Gå til innhold

Trur du PS4 kommer til å slå PC i spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Consoles could do at least 2x what a comparable PC can due to the fixed platform and low-level access to hardware."

 

Sitert Oles Shishkovstov ifra 4A Games (Metro spillene): "Consoles could do at least 2x what a comparable PC can due to the fixed platform and low-level access to hardware."

 

Neste gen konsoller kommer til å bli gøy.... :)

 

kilde

Lenke til kommentar

"Consoles could do at least 2x what a comparable PC can due to the fixed platform and low-level access to hardware."

 

Sitert Oles Shishkovstov ifra 4A Games (Metro spillene): "Consoles could do at least 2x what a comparable PC can due to the fixed platform and low-level access to hardware."

 

Neste gen konsoller kommer til å bli gøy.... :)

 

kilde

 

Synd det ikke er sant da et 680 kort er sterkere grafisk enn ps 4 er. Konsollene denne generasjonen er skuffende da en 7000krs pc har nøyaktig like bra specs, og kan brukes til utrolig mye mer.

Lenke til kommentar

"Consoles could do at least 2x what a comparable PC can due to the fixed platform and low-level access to hardware."

 

Sitert Oles Shishkovstov ifra 4A Games (Metro spillene): "Consoles could do at least 2x what a comparable PC can due to the fixed platform and low-level access to hardware."

 

Neste gen konsoller kommer til å bli gøy.... :)

 

kilde

 

Fixed-platform-fordelen blir vesentlig mindre når ytelsen er nærmere gjennomsnitts-PCen og arkitekturen også er det, slik som er tilfellet med den nye konsollen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da ikke noe å diskutere en gang ...

 

Det er umulig å seriøst påstå at en konsoll skal "måle seg" med en gaming PC ... det vil den selvsagt ikke gjøre.

 

http://www.pcworld.c...n-compete-.html

 

Men jeg skal selvsagt ha de nye konsollene og gleder meg! :)

 

Selv om jeg i dag har kun gaming pc etter å ha solgt 360 ps3 og wii - fordi jeg aldri brukte dem de siste årene, da pcen var så sinnsykt mye fetere.

 

Jeg gjør som alltid: ny generasjon konsoller, da blir jeg console gamer - for en stund. Så går jeg tilbake til pc fordi den knuser alt annet.

 

Fant for øvrig ett bedre bevis:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-vs-the-ultimate-gaming-pc

 

At stock, the GeForce GTX Titan is rated at 4.7TFLOPs up against the 1.84TF in PlayStation 4, a 2.55x factor increase. This is impressive enough in itself, but running three Titans in parallel effectively moves that up to a 7.66x boost in computational power - towards the upper-end of the 6x to 8x increase in performance we expect in moving from one console generation to the NeXT.

 

---------------------------------------------------

Det vil si at du kan du få kjøpt en svindyr PC som er like mye raskere enn ps4 som ps4 er i forhold til ps3 ... om noen år er dette rimelig greit standard i nye PCer (2.5 - 3 år).

 

De som tror at konsollene vil ha kraft til å være bedre enn PCer i lang tid forholder seg ikke til virkeligheten ... men spillopplevelsen på de nye konsollene kommer til å bli jævlig bra uansett og det kommer til å bli verdt prisen også.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

 

 

Fixed-platform-fordelen blir vesentlig mindre når ytelsen er nærmere gjennomsnitts-PCen og arkitekturen også er det, slik som er tilfellet med den nye konsollen.

 

AtW

 

Bare vider formidler hva en av verdens råeste programmerer mener jeg. Så alle andre her på forumet må ha meg unskyldt om jeg tar ordene til en i bransjen litt mer seriøst en "jeg tror" kunskapen til våre kjære forum medlemer :)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

som larzen sier.... ps4 kommer til å gruse pc denne gen...

 

Strengt tatt ikke det han sa, og det er jo heller ikke riktig.

 

AtW

 

Bare vider formidler hva en av verdens råeste programmerer mener jeg. Så alle andre her på forumet må ha meg unskyldt om jeg tar ordene til en i bransjen litt mer seriøst en "jeg tror" kunskapen til våre kjære forum medlemer :)

 

Jada, du står selvfølgelig fritt til å høre på akkurat hvem du vil. Slike ting er jo også sånn passe ullent, forskjellige programmerere mener forskjellige ting om saken også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leser det nederste avsnittet her så ser dere forskjellen mellom PS4 og PC utgaven av

Jaguar.

Videre så er dette en test av en av Jaguar modellene

 

Tar man hensyn til at hardware kan utnyttes bedre i konsoll og at den sikkert er noe bedre enn den modellen som blir testet i tillegg til at oppløsning på konsoll sikkert er høyere(?) så er dette ikke noe dårlig sammenlinging, synes jeg. Som påpekt tidligere er CPU i konsoll og PC begge x86 i motsetning til tidligere der det gjerne var ARM.

 

Jeg vet ikke hvor mye det har å si for porting, men det burde gjøre jobben mye enklere, samt at forskjellen mellom PC og konsoll minker enda mer.

Lenke til kommentar

Den store fordelen PS4 har er en Heterogenous System Architecture med Unified Memory, dette er minst en generasjon foran hva vi har i dagens PCer. Dessuten er det minst like viktig å oppdatere funksjonaliteten maskinvaren støtter, PS4 har AVX, OOE, Tesselation, cache på GPUen, langt flere og mer fleksible shaderprosessorer, TMUene er langt kraftigere og mer fleksible, og ikke minst langt lavere latency mellom CPU og GPU.

 

Med dagens PC-arkitektur er det ikke mulig å bruke en GPU til ekte fysikkalkuleringer i spillmotoren, PS4 vil derimot kunne gjøre dette fordi det har en HSA, og det er sikkert mulig å bruke denne integreringen til andre ting også. Det nærmeste vi har kommet fysikkalkuleringer på en GPU i PC-verden er Nvidia PhysX, og det er glorifisert eyecandy som ikke har noe med fysikk i spill å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan du forklare det litt mer, evt finne frem noe info om det? Høres ut som interessant lesning.

Altså, hvis du skal gjøre arbeid på GPUen i dagens PCer må CPU sende kommandoene til PCIe-kontrolleren, PCIe-kontrolleren må sende dataene gjennom datalinjene til GPUen, GPUen må motta kommandoene, GPUen utfører arbeidet og sender så resultatet tilbake samme vei.

 

Med en HSA trenger CPU kun fortelle GPU at den må begynne å jobbe på dataene, ingen oversettelse mellom CPU og GPU som spiser hundrevis med nanosekunder, ingen PCIe-buss som spiser opp flere hundre nanosekunder, ingen omvei gjennom hovedminnet for å overføre dataene. PS4s CPU er åtte raske kjerner og tusen-og-noe trege kjerner, det er ikke noe direkte skille mellom CPU og GPU som i dagens PCer og dette vil tillate utviklere å gjøre ting som vi bare kan drømme om å gjøre på en i7-3960x med 4x TItans.

Lenke til kommentar

Altså, hvis du skal gjøre arbeid på GPUen i dagens PCer må CPU sende kommandoene til PCIe-kontrolleren, PCIe-kontrolleren må sende dataene gjennom datalinjene til GPUen, GPUen må motta kommandoene, GPUen utfører arbeidet og sender så resultatet tilbake samme vei.

 

Med en HSA trenger CPU kun fortelle GPU at den må begynne å jobbe på dataene, ingen oversettelse mellom CPU og GPU som spiser hundrevis med nanosekunder, ingen PCIe-buss som spiser opp flere hundre nanosekunder, ingen omvei gjennom hovedminnet for å overføre dataene. PS4s CPU er åtte raske kjerner og tusen-og-noe trege kjerner, det er ikke noe direkte skille mellom CPU og GPU som i dagens PCer og dette vil tillate utviklere å gjøre ting som vi bare kan drømme om å gjøre på en i7-3960x med 4x TItans.

 

Og en i73960x med 4x titans vil tillate utviklere å gjøre ting som man bare kan dømme om på en xbox. Det finnes jo flere løsninger på PCer også som er tilsvarende. Uten at ytelsesgevinstene er så legendariske.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og en i73960x med 4x titans vil tillate utviklere å gjøre ting som man bare kan dømme om på en xbox. Det finnes jo flere løsninger på PCer også som er tilsvarende. Uten at ytelsesgevinstene er så legendariske.

 

AtW

Selvfølgelig, du kan overvinne optimaliseringer med rå kraft, det er bare å ta en kikk på Toy Story og Shrek. At dagens APUer ikke har vist like store fremskritt kommer av to ting:

De er ikke like avanserte som PS4s APU

Det skrives ikke programvare som drar nytte av mulighetene en APU gir.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, du kan overvinne optimaliseringer med rå kraft, det er bare å ta en kikk på Toy Story og Shrek. At dagens APUer ikke har vist like store fremskritt kommer av to ting:

De er ikke like avanserte som PS4s APU

Det skrives ikke programvare som drar nytte av mulighetene en APU gir.

 

Som alltid, så blir jo hver nye generasjon bedre og mer avansert, men er det noe som tyder på noe veldig spesielt kvantesprang akkurat dette stedet i AMDs APU-generasjoner? Ikke som jeg har sett ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som alltid, så blir jo hver nye generasjon bedre og mer avansert, men er det noe som tyder på noe veldig spesielt kvantesprang akkurat dette stedet i AMDs APU-generasjoner? Ikke som jeg har sett ihvertfall.

 

AtW

Det er et større sprang enn Wii til Wii U når det kommer til funksjonalitet på GPU-siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...