Gå til innhold

Blir samfunnet bedre dersom alt privatiseres?


Anbefalte innlegg

Fyda, fyda, nå må dere slutte å krangle gutter....

 

Venstre vil jo samarbeide med AP også KRF.

 

NÅ må der bli venner.....

Venstre samarbeider med dem de kan få mest gjenomslag for politikken sin hos. Det er de borgerlige. Men når FrP støtter en rødgrønn regjering og ikke en blågrønn, så blir det vanskelig å få til et borgerlig samarbeid, derfor blir venstre tvuget til å åpne døra for partiene til venstre for seg selv, istedet for.

 

Dette er altså alene FrPs feil. Dersom FrP gikk inn for å støtte en borgerlig regjering, selv om de hadde fått mindere innflytelse enn de ønsker, så ville ikke Venstre eller KrF hatt noe behov for å åpne for samarbeid andre veien. Skjønner? FrP er det dummeste partiet på stortinget, og det viser de med det de gjør nå. De forstår ikke at de vil få mer gjenomslag for sin liberale politikk (...) med en borgerlig regjering, enn med en rødgrønn. Hadde de det, så ville de ha støttet en borgerlig politikk uansett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstre samarbeider med dem de kan få mest gjenomslag for politikken sin hos. Det er de borgerlige. Men når FrP støtter en rødgrønn regjering og ikke en blågrønn, så blir det vanskelig å få til et borgerlig samarbeid, derfor blir venstre tvuget til å åpne døra for partiene til venstre for seg selv, istedet for.

 

Dette er altså alene FrPs feil. Dersom FrP gikk inn for å støtte en borgerlig regjering, selv om de hadde fått mindere innflytelse enn de ønsker, så ville ikke Venstre eller KrF hatt noe behov for å åpne for samarbeid andre veien. Skjønner? FrP er det dummeste partiet på stortinget, og det viser de med det de gjør nå. De forstår ikke at de vil få mer gjenomslag for sin liberale politikk (...) med en borgerlig regjering, enn med en rødgrønn. Hadde de det, så ville de ha støttet en borgerlig politikk uansett..

 

Huh, hva snakker du om? :) Støtter FrP en rødgrønn regjering?

Lenke til kommentar

De støtter ikke en borgerlig regjering der de ikke er med, og da blir resultatet rødgrønn regjering... Slik som i 2009. Da gjorde de det samme. En stemme på FrP kan ødelegge et borgerlig samarbeid med andre ord. =)

 

For noe tull. :) FrP støtter ikke en regjering de ikke er med i, derfor hverken blågrønn eller rødgrønn. Vet ikke hvordan du definerer borgerlig, men jeg vil ikke kalle en regjering med Høyre, Venstre og KrF særlig borgerlig.

Lenke til kommentar

For noe tull. :) FrP støtter ikke en regjering de ikke er med i, derfor hverken blågrønn eller rødgrønn. Vet ikke hvordan du definerer borgerlig, men jeg vil ikke kalle en regjering med Høyre, Venstre og KrF særlig borgerlig.

Da kan du ikke si at FrP er borgerlig heller, for da bruker du internasjonal målestokk.

Disse er borgerlige partier fordi de alle baserer politikken sin på markedsøkonomien, hovedsakelig. Men ingen av dem ønsker revolusjon og snu opp ned på alt. Det de skal gjøre er imidlertid å forbedre en rekke områder, prioritere viktige ting som forskning og utdanning etc. som er grunnlaget for et velfungerende velferdssamfunn.

 

Det viktigste for disse partiene er at tilbudene vi får skal bli bedre.

Få mer kvalitet, og sørge for at alle har de samme mulighetene, samt få mer konkurranse ved å slippe til private aktører der dette er fornuftig.

 

Hva legger du i borgerlig da? Ultraliberalistisk?

Lenke til kommentar

For noe tull. :) FrP støtter ikke en regjering de ikke er med i, derfor hverken blågrønn eller rødgrønn. Vet ikke hvordan du definerer borgerlig, men jeg vil ikke kalle en regjering med Høyre, Venstre og KrF særlig borgerlig.

Hvordan er FrP mer borgerlig enn de tre andre? Langt mer et "harryparti" enn noe for borgerskapet.

 

I moderne sammenheng, der borgerlig nærmest er synonymt med ikke-sosialistisk, er heller ikke FrP "mer" borgerlig. De er populister og innehar en del standpunkter langt til høyre, men er f.eks for en veldig ekspansiv finanspolitikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan du ikke si at FrP er borgerlig heller, for da bruker du internasjonal målestokk.

Disse er borgerlige partier fordi de alle baserer politikken sin på markedsøkonomien, hovedsakelig. Men ingen av dem ønsker revolusjon og snu opp ned på alt. Det de skal gjøre er imidlertid å forbedre en rekke områder, prioritere viktige ting som forskning og utdanning etc. som er grunnlaget for et velfungerende velferdssamfunn.

 

Det viktigste for disse partiene er at tilbudene vi får skal bli bedre.

Få mer kvalitet, og sørge for at alle har de samme mulighetene, samt få mer konkurranse ved å slippe til private aktører der dette er fornuftig.

 

Hva legger du i borgerlig da? Ultraliberalistisk?

 

Så du mener FrP vil snu alt på hodet? Du kan ikke ha satt deg mye inn i deres partiprogram.

Lenke til kommentar

Hvordan er FrP mer borgerlig enn de tre andre? Langt mer et "harryparti" enn noe for borgerskapet.

 

I moderne sammenheng, der borgerlig nærmest er synonymt med ikke-sosialistisk, er heller ikke FrP "mer" borgerlig. De er populister og innehar en del standpunkter langt til høyre, men er f.eks for en veldig ekspansiv finanspolitikk.

 

Ut fra norsk modell, og om det går an å gradere "borgerlig", så er FrP "mer borgerlig", som du sier, enn andre partier. Jeg vet ikke hvor du finner at FrP er populister, hvilke spesifikke saker tenker du eventuelt på?

 

Det sa jeg ikke. Men du uttrykker jo at FrP vil skape et helt annerledes samfunn enn Høyre og Venstre? Du sier jo at Høyre, Venstre, KrF ikke er borgerlige. Hva du mener med det, vet jeg ikke. :)

 

Høyre er et borgerlig parti. Men ja, med FrP i regjering så vil nordmenn merke forskjellen mellom ny regjering og dagens styre, noe de dessverre ikke vil med en sentrumsregjering.

Lenke til kommentar

Valgfrihet kunne jo i større grad blitt en realitet viss vi hadde laget regler for at mesteparten av bediftens overskudd blir fordelt jevnt mellom de ansatte. Pengene må fordeles jevnere i sammfunnet før vi kan snakke om valgfrihet.

 

Da vil vi stå igjen med et samfunn hvor det er din psykiske og fysiske helse som avgjør hvor stor valgfrihet du har. Hørerst veldig kynisk ut spør du meg

Lenke til kommentar

Ut fra norsk modell, og om det går an å gradere "borgerlig", så er FrP "mer borgerlig", som du sier, enn andre partier. Jeg vet ikke hvor du finner at FrP er populister, hvilke spesifikke saker tenker du eventuelt på?

FrP ønsker økt oljepengebruk, dermed en ekspansiv finanspolitikk, eller på mange møter en større stat om du vil. Her kan de sies å stå lenger til venstre enn Arbeiderpartiet. Innvandringspolitikk f.eks har ingenting med borgerlig å gjøre. Høyre og Venstre er etter mitt skjønn de partiene med klarest borgerlig profil.

 

Hvorfor FrP er populister? Det innrømmer de langt på vei selv. Partiet snur kappen etter vinden. Oppslutningen er en konsekvens av Hagens slående talent for å finne ut hva som rører seg i folkedypet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hva annet skal da drive dem? - Ledere og eiere som liker å jobbe billig fordi det er gøy? - Hvordan ser du for deg noe slikt?

 

Grådighet er og har alltid vært det beste incentivet for å levere et godt produkt.

 

Det har også i mange tilfeller vært det beste incentivet for å levere et dårlig produkt. Hvis grådighet er den eneste faktoren for å forme grunnlaget til politikken i et samfunn sier jeg takk for meg.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du sier takk for deg, fordi det er grådighet som fører til at produkter blir utviklet, at noen ønsker større markedsandel, høyere profittmargin, er bare positivt.

 

Det er konkurranse som balanserer dette.

 

Forklar gjerne logikken i at noen skulle ønske å utvikle et nytt og bedre produkt, om de allerede var fornøyd med slik det var i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg tror du har et veldig kynisk realitetsbegrep hvis du innbiller deg at motivasjonen for all innovasjon er grådighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...