Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

svak sikring


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en leilighet, men er et par ting som har begynt å irritere meg, hvis jeg skal ha på vaskemaskin på kjøkknet, så må jeg slå av alle lys, varmekablene på bade, og varmen på stuen, eller så går sikringen, selv med alt det avslått så hender det at sikringen går..

 

i sikringsskape så står det at sikirng 4 (det er den som går) 10 amp, Lys.

 

og sikring 9 Vaskemaskin... prøvde å slå av den sikringen, da gjkk strømmen til tven å alt rundt der..

 

er det noe jeg kan gjøre med dette selv? legge om ledingene? bytte til større sikringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok få en elektriker til å legge opp en 16A kurs(nysikring, ny ledningog ny kontakt) til, i ditt sikringsskap. Om den leiligheten du har kjøpt er ny, burde du isofall reklamere. Siden eg ikkje er elektriker veit eg ikkje når forskriftene angående egne kurser til vaskemaskin/tørketrommel uttak ble tredd i kraft. Men veit dette er eit krav no på alle nye leiligheter eg har bodd i siste 5 årene(kjøpt 2 nye leiligheter denne tiden).

 

Om din plassering av vaskemaskin ikkje er tiltenkt på kjøkkene og med det strømuttaket, antar eg at sikringa er 10A kurs, og du bør ikkje bruke vaskemaskin på den med tanke på varmgang og jordfeilfare.

 

edit: når du først har en godkjent elektriker på besøk be han gå gjennom kursene og hjelpe deg med å balansere strømkursene, slik du slipper at sikringer går titt og ofte. Var veldig irriterende når eg kjøpte ny leilighet og billigbygg elektriker som nekta på at man hadde gjort noke gale når hovedsikringene gjekk når man brukte stekeovn og vaskemaskin samtidig.

Endret av dolten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...