Gå til innhold

Prøver å redde data fra 2.5" SATA disk med mekanisk skade.


Anbefalte innlegg

Min bror sin bærbare pc fikk et slag akkurat der disken ligger og fikk som følger av dette en alvorlig mekanisk skade. Denne skaden har gjort slik at windows ikke finner disken, mens Linux fint finner den og enkelte dos programmer finner den, mens andre ikke finner den.

 

Jeg holder nå på med kopiering av kritiske skolefiler i første omgang via Ubuntu livecd men lurte på hva jeg kan bruke for å få ut mest mulig data ut av disken (skadet eller ei). Enten via Linux eller DOS programmer. Jeg har en minnepenn full av nytteprogrammer installert via YUMI (google it, flott løsning). Og har letet igjennom UBCD og diverse andre programmer, men jeg vet ikke hva som fungerer best.

 

Det er en partisjon som er viktigst på denne men kan godt speile hele disken om det er mulig til en USB disk.

 

Den skadde disken er en Hitachi Travelstar 5K750 HTS547575A9E384 med NTFS filsystem på den kritiske partisjonen.

 

SMART status:

197, current sector count:

Warning.

Normalized: 39

Worst: 39

Threshold: 0

Value: 1600

 

Og den blir verre.

 

Hvilke programmer egner seg best i denne situasjonen for å gjenopprette filer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

File Scavenger*

 

Uansett:

"Denne skaden har gjort slik at windows ikke finner disken, mens Linux fint finner den og enkelte dos programmer finner den, mens andre ikke finner den."

 

Recuva hadde jeg glatt brukt hadde det ikke vært for at Windows ikke klarer å registrere disken. Hverken i min datamaskin eller diskbehandling.

Lenke til kommentar

SMART status:

197, current sector count:

Warning.

Normalized: 39

Worst: 39

Threshold: 0

Value: 1600

 

Og den blir verre.

 

Hvilke programmer egner seg best i denne situasjonen for å gjenopprette filer?

Er dette skadede sektorer på disken?

 

Dersom du får "montert" disken på vanlig måte i linux så er det vel unødvendig å bruke spesialverktøy for gjenoppretting av filer?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Dersom du har reddet det som er av filer nå, så kan du sikkert gjøre dette. Det høres ut som disken er ferdig uansett. Hvis SMART dataene sier at det blir fler og fler dårlige sektorer selv uten overflatescanning, så blir det bare enda fortere flere dårlige sektorer med overflatescanning.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Klarer du å finne disken og lese innholdet, så ikke kast bort den levetiden du har igjen på disken med noen scan av noe slag(!): bare få ut dataen.

 

Jeg hadde en liknende disk en gang (ikke sjokk-skadet det jeg vet, bare "vanlig end-of-life"), og det ene programmet jeg brukte som i det hele tatt klarte å finne noe var iCare Data Recovery

Egentlig ment for minnekort tror jeg, men det virket og jeg fikk hentet ut nesten alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disken er ikke lesbar som en stasjon lengre og hele disken (3 partisjoner) blir sett på som RAW i både windows og Linux, Programmer klarer å lese innholdet men det vil da ta 100-150 dager å finne alle filene, og enda flere dager å hente ut innholdet. Dette ser mørkt ut.

Lenke til kommentar

Ikke for å strø salt i såret, men dette er grunnen til at alle burde alltid ha en oppdatert backup av alle viktige filer. Å ha filene sine på kun en disk er jo galskap nå som diskplass er så billig som det er og det finnes en rekke internet tjenester for backup som enten er gratis eller koster veldig lite.

 

Ellers har jeg veldig god erfaring med R-studio, ville da tatt en image kopi av disken, for å så prøve å gjenopprette filer fra image filene (så sliter du ikke på en allerede defekt disk).

 

En siste løsning, som jeg selv kan bekrefte fungerer, er å putte disken i fryseren i minst et døgn, for å så koble den på pcen, og redde ut data. Men det er ingen garanti for at dette fungerer på din disk, og det som er helt sikkert at disken er helt ødelagt når den slutter å fungere etter en liten stund etter du har tatt den ut av fryseren. Men jeg reddet senest i år ut det meste av alle bildene av flere av barna til ei mor som hadde lagret alle bildene på en ekstern disk, som eneste kopi.

Lenke til kommentar

Som sagt, dette er min brors harddisk. Jeg har allerede fortalt han at en backup er viktig, og han vrir seg unna med å si at det er for dyrt for en student. Noe jeg mener er bare tull. Jeg sitter her med 8 minnepenner på mellom 8-64GB i en armlengdes avstand. Samt 4 disker i maskinen for lagring av filer, en SSD for progranner og spill, og en SSD for Windows. I alt ca 9TB.

 

Jeg anbefalte han å bruke Dropbox. Men med hans behov for lagring hadde han måttet gått for 100GB og da blir det litt i dyreste laget for en student. Finnes garantert andre skytjenester som Gdrive som kan lagre 10-12GB gratis/billigere.

 

Snakket med han igår om filene jeg fikk reddet ut og det virket som om alle eksamensbildene utenom ett overlevde. Og det ene var et han ikke var fornøyd med.

 

Skal prøve frysertrikset senere. Hvordan fungerer det? Putte disken i fryser i 24 timer også rett inni en pc? Skal harddisken pakkes inn?

Lenke til kommentar

Ja pakk disken inn i en pose som du knyter igjen. Minst 24 timer i fryseren. Det beste er å ha en usb dockin stasjon som du kobler disken din til. Om ikke er det nest beste å koble den rett på pcen.

Men vær kjapp, forventet levetid etter du har tatt den ut av fryseren er kanskje 15 minutter. Så du må målrettet kopiere ut de viktige filene og ikke prøve å lage noen image fil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja pakk disken inn i en pose som du knyter igjen. Minst 24 timer i fryseren. Det beste er å ha en usb dockin stasjon som du kobler disken din til. Om ikke er det nest beste å koble den rett på pcen.

Men vær kjapp, forventet levetid etter du har tatt den ut av fryseren er kanskje 15 minutter. Så du må målrettet kopiere ut de viktige filene og ikke prøve å lage noen image fil.

 

må vær den mest ektreme forma for recovery eg har hørt om :D

 

må bare spør- hvordan i alle dager kom du fram til dette trikset? :D

Lenke til kommentar

må vær den mest ektreme forma for recovery eg har hørt om :D

 

må bare spør- hvordan i alle dager kom du fram til dette trikset? :D

 

Leste om det i et datablad for noen år siden, og har bare ventet på muligheten, og den fikk jeg i år. Funka som bare det... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...