Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.ign.com/articles/2014/01/23/tomb-raider-definitive-edition-runs-at-60fps-on-ps4

 

"Update: A Square Enix spokesperson issued the following statement to IGN: "Both platforms offer the same outstanding Tomb Raider experience. Delivering the core Tomb Raider gameplay at native 1080p and running at 30fps was always our primary goal given the type of experience Tomb Raider is and the exploration we want players to do. Anything beyond 30fps for this version is gravy."

 

Har ikke sett noen steder at Xbox One utgaven kjører i lavere FPS enn PS4 utgaven, utenom en liten drittside, med knappe 1200 youtube followers, som hevder de kjenner noen som har testet begge.

 

Så jeg tror jeg venter til det kommer noen skikkelige framerate tester av begge utgavene (Burde vel ikke være så langt unna)

Lenke til kommentar

Gamespot:

 

http://www.gamespot.com/articles/tomb-raider-ps4-runs-at-60fps-but-what-about-xbox-one/1100-6417296/

 

"The PlayStation 4 version of the Tomb Raider: Definitive Edition will run at 60fps, but Square Enix isn't saying what frame rate Xbox One owners can expect."

 

"

Producer Scot Amos told Gamesradar yesterday that the PS4 version of the Tomb Raider: Definitive Editions will run at 60fps, but did not mention a frame rate for the Xbox One version.

 

 

With Square Enix keeping quiet, we'll have to wait until the games are released to determine the difference in frame rate between the two platforms. A game's frame rate, which varies depending on elements like system hardware and memory, is commonly used to compare graphics performance."

 

 

De har ikke nevt en dritt om Xbox One frameraten. Kanskje den er dårligere. Kanskje den er den samme? Som Gamespot sier. Vi vet ingen ting om Xbox One frameraten. Det får vi vite om noen dager.

 

Artig å se alle her i tråden som har slukt "kilden", til den lille, nærmest annonyme drittsiden, med knapt noen subscribers, som "kjenner noen som kjenner noen som har prøvd begge, og sier at PS4en kjører mye bedre".

Endret av soldatfrank
Lenke til kommentar

Jeg tror veldig mye av problemet og utfordringen ligger i at alle vektlegger egne preferanser høyest og ser verden ut ifra det.

 

Det at folk prioriterer og mener PlayStation 4 er det beste valget basert på pris og ytelse kan ingen si noe på, men samtidig så skal ikke disse menneskene være for bastante på at dette er et viktigere, mer riktig og korrekt prioritering og standpunkt å ta kontra en rekke andre ting.

 

 

Dette er jo tradisjonelt en gjenganger med alt som har med maskinvare, om det så er konsoll, PC (bærbare, stasjonær, ultraportabel osv..), mobiltelefon, nettbrett eller hva det måtte være. De som ser alt ut ifra et "hva gir mest ytelse for pengene" perspektiv trumfer ofte igjennom som om dette er den enerådende og den eneste korrekte veien å se og vurdere et produkt på.

 

Dette mener jeg er feil, og det skaper mye av kilden til konflikten som oppstår når enkelte argumenter som at dette er det enerådende faktum og at alle andre som måtte basere sine valg på andre preferanser blir kategorisert som "fanboys".

 

 

Poenget for folk flest er jo ikke å ha det produktet som nødvendigvis er rasket, har penest og best grafikk, som kan fly høyest, fly lengst eller hva det måtte være. Poenget for folk flest er å anskaffe det produktet som de selv blir mest fornøyde med, som de selv føler at gir dem den beste brukeropplevelsen og ingenting annet.

 

Om du er en person som mener at best brukeropplevelse handler utelukkende om høyest oppløsning, best detaljer i grafikken og mest mulig bildeflyt så er det bra og fint det, da tar du ditt valg ut ifra nettopp det. Andre derimot kan like så godt verdsette ting som håndkontroller, tilgangen på tilbehør, UX på operativsystemet, utseende / størrelse / design på selve konsollen, støynivå, strømforbruk, tilgangen på eksklusive spill og tjenester, merkepreferanse eller noe helt annet og det er ikke noe mer riktig eller galt grunnlag det når alt kommer til alt, mener nå jeg.

 

 

Hva PlayStation 4 kontra Xbox One angår så er det jo langt flere forskjeller enn bare oppløsning, og antallet bilder per sekund. De har to nokså forskjellige håndkontrollere så det vil være forskjellig preferanser på det punktet, et noe viktig punkt for mange som spiller mye på konsoll. De har to ganske så forskjellige tilnærminger til programvaren og hva denne skal tilby i og rundt konsollen, og hvilke muligheter denne legger opp til per i dag, og ikke minst så er jo UX designet temmelig forskjellig, Xbox One leveres jo også med Kinect v2.0 som tilbyr en del unike muligheter som en PlayStation 4 ikke har og som ikke kan erstattes av et PlayStation Camera. Og poenget mitt er at en person som vektlegger verdien av Kinect er ikke noe dummere, tar ikke noe mer feil enn en som vektlegger PlayStation 4 sin mulighet for å pushe bedre grafikk med høyere antall bilder per sekund. Alt handler om personlige preferanser, rasjonelle og urasjonelle som sådan og ingen skal komme her å fortelle en person hva som er riktig og galt i vedkommende sitt valg av spillkonsoll.

 

 

Og her ligger hele kjernen til problemet i utgangspunktet, hvordan mennesker (spesielt på Internett) har blitt så utrolig opphengte og trangsynte at de ikke klarer å sette ting i perspektiv, de klarer ikke å se en helhet bak noe som helst, de klarer ikke å vise noe som helst respekt ovenfor andre medmennesker, alt handler mer eller mindre om at "jeg mener at X er best på grunn av Y" også er man så til de grader fastlåst og opphengt i akkurat dette at man går rett i en defensiv posisjon hvor man skal bastant forsvare egne meninger og preferanser for alt hva det er verdt og plutselig er det like viktig å forklare hvorfor alt annet, basert på dine egne preferanser gjør at du mener at alt annet mellom himmel og jord er ræva i forhold.

 

 

Jeg har ikke noe problem med å akseptere at en som i all hovedsak kun vektlegger grafikkdetaljer og bildeflyt foretrekker PlayStation 4 og derfor mener det blir et mer logisk valg av spillkonsoll enn en Xbox One. Jeg har ikke noe problem med at en som liker åpne standarder og som elsker å fikle med telefonen sin, elsker å manipulere alle innstillinger og ha muligheten for å skreddersy hver minst detalj akkurat som han selv vil foretrekker Android fremfor iOS, jeg har ikke noe problem med å akseptere at de som ønsker seg en 6,0'' stor mobiltelefon selvfølgelig aldri ville vurdert en iPhone basert på dette mener det de gjør. Men det gir dem ikke retten til å oppføre seg som at akkurat disse valgene og disse preferansene trumfer alt annet her i verden og gjør sine egne valg riktig for alle andre her i verden også.

 

 

Det er nok veldig mange der ute som vil mene og føle at Xbox One vil være et bedre valg fremfor PlayStation 4 og da burde de naturligvis anskaffe seg en Xbox One. Og det er ikke nødvendig for de som har preferanser som tilsier at en PlayStation 4 passer best for dem skal komme å lange ut om hvorfor de mener at vedkommende er en hjernedød tulling og en eneste stor Microsoft fanboy.

 

 

Sist men ikke minst så er jo folk forferdelig flinke til å bygge opp egne argumenter og preferanser, spesielt på Internett. Det er veldig enkelt å sitte her inne å påstå at forskjellen i grafikk og bildefylt på PlayStation 4 og Xbox One er natt og dag, akkurat som utallige personer kan sitte å fortelle om hvordan tapsfri musikk er så utrolig mye bedre enn 320 kbps AAC, og forteller du deg selv det nok ganger så kicker jo attpåtil placeboeffekten inn og farger bildet enda mer. Men plutselig når de havner i en blindtest så var visst ikke forskjellen så stor likevel. Det er jo en grunn til at de fleste blindtester hvor folk skal se forskjellen på en 720P og 1080P film med god bitrate på TV'er 46" eller mindre på normal avstand ikke klarer å skille, om de er aldri så eksperter eller ei. Og folk må huske på at når folk legger inn bilder her i tråden som skal sammenligne grafikken fra et spill til et annet så gir den veldig fort et litt skjevt inntrykk av hvor store forskjellene er da det er latterlig mye enklere å skille detaljer i et stillbilde kontra et bevegelig bilde, de fleste sitter jo på LCD-TVer som ikke har en motion oppløsning på 1080P i utgangspunktet så du har jo ikke teknologi nok til å få frem alle detaljer i et bevegelig bilde i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ut fra de sitatene der kan man jaffal rekne med de er noe lavere.

 

Det kan godt hende at frameraten er den samme på begge. Det kan godt hende at framerate droppen blir noe større på Xbox One'en, kontra PS4 utgaven, under heftige sekvenser (5-10 FPS). Men jeg tviler sterkt på at framerate forskjellene er såpass store, som 60 mot 30. Da er det ikke lenger den "samme opplevelsen", som utviklerene lover.

 

Summa sumarum, som Gamespot sier, så vet vi ikke noe om frameraten til Xbox One'en. Frem til release, så blir alt spekulasjoner.

Endret av soldatfrank
Lenke til kommentar

Er Tomb Raider ikke spillbart på Xbox One, virker jo sånn når man leser gjennom de siste sidene. Tror også at flere her ikke klarer å skille 30 kontra 60 heller. De bare hiver seg på koret. Får virkelig håpe det kommer noe mer interessant enn fps diskusjoner.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar

Er Tomb Raider ikke spillbart på Xbox One, virker jo sånn når man leser gjennom de siste sidene. Tror også at flere her ikke klarer å skille 30 kontra 60 heller. De bare hiver seg på koret. Får virkelig håpe det kommer noe mer interessant enn fps diskusjoner.

Det er mye annet som diskuteres, men det virker som du tar dette veldig inn på deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg bryr meg ikke om Fps forskjellene. Selvsagt synd for vi som eier Xbox One. Men ingen krise. Har spilt såpass mange spill i 30 fps at det ikke er noe stort problem. Merker eg blir litt proveserr over at spill med 30 fps ikke er spillbart som Tomb Raider blir fremstilt her. Alle som har eid en Ps3 eller Xbox 360 vet at 30 fps funker veldig bra. Men skal innrømme det at det overrasker meg at forskjellene er så store som det kan virke...

Endret av Raul07
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://frames-per-second.appspot.com/

 

Kan jo sjekke om man legger merke til forskjellen på 30 vs 60fps her.

 

Men, det vil selvsagt ikke ses så tydelig i et spill som Tomb Raider, men det vil fremdeles ikke være vanskelig å se.

 

Det viser godt korleis forskjellane er, ja. Er og viktig å ta med at med økt framerate vil ein og oppleve at ting er meir responsivt mtp bruk av kontroller, og ikkje berre bildeflyten i seg sjølv.

Lenke til kommentar

jaja 30fps har fungert i 10år men går ikke nå lngere, er det ikke i 60fps så er spillet dårlig og uspillbart

 

Hvem har skrevet det?

 

 

 

Det viser godt korleis forskjellane er, ja. Er og viktig å ta med at med økt framerate vil ein og oppleve at ting er meir responsivt mtp bruk av kontroller, og ikkje berre bildeflyten i seg sjølv.

 

 

Jupp. Det er ikke slik at man _MÅ_ ha høy FPS i spill, men det er selvsagt en fordel.

Lenke til kommentar

http://frames-per-second.appspot.com/

 

Kan jo sjekke om man legger merke til forskjellen på 30 vs 60fps her.

 

Men, det vil selvsagt ikke ses så tydelig i et spill som Tomb Raider, men det vil fremdeles ikke være vanskelig å se.

Ser forskjellen ganske godt. Hadde ikke gjort meg noe med 60 fps på Xbox One versjonen. "Vurdere nesten ikke å kjøpe det nå som det er bare 30". Er ikke helt der enda. På Pc er eg mer nazi når det kommer til fps, da skal eg ha 60 stabilt.

Lenke til kommentar

Skal sies at oppfattelsen av bildeflyt på en PC-skjerm hvor du sitter type 15-30cm ifra skjermen, kontra TV-en hvor du sitter noen meter unna er to nokså forskjellige ting da. Motion blurr er jo minst like reelt i denne sammenhengen, så enhver som spiller på plasma vil jo nyte nesten en like stor fordel, om ikke større på grunn av langt mindre motion blurr og ikke minst høyere motion oppløsning kontra LCD.

 

Kan jo også si at forskjellen jeg merker ved å eliminere motion blurr på min LCD via NVIDIA Lightboost trikset som eksisterer gir meg en langt større forbedring på bildeflyten og opplevelse når jeg spiller på PC enn hva forskjellen på 45 til 120 fps gir meg.

 

 

EDIT:

 

Må heller ikke glemme at mange TV-er har jo en fargerespons som generere et temmelig håpløst etterslep på bevegelige bilder som igjen kan gjøre at opplevelsen fort blir like natt og dag ut ifra TV-en du har, som på hvilken konsoll du har. Her kan jeg nevne min tidligere Samsung F2350M med S-PVA som var fullstendig katastrofe. Hjalp fint lite med stabile 60 FPS når skjermen her en fargerespons som gir så mye etterslep og ghosting i bilde at det ser helt forferdelig ut. Det er jo veldig mange TV-er som benytter PVA-paneler og alle disse har ofte helt ræva fargerespons med tanke på spilling.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Sorry, klarer ikke å motstå fristelsen ;-)

cW6UTNL.jpg

 

 

 

Ellers er det morsomt at 60 fps har "blitt en greie", ofte blant folk som ikke har greie på noe som helst. F.eks "på PCen, DER må jeg ha 60fps!", hvorfor ikke 72? eller 100? Eller kanskje 50 holder? PCen gir seg totalt balla i PAL/NTSC-standarder så hvorfor kreve 60? (strengt tatt 59.94 etter NTSC-II).

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...