Gå til innhold

VGS elev flytte ut, hvor mye bruke på hva?


Anbefalte innlegg

Hei, 19 åring som begynner i vg3 til høsten. Fordi mamma legger rekkehuset ut til salgs nå så er det mulig at jeg flytter til høsten. Mamma vil flytte litt lenger fra byen og bo billigere og jeg blir ikke med da det blir ALT for lang vei til skolen, så nå planlegger jeg hvordan jeg gjør det økonomisk til høsten.

 

Her er det jeg vil ha å rutte med:

Stipend (Grunnstipend, bostipend, lån osv) 75230,00. 11332,00 i August, 10402,00 i Januar og 6687,00 de resterende månedene.

Bidrag fra pappa: 3400kr.

Lønn: Har vel ligget på 5-7k i måneden, men snart går vel frikortet ut og da kan jeg vel regne med 3-4K?

 

Altså 14k +- i måneden.

 

Her i byen er det veldig lite å leie og jeg må nok ut med sikkert 7k, minst. Hvor mye har jeg råd til å leie for og hvor mye burde jeg regne med å bruke på mat osv? De faste utgiftene jeg har per idag er mobil 500kr, trening 200kr og bil. Bilen blir nok avskiltet hvis jeg flytter da jeg ikke kommer til å trenge det i byen.

 

Tips folkens? Skal jobbe som faen i sommer, så satser på at jeg får spart opp litt der. Hvordan gjør jeg det med depositum? Er vel 3 måneder de fleste private skal ha? Er det mulig å ta opp lån til det eller noe, hvis jeg ikke greier å spare opp det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6000 i året for mobilbruk er for mye. Bytt abonnement, og/eller begrens bruken. Trening er gratis utendørs. Vet ikke hvor du bor, men det bør gå an å få seg et krypinn til under 7k om man ikke er for kravstor.

 

Tæring etter næring het det da jeg var ung.

 

http://www.sifo.no/ finner du informasjon om hva som er normalforbruk til mat osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må unne deg hva du vil for min del. Men for å nevne mobil, så blir alt for mange lurt til kjøpe mobil tilsynelatende billig ved å binde seg til et overpriset abonnement. F.eks OneCall har abonnementer med fri bruk av alt utenom data til 2-300 kroner. For 400 er det også fri bruk av data. Sikkert andre som har tilsvarende priser.

Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre for å kontrollere matutgifter og lignende er å planlegge innkjøpene dine. Finn ut hvor mye du kan/vil bruke på mat og planlegg innkjøpene deretter.

 

Impulshandling på tom mage hver gang du er sulten ødelegger budsjettet veldig fort. :)

 

Med 14k i måneden burde du ikke ha noen problemer med klare deg fint, sålenge du holder kontroll på forbruket.

Endret av aurstad
Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut, er jo studenter som greier seg greit med mye mindre enn 14k, nå har vel de litt lavere boligutgifter kanskje da.

 

Hvorfor har de det? De konkurrerer da på samme marked som deg. Jeg jobbet ikke utenom ferier når jeg studerte i min første periode. Men jeg leide leilighet sammen med to andre, så det ble jo spart inn litt penger der. Kollektiv altså. Er det et alternativ for deg?

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Skal uansett ikke være noe problem overhodet å overleve på den summen du skisserer opp. Om du kvitter deg med bilen, da. Siden det ikke er noen studentby, og det tydeligvis ikke er vanlig med kollektiv der, har du vurdert om du har lyst til og om det er mulig å finne noen som vil leie en treroms sammen med deg om det kan senke leiekostnadene?

Lenke til kommentar

Nei, tror det skulle gå fint. Bilen blir avskiltet. Regner med å spare opp ca 10-15k innen august. Også vil jeg jo få 11 og 10 k i august og januar og noe av det kan jo sette på konto og fordeles for resten av året. Dette med kollektiv kunne vært noe, skal faktisk høre med en kompis som starter lærligstiden sin til høsten. Ellers tror jeg det kan bli litt vanskelig, alle vennene mine bor jo fortsatt hos foreldrene sine og det er jo ikke noe studenby. Har leita på finn, men fant bare et kollektiv og det var utleid. Og siden det ikke er studenter her kan jeg ende opp i kollektiv med en kjederøykene kattedame i 40 årene som går på NAV (Ikke at det er noe galt i det)

Lenke til kommentar

Når det gjelder mat; vær smart. Sørg for at du har en grei størrelse på fryseren din. Lag ting i stor kvanta. Lapskaus (ett par biffbstykker + 2 - 3 poser med lapskausblanding + buljong + salt og pepper) - billig, mettende, sunt og lett. Kan fint fryses og tines opp igjen. Chiligryte - billig, mettende, sunt og lett dette også, kan også fint fryses. Supper (løk + purreløk/sharlottløk + buljong er veldig ofte ''basen'' til mange supper. Ha i f.eks tomater for tomatsuppe, blomkål for blomkålsuppe, osv osv osv). Kan fryses det også. Fisk + pose med frossne grønnsaker. Sånne ting. Gjør det enkelt, og så ofte du kan gjør det stort, da har du middag til flere dager. Ha alltid soyasaus, karripaste, buljong og slikt i skapet. Kan gjøre en enkel middag ekstra godt.

Lenke til kommentar

Du må unne deg hva du vil for min del. Men for å nevne mobil, så blir alt for mange lurt til kjøpe mobil tilsynelatende billig ved å binde seg til et overpriset abonnement. F.eks OneCall har abonnementer med fri bruk av alt utenom data til 2-300 kroner. For 400 er det også fri bruk av data. Sikkert andre som har tilsvarende priser.

Det lønner seg ofte, om man parrer med tilsvarende abonnement, å kjøpe mobil og telefon sammen. F.eks Djuice sparer deg for en god del penger når du kjøper telefon og sammen, og det er ikke lite sannsynlig at du sparer rundt 1000kr. Men igjen, du må alltid se på totalprisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...