Gå til innhold

Blir samfunnet bedre dersom alt privatiseres?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Raffineringer? Ytterligere rafinereinger? Hmm...

 

Søk:

 

Milton Friedman Monetary theory and policy

 

Da finner du en del artikler. Prøv og finn artiklen med den tittelen.

 

Der sier Friedman.

 

It is by now clear, and widly accepted, that money does matter and matters very much.

 

I samme artikkel kritiserer han også Keynes og han fortsetter;

 

The modern version of the quantity theory that has been developed ...
  1. "By now clear"? For hvem? "Widely accepted"? Akseptert av hvem?
  2. For meg spiller pengemengden en lignende rolle som oljen i en bilmotor. For mye olje kan være like galt som for lite.
  3. Penger spiller altså en rolle men ikke så stor rolle som Friedman tillegger dem.
  4. For øvrig er Friedman ofte veldig verbal og dermed er det ikke sikkert at modellene han bruker blir konsistente.
  5. Monentarismen blir for enkel for meg personlig.
  6. Du får lete opp artiklene selv og lese. Jeg personlig ville som nevnt ovenfor brukt tiden på noe annet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener konkuranse er altid bra, og gi ett alternativ til folket!

 

Viss det er en barne-skole i en komune og har dorligt miljø samt dorlige lærere er det bare sundt om en privat skole kommer inn med dyktige lærere og bygger ett bra miljø, det tvinger den første skolen til og bli bedre slik ikke alle elevene går til den andre. Men jeg mener at budsjettet skal følge eleven og ikke skolen. Dermed er en god skole med flere elever store/større intektskilder enn en dorlig skole med færre elever og blir igjen tvunget til og bli flinkere for og kunne drive.

 

Så privat og statlig der budsjettet følger studenten, eleven eller barnet og ikke instuttisjoner. :)

Lenke til kommentar

Det gjorde jeg også før du rådet meg til det.

 

Lær deg litt samfunnsøkonomi du unge mann utover

  1. kvantitetsteorien,
  2. liberalismen og
  3. Friedmans altfor enkle og naive monetarisme.

Liberlaistene, DLFerne og FrPerne tar seg for øvrig av de tre temaene her på dette forumet.

 

Ang. Friedmans monetarisme, så mente han selv at den ikke hadde vært noen suksess. "The use of quantity of money as a target has not been a success. I'm not sure that I would as of today push it as hard as I once did."

 

http://www.guardian.co.uk/business/2003/jun/22/comment.economicpolicy

Lenke til kommentar

Jeg mener konkuranse er altid bra, og gi ett alternativ til folket!

 

Viss det er en barne-skole i en komune og har dorligt miljø samt dorlige lærere er det bare sundt om en privat skole kommer inn med dyktige lærere og bygger ett bra miljø, det tvinger den første skolen til og bli bedre slik ikke alle elevene går til den andre. Men jeg mener at budsjettet skal følge eleven og ikke skolen. Dermed er en god skole med flere elever store/større intektskilder enn en dorlig skole med færre elever og blir igjen tvunget til og bli flinkere for og kunne drive.

 

Så privat og statlig der budsjettet følger studenten, eleven eller barnet og ikke instuttisjoner. :)

Enig! =)

 

Ang. Friedmans monetarisme, så mente han selv at den ikke hadde vært noen suksess. "The use of quantity of money as a target has not been a success. I'm not sure that I would as of today push it as hard as I once did."

 

http://www.guardian.....economicpolicy

Men da er det jo ganske greit.. =P Endret av turbonello
Lenke til kommentar

I (deler av) Norsk offentlighet så virker det som om det viktigste poenget med f.eks Norsk helsevesen ikke er å tilby gode, billige helsetjenester til de som trenger det, men at de som utfører denne tjenesten skal være sysselsatt av staten.

 

Jeg må si at jeg stusser litt på en slik holdning. Jeg ser mange gode grunner til at alle borgere skal tilby helsetjenester når det blir syk (også de som ikke har betalt skatt og de som ikke kan betale), men hvem bryr seg om sykepleieren er statsansatt eller privat ansatt andre enn evt sykepleieren selv?

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med at bare vi bestemmer alt?

Nei, jeg vil ikke at vi skal bestemme alt. :)

Det går dessuten ikke an. Med ditt DLF så bestemmer vi da ikke så mye... Ikke politikerene heller.

VI kan da ikke bestemme hvor vi vil at samfunnet skal gå. Jeg ønsker at en sosalliberal ledelse skal bestemme over Norge, og at vi sammen jobber for å gjøre det til det best mulige samfunnet basert på dette grunnleggende: Ansvar for hverandre og felleskapet, og størst mulig frihet kombinert med dette..

Lenke til kommentar

I (deler av) Norsk offentlighet så virker det som om det viktigste poenget med f.eks Norsk helsevesen ikke er å tilby gode, billige helsetjenester til de som trenger det, men at de som utfører denne tjenesten skal være sysselsatt av staten.

Ja.. Det er venstresiden som syntes dette er viktig... Og som vi sosialliberaler(...) mener er bare tullete.

Det er kvalitet og tilgjengelighet som er det viktigste. Men det er like ille i motsatt retning: FrP, DLF etc. at det er om å gjøre å privatisere mest mulig. Jeg tror ikke på noen av delene. Jeg tror at vi må ta utgangspunkt i hva som er nå, og at vi må forbedre det offenltige, samtidig som vi slipper til så mye private og gode krefter til som mulig, og at vi likestiller disse, og betaler regninga til de som velger private løsninger fremfor offentlig.. Det er god gammeldags Venstre politikk.

 

Jeg må si at jeg stusser litt på en slik holdning. Jeg ser mange gode grunner til at alle borgere skal tilby helsetjenester når det blir syk (også de som ikke har betalt skatt og de som ikke kan betale), men hvem bryr seg om sykepleieren er statsansatt eller privat ansatt andre enn evt sykepleieren selv?

 

-k

HELT 100% ENIG!! Godt at noen våknet opp å ser ser denne irrasjonaliteten! = )

;) .... Det er det samme for oss borgere, hvam som driver det. Poenget er MAKT, jo mer sosialdemokratnee rår over, dess mer makt får de over samfunnet.. osv. Det er en farlig retning mener jeg. Jeg vil ha en god kombinasjon av begge deler, og at staten bidrar til reguleringer og forbrukerrettigheter som hever kvaliteten på tilbudene, slik at det kommer oss borgerne til gode (drar fordeler av det) og ikke andre (Les staten, eller de som gir oss tilbudene) ....

Lenke til kommentar

dersom staten plutselig skulle trykket én billion NOK og fordelt det jevnt utover til oss nordmenn, ville vi fått mer penger å rutte med, og prisene i landet ville steget.

Bare tipper villt jeg, men om Staten plutselig trykker opp en Billion NOK, så er det vel Staten som mer penger å rutte med. Videre er vel det hele vitsen?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke at vi skal bestemme alt. :)

Det går dessuten ikke an. Med ditt DLF så bestemmer vi da ikke så mye... Ikke politikerene heller.

VI kan da ikke bestemme hvor vi vil at samfunnet skal gå. Jeg ønsker at en sosalliberal ledelse skal bestemme over Norge, og at vi sammen jobber for å gjøre det til det best mulige samfunnet basert på dette grunnleggende: Ansvar for hverandre og felleskapet, og størst mulig frihet kombinert med dette..

 

Jeg stemmer ikke DLF.

 

Du ønsker altså ikke en deling av makten, men heller at en elite med gode intensjoner skal bestemme over resten?

Lenke til kommentar

Bare tipper villt jeg, men om Staten plutselig trykker opp en Billion NOK, så er det vel Staten som mer penger å rutte med. Videre er vel det hele vitsen?

 

Det gir ingen mening? Dersom staten fordeler penger til folket så er det vel helt åpenbart at det er folket som får mer å rutte med?

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening? Dersom staten fordeler penger til folket så er det vel helt åpenbart at det er folket som får mer å rutte med?

Hva får deg til å tro at Staten vil dele ut penger, uten å kreve å få noe igjen for det?

 

Om Staten trykker opp penger vil folket få MINDRE å rutte med, ikke mer, men Staten vil få mer å rutte med. Det er da også hele hensikten.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at Staten vil dele ut penger, uten å kreve å få noe igjen for det?

 

Fordi det vil gi markedet mer likviditet? Her var det snakk om et teoretisk tilfelle der det ble politisk besluttet å fordele penger direkte på folket, og da er det veldig sannsynlig at akkurat det hadde skjedd. Konspirasjonsteoriene dine kan du ta et annet sted.

Lenke til kommentar

Fordi det vil gi markedet mer likviditet? Her var det snakk om et teoretisk tilfelle der det ble politisk besluttet å fordele penger direkte på folket, og da er det veldig sannsynlig at akkurat det hadde skjedd.

Nei, dette er en referanse til akkurat det som skjer i verdensøkonomien idag, og ingen deler ut penger til folket noen steder i det hele tatt, selv om Keynes teoretiske beskrivelse later som om det er det som skjer. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

En stemme til SV, AP eller SP er en stemme som gjør at vi kommer et steg nærmere politikk fra DLF.

 

Det norske folk vil aldri stemme DLF uten å gå på et sikkelig sjokk. Med Høyre/FrP regjering vil vi gå på smellen tregere enn ved Rødt/SV-AP noe som er uheldig.

 

Stem rødtgrønt, slutt og jobb og nyt showet xD Hvis alle hadde gjort dette hadde det neppe vart 4 år til. xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør du/dere ikke det da?

Vil du si at den linken du reffererte til inneholder sannheter om de borgerlige partiene?

 

 

Jeg ser at du unngår å svare, og at du forsøker å gå på person og ikke sak.

 

 

Nei jeg begynner ikke å lure på det. Faktisk har jeg bedt deg om å holde deg unna også (en annen tråd).

Hvordan kan du si at du "ikke svarer meg" i et svar til meg?

 

Uansett: Jeg kommenterer det jeg ser som høres merkelig ut, og som ikke høres helt riktig ut uansett.

 

:wallbash: Ødelegge for Venstre... Aff... Gi deg a... Kan du beskrive HVORDAN jeg ødelegger for Venstre?

 

 

Fyda, fyda, nå må dere slutte å krangle gutter....

 

Venstre vil jo samarbeide med AP også KRF.

 

NÅ må der bli venner.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...