Gå til innhold

Standarzoom til Nikon d7100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en 15-85 "Canon", dette er et dilemma om du skal ha allsidighet eller lysstyrke.

 

Jeg gikk for allsidighet siden det gir et større brennviddeomfang og jeg synes f/2.8 ikke er lyssterkt nok til min type bruk. I de tilfellene hvor jeg har brukt for et lyssterkt objektiv har jeg noen fast-objektiver i tillegg som gir meg f/1.4, da får jeg bedre dof "dybdeskarphet" og kan ta bilder i mørkere omgivelser uten bruk av blits.

Lenke til kommentar

Har hatt Nikon 17-55. Solgte den igjen etter en måned. 3x zoom i normalområdet gir ikke nok økning i fleksibilitet sammenlignet med fastoptikk som både er mindre, lettere, billigere, mer lyssterkt og gir minst like bra eller bedre bildekvalitet.

 

Bruker stort sett Nikon AF 35/2 når jeg trenger noe i normalområdet.

Lenke til kommentar

Brukte Nikon sin 17-55, på min D300 i flere år.

Solgte det når jeg gikk over til D800, for å finansiere 24-70, siden 17-55 er et DX ojektiv.

Veldig fornøyd med dette objektivet, svært skarpttegnende, særlig i sentrum.

Noen tilbakemeldinger fra brukere finner du her.

Lenke til kommentar

Jeg har 17-55 på en D300 som jeg bruker mye på jobb. Er veldig fornøyd. Skarpt, rask fokus som treffer bestandig. Har også lest kommentarer på nettet om motlysegenskapene, synes ikke dette er noe jeg merker for å si det slik. Hvis du sammenligner 17-55 og Nikon AIS 28mm f/2 vil du nok se forskjell på hvordan lyskildene tegner. Men AIS 28mm f/2 er eksepsjonell på motlys.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Eg kjem nok til og ha linsa maks 3 år så du trur vell ikkje det kjem ein ny versjon innan 2-3 år?

 

Det kan hende det kommer en ny, men det ser ut som at nikon satser mer på variabel brennvidde for tida, så det blir nok ikke en ren erstatter.

 

 

Har du vurdert Tamron 17-50? Jeg har den selv og er veldig fornøyd med den på min nikon d7000. Ikke veldig stor, og ganske mye billigere enn nikon sin originale...

 

Edit: oppdaterte innlegget så det ble mer forståelig etter sammenslåingen :)

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Hadde 17-55'en til D7k. Solgte etter et halvt års tid pga lite bruk. Var forelsket i 36/1.8en til Nikon. Liten lett og veldig skarp. Om man derimot vil ha zoom i normalområdet, så er 17-55 kongen på haugen for DX. :)

 

Men anbefaler deg å se an om du vil ha zoom med OK lysstyrke(2.8 er ikke veldig mye sånn egentlig), eller om du vil ha fastobjektiv. Overraskende mye man klarer med 50mm ekvivalent på DX. :)

Lenke til kommentar

Ser at Fotovideo.no har sommersalg på diverse kamerautstyr.Tenkte på Sigma 24-70mm f2.8 som der er satt ned 2000kr og koster 4500kr sjå på side 7, det må jo vera eit røverkjøp. Men det er jo berre 50 stk som er på salg. Salget startar 3 Juni og varar til 9 Juni. Men er dette den gamle eller den ny versjonen?

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...