Gå til innhold

Foreldre tror PC-en skal begynne å brenne på dagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg far selv og har egentlig litt av samme mening som dine foreldre, som er med grunn iom at det kan begynne å brenne i den. (min søster sin tok fyr btw - de var heldige at de var hjemme og fikk kastet den ut)

 

Nei, det er absolutt ikke ofte det brenner i en PC, men det skjer.

Det er heller ikke ofte det brenner i kjøleskap, men det kan også skje.

 

For meg er det viktig å vite at brannfaren er liten. På lik linje med alt av elektrisk utstyr man har hjemme og som kan være mulig brannfare. (som ledninger, sikringsskap osv)

 

Man kan ikke eliminere disse tingene til 0%, men man kan eliminere bort risikoene man ikke er helt nødt til å ha. F.eks hvorfor ha en maskin på når den ikke brukes? Sparer både strøm og brannfaren.

 

Så her er utfordringen din både det å informere de om hvor liten brannfaren er, men også forklare hvorfor det er viktig at den står på. Mulig de ikke syns et lite spill med få spillere ikke er grunn nok iom at du kan ha den på både når du er hjemme og når de er det - på natta bør de fleste sove, og på dagen er det skole/jobb og lite spilling uansett. Så spørs om de veier nytteverdien opp imot 'ulempene' (kjøleskap har nytteverdi hele tiden f.eks).

Mulig du kan bruke den til noe mer, slik at nytteverdien stiger for å ha den på hele tiden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om en stasjoær pc som har tatt fyr, og min PC kan stå på i over 1 uke av gangen. Det er så mye sikkerhets funksjoner i en PC at den skur seg av når den blir for varm, den skrur seg av vis det er en kortsluttning osv...

 

Men det du kan gjøre er å kjøpe deg en overspenningsvern, si til de at nå er PCen enda sikrerer enn alt det elektriske som står i stuen deres.

Lenke til kommentar

Beste argumentet er kanskje at en PC er omtrent like (lite) brannfarlig som et kjøleskap (som er en selvfølge i tilnærmet alle norske husholdninger).

 

Et kjøleskap er nok mye mer brannfarlig enn en stasjonær PC. :) Men den risikoen er man bare nødt til å ta.

 

Bærbare maskiner er mer skumle pga batteriet, men de kan oftest brukes med batteriet fjernet.

 

Kjøleskap, TV-apparater, vaskemaskiner, tørketromler og sikringsskap er steder hvor brann ganske ofte oppstår.

 

En stor del av den allerede minimale risikoen for at en PC tar fyr kan elimineres ved å behandle utstyret riktig og unngå skader på ledninger osv.

 

Ha røykvarslere i mange rom så er dere så trygge dere kan bli. Seriekoblede røyvarslere har blitt billige.

Lenke til kommentar

Nå er jeg far selv og har egentlig litt av samme mening som dine foreldre, som er med grunn iom at det kan begynne å brenne i den. (min søster sin tok fyr btw - de var heldige at de var hjemme og fikk kastet den ut)

 

Nei, det er absolutt ikke ofte det brenner i en PC, men det skjer.

Det er heller ikke ofte det brenner i kjøleskap, men det kan også skje.

 

For meg er det viktig å vite at brannfaren er liten. På lik linje med alt av elektrisk utstyr man har hjemme og som kan være mulig brannfare. (som ledninger, sikringsskap osv)

 

Man kan ikke eliminere disse tingene til 0%, men man kan eliminere bort risikoene man ikke er helt nødt til å ha. F.eks hvorfor ha en maskin på når den ikke brukes? Sparer både strøm og brannfaren.

 

Så her er utfordringen din både det å informere de om hvor liten brannfaren er, men også forklare hvorfor det er viktig at den står på. Mulig de ikke syns et lite spill med få spillere ikke er grunn nok iom at du kan ha den på både når du er hjemme og når de er det - på natta bør de fleste sove, og på dagen er det skole/jobb og lite spilling uansett. Så spørs om de veier nytteverdien opp imot 'ulempene' (kjøleskap har nytteverdi hele tiden f.eks).

Mulig du kan bruke den til noe mer, slik at nytteverdien stiger for å ha den på hele tiden?

 

Du skriver ikke hva slags PC det var snakk om i dette tilfellet eller om det skyldtes brukefeil og det er vesentlig. Det er tilfeller hvor det har oppstått varmgang i bærbar PC grunnet dårlig kontakt. Feks gjennom å bruke en defekt ladekabel som har fått påført skade ved at den har kommet i klem, blitt feilaktig sammenkveilet gjentatte ganger, husdyr som har glefset over kabelen osv, hvorpå brukeren har fortsatt bruken av kabelen som om ingen ting var skjedd.

 

Det kan det være produksjonsfeil på batterier, ladefunksjon osv, men dette er sjelden og følger som regel til tilbaketrekking av produkter osv.

 

Det er svært liten sjanse for at det skal brenne i en stasjonær PC som står på et fast sted og maskinene er faktisk laget for å stå på kontinuerlig. Det er feil bruk å skru av en PC med mindre man skal flytte den eller være borte i flere måneder, og PC-er har egne strømsparingsmodus og/eller hvilemodus som kan brukes i tidsrom det ikke er aktivitet. Det løper liten risiko i å ha en liten hjemmeserver gående 24/7 med moderat last Hvis det er snakk om en ekstrem-rigg med dobbelkjerneprosesor og 4 grafikkort med kontinuerlig 100% last er det kanskje ikke det beste å la den gå på full last uten tilsyn i månedsvis mens man er bortreist men i dette tilfellet er det snakk om en beskjeden hjemmeserver.

 

Nei, det er ikke 100% trygt å ha en PC i gang men det er trygt i den grad at det ikke er noe å bekymre seg over.

 

For at det skal være sannsynlig i det heletatt å oppleve en feil som medfører at det går en sikring må man opp i 30 maskiner i kontinuerlig drift da det i snitt vil være under 3% tilfeller av feil innen 3-5 år. Det er også stor forskjell på at det oppstår en feil i en komponent som medfører utskifting av akkurat den komponenten til at det oppstår alvorlig varmgang i en PC. Med mindre man "spør vårherre" om å få utvidet levetiden med 1000 mannsaldre eller ordner seg en svær hall med hundretusener av maskiner, vil man neppe oppleve alvorlig varmgang i en PC.

 

"Ha, det var et tilfelle blant en million PC-er, jeg hadde rett i at det var farlig å ha PC-en på."

"I dag var det én av femhundre-tusen som ble påkjørt. Jeg skal aldri mere gå ut av husets fire vegger."

"Jeg avlyser sommerferien, det kan begynne å snø i midten av juli. Det er alt for risikabelt å nyte sommerdager hvis det plutselig tar til å snø."

 

Folk bruker stort sett PC-er flere ganger om dagen til feks å besøke nettsteder, forum, lese epost, bruke nettbank, høre musikk, radio, se video, spille, osv. Å skru av maskinen mellom hver økt er en brukefeil.

 

"Vi kan ikke benytte oss av sleep-mode mellom øktene. Vi må skru av PC-en, trekke ut stikkontakten og bære PC-en ut i hagen i tilfelle den selvantenner ut av det blå."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette var en merkelig tråd å lese.

 

-Det finnes teknologier i pcen som forhindrer den til å bli for varm.

-De fleste pcer holder seg under 80 grader.

-Det finnes en chip i pcen som forhindrer brann.

-En feil i strømforsyningen kan ryke sikringen men ikke brenne opp.

-Det vil kun brenne inne i kabinettet.

 

osv osv

 

Jeg blir overasket over at de fleste tror at den stasjonære pcen omtrent er den mest brannsikre saken man kan ha i hjemmet.

 

Hvis det tar fyr i en stasjonær pc - som med i prinsipp alle andre elektriske apparater - så er det som regel på grunn av dårlig kontakt eller overledning. I elektroniske apparater så er det som regel loddinger eller komponenter som feiler. Og loddinger er det mange av i en pc. En dårlig lodding - særlig i strømforsyningen, vil kunne utvikle nok varme i massevis til å smelte og antenne brennbare materialer. En pc har nok av plastdetaljer utvendig til antenne ting i nærheten. Selv uten det vil metallet i kabinnettet kunne bli så varmt i seg selv at gulvet kan ta fyr.

 

Det er et veldig godt råd å skru av så mange elektriske apparater som mulig når du ikke er tilstede eller skal sove. Gjør de i tillegg strømløse - slike grenkontakter med bryter er fine saker. Mye av årsaken til at man ikke leser så mye om stasjonære pcer som brenner, er at folk som regel skrur de av når de ikke er i bruk. Og så lenge ingen dør eller det blir større skader så er det heller ingen som anmelder det - så statistikk på dette er ikke lett å finne. Men jeg har selv opplevd flammer ut av strømforsyningen på pcer på jobb.

 

Som eksempel kan man jo nevne at nyheten om at strømmen kommer til å bli billigere på natten - fikk forsikringsselskap, brannvernforeningen, elektrisk tilsyn osv - til å advare mot at det vil bli flere branner og flere døde. Fordi man da vil vaske klær osv på natten.

 

De fleste som dør i brann - dør ikke av varme, men av giftig røyk. Noen få drag av giftig røyk og du våkner ikke.

 

Men hvis du absolutt skal ha på pcen - så sørg for å ha en brannvarsler i rommet - men det skal man selvfølgelig ha uansett - helst i alle rom.

 

Når det gjelder servere som står i store rom rundt om - som det aldri er noen problemer med? Noe mer brann og røyk overvåkede rom skal du lete lenge etter - minste eim av svidd elektrionikk - og feilen blir rettet med en gang. I tillegg drives alt slikt med dobbel eller tredobbel drift - slik at en feil ikke vil stoppe driften. Og det blir stadig svidd utstyr i slike rom.

 

Bare noen synspunkter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...