Er det noen som har løst en oppgave som inneholder forebygging før?? Evig takknemlig om jeg kunne fått en i såfall, har ingen tanker om hvordan oppgaven kan bli formulert engang, sliiiter.

Lenke til kommentar

Har faktisk aldri hatt en oppgave som handler om forebygging på heldagser, så er veeeldig spent og nervøs for oppgaven(e) i morgen! Er det noen som har løst en oppgave som inneholder forebygging før?? Evig takknemlig om jeg kunne fått en i såfall, har ingen tanker om hvordan oppgaven kan bli formulert engang, sliiiter.

 

Du kan finne tidligere gitte eksamener og forberedelser på udirs nettsider: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV (velg fag: Psykologi 2 - eksamen/forberedelse og prøveperiode: V-2011/V-2012/H-2012 osv) og trykk velg. Når de spør om passord, skriver du: "Eksempel" (med stor E). Det kan gi deg en ide om hvordan formuleringene vil lyde. :)

Lenke til kommentar

Temaet er alt for vidt spør du meg. Føler det ikke finnes noe annet å lese på enn det reelle og konkrete som det er skrevet om i det ene kapittelet. Samtidig er det et kapittel på 30 sider. Det er jo også ulogisk at en hel eksamen er knyttet opp mot kun disse sidene. Har bladd litt i boken, føler det er viktig å få med seg de forskjellige psykiske lidelsene. Da vil man ha et grunnlag for å svare videre på eventuelle undertemaer innenfor forebygging av psykisk helse.

 

Dette blir den tredje eksamen jeg går opp i skriftlig dette året. Og jeg har en følelse av at kravene har blitt høyere. Hadde eksamen i Politikk og Menneskerettigheter. Der fikk vi også et helt absurd forberedelse tema. og oppgaven på Eksamen var desto enda mer absurd i forhold til en konkret oppgave

 

Enig. Men om de fortsetter slik som dette med alle skriftlige fag, blir det vel nesten litt meningsløst med denne forberedelsesdagen - man vet jo ikke hvilke kilder man skal søke frem og eventuelt ta med. Da kunne vi like gjerne sluppet forbedelsesdelen og kravene kunne vært litt lavere (karakterene).

 

Har du søkt opp noen kilder så langt? Noen tips til hva som kunne vært greit å ha med? Forebyggende tiltak kan jo som sagt gjelde alt..

Lenke til kommentar

Psykologi- forberedelse

 

Forebygging

- Forebygge psykiske lidelser

- Forebygge konflikter

- Forebygge flerkulturelle problemer

- Les alt i boken! Legg merker i hvert kapittel, lettere å finne i morgen

- Barns utvikling

- Sosial utvikling- modellæring (viktig med gode rollemodeller)

- Personlighetsutvikling

- Identitetskriser? Hvordan forebygge dette?

- Roller, holdning til gruppen

- Forebygging av kriminalitet?

- Finn gode eksempler på forhånd til forebygging av psykisk helse

 

Teorier

- Eriksons kriser

- Piaget

- Freuds faser

- Oppdragerstiler

- Mead speilingsteorien

 

 

HUSK KILDER!!

Lenke til kommentar

Enig. Men om de fortsetter slik som dette med alle skriftlige fag, blir det vel nesten litt meningsløst med denne forberedelsesdagen - man vet jo ikke hvilke kilder man skal søke frem og eventuelt ta med. Da kunne vi like gjerne sluppet forbedelsesdelen og kravene kunne vært litt lavere (karakterene).

 

Har du søkt opp noen kilder så langt? Noen tips til hva som kunne vært greit å ha med? Forebyggende tiltak kan jo som sagt gjelde alt..

 

Denne artikkelen forklarer godt om forebygging av psykisk helse. Jeg vil nok anse den psykiske helsen som reell innenfor dette temaet. Har søkt en del rundt, og det som kommer opp i forbindelse med forebygging innenfor psykologi er psykisk helse. Men for all del. Det skader ikke å finne årsaker til psykiske problemer i tillegg. Da kan man trekke dette inn sammen med forebygging.

 

http://www.psykologt...s_id=268860&a=4

Endret av Nilsmi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det står i oppgava at vi skal jobbe med relevante kompetansemål knyttet til temaet gikk jeg gjennom de og kom frem til at disse kompetansemålene kan passe temaet:

 

Fra Psykologien i dag

- gjør rede for psykologiens bruksområder i dag

- gjør rede for oppbygging av psykisk helsevern og krisepsykiatri

 

Fra Sosialspsykologi

- gjør rede for sosialiseringsprosessen i et psykologisk perspektiv

- drøfte betydningen av å ha sosial kompetanse

- drøfte hva som påvirker og endrer holdninger

- gjør rede for hvordan mellommennesklige konflikter kan oppstå, og gi eksempel på hvordan de kan løses

 

Fra Kommunikasjon

- drøfte muligheter, begrensninger og risiko knyttet til digitale kommunikasjonsarenaer

-

 

Fra Helsepsykologi

- beskrive ulike former for psykiske vansker og lidelser

- forklare hvordan fysisk og psykisk helse påvirker hverandre

- gjør rede for forebyggende psykisk helsearbeid, og diskutere behandling i et helsepsykologisk perspektiv

- drøfte utfordringer ved å være pårørende eller venner til personer med psykiske lidelser, og gi eksempel på mestringsstrategi

 

Noen som har andre kompetansemål som går an å knytte opp mot forebygging, eventuelt noen jeg har ramset opp som er helt bortkastet og bruke tid på?

Lenke til kommentar

annek94, hva med:

Utviklingspsykologi

- gjøre rede for betydningen av arv og miljø i menneskets utvikling

- beskrive hvordan mennesket utvikler sitt selvbilde og sin identitet

 

Mennesket og læring

- drøfte sammenhengen mellom motivasjon, mestring og læring

 

Mennesket og helse

- gjøre rede for vanlige psykiske kriser i ulike livsfaser, og drøfte hvordan krisene kan føre til vekst og utvikling

- forklare begrepet stress, hva som skaper stress og hvordan en kan forebygge negative stressreaksjoner

- definere begrepet mobbing, og hvilke konsekvenser mobbing kan ha for den enkelte

- gjøre rede for sammenheng mellom rus og psykisk helse

Lenke til kommentar

Temaet er alt for vidt spør du meg. Føler det ikke finnes noe annet å lese på enn det reelle og konkrete som det er skrevet om i det ene kapittelet. Samtidig er det et kapittel på 30 sider. Det er jo også ulogisk at en hel eksamen er knyttet opp mot kun disse sidene. Har bladd litt i boken, føler det er viktig å få med seg de forskjellige psykiske lidelsene. Da vil man ha et grunnlag for å svare videre på eventuelle undertemaer innenfor forebygging av psykisk helse.

 

Er helt enig med deg, fordi det blir for abstrakt og er et alt for vidt tema. Man kan forsåvidt klare å trekke inn flere punkter, men jeg håper spørsmålene vi får i morgen er meget begrenset til psykisk helsearbeid, forebygging og behandling. Det kapittelet + kapittelet om psykiske lidelser og vansker holder for min del!!

Lenke til kommentar
For min del gikk det helt greit, skrev omlag 5 sider. Med deg da?

 

Skrev 6 sider. Følte det gikk greit, men er veldig usikker på hvordan de vurderer de skriftlige eksamene. Er min første skriftlige som privatist (sett bort i fra matte). Var ikke helt glad i oppg. 1 da..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...