Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på kilder, skal vi oppgi norsktimene som kilder?

Feks: " Ola Nordmann sine norsktimer" ?

 

Haha, det får jeg sannelig ikke håpe. Tror ikke du skal opplyse om kunnskap og kompetanse du har. Heller relevante særskilte opplysninger som hvordan utviklingen i språkhistorien har vært og sånne ting som nødvendigvis ikke er allmennkunnskap (med tanke på årstall o.l.).

Lenke til kommentar

Vi må vel bruke kilder der vi direkte siterer noen, ved avskrift og hvis vi kommer med fakta/påstander som må begrunnes.

 

F.eks: "Henrik Arnold Wergeland ble født 17. juni 1808 i Kristiansand (1)"

 

Kildeliste:

1: http://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Wergeland

 

Ellers har jeg bare skrevet "som vi har snakket om i norsktimene..." e.l. når jeg har nevnt slike ting.

 

Fra et ark jeg fikk på skolen:

 

"Det finnes ulike måter å oppgi kilder på. Det er viktig at kilder som blir brukt til eksamen, oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem.

 

Eleven skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på så vel lærebøker som annen litteratur. Dersom eleven bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal han/hun oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastningsdato.

 

Dersom sensor mistenker at en besvarelse ineholder kopiert materiale uten kildehenvisning, kan besvarelsen sendes til plagiatkontroll.

 

For at sensor skal finne fram til ildene bør eleven oppgi kilder underveis i sin besvarelse"

Lenke til kommentar

Idiotisk spørsmål nå på tampen, men hvordan er den korrekte måten å referere til for eksempel setninger i dikt? Man skal ikke skrive den av rett i teksten, da dette trekker ned, ikke sant?

Hvis du skal sitere et dikt kan du bruke // for å vise til avsnitt. for eksempel fra diktet

Dråpen

henger der

Ikke

Skal du sitere dette dirktet skriver du f.eks => Diktet går som følger "Dråpen // henger der // ikke"

Da slipper du å bruk avsnitt for å vise hvor det er :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal sitere et dikt kan du bruke // for å vise til avsnitt. for eksempel fra diktet

Dråpen

henger der

Ikke

Skal du sitere dette dirktet skriver du f.eks => Diktet går som følger "Dråpen // henger der // ikke"

Da slipper du å bruk avsnitt for å vise hvor det er :)

 

Når jeg har skrevet en novelleanalyse, og det har vært noe jeg har sitert mellom to personer, fremstiller jeg det slik:

 

"Men dro du ikke ut?"

"Nei, det var kaldt."

"Så du kommer ikke for å møte meg?"

"Nei"

 

Aldri fått trekk for det. Tvert imot, har jeg fått god tilbakemelding for å ha gjort det slik.

Lenke til kommentar

Hva skal du med det? Du får jo ikke søkt rundt? Eller kan du laste ned flere sider i offline-modus, og søke på de sidene du har lagret eller noe?

 

Vet ikke så mye i forhold til hvordan du skal vise til kilden din, men antar at du må ha hele wikipedia-siden og datoen du lagret e.l.

bruker et program der jeg fra før av har lastet ned alle artikler på wikipedia

http://www.yunqa.de/delphi/doku.php/products/wikitaxi/index

Lenke til kommentar

Forresten;

 

Ark/hefter vi har fått utdelt (som vi har behold i ettertid), og som vi tar i bruk på eksamen - hvordan skal vi oppgi de som kilder?

 

"Virkemiddel-ark, utdelt av lærer". Noe slikt som det?

Det jeg har brukt tidligere, og som har blitt godkjent har vært:

"Diverse stensiler delt ut i løpet av undervisningsåret"

Kanskje litt tynt, men har blitt godkjent. Noen ganger er det jo umulig å vite hvor læreren har hentet det fra selv.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Når jeg har skrevet en novelleanalyse, og det har vært noe jeg har sitert mellom to personer, fremstiller jeg det slik:

 

"Men dro du ikke ut?"

"Nei, det var kaldt."

"Så du kommer ikke for å møte meg?"

"Nei"

 

Aldri fått trekk for det. Tvert imot, har jeg fått god tilbakemelding for å ha gjort det slik.

Kan være det funker for novelle(?), men min norsklærer gjorde meg oppmærksom på at man skal dele diktene med // for å vise til avsnitt.

Lenke til kommentar

Det jeg har brukt tidligere, og som har blitt godkjent har vært:

"Diverse stensilier delt ut i løpet av undervisningsåret"

Kanskje litt tynt, men har blitt godkjent. Noen ganger er det jo umulig å vite hvor læreren har hentet det fra selv.

 

Samme her. Nekter å bli trekt for at lærer ikke skriver kilder på arkene hun/han gir ut.

Lenke til kommentar

Kan være det funker for novelle(?), men min norsklærer gjorde meg oppmærksom på at man skal dele diktene med // for å vise til avsnitt.

 

Godt mulig. Det reelle problemet er vel at norsklærere er forskjellig. Den ene mener det ene og den andre mener noe annet. Det har vært motstridende meninger mellom lærerne mine (to norsklærere), så hvor står vi hen da?

 

Hate it. Plutselig får du trekk på eksamen for at norsklæreren din ikke er kompetent/oppdatert nok til at du ikke får riktige opplysninger.

Lenke til kommentar

Kan vi få muligheten til å skrive en novelle på eksamen? Isåfall, får vi et bestemt tema novellen må ta utgangspunkt i?

 

Tror neppe du får bestemme. Er nok et tema du skal utdype/skrive om. F.eks: Ta utgangspunkt i romantikken, og skriv en novelle.

Lenke til kommentar

Når jeg har skrevet en novelleanalyse, og det har vært noe jeg har sitert mellom to personer, fremstiller jeg det slik:

 

"Men dro du ikke ut?"

"Nei, det var kaldt."

"Så du kommer ikke for å møte meg?"

"Nei"

 

Aldri fått trekk for det. Tvert imot, har jeg fått god tilbakemelding for å ha gjort det slik.

Blir sitatet skrevet i et eget avsnitt, eller smelter du det sammen med analysen?

Lenke til kommentar

Kan vi sette sammen en slags kolleksjon av strukturer og oppbygning til ulike sjangre som vi kan ta med imorgen?

 

Vi trenger hvertfall Essay, kåseri, analyse (for bilde og tekst),

Jeg kan starte, dette er for Artikkel.

 

Før du begynner å skrive bør du ha en sikker kilde og rikelig med bakgrunnsinformasjon. Notèr viktige ting og nøkkelord, og samle til slutt stoffet.

Husk at det er tittelen leseren først får øye på, og syns vedkommende at denne ser interessant ut, leser den videre på innledningen. Er denne også interessant og innbydende, har du klart den viktigste oppgaven med å skrive en god artikkel.

 

Tittelen

Tittelen skal kort oppsummere hva artikkelen handler om. Her gjelder det å være kreativ, slik at du fanger leserens oppmerksomhet. Det er tittelen som selger!

Innledningen

Innledningen bør ikke være for lang, og den bør ha sammenheng med neste del, nemlig hoveddelen. Den skal – som overskriften – kort fortelle hva artikkelen handler om, men her med flere ord. Husk å prøve og fange leserens interesse her; bruk virkemidler som får leseren lyst til å lese videre. Et eksempel er at du utelar den mest vesentlige informasjonen – bare hinter til den – slik at leseren blir nysgjerrig, og klikker seg inn for å lese resten.

Hoveddelen

Skal i grove trekk gi mye informasjon på kortest mulig tekst. Artikler kan gjerne ha flere synspunkter på en sak. En artikkel skal være saklig og oversiktlig. Det er saken du skriver om som skal stå i sentrum, ikke du som skriver, men du har lov til å ha meninger om det du skriver om. Du skal på en måte diskutere med deg selv i artikkelen, men på en oversiktlig og saklig måte. Samtidig må du huske å være objektiv, og ikke gjøre artikkelen om til et blogginnlegg.

Det kan vær nyttig å gi konkrete eksempler som kan belyse det emnet du skriver om. Hvis du vil vise til noe andre har sagt eller skrevet, må du sette det i anførselstegn og ikke endre på noe av uttalelsene. Du må også oppgi navnet på personen som har ytret det.

Isolert sett er det bare fem ting du må huske på å skrive om når du skal skrive en god artikkel: hvem, hva, hvor, hvorfor og når. Klarer du å – gjerne indirekte – svare på disse spørsmålene i artikkelen din, har du skrevet en god artikkel. Såfremt norsken din er passe god også da, selvsagt.

Ta for øvrig gjerne med noen bilder som er relevante og/eller passer inn med det du skriver om.

Avslutningen

I avslutningen kan du gjerne – hvis det er mulig – komme til en konklusjon. Den kan også ta opp tråden fra innledningen, eller den kan være en tankevekker. Avslutningen er en god plass å gi uttrykk for dine egne meninger, men husk å uttrykke disse på en mest mulig objektiv måte.

 

[/copypasta]

Lenke til kommentar

Sammen (siden det har sammenheng med virkemidlet som blir brukt).

Slik?

bla bla bla bla. novelle. så interessant. så wooow. bla bla bla bla. språklig bilde. metafor. sitat. replikk.

"Men dro du ikke ut?"

"Nei, det var kaldt."

"Så du kommer ikke for å møte meg?"

"Nei"

mer bla bla bla bla bla. enda et språklig bilde. metafor. forvirret verdensbilde. forskrudd. uinterresant. uviktig. bla bla bla

Endret av Eksboks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...