Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Det kan forresten like gjerne være analyse av dikt eller bilde eller en annen form for sammensatt tekst (det har det vært de to siste årene), så det er greit å repetere om lys/skygge og farger og perspektiv og blikkfang og alt det der.

Endret av Grønnsåpe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare pass på at du har en plan B dersom det ikke kommer en eneste essay/novelle-type oppgave, for det kan godt hende.

Plan A: Språkhistorie, eller noe annet som har med språk å gjøre

Plan B: Artikkel (om nesten hva som helst)

Plan C: Retorisk analyse

Plan D: Novelle

 

En av dem burde komme. Hvis ikke får det bli novelleanalyse :p

Lenke til kommentar

Bare pass på at du har en plan B dersom det ikke kommer en eneste essay/novelle-type oppgave, for det kan godt hende.

 

Jupp. prøver å forberede meg til det. Men siden ikke alle behersker alle typer sjangere, pleier det å være ganske stor variasjon. Men, ja.

 

Har en god mal/oppskrift på retorisk analyse jeg har fått av læreren også, så kan hende jeg tar en slik oppgave også.

Endret av Nicuu
Lenke til kommentar

Fant norsk eksamen for våren 2012. Legger den ved, til folk som er interesserte i å se hvordan den ble lagt opp i fjor :)

En venn av meg bommet veldig på oppgave 2 og fikk strykkarakter, men han klagde og gikk opp to karakterer. Hvordan kan man bomme så fælt på en sånn oppgave? Hvis han ikke bommet måtte det være noe med sensoren(e) som fikk dem til å se rødt.

Lenke til kommentar

En venn av meg bommet veldig på oppgave 2 og fikk strykkarakter, men han klagde og gikk opp to karakterer. Hvordan kan man bomme så fælt på en sånn oppgave? Hvis han ikke bommet måtte det være noe med sensoren(e) som fikk dem til å se rødt.

 

Merkelig om han bommet, og gikk opp hele 2 karakterer. Må nok ha vært sensoren(e) som var grunnen ja, men en så stor forskjell på karakterene burde jo ikke være mulig? Går man som regel ikke bare opp/ned en karakter?

Lenke til kommentar

Jupp. prøver å forberede meg til det. Men siden ikke alle behersker alle typer sjangere, pleier det å være ganske stor variasjon. Men, ja.

 

Har en god mal/oppskrift på retorisk analyse jeg har fått av læreren også, så kan hende jeg tar en slik oppgave også.

Kunne du ha postet malen for retorisk analyse? :)

Lenke til kommentar

En venn av meg bommet veldig på oppgave 2 og fikk strykkarakter, men han klagde og gikk opp to karakterer. Hvordan kan man bomme så fælt på en sånn oppgave? Hvis han ikke bommet måtte det være noe med sensoren(e) som fikk dem til å se rødt.

Jeg har inntrykk av at de fleste som bommer ofte glemmer å holde seg til tema. De begynner kanskje med noe som er relevant, men så glir de over på noe helt annet mens de skriver og glemmer både struktur og hva oppgaven faktisk handlet om.

Lenke til kommentar

Kunne du ha postet malen for retorisk analyse? :)

 

Ja.

 

Retorisk begrep Spørsmål du kan ta utgangspunkt i:

Kairos: Den retoriske situasjonen

Hva er kommunikasjonssituasjonen (avsender, medium, mottaker)?

Hva er den retoriske situasjonen? Hva er den spesielle situasjonen som teksten springer ut av?

Hvordan regulerer omstendighetene hva avsenderen kan si, eller ikke si?

Inventio

Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Hvilke temaer eller saker blir tatt opp?

Hvilke "steder" (topoi - flertall av topos) er brukt for å finne argumenter, for eksempel personlige erfaringer, eksempler, forskning, statistikk, kontraster, sammenlikninger?

Dispositio

I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene?

Hvordan er innledningen, saksframleggelsen og avslutningen?

Elocutio

Hvilken stil (enkel, mellom, høy) har avsenderen valgt?

Er språket enkelt eller vanskelig? Er det klart og presist?

Hvilke troper og figurer er brukt?

Aptum

Intern høvelighet: Hva er forholdet mellom innhold, komposisjon og stil? Er det et høvelig (passende) forhold internt i teksten?

Ekstern høvelighet: Hva er forholdet mellom avsender, mottaker, saken og omstendighetene? Er det et høvelig (passende) forhold mellom teksten og omgivelsene?

Appellformene: Etos, patos, logos

Etos:

- Hvilke troverdige karaktertrekk prøver avsenderen å få fram (forstandighet, dyd, velvilje og/eller autensitet), og hvordan kommer det til uttrykk i teksten?

- Viser avsenderen til sin egen person når han argumenterer, eller ligger det skjult i teksten slik at han/hun spiller på våre forventninger til ham/henne? Har avsenderen en posisjon før han eller hun begynner å tale, for eksempel statsministeren eller kongen?

Patos:

-Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne, og hvordan gjør han/hun det?

- Hvordan har avsenderen brukt troper og figurer? Er det et kunstferdig og poetisk språk med elegante setninger og vakre språklige bilder?

- Hvordan er ordvalget og setningene?

Logos:

- Hvordan er argumentasjonen bygd opp? Finner du eksempel og/eller entymem?

- Hva slags argumentasjonsmåte er brukt (forsvar, anklage, lovprising, kritikk, anbefaling eller fraråding)?

- Er argumentasjonen holdbar og relevant?

Actio Dersom teksten framføres muntlig, kan du se på presentasjonsformen. Hvordan er talemåten? Hvordan er omgivelsene rundt taleren? Hva har taleren på seg?

Konklusjon og vurdering Virker teksten overbevisende? Er argumentasjonen holdbar? Kunne avsenderen gjort noe annerledes for å virke mer overbevisende?

 

Dette er et skjema du kan bruke i forhold til tekstoppbyggingen ved bruken av de retoriske begrepene jeg postet overfor.

 

https://docs.google....-HWZySApJI/edit

 

Så ganske grei ut! :)

Endret av Nicuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper det kommer en god oppgave hvor man skal skrive artikkel. Det, og analyse av reklame/forside hadde vært kjempe bra for min del. Kåseri og essay har så mange ulike måter man kan drite seg ut på, så de holder jeg meg unna da jeg ikke føler jeg mestrer de (så man får en god karakter).

Analyse av reklame kommer som oftest på del 1, fordi det er så lite, hvis ikke blir oppgaven ofte kombinert med andre retoriske analyser.

 

 

Jeg har ofte problemer med å skrive godt fra hoveddelen og utover. Jeg får alltid kommentarer om (svært) gode innledninger, men jeg detter alltid ut når jeg kommer uti andre del av hoveddelen, fordi jeg har allerede skrevet om alle virkemidlene osv. i første delen av hoveddelen. Noen tips til hvordan man fordeler analyse av virkemidlene slik at hele oppgaven blir fylt med gode eksempler fra teksten?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Kan noen si hva slags sjangrer og typer oppgaver det er mulig å få på eksamen i hovedmål?

 

- Artikkel

- Diktanalyse

- Sammenligning

- Essay og Kåseri

- Skrive novelle

- Analysere novelle

- Retorisk analyse

- Reklameanalyse

 

Det er vel det meste.

Lenke til kommentar

Håper for all del at det ikke blir diktanalyse på kortsvarsoppgaven, da går det rett til helvete for min del.

 

Edit: Satser på en analyse/tolking oppgave, har fått meget god karakter på denne type oppgave på både jule og vår - tentamen, men hvis ikke det kommer så bør jeg kanskje ha en plan B hehe.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Håper for all del at det ikke blir diktanalyse på kortsvarsoppgaven, da går det rett til helvete for min del.

En kort diktanalyse er greit. Det er de lange som er vanskelige.

 

Er vi forresten nødt til å bruke alle begrepene innen retorisk analyse? Vi har kun brukt aptum, etos, logos og patos. De første punktene0 Nicuu nevnte har vi hatt med i innledningen, men har ikke brukt de greske begrepene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...