Gå til innhold

Kommentar: ? Hjelp, jeg må bruke nettbrett!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 8 nettbrett er i mine øyne milevis foran android. JEg kunne lett jobbet flere dager på min Samsung XE700 med win8 Pro og i5. Godt batteri er det faktisk også.

Igjen: Windows 8 Pro kan vel neppe sammenlignes med Android, da sammenligner du jo noe som i praksis er en laptop med touchscreen mot et nettbrett.

 

Synd i såfall, for vi er vel begge enige om den praktiske verdien av produktet ;)

Det er vi uten tvil. Men poenget her er jo å teste nettbrett mot en laptop, f.eks. Ikke teste en liten laptop mot en laptop. ;)

Lenke til kommentar

At det har vært sånn til nå trenger ikke bety at det alltid må være sånn.

Du får ikke i pose og sekk.

Nettbrett er designet for å konsumere, ikke for å skape. At du kan montere på tastatur og mus endrer ikke at brukergrensesnittet er designet for touch og det nærmeste du kommer kontorprogramvare er tamme etterligninger designet for å korrekturlese framfor å skrive.

 

Rett verktøy til rett jobb, det å prøve å omgjøre et nettbrett til en ultrabook er en meningsløs idé, da kunne du like godt kjøpt en ultrabook i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere prøvet å bruke en Ipad (2) som en reisePC, og fant afæren veldig frustrerende. Den hadde veldig klare mangler som gjorde at det å jobbe i nettsider ble en katastrofe da den ikke hsuket innholdet du drev på å jobbet med mens man switchet til andre programmer eller nettsider for å hente informasjon. Til slutt ble løsningen for meg der at all tekst måtte skrives på notisprogrammet som fulgte med og så klippes og limes inn.

I dag bruker jeg Ipaden til å lese magasiner, nettsider o.l + til å ordne bilder mens jeg reiser. Til det fungerer den godt, men skal jeg skrive ting er den udugelig.

Jeg tror Android fungerer noe bedre, det er ihvertfall min erfaring fra telefonen min som bruker Android, men jeg har ikke like aktivt prøvd å bruke den til kreativt arbeid. Og jeg håper Win RT gjør en minst like god jobb som Android på tekstarbeid.

 

Skulle jeg i dag ha skaffet meg ett nytt brett ville jeg hatt ett slikt med tastatur med ekstra batteri og USB/minnekortleser. Men den løse skjermen kan ikke veie spesielt mye mer enn Ipad 2, da den egentlig er i tyngste laget når man leser noe og skal holde den i en hånd.

 

Det som ikke plager meg spesielt mye er skjermstørelsen på ca 10". Det har fungert helt fint for meg. ihvertfall så lenge bærbarheten har vært viktig, og det har handlet om å skrive tekstdokumenter og ordne bilder. Skulle jeg ha drevet med mer avansert redigering, eller regneark f.eks så hadde nok det gjort meg frustrert. Så alt til sitt bruk, men jeg lar gjerne laptoppen (som for meg er en 14" på ca 2kg) ligge hjemme med mindre jeg virkelig må ha den med meg.

 

Ellers så sitter jeg både hjemme og på kontoret med en stasjonær og store skjermer som er min foretrukne arbeidsløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke i pose og sekk.

Nettbrett er designet for å konsumere, ikke for å skape. At du kan montere på tastatur og mus endrer ikke at brukergrensesnittet er designet for touch og det nærmeste du kommer kontorprogramvare er tamme etterligninger designet for å korrekturlese framfor å skrive.

 

Rett verktøy til rett jobb, det å prøve å omgjøre et nettbrett til en ultrabook er en meningsløs idé, da kunne du like godt kjøpt en ultrabook i utgangspunktet.

 

Men så får man ingen 7" ultrabok til 2k. Jeg liker å reise lett, og jeg skriver ganske mye på min Nexus 7 (med blåtaster) på tur. Savner egentlig ikke PC bortsett fra når det kommer til layout og slikt. Imidlertid er det hårreisende irriterende at man ikke får redigere dokumenter uten nett.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke en skikkelig skjerm? Om målet er å finne ut om et nettbrett kan erstatte en jobb-pc, så må det vel gå an å bruke det fulle potensialet mtp tilkoblingsmuligheter? Ikke SD-kortleser? Hvorfor ikke bruke en USB-kortleser?

 

Ikke for å virke for negativ, men synes dere burde håndplukket nettbrett til denne testen, og ikke bare tatt første og beste fra nærmeste hylle.

 

Blir moro å følge med. Liker disse selvlagde artikkelseriene. Gleder meg allerede til de 4 ukene hvor ipads potensiale som PC-erstatter skal settes på prøve. Dere har vel planer for det? ;)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Du får ikke i pose og sekk.

Nettbrett er designet for å konsumere, ikke for å skape. At du kan montere på tastatur og mus endrer ikke at brukergrensesnittet er designet for touch og det nærmeste du kommer kontorprogramvare er tamme etterligninger designet for å korrekturlese framfor å skrive.

 

Rett verktøy til rett jobb, det å prøve å omgjøre et nettbrett til en ultrabook er en meningsløs idé, da kunne du like godt kjøpt en ultrabook i utgangspunktet.

 

det er jo faktisk her Windows 8 er smart. nettbrett på 800gram kan brukes som en full pc med SSD mot ekstern skjerm eller du kan leke med det i sofaen. overlegen ytelse kontra ARM.

 

nettbrett med Windows 8 kan faktisk brukes som stasjonær pc på jobben. (koble til skjerm bare..)

Lenke til kommentar

til skriving ville jeg brukt google disk/drive. Enkelt, trådløs sync, det en måtte trenge.

Photoshop, hvis det er noe du må ha, kan du få en enklere photoshopversjon photoshop touch for ca 50lappen. Dette er det jeg bruker på mitt brett i skole/jobb. Funker godt!

MyScript Calculator er også en gratis app som ligger i playstore. Det er en relativt avansert kalkulator hvor du ikke bruker noe skjertastatur, men skriver på skjermen som du ville gjort på et papir, men svaret kommer opp av seg selv :)

 

Lykke til!

Håper på oppdateringer underveis, evt noe vlog?

Lenke til kommentar

Men hvorfor du ikke bruker en Microsoft Surface når du første skal bruke nettbrettet som en PC, skjønner jeg ikke...

 

Han skriver det tydlig i artikkelen. Han eier jo ikke en Surface. Virker som om dette er et prosjekt han selv utfører på egen kostnadd, og at amobil.no ikke lar han få låne bedre brett.

Lenke til kommentar

Han skriver det tydlig i artikkelen. Han eier jo ikke en Surface. Virker som om dette er et prosjekt han selv utfører på egen kostnadd, og at amobil.no ikke lar han få låne bedre brett.

Hvor står det at han ikke har en Surface? Mulig jeg er blind, men ser det ikke..

 

Uansett blir det jo en merkelig øvelse. Det er jo nettopp i en slik situasjon en Surface (RT) vil gjøre den beste jobben.

 

Her er det fullverdig office pakke og Photoshop program preinnstallert.

MS Office?

Lenke til kommentar

Skulle ikke tro at et win8 nettbrett er sååå annerledes enn en vanlig pc. Mindre skjerm ja, men ellers viskes vel skillet vekk snart.

Windows 8 er jo ikke særlig anderledes, men Windows RT, som ser ut som Windows 8, men som kjører på nettbrett, er desverre langt unna.

 

På jobb holder vi på å rulle ut nettbrett til alle, jeg valgte å gå for Windows så jeg kunne få erfaring med noe nytt, verste valget jeg har gjort på lenge gitt.

 

De har en fordel, og det er at Office følger med, og sammen med et tastatur er det mulig å skrive dokumenter der, men tastaturet er akkurat lite nok til at det blir litt problematisk.

 

Software som jeg kunne tenke meg å bruke, som Spotify, Chrome, Prey og annet kan ikke installeres, siden det er en helt annen arkitektur på nettbrettet. Så da sitter jeg der med et nettbrett hvor jeg er fastlåst til IE. Ikke er det støtte for diverse sikkerhetsfeatures som Apple har vært veldig flinke med, noe som er veldig negativt i bedriftsøyemed.

 

Ønsker MS lykke til i kampen mot Apple på nettbrett-markedet, for det vil de trenge.

Lenke til kommentar

Software som jeg kunne tenke meg å bruke, som Spotify, Chrome, Prey og annet kan ikke installeres, siden det er en helt annen arkitektur på nettbrettet. Så da sitter jeg der med et nettbrett hvor jeg er fastlåst til IE. Ikke er det støtte for diverse sikkerhetsfeatures som Apple har vært veldig flinke med, noe som er veldig negativt i bedriftsøyemed.

Vet ikke hvilke "sikkerhetsfeatures" du sikter til, men generelt har jo WinRT visstnok bedre støtte for management enn iOS. Det er jo noe de satser på. Jeg har ikke selv noen problemer, selv med flere Exchange-kontoer, og det er sjeldent.

 

Men jeg skal gi deg at Spotify, Chrome og Prey ikke er der. Spotify og Prey må selv få ut fingeren. Chrome hviler vel mer på at WinRT er på nettleserfronten, enn så lenge.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...