Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uten å gå inn i diskusjonen om hva som er vakkert, faller slik musikk neppe inn under den naturlige forstelsen av ordet vakker. tøft, ja, men neppe vakkert.

Det er også tvilsomt om det kvalifiserer som spillmusikk, da de ikke er musikk, men sanger, og da heller ikke laget spesifikt for spillene, som feks sangene fra mgs, final fantasy +++

 

Forøvrig kan det diskuteres om "tøff" spillmusikk, som episke themes, eller themes fra f-zero etc burde være i denne tråden, men det faller utenfor denne spesifikke diskusjonen. Da begynner man forøvrig å bevege seg over i gråsonen av hva som er "vakkert", særlig om man tar subjektivitet, konteksten musikken kommer frem i, og følelsene musikken får frem i spillet.....en morsom disusjon, men ikke noe jeg orker å begi meg utpå nå..hehe

 

Hva som er vakkert er veldig subjektivt. En tøff sang kan også være vakker.

Ta f.eks denne;

http://www.youtube.com/watch?v=dok4wJ4pqo0

Dette er en sang som ikke ble laget spesifikt for Hitman. Men allikevel er det denne sangen som definerer Hitman for meg, og jeg synes den er vakker. Ville du godkjent Ave Maria som spillmusikk da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor er det ikke vakker spillmusikk?

 

Er veldig objektivt spørsmål, men jeg vil si at klassisk musikk, slik som du hører f.eks i TES serien er skikkelig spillmusikk, da det er komponert, for spillet, ikke bare tatt ut av virkelighetens musikk biblotek. Det samme kan sies om Fallout (fallout har også det jeg regner som skikkelig spill musikk, men det er ikke sanger fra 19 hundretallet) "I don't Want to set the world on fire", som ikke er spesielt komponert for fallout, men heller en klassiker fra 19 hundretallet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Er veldig objektivt spørsmål, men jeg vil si at klassisk musikk, slik som du hører f.eks i TES serien er skikkelig spillmusikk, da det er komponert, for spillet, ikke bare tatt ut av virkelighetens musikk biblotek. Det samme kan sies om Fallout (fallout har også det jeg regner som skikkelig spill musikk, men det er ikke sanger fra 19 hundretallet) "I don't Want to set the world on fire", som ikke er spesielt komponert for fallout, men heller en klassiker fra 19 hundretallet.

Musikken i Skyrim er ikke klassisk i det hele tatt, den tilhører sjangeren man typisk kaller "soundtrack." Soundtrack er gjerne langt mer dramatisk og har langt førre variasjoner over samme tema sammenlignet med klassisk musikk.

 

Bare fordi det ble brukt et orkester betyr ikke at det er klassisk, snarere tvert imot ettersom dagens orkestre ikke har så mye til felles med besetningen Beethoven, Mozart og Haydn skrev for. Instrumentene som ble brukt i klassisk musikk var også langt simplere konstruksjoner enn hva vi har hatt de siste hundre årene når det kommer til blåseinstrumenter.

 

Min mening er at Soundtrack-musikk du finner i spill blir for statisk i tempo, dynamikk, akkorder, aksenter, og følelsesmessig fremført til å virkelig kalles vakker, problemet er at spillmusikk må skrives for å kunne passe inn i en noe uklar situasjon der det er usikkert akkurat hvor dramatisk det er til ethvert tidspunkt.

 

Av spill som har godt skrevet musikk kan jeg peke på åpningen av Crysis 2, Metroid Prime

,
, og
, introduksjonen i The Wind Waker,
, og Deus Ex: HR, men ingen av disse er virkelig vakre. Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Musikken i Skyrim er ikke klassisk i det hele tatt, den tilhører sjangeren man typisk kaller "soundtrack." Soundtrack er gjerne langt mer dramatisk og har langt førre variasjoner over samme tema sammenlignet med klassisk musikk.

 

Bare fordi det ble brukt et orkester betyr ikke at det er klassisk, snarere tvert imot ettersom dagens orkestre ikke har så mye til felles med besetningen Beethoven, Mozart og Haydn skrev for. Instrumentene som ble brukt i klassisk musikk var også langt simplere konstruksjoner enn hva vi har hatt de siste hundre årene når det kommer til blåseinstrumenter.

 

Min mening er at Soundtrack-musikk du finner i spill blir for statisk i tempo, dynamikk, akkorder, aksenter, og følelsesmessig fremført til å virkelig kalles vakker, problemet er at spillmusikk må skrives for å kunne passe inn i en noe uklar situasjon der det er usikkert akkurat hvor dramatisk det er til ethvert tidspunkt.

 

Av spill som har godt skrevet musikk kan jeg peke på åpningen av Crysis 2, Metroid Prime

,
, og
, introduksjonen i The Wind Waker,
, og Deus Ex: HR, men ingen av disse er virkelig vakre.

 

Meg og det "klassisk" tullet. Du har sikkert helt rett, er bare jeg som ikke er den beste på forskjellen der. Bra at du retter på meg!

Lenke til kommentar

Instrumentene som ble brukt i klassisk musikk var også langt simplere konstruksjoner enn hva vi har hatt de siste hundre årene når det kommer til blåseinstrumenter.

Klassisk musikk er et stort begrep og omfatter mange tidsperioder, deriblandt modernismen på 1900-tallet. Jeg forstår hva du mener, men musikk kan absolutt være klassisk selv om den er lagd i nyere tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det ikke litt useriøst å ha en sånn tråd uten å poste den eneste spillmusikken som har vunnet Grammy?

 

 

Tror det er få som i det hele tatt vet at den har vunnet noen pris.

 

Hva som er vakkert er veldig subjektivt. En tøff sang kan også være vakker.

Ta f.eks denne;

http://www.youtube.c...h?v=dok4wJ4pqo0

Dette er en sang som ikke ble laget spesifikt for Hitman. Men allikevel er det denne sangen som definerer Hitman for meg, og jeg synes den er vakker. Ville du godkjent Ave Maria som spillmusikk da?

 

Tror ikke poenget var om det var spill musikk eller ikke, men om det er komponert for spill spesifikk. Ave Maria er over hundre år gammel, så den var definitivt ikke komponert for Hitman, men elsker selv den selv, er en utrolig bra en.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Er det ikke litt useriøst å ha en sånn tråd uten å poste den eneste spillmusikken som har vunnet Grammy?

Fantastisk spelmusikk, men eg trur kanskje grunnen til at ingen hadde nemnt han er at tråden spesifikt handla om musikk frå konsollspel? Eller vart han brukt på CivRev òg?

 

Ein annan fantastisk komposisjon følgjer (de bør sjå/høyre heile): :)

http://www.youtube.com/watch?v=eIHy8Q-Z6HE

Kay

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg har aldri helt klart å kommet inn i Eve Online. Likevel sitter soundtracket igjen som ett av de mest minneverdige for min del foruten flere av de som allerede er nevnt i tråden.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Da har jeg satt igang med å samle alle de foreslåtte låtene i en spilleliste -

 

Ettersom jeg er enig i at de diskuterte låtene ikke kan klassifiseres som vakker musikk, så velger jeg å la listen omfatte primært spillmusikk.

Foreløpig de to første sidene av diskusjonen, men jeg fortsetter arbeidet senere, og skal prøve så godt jeg kan å holde den oppdatert. Si ifra om dere finner døde lenker, duplikater eller bedre versjoner av de allerede foreslåtte låtene.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...