Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fler enn 4 PC'er samtidig på en 4 ports router


Anbefalte innlegg

Har en 4 ports bredbåndsruter, men 5 PC'er som gjerne skulle kobles til samtidig.

Jeg bruker den ene porten, kona den andre og så har vi altså tre gutter som sloss om de 2 siste. Det blir derfor til at de to som deler soverom også deler den ene porten (vekselvis). De vil gjerne linke sammen alle tre på spill og jeg lurer derfor på om jeg må gå til anskaffelse av en hub eller en switch for å få dette til? Hva blir mest riktig for at de alle tre skal kunne linkes sammen og spille samme spillet. Det fungerer fint nå med 2 av dem på to porter på det interne nettverket. Kan vi få til at alle tre kan linke på 2 porter? Dvs. å splitte den ene porten v.h.a. en switch/hub? Vil det da virke som om routeren hadde hadde 5 LAN-porter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva blir mest riktig for at de alle tre skal kunne linkes sammen og spille samme spillet. Det fungerer fint nå med 2 av dem på to porter på det interne nettverket. Kan vi få til at alle tre kan linke på 2 porter? Dvs. å splitte den ene porten v.h.a. en switch/hub? Vil det da virke som om routeren hadde hadde 5 LAN-porter?

 

Kjøp en 5-porters switch, disse koster jo snart ingenting.

Lenke til kommentar
Hva blir mest riktig for at de alle tre skal kunne linkes sammen og spille samme spillet. Det fungerer fint nå med 2 av dem på to porter på det interne nettverket. Kan vi få til at alle tre kan linke på 2 porter? Dvs. å splitte den ene porten v.h.a. en switch/hub? Vil det da virke som om routeren hadde hadde 5 LAN-porter?

 

Kjøp en 5-porters switch, disse koster jo snart ingenting.

 

Tror han kunne trenge en 8porter ikke 5. Han vil vel ikke tilbake til utgangspunktet?? (internett inn i 5. og 4 ledige)

 

Right?

Lenke til kommentar

WAN IN -- Opptatt, linje inn

Port1 -- PC1

Port2 -- PC2

Port3 -- PC3

Port4 -- Kobles til den nye switchen/huben i Port1 vha. krysset kabel.

 

Ofte må man trykke på en knapp på routeren for å bestemme om port 4 skal være en vanlig port eller som tilkoblingspunkt fra den til enda en switch.

 

Dette er den beste måten å gjøre det du ønsker å gjøre på.

Selv har jeg gjort det på denne måten, har en Draytek-router-> 3Com 16Porters GBit switch-> Har lagt 14 uttak i huset med Cat.5e-kabel, dvs jeg har gbit i nettverket, men bare 100mbit fra router og til nettverket...

 

Alt fungerer som bare pokker :)

Lenke til kommentar
Hva blir mest riktig for at de alle tre skal kunne linkes sammen og spille samme spillet. Det fungerer fint nå med 2 av dem på to porter på det interne nettverket. Kan vi få til at alle tre kan linke på 2 porter? Dvs. å splitte den ene porten v.h.a. en switch/hub? Vil det da virke som om routeren hadde hadde 5 LAN-porter?

 

Kjøp en 5-porters switch, disse koster jo snart ingenting.

 

Tror han kunne trenge en 8porter ikke 5. Han vil vel ikke tilbake til utgangspunktet?? (internett inn i 5. og 4 ledige)

 

Right?

 

Nå blir jeg litt forvirret her... Switchen må vel kobles til den ene av de 4 portene på routeren slik at denne deles opp i flere? Da hadde det vel strengt tatt holdt med en to porters switch (en inn/to ut) siden jeg bare mangler 1 linje? Eller mener du at jeg skal bytte ut ruteren med en 8 porters switch? Trodde dette ble galt i forhold til Internett-tilkoblingen...

Lenke til kommentar
WAN IN -- Opptatt, linje inn

Port1 -- PC1

Port2 -- PC2

Port3 -- PC3

Port4 -- Kobles til den nye switchen/huben i Port1 vha. krysset kabel.

 

Ofte må man trykke på en knapp på routeren for å bestemme om port 4 skal være en vanlig port eller som tilkoblingspunkt fra den til enda en switch.

 

Dette er den beste måten å gjøre det du ønsker å gjøre på.

Selv har jeg gjort det på denne måten, har en Draytek-router-> 3Com 16Porters GBit switch-> Har lagt 14 uttak i huset med Cat.5e-kabel, dvs jeg har gbit i nettverket, men bare 100mbit fra router og til nettverket...

 

Alt fungerer som bare pokker :)

 

Glimrende og meget forklarende svar! Takk så mye!

 

(Takk for svar til dere andre også)

Lenke til kommentar
Nå blir jeg litt forvirret her... Switchen må vel kobles til den ene av de 4 portene på routeren slik at denne deles opp i flere? Da hadde det vel strengt tatt holdt med en to porters switch (en inn/to ut) siden jeg bare mangler 1 linje? Eller mener du at jeg skal bytte ut ruteren med en 8 porters switch? Trodde dette ble galt i forhold til Internett-tilkoblingen...

 

Er mange som uttaler seg uten å lese hele spørsmålet.

Oysfaerg er den eneste som har gitt deg et fornuftig svar, selv om han tar av i å fortelle om gigabit nettet sitt.

Du trenger en hub eller switch med minst 3 porter, 1inn + 2ut, og koble dem slik Oysfaerg skriver. Enkelt og greit.

Husk på at det en gang i fremtiden kan tenkes du vil koble til enda flere maskiner, så det skader ikke å kjøpe noen ekstra porter.

 

I teorien skal du bruke krysset kabel mellom router og switch, men om det ikke passer seg (f.x at du har lange kabler gjennom vegger) kan du like greit bruke vanlig kabel, og koble den som om det var en vanlig PC.

 

-pg

Lenke til kommentar

Det hadde holt med en 3 porter switch/hub, 1 port til søn 1, 1 port til søn2, og den siste porten til ruteren. Siden en 3 port switch/hub ikke er så lett å spore opp er det lettere å kjøpe en 5 porter eller en 8 porter.

Komplett har en 5 porter SMC til 250kr og denne har og Auto MDI-X (sjekker om kabelen er/må være kryssa eller ikke)

Men de har og rimeligere merker som Sunsway til 196kr + porto.

Lenke til kommentar
WAN IN -- Opptatt, linje inn

Port1 -- PC1

Port2 -- PC2

Port3 -- PC3

Port4 -- Kobles til den nye switchen/huben i Port1 vha. krysset kabel.

 

Ofte må man trykke på en knapp på routeren for å bestemme om port 4 skal være en vanlig port eller som tilkoblingspunkt fra den til enda en switch.

 

Dette er den beste måten å gjøre det du ønsker å gjøre på.

Selv har jeg gjort det på denne måten, har en Draytek-router-> 3Com 16Porters GBit switch-> Har lagt 14 uttak i huset med Cat.5e-kabel, dvs jeg har gbit i nettverket, men bare 100mbit fra router og til nettverket...

 

Alt fungerer som bare pokker :)

 

 

 

off topic

må man ikke ha cat. 6 kabler i gb ?

Lenke til kommentar

off topic

må man ikke ha cat. 6 kabler i gb ?

 

Nei.

Det finnes fortsatt ikke en standard for cat 6, men man må ha veldig god

kvalitet på cat 5 kablene for å ha gigabit (helst fabrikkprodusert)

 

Det avhenger av kabel lengde. Lengere kabler krever bedre kvalitet. I tillegg må man passe på å ikke ødelegge mer enn høyst nødvenig av 'twisten' når man monterer pluggene.

 

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...