Gå til innhold

March Against Monsanto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg mest med Monsato er de febrilske fanatikerne mot selskapet. Monsato har nok mange og store svin på skogen, men jeg tror fanatikerne ødelegger mye for seg selv ved å sluke all anti-Monsato-propaganda rått og uten kildektritisk blikk.

Selvsagt tar noen det et steg for langt, fanatikere finnes i alle grupper.

Men fortelle meg noe godt Monsanto gjør for framtiden eller noe godt de gjorde i fortiden, de som tror monsanto ikke er et ondt selskap har ikke lest nok om både GMO samt effekten av all kjemien vi tilfører maten..

 

Ca 1000 mennesker demonstrerer mot Monsanto & GMO i Oslo idag, ikke en artikkel i noen av de store Norske avisene..For en overraskelse..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deler av grunnen til at Monsato har kommet så langt som de har, er fordi de har solgt diverse. De solgte ikke bare Roundup Ready, men mye mer. Dog, du er selv på tidslinen postet på forrige side hvorfor Monsato er stor. Litt flaks, grei oppstarskapital, noen oppfinnelser, og plutselig er de så store at de kan fortsette å skaffe seg nye områder å gjøre ting på, til det punktet at de kan gjøre omtrent hva de vil.

Ser du på listen ser du at det skjer ikke noe spesielt før enn i 30 årene, fordi de ble store nok til å gjøre alt.

Liker f.eks denne:

1957-1967: Monsanto was the creator of several attractions in Disney’s Tommorrowland. Often they revolved around the the virtues of chemicals and plastics. Their “House of the Future” was constructed entirely of plastic, but it was NOT biodegradable. “After attracting a total of 20 million visitors from 1957 to 1967, Disney finally tore the house down, but discovered it would not go down without a fight. According to Monsanto Magazine, wrecking balls literally bounced off the glass-fiber, reinforced polyester material. Torches, jackhammers, chain saws and shovels did not work. Finally, choker cables were used to squeeze off parts of the house bit by bit to be trucked away.”
Lenke til kommentar

De som ennå ikke forstår hva GMO er, og hva det er monsanto driver med kan se denne videoen. Selv om den er lang så trenger man ikke å se mange minutter for de fleste forstår hva det gjelder.

 

http://www.youtube.com/watch?v=eUd9rRSLY4A

 

Genmodifisert mat er foreløpig forbudt i Norge og Europa, men monsanto driver med tung markedsføring og lobbyisme i europa nå, så før eller senere så blir dette antakelig innført i europa og Norge også.

Og etter hvert så blir det bare GMO-mat å få for vanlige folk, fordi verdens bønder tvinges til å bruke GMO-frø fra monsanto, og dette arbeidet med å tvinge bøndene til å bruke monsantos GMO-frø pågår allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til at de i stor grad ønsker å bestemme at jeg må kjøpe fair trade-produkter, mindre kjøtt, norske råvarer, og økologisk mat. Ikke gjennom et direkte forbud, men gjennom subsidier, avgifter, kvoter, og prisfiksing.

Hva synes du om at Monsanto gjennom korrupsjon bestemmer at matvarer ikke kan være merket med informasjon om at de er genmanipulerte? Delstaten Vermont fikk nettopp nedstemt et lovforslag om at genmanipulerte forbrukerprodukter må være merket dersom de er genmodifiserte.

Er det riktig at multinasjonale selskaper skal bestemme over forbrukermyndighetene på denne måten?

 

WASHINGTON, May 23 – The Senate today rejected by a vote of 71 to 27 an amendment by Sen. Bernie Sanders (I-Vt.) to let states require labels on food or beverages made with genetically modified ingredients.

Kilde: http://www.sanders.s...E5-9F1467AC1B6F

 

REDIGERING: Anbefaler at alle leser Wikipedia-artikkelen om Monsanto, som dokumenterer hvordan høytstående representanter for amerikanske myndigheter hopper mellom toppstillinger i Monsanto og toppstillinger i myndighetsorganer som Environmental Protection Agency: http://en.wikipedia.org/wiki/Monsanto#US_Public_officials.27_connections_to_Monsanto

Endret av Spenol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med Monsato er de febrilske fanatikerne mot selskapet. Monsato har nok mange og store svin på skogen, men jeg tror fanatikerne ødelegger mye for seg selv ved å sluke all anti-Monsato-propaganda rått og uten kildektritisk blikk.

Hvis det virkelig er motstanderne av Monsanto, av alle ting, som irriterer deg mest, er vel dette en indikasjon på at du ikke vet noenting om selskapet?

 

Du kunne, som et absolutt minimum, brukt den tiden det tok å skrive det kontrære innlegget ditt, til å lese f.eks. Wikipedia-artikkelen om Monsanto, så ville du sett at selskapet ikke bare "nok" har svin på skogen, men faktisk har svin på skogen.

 

PS. Det er sjelden et positivt tegn at Wikipedia-artikkelen til et selskap i hovedsak omhandler søksmål og kritikk mot selskapet.

Endret av Spenol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med Monsato er de febrilske fanatikerne mot selskapet. Monsato har nok mange og store svin på skogen, men jeg tror fanatikerne ødelegger mye for seg selv ved å sluke all anti-Monsato-propaganda rått og uten kildektritisk blikk.

 

Det finnes mange selskaper som Monsato, men dette selskapet er i en helt egen liga i forhold til konsekvensene av det de holder på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genmodifisert mat er foreløpig forbudt i Norge og Europa, men monsanto driver med tung markedsføring og lobbyisme i europa nå, så før eller senere så blir dette antakelig innført i europa og Norge også.

Og etter hvert så blir det bare GMO-mat å få for vanlige folk, fordi verdens bønder tvinges til å bruke GMO-frø fra monsanto, og dette arbeidet med å tvinge bøndene til å bruke monsantos GMO-frø pågår allerede.

 

Hvis GMO frø havner i dyrkningsfeltet til noen som dyrker normal mat så burde Monsanto bli pålagt å ta ryddejobben med å fjerne det. De er ansvarlige for å ha sluppet ut dette i naturen. Slik det er nå er det fullstendig baklengs. Det er de som forurenser og sørger for at bonden ikke lengre har ren mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva synes du om at Monsanto gjennom korrupsjon bestemmer at matvarer ikke kan være merket med informasjon om at de er genmanipulerte? Delstaten Vermont fikk nettopp nedstemt et lovforslag om at genmanipulerte forbrukerprodukter må være merket dersom de er genmodifiserte. Er det riktig at multinasjonale selskaper skal bestemme over forbrukermyndighetene på denne måten?

 

Nå ble jeg litt usikker på om du ber meg ta stilling til om det bør være ulovlig å merke produkter med informasjon om GMO, eller om en bør være pålagt å gi informasjon om det. Om problemet er sistnevnte så er min mening at en ikke bør være pålagt å opplyse om det. På den andre siden kan en produsent alltids velge å opplyse om at hans produkt ikke inneholder slike organismer.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt usikker på om du ber meg ta stilling til om det bør være ulovlig å merke produkter med informasjon om GMO, eller om en bør være pålagt å gi informasjon om det. Om problemet er sistnevnte så er min mening at en ikke bør være pålagt å opplyse om det. På den andre siden kan en produsent alltids velge å opplyse om at hans produkt ikke inneholder slike organismer.

du selv er liberal men har ikke noe imot at GMO skal spre seg å ødelegge landbruket slik vi har idag, da er tydelig liberalismen ikke noe for meg..

 

gmo handikapper alle som driver økologisk om det for fotfeste..

 

Min individuelle frihet tilsier at jeg vil ha merking slik at jeg kan unngå alt som inneholder GMO det er det minste jeg kan forlange..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

da er tydelig liberalismen ikke noe for meg..

Min individuelle frihet tilsier at jeg vil ha merking slik at jeg kan unngå alt som inneholder GMO det er det minste jeg kan forlange..

 

Har presisert dette såpass mange ganger på forumet at jeg snart tror det er på tide at jeg putter det i signaturen med skriftstørrelse 24: i liberalistisk forstand er frihet ensbetydende med fravær av fysisk tvang i mellommenneskelige relasjoner. Det er alt.

 

Det finnes fredelige virkemidler du kan ta i bruk for å få GMO-merking uten at staten må pålegge produsenter å merke produktene sine. Non-GMO Project er et eksempel hvor folk går sammen og danner en pressgruppe som jobber med å rette oppmerksomhet mot GMO-produkter, og verifisere produkter som ikke er genmodifisert. Det er tiltak jeg kan støtte fullt ut.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt usikker på om du ber meg ta stilling til om det bør være ulovlig å merke produkter med informasjon om GMO, eller om en bør være pålagt å gi informasjon om det. Om problemet er sistnevnte så er min mening at en ikke bør være pålagt å opplyse om det. På den andre siden kan en produsent alltids velge å opplyse om at hans produkt ikke inneholder slike organismer.

 

Jeg mente sistnevnte.

 

Mener du at produsenter ikke skal være lovpålagt å merke varene uansett hva de inneholder, eller gjelder det kun GMO?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...