Gå til innhold

Standarzoom til Nikon d7100


Anbefalte innlegg

Jeg for min del som akkurat har investert i mitt første speilreflekskamera, D7100/18-105 linse vil nok bruke en del tid til å lære å ta bra bilder med det utstyret jeg allerede har, før jeg begynner på karusellen med å investere i bedre og dyrere objektiver bare fordi det er "hipt" med nye kule "gadgets" som jeg kan fortelle kompisene mine om og i den tro at jeg har blitt en bedre fotograf...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for min del som akkurat har investert i mitt første speilreflekskamera, D7100/18-105 linse vil nok bruke en del tid til å lære å ta bra bilder med det utstyret jeg allerede har, før jeg begynner på karusellen med å investere i bedre og dyrere objektiver bare fordi det er "hipt" med nye kule "gadgets" som jeg kan fortelle kompisene mine om og i den tro at jeg har blitt en bedre fotograf...:-)

 

Har hatt eit kamera for dette så eg kan litt om foto og synst eg er klar for junglen av linser.

Lenke til kommentar

Vert berre meir og meir usikker på kva for ei linse eg skal velge. Kan nokon vera så snill og sei tydeleg kva for ei linse som er best. Sigma 24-70mm eller Nikon 17-55.

 

Personlig ville jeg valgt 17-55 på et crop- kamera.

 

24mm kan fort oppleves trangt. Selv savner jeg faktisk ofte den siste millimeteren når jeg bruker 18-135 i stedet for 17-55.

 

Har du sett på alternativene fra Sigma og Tamron med nogenlunde samme brennviddeomfang? Tror nok du vil bli bra fornøyd med et av de og.

Lavere pris, større glis :)

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Vert berre meir og meir usikker på kva for ei linse eg skal velge. Kan nokon vera så snill og sei tydeleg kva for ei linse som er best. Sigma 24-70mm eller Nikon 17-55.

Du sammenligner linser med forskjellige zoomområder. Personlig ville jeg aldri vurdert en 24-70 som standardzoom til D7100 unasett hvor bra den var. Hadde du hatt en D600 ville 24-70 vært et opplagt alternativ, men jeg hadde valgt Tamron sin for å få stabilisator.

 

Men dette er en smaks- og prioriteringssak. Det finnes folk som synes 24-70 eller 24-120 fungerer fint på crop-hus (som D7100), men slike ting er det ingen som kan fortelle deg for det handler om egne preferanser i mye større grad enn hvilket av objektivene som er "best" - i den grad et objektiv kan sies å være best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sammenligner linser med forskjellige zoomområder. Personlig ville jeg aldri vurdert en 24-70 som standardzoom til D7100 unasett hvor bra den var. Hadde du hatt en D600 ville 24-70 vært et opplagt alternativ, men jeg hadde valgt Tamron sin for å få stabilisator.

 

Men dette er en smaks- og prioriteringssak. Det finnes folk som synes 24-70 eller 24-120 fungerer fint på crop-hus (som D7100), men slike ting er det ingen som kan fortelle deg for det handler om egne preferanser i mye større grad enn hvilket av objektivene som er "best" - i den grad et objektiv kan sies å være best.

 

Så da du seier er att eg burde kjøpa nikon 17-55mm f2.8?

Lenke til kommentar

Så da du seier er att eg burde kjøpa nikon 17-55mm f2.8?

Ikke for å være vanskelig, men jeg sier at jeg ikke ville kjøpt en 24-70 til en D7100. Personlig hadde jeg ikke kjøpt 17-55 heller, men av de to virker 17-55 som et opplagt valg for meg. Problemet her er at du må prioritere selv hvilket brennviddeomfang som passer best.

 

Edit: Og er du veldig usikker på hvilket brennviddeomfang du trenger kan du vurdere en rimeligere standardzoom først for å finne ut hva du egentlig vil ha. F. eks 18-55 VR eller 18-105 VR.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig, men jeg sier at jeg ikke ville kjøpt en 24-70 til en D7100. Personlig hadde jeg ikke kjøpt 17-55 heller, men av de to virker 17-55 som et opplagt valg for meg. Problemet her er at du må prioritere selv hvilket brennviddeomfang som passer best.

 

Kva ville du kjøpt då?

Lenke til kommentar

Kva ville du kjøpt då?

Til D7100 ville jeg kjøpt 16-85 VR, men igjen går dette på prioriteringer og jeg ofrer om nødvendig litt lysstyrke og optisk kvalitet for å få noe større zoomområde og stabilisator. Men dette er også mitt hovedpoeng - du kan få mange gode råd i en forumtråd, men til syvende og sist må du veie fordeler og ulemper ut fra egne preferanser.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Til D7100 ville jeg kjøpt 16-85 VR, men igjen går dette på prioriteringer og jeg ofrer om nødvendig litt lysstyrke og optisk kvalitet for å få noe større zoomområde og stabilisator. Men dette er også mitt hovedpoeng - du kan få mange gode råd i en forumtråd, men til syvende og sist må du veie fordeler og ulemper ut fra egne preferanser.

 

Eg liker egentlig 17-55mm`en bedre enn 16-85mm`en. Det er berre på grunn av bildekvaliteten den gjer, og att 17-55mm`en er bygd som ein tanks:)

Lenke til kommentar

Eg liker egentlig 17-55mm`en bedre enn 16-85mm`en. Det er berre på grunn av bildekvaliteten den gjer, og att 17-55mm`en er bygd som ein tanks:)

Da har du vel svaret ditt. Skulle du kjøpe en 24-70 bør du i hvert fall være sikker på at du ikke savner vidvinkel. Lykke til med kameraet forresten, D7100 virker som et veldig bra kamera.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ikke velg 24-70 på DX. Det er fremtidsrettet. Men hva er vitsen med et objektiv som ikke nyter deg godt nok for øyeblikket?

 

Ville valgt 17-55 om du trenger lyssterkt og ekstrem kvalitet.

16-85 om du trenger litt mer rekkevidde, ikke trenger ekstrem byggekvalitet, og kan klare deg med plastikk og mindre lysstyrke. :)

Lenke til kommentar

Er det ingen her inne med nikon 17-55mm?

 

Har skutt litt med dette objektivet. På et D90.

 

http://www.flickr.com/photos/emmkayfive/sets/72157628293075087/

 

Absolutt anbefalt - eneste reservasjonen er litt ufin bokeh på større blendertall med uheldig avstand til bakgrunnen.

 

Utover det er det lite mer å si, klart bedre enn 16-85mm - 10x raskere AF (minst), bedre kontrast, farger ... you name it.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Har skutt litt med dette objektivet. På et D90.

 

 

Absolutt anbefalt - eneste reservasjonen er litt ufin bokeh på større blendertall med uheldig avstand til bakgrunnen.

 

Utover det er det lite mer å si, klart bedre enn 16-85mm - 10x raskere AF (minst), bedre kontrast, farger ... you name it.

 

Tusen takk for svar, dette var det eg var ute etter. Flotte bilder du har tatt med 17-55mm`en. Denne linsa vert vell standarzoomen min. Gjer ein lyd når det er kjøpt.

 

Takk for all hjelp alle saman:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...