Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Slik?

 

bla bla bla bla. novelle. så interessant. så wooow. bla bla bla bla. språklig bilde. metafor. sitat. replikk.

"Men dro du ikke ut?"

"Nei, det var kaldt."

"Så du kommer ikke for å møte meg?"

"Nei"

mer bla bla bla bla bla. enda et språklig bilde. metafor. forvirret verdensbilde. forskrudd. uinterresant. uviktig. bla bla bla

 

 

Slik?

bla bla bla bla. novelle. så interessant. så wooow. bla bla bla bla. språklig bilde. metafor. sitat. replikk.

"Men dro du ikke ut?"

"Nei, det var kaldt."

"Så du kommer ikke for å møte meg?"

"Nei"

mer bla bla bla bla bla. enda et språklig bilde. metafor. forvirret verdensbilde. forskrudd. uinterresant. uviktig. bla bla bla

 

Mja, noe sånn, ja.

 

I novelleanalysen er det scenisk fremstilling, som kommer frem når jenta og gutten kommuniserer:

fkkdllkf

klfdkdklff

kjldffljkdl

 

Sånn, selv om den sceniske fremstillingen er totalt irellevant i denne settingen, men kanskje du skjønner bedre. Spesielt når det er et virkemiddel i sentrum av en samtale, så pleier jeg å sette det opp slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at 2013 er omtalt som det nasjonale språkåret vil jeg tro at Ivar Aaasen vil være et aktuelt tema (er 200 år siden språkmannen ble født, og nynorskteatrets første hundre år). Dette kan selvsagt være aktuelt ved sidemål/nynorsk. Det er også 150 år siden Edvard Munch ble født, og som nevnt tidligere 100 år siden kvinnene fikk allmenn stemmerett. Jeg tenker at dette kan være aktuelle temaer, hva mener dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker det samme. Takk for innspill uansett! :)

 

Så hovedmål imorgen, og sidemål på fredag... OG muntlig en gang neste uke (eller kanskje mandagen etter neste uke), så blir det en godt, etterlengtet sommerferie. Får håpe alt går bra!

 

Lykke til, folkens. :)

Lenke til kommentar

Tenker det samme. Takk for innspill uansett! :)

 

Så hovedmål imorgen, og sidemål på fredag... OG muntlig en gang neste uke (eller kanskje mandagen etter neste uke), så blir det en godt, etterlengtet sommerferie. Får håpe alt går bra!

 

Lykke til, folkens. :)

 

Ja, lykke til med det som for mange blir livets siste (eller nest siste) og dermed beste norskstil! Møt opp og faglig begrunn noen påstander eller dø i forsøket :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lastet ned kilder, sjekket at pcen fungerer (haha), prøvd å slå opp i ordboka (fryktelig lenge siden, gitt) og slått meg til ro med at jeg ikke kan gjøre bedre enn mitt beste :D

 

Ønsker dere alle lykke til! Gleder meg til høre hvordan dere opplever oppgavene :grin2:

 

Tjohei!

Lenke til kommentar

Til folk som eventuelt lurer på hvorfor jeg velger å bruke minnepenn:

 

Vi får ikke bruke egne pcer, så vi ankommer et eksamenslokale med pcer, derfor vil jeg ha diverse notater/dokumenter på minnepenn, selv om jeg åttehundreogførti ark med notater i tillegg, men stress og uoversiktelig til tider med ark - derfor minnepenn! :)

 

Men blir spennende å se hva dere velger og hvordan det går. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

En svært sentral person som føyer seg inn i rekken av jubilanter, er Camilla Collett. 200 år siden hun ble født i år. Ser for meg at dette gjør stemmerettsjubileet enda mer aktuelt som tema, med tanke på at hun regnes blant kvinnesaksforkjempernes sterkeste bidragsytere i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...