Gå til innhold

March Against Monsanto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så først var det et problem at vi ikke kunne mate alle på jorden fordi insekter ødelagte åkrene, problemet ble løst med innsekts-middel. - Vi klarte videre ikke produsere nok mat fordi befolkningen vokste videre, så vi endret genene på plantene til å produsere langt mer mat enn de opprinnelig gjorde, og nå produserer vi mat i overflod.

 

Fortell meg hvorfor det er viktig å forby teknologien som gjør at vi har middag på bordet?

 

 

 

tinfoil-hat.jpg

 

 

Endret av Notelitten
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fortell meg hvorfor det er viktig å forby teknologien som gjør at vi har middag på bordet?

 

Fordi den er både helseskadelig og unødvendig?

 

Nei, vi har ikke dokumentert veldig godt at GMO er veldig farlig å spise, men her mener jeg føre-var-prinsippet bør gjelde. Jeg akter ikke å putte i meg hva som helst uten å være temmelig skråsikker på at det er trygt, og min kropp er ikke opprinnelig designet for å ete ting som ikke er naturlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi den er både helseskadelig og unødvendig?

 

Nei, vi har ikke dokumentert veldig godt at GMO er veldig farlig å spise, men her mener jeg føre-var-prinsippet bør gjelde. Jeg akter ikke å putte i meg hva som helst uten å være temmelig skråsikker på at det er trygt, og min kropp er ikke opprinnelig designet for å ete ting som ikke er naturlige.

Så siden det ikke er dokumentert, og GMO per i dag kan være ufarlig å spise, ønsker enkelte å være førevar, og tvinge ALLE til ikke å spise modifiserte matvarer?

 

Hva med denne syke ideen; om man vil være føre var spiser man økologisk mat, så kan de som ønsker billigere mat kjøpe genmodifisert mat?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I norge er vi veldig lite berørt av det selskapet.

 

I henhold til det jeg har studert så vil jeg påstå samtlige nordmenn uansett alder har blitt direkte påvirket biokjemisk av det selskapet.

 

Tenkte du at GMO-infisert mat i liten grad selges i Norge ?

Lenke til kommentar

Så siden det ikke er dokumentert, og GMO per i dag kan være ufarlig å spise, ønsker enkelte å være førevar, og tvinge ALLE til ikke å spise modifiserte matvarer?

 

Hva med denne syke ideen; om man vil være føre var spiser man økologisk mat, så kan de som ønsker billigere mat kjøpe genmodifisert mat?

Vel, nå sier jeg ikke at det ikke er dokumentert overhodet, bare at det ikke er veldig godt dokumentert. Trenger ikke google mye for å finne forskning som gir GMO negativt fortegn.

 

Men ja, det er en syk ide, enkelt og greit fordi om folk visste, og forsto fullt ut, hvor fordømt unødvendig, profittmotivert og sannsynligvis helseskadelig den maten er, så ville de (forhåpentligvis) valgt den bort og til fordel for giftfri mat.

Og igjen (urk..) i en ideell, liberalistisk verden, jada, så hadde ikke dette vært noe problem, for alt ordner seg bare alle får bestemme selv hva de vil gjøre. Sånn, nå har vi gjort unna minst 7-8 innlegg her også uten mye om og men.

Du skjønner, i den verdenen vi lever i idag, og altså ikke i den foreløpig utopiske DLF-verdenen (som jeg på ingen måte avviser, sier bare at disse ideene ikke er mulig å bruke fullt ut idag), er det slik at om disse selskapene får frie tøyler så vil det ende med ingen valgfrihet for forbrukerne. Også for de som ønsker å velge noe annet enn GMO. Det er penga som rår, enkelt og greit, og Monsanto er en dinosaur som turer fram og i altfor stor grad får den som den vil - mer vekst, mer profitt, mer penger, de gir fullstendig blanke beng i folkehelsa. Men det gjør ikke jeg, jeg bekymrer meg for folkehelsa, samfunnet vårt og at det skal være bærekraftig. GMO og Monsanto er ikke bærekraftig, og baseres nesten utelukkende på kortsiktige behov for vekst og profitt.

 

Og nei, dette er ikke teknologien som har gitt oss mat på bordet. Overhodet ikke. Her er mer enn nok mat, også uten GMO. Den "teknologien" er et produkt av en eneste ting; vekstfilosofien vi har basert hele samfunnet vårt på, den samme filosofien som er grunn til å frykte at vil ødelegge samfunnet vårt om vi ikke røsker den litt opp med rota rimelig snart.

 

 

EDIT

Hm, her er til og med en gærning som påstår at GMO ikke er så mye bedre enn konvensjonell mat heller - at man ikke får større avlinger eller bedre næringsverdier: http://www.oikos.no/newsread/page.aspx?docid=13693

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så siden det ikke er dokumentert, og GMO per i dag kan være ufarlig å spise, ønsker enkelte å være førevar, og tvinge ALLE til ikke å spise modifiserte matvarer?

 

Hva med denne syke ideen; om man vil være føre var spiser man økologisk mat, så kan de som ønsker billigere mat kjøpe genmodifisert mat?

 

Jeg orker ikke poste en hel masse om hva GMO gjør med landbruket men det er alt annet en positivt, super resistent insekter osv..

 

Ikke minst man dyrker maten i kunstgjødsel som også egner seg til å lage bomber, HALLO våkn opp kan ikke komme sunn mat utifra gjødsel som inneholder 10-15% av næringen som Økologisk gjødsel har..

 

I norge er vi veldig lite berørt av det selskapet.

dessverre ikke korrekt..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fortell meg hvorfor det er viktig å forby teknologien som gjør at vi har middag på bordet?

Det produseres mer enn nok mat i verden, uten GMO. Men omtrent halvparten kastes før sluttkjøperen betaler for det i kassa og ytterligere en del kastes av sluttkjøperen før det når munnen.

 

Hovedproblemet med GMO er etter min mening Monsato sine grove mafiametoder, med patentbeskyttelsen i hånd og dermed den amerikanske justisindustrien og myndighetenes velsignelse til å drive utpressing og økonomisk utmattelse i stor stil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det produseres mer enn nok mat i verden, uten GMO. Men omtrent halvparten kastes før sluttkjøperen betaler for det i kassa og ytterligere en del kastes av sluttkjøperen før det når munnen.

 

Hovedproblemet med GMO er etter min mening Monsato sine grove mafiametoder, med patentbeskyttelsen i hånd og dermed den amerikanske justisindustrien og myndighetenes velsignelse til å drive utpressing og økonomisk utmattelse i stor stil.

Akkurat, det er en illusjon at det er lite mat i verden.Mye av Sult problemene kommer av at en del mennesker sitter å gambler med matvare prisene og kontroller markedet..

Bare se hva din lokale butikk kaster av mat, man får SJOKK kan mate 100 mennesker med maten en liten kiwi kaster i UKA..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat, det er en illusjon at det er lite mat i verden.Mye av Sult problemene kommer av at en del mennesker sitter å gambler med matvare prisene og kontroller markedet..

Bare se hva din lokale butikk kaster av mat, man får SJOKK kan mate 100 mennesker med maten en liten kiwi kaster i UKA..

pst, et hint; norske forbrukere, altså deg og meg, står for rundt 80% av matavfallet i Norge. Ja, butikkene kaster mye, men vi kaster mer.

 

http://www.framtiden.no/201010063011/aktuelt/forbruk/matsvinn.html

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

pst, et hint; norske forbrukere, altså deg og meg, står for rundt 80% av matavfallet i Norge. Ja, butikkene kaster mye, men vi kaster mer.

 

http://www.framtiden...k/matsvinn.html

I know, er helt for jævlig er selv ganske ille på det , er singel så når jeg handler blir det alltid noe til overs som må kastes ,skammelig greier..Men prøver alltid dag for dag å forbedre alt ifra det til etisk handling av matvarer (fairtrade,øko,frittgående dyr osv)..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...