Gå til innhold

Hjelp til valg av ND-filter


Anbefalte innlegg

Jeg bruker stort sett bare ett 10-stops filter samt evt. GND filter.

Det brukes der hvor jeg vil ha lang lukker, men der hvor det er for lyst. Ang. sollys, så ble f.eks. dette tatt i ganske sterkt sollys. ISO100, 30sek f/10. Har flere eksempler her. De åtte øverste er tatt i lite lys og med ett 1-stops filter. Resten er med 10-stops.

Jeg kan ikke uttale meg om ett 6-stops er det DU trenger, men kanskje mine egne eksempler kan gi deg en pekepinn på hva ett 10-stops kan brukes til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilke tilfellet benytter dere ND og eventuell hvor mørke?

Jeg bruker stort sett ND for å sløre vann. Som egilh skriver finnes det ikke noe allround ND, muligens med unntak av noen dyre med variabel effekt. Jeg kjøpte et 3 step ND (8x) og det er alt for lite hvis du vil ha flere sekunder eksponering midt på dagen. Men på morgenen/kvelden kan det gi fine effekter og utvider tiden før og etter solnedgang/soloppgang hvor jeg kan få sløret vann. I dagslys kan det fortsatt være tilstrekkelig for bekker inne i skogen osv. Jeg ville startet med et relativ moderat ND, blitt kjent med det og så sett på behovet for noe mer etter hvert.

Endret av se#
Lenke til kommentar

mine 2-cent for alt det er verdt, så syns jeg det er veldig vanskelig å holde variable ND filter reint, blir de skittent er det et mareritt å reingjøre. Jeg hadde den originale Fader ND og gikk fra den til de billigste ND filter jeg fant på ebay. cheapest crap jeg kunne finne - merket ingen forskjell selv på D800e. Og fargeskjer har noe å si kun på jpeg, på rå-filer er det ikke noe å snakke om. også bare 77mm og step-adaptere til objektiver...

Lenke til kommentar

jeg er ikke noen ekspert på naturbilder av dette slaget, men har tatt en del bilder med ND-filter/ekstrem vidvinkel og lang lukkertid og vil bare komme med en tilleggsopplysning som du kanskje allerede vet om og mener er logisk.

 

Å ta naturbilder midt på lyse dagen kan bli bra, men enda bedre er det når du drar ut like før solnedgang eller like før solen står opp. Da trenger du ofte heller ikke ND-filter (selv om det er kjekt og ha).

 

Patrik Bjørk Larsson er en av verdens mest kjente naturfotografer og i sin video så forteller han også dette. han tar aldri eller sjeldent natur/seascape bilder på dagtid. Han rekognoserer og finner lokasjon på dagtid, før han ser ann været og drar ut når forholdene er optimale. Da drar han ut enten før soloppgang eller like før solnedgang.

 

Er jo ikke noen fast regel dette, men har erfart at dette stemmer med virkeligheten.

 

Når det gjelder filter så bruker jeg filter og filterholdere fra Lee. Da trenger du bare et adapter som passer de forskjellige objektivene og disse koster ikke all verden på ebay.

 

jeg har 72mm Lee adapter liggende som du kan få for en billig penge hvis du trenger det. 77mm og 82mm bruker jeg selv.

 

Her er ett bilde jeg har tatt med supervidvinkel og Lee sin "Big stopper" ND filter:

post-30214-0-43053300-1370508290_thumb.jpg

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Om en ser bort fra sløring av vann og andre naturbilder. I hvilke situasjoner bruker dere stor blenderåpning og litt lengre lukkertid, slik at dere feks trenger 1. stops eller 3. stops filter?

 

Bare så jeg får i gang hodet her:-)

Hvis man feks. skal ta bilder med eksteremt liten dybdeskarphet (stor blenderåpning) i sterkt solskinn. Da vil selv et profft speilrefleks noen ganger overgå maks lukkertif på 1/8000. Då må man på med ND filter.

 

Mange kameraer har også maks lukkertid på 1/4.000 og "dårligere" også.

 

Så hvis du har et kamera som har maks lukkertid på feks. 1/1000-1/2000 så vil du kanskje være avhengig av ND filter hvis bruk av stor blenderåpning er ønskelig i solskinnslys.

Lenke til kommentar

Hvis man feks. skal ta bilder med eksteremt liten dybdeskarphet (stor blenderåpning) i sterkt solskinn. Da vil selv et profft speilrefleks noen ganger overgå maks lukkertif på 1/8000. Då må man på med ND filter.

 

Mange kameraer har også maks lukkertid på 1/4.000 og "dårligere" også.

 

Så hvis du har et kamera som har maks lukkertid på feks. 1/1000-1/2000 så vil du kanskje være avhengig av ND filter hvis bruk av stor blenderåpning er ønskelig i solskinnslys.

Hvis du ønsker å bruke blitz for å myke opp portretter på stranda i hardt sollys så ender du fort opp med noe ala:

1/250s f/32 ISO 100

 

Lukkertid er begrenset av synkhastighet med blitz, og du må blende veldig ned for å unngå overeksponering, noe som gir uskarphet grunnet diffraksjon og ingen mulighet til å isolere motivet med DOF. High-speed sync kan være løsningen, men da gir blitzen mindre lys.

 

En annen mulighet er å bruke ND-filter slik at du kan skru opp blenderen og få full nytte av blitzen relativt sollyset.

 

-k

Lenke til kommentar

Om en ser bort fra sløring av vann og andre naturbilder. I hvilke situasjoner bruker dere stor blenderåpning og litt lengre lukkertid, slik at dere feks trenger 1. stops eller 3. stops filter?

 

Bare så jeg får i gang hodet her:-)

Gjerne en fem-seks blendertrinn - eller mer, hvis du skal skyte på dagtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...