Gå til innhold

Støydempende hodetelefon


Anbefalte innlegg

Hvordan er Bose og Parrot i bruk når en spaserer ute på asfalt (til og fra jobb)?

 

Opplever at med mine B&W P5 "resonerer" hvert steg en tar, det blir som en dyp bass dunker når en går bortover.

 

Til kontorbruk, sittende er B&W P5 fantastisk, er kun fenomenet ovenfor jeg skulle vært foruten.

Endret av thorsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok riktig og du som tar feil. Om du leser hva vo snakker om her så skjønner nåk du også dette. Skjønner det ikke alltid er lett og lese så mye, så skal være kortfattet.

jo takk, har lest mye om dette. du kan gjerne forklare hvor mye aktiv demping gjør på forskjellige frekvenser og sammenlikne med passiv demping. vær så teknisk du bare klarer, jeg vil nok henge med. AtW
Lenke til kommentar

Nå er det jo mikrofoner på innsiden og utsiden av klokkene som jobber sammen i forhold til musikken og støyen utenfra. Jeg ser for meg at elektronikken i slike headsett for musikk jobber best med en jevn bakgrunnstøy, skulle det oppstå plutseligheter i form av annen støy vil ikke headsettet være særlig egnet i miljø med en slik type støy (?). Men som Salior sier over her, er vel disse headsettet desginet for en type støy man gjerne finn i fly/buss etc.

 

mikrofonene analyser kontinuerlig og kan fint reagere på plutselig lyder. men høye frekvenser er vanskelig fordi motlyden må treffe veldig bra pga korte bølgelengder og fordi de oppføref seg mindre som planbølger,dvs som "endimensjonale" bølger. AtW

Lenke til kommentar

Jeg har Bose QC15 og støydempingen er kanskje det beste du finner, fungerer kjempeflott. Men synes ikke lydkvaliten når opp til hodetelefoner i 2,5 k-klassen... Og det krever AAA-batterier, noe jeg absolutt hater. Vurderer å åpne dem opp å modifisere dem til å fungere med oppladbare AAA-Li-Ion.

 

Men nå har jo Bose lansert AE2w, trådløs versjon av AE2. Håper virkelig de kommer med en ny støyreduksjonsmodell også. Da kvitter jeg meg med QC15 og kjøper det.

 

 

Nå skal det sies at QC15 er et godt sett, men til mine standarder så holder ikke lydkvaliteten. Jeg hadde Bose AE før (også kalt TriPort). En relativt solid forbedring, men fortsatt ikke bra nok for mine kravstore øre. :p

Lenke til kommentar

De fungerer med oppladbare ni-mh. Fungerer det ikke med oppladbare li-ion? Og hvordan modifiserer man det for å fungere med li-ion?

Vil ikke ha NIMH.:p Li-Ion som er tingen.

 

Men problemet jeg ser er spenningen, som på AAA-batterier er 1,5 V. Lette etter oppladbare AAA-batterier på nettet, fant vel bare 1,2 V oppladbare, noe som er for lite. QC15 liker ikke for lave spenninger. Tror ikke QC15 aksepterer såpass høy spenning som Li-Ion leverer heller (3,6 V), og da må jeg lage en strømforsyningskrets, eventuelt gjøre om spenningen fra 3,6 V til stabil 1,5 V. Eneste jeg ikke liker med det er at det blir et visst energitap.

 

Men jeg skal sjekke med Bose om Li-Ion-batterier fungerer. QC3 bruker oppladbar batteripakke da, men jeg liker bedre over-ear-designen til QC15. QC3 skal faktisk ha litt bedre lydkvalitet også.

 

 

 

Hvordan er Bose og Parrot i bruk når en spaserer ute på asfalt (til og fra jobb).

Ser ikke spørsmålstegn, men regner med det er et spørsmål. ;) Kan teste dette idag (EDIT: Imorgen) når jeg tar joggeturen min. ;) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har Bose QC15 selv, og de er veldig fine på t-bane, buss, tog og fly.

Faktisk så låner KLM ut slike på langdistanseflyene sine på en del av setene for business, first class og en del spesielle billetter.

Støydempingen er laget slik at jevn støy filtreres bort, mens plutselige lyder slipper gjennom. Det er ganske kjekt, for du kan faktisk føre en samtale med personen i nabosetet uten å ta av headsettet. Ganske kjekt når to kollegaer er ute og flyr.

Personlig liker jeg passformen på dem utrolig godt, og ørene blir ikke varme.

Anbefaler kjøp.

Og hvis du er så heldig at du skal til USA koster de rundt $299 på BestBuy. Man får tilogmed utført service (garanti) på dem i Norge hvis det skulle oppstå problemer :)

Det fikk ikke jeg på mitt første par som ble kjøpt i USA.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvordan er Bose og Parrot i bruk når en spaserer ute på asfalt (til og fra jobb).

 

Opplever at med mine B&W P5 "resonerer" hvert steg en tar, det blir som en dyp bass dunker når en går bortover.

 

Til kontorbruk, sittende er B&W P5 fantastisk, er kun fenomenet ovenfor jeg skulle vært foruten.

 

QC15 er ikke laget for å brukes under aktivitet. Dvs, du kan fint gå fra Gate A78 til Gate B19 på WørldsBiggestBæddestÆirpårt, men å jogge med dem, nope...

Lenke til kommentar
Det faller litt utenfor min ekspertise ;) Men jeg lever fint med oppladbare ni-mh og engangs AAA. De varer mange timer uansett :)
Joda, men hvis du skal bruke engangsbatterier så blir det en del penger på det etter hvert. Jeg har brukt 15 kroner på First Price-batterier siden jeg fikk QC15 (1,5 uker siden). Hvis man optismistisk sier 15 NOK per uke og ganger dette med 52 får man en fin sum på 780 kroner i året for noen teite batterier som bare kan brukes en gang. Jeg ville heller hatt oppladbare NIMHs, men helst Li-Ion. :D Er det et bra Li-Ion-batteri så gir det større kapasitet per volum også. Du kan også trekke mer og lenger fra dem, lenger levetid og takler flere oppladinger. :)

 

Kan oppdatere her om det går an å bruke Li-Ion-batterier i QC15, det er jo relevant med tanke på hva trådstarter ser etter. Har fått bekreftelse på sendt e-post til support i USA, så får bare vente på svar. :)

 

 

QC15 er ikke laget for å brukes under aktivitet. Dvs, du kan fint gå fra Gate A78 til Gate B19 på WørldsBiggestBæddestÆirpårt, men å jogge med dem, nope...

Det er ikke et treningssett nei, men det sitter relativt godt på hodet. Skal teste dette imorgen (ikke idag, fordi den treningsturen hoppet jeg over :p) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Jeg ville heller hatt oppladbare NIMHs, men helst Li-Ion.

Ja, jeg har noen oppladbare ni-mh som jeg stort sett bruker. 4 stykker, lader i ekstern lader når alle er tomme, og bruker engangsbatterier hvis jeg trenger headsettet mens jeg lader. Er fortsatt på min første 4-pack med engangsbatterier siden jeg fikk headsettet for halvannet år siden eller noe sånt :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har noen oppladbare ni-mh som jeg stort sett bruker. 4 stykker, lader i ekstern lader når alle er tomme, og bruker engangsbatterier hvis jeg trenger headsettet mens jeg lader. Er fortsatt på min første 4-pack med engangsbatterier siden jeg fikk headsettet for halvannet år siden eller noe sånt :)

Men fant ikke dette på DX.com (stort sett der jeg handler slike ting, leter man litt så finner man gode merkevarer der også). ;) Får vente på svar fra Bose, hvis Li-Ion har for høy spenning for hodesettet så kjøper jeg bare oppladbare NIHM fra Amazon eller noe sånn. :)

 

 

Oppdatering:

For de som lurer så fikk jeg svar fra Bose, som sa de ikke hadde noe informasjon om 3.6 V. Dårlig... De bør vite hva produktene deres er utviklet for.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Men fant ikke dette på DX.com (stort sett der jeg handler slike ting, leter man litt så finner man gode merkevarer der også). ;) Får vente på svar fra Bose, hvis Li-Ion har for høy spenning for hodesettet så kjøper jeg bare oppladbare NIHM fra Amazon eller noe sånn. :)

Fint om du kan følge opp i tråden hva svaret blir, så kan jeg jo eventuelt vurdere oppladbare li-ion selv også :)

Lenke til kommentar

Til slik utstyr med lavt strømforbruk bør man bruke Eneloop oppladbare batterier.

http://batterionline.no/sanyo-eneloop

(denne linken er neppe billigste plass å bestille Eneloop, den er kun tatt som eksempel).

 

Disse batteriene kan ligge i flere år uten å gå tomme for strøm, vanlige NiMh går tomme i løpet av mindre enn et år.

De har litt lavere kapasitet enn tradisjonelle batterier for høyt strømforbruk, men med lavt strømforbruk vil de likevel vare lengre.

 

Jeg har over 30 Eneloop AA-celler, de eldste er snart 6 år gamle, og jeg har ikke måtte kassere en eneste av disse ennå. Blant de tradisjonelle NiMh-batteriene mine er det stadig noen som mister kapasiteten og må kasseres.

Lenke til kommentar

Har også litt erfaring i dette temaet etter (altfor) mange år i luften. Jeg har slitt ut ett par QC2 og ett par QC15, og er nå på det andre paret med QC15. Jeg er helt enig i hovedpoeng til de fleste i denne tråden: Bose har den beste støykansellering og komfort, og en helt OK lyd hvis man liker Bose lydbilde og/eller ikke er for kresen.

I tillegg varer batteriene mye lengre enn det andre i tråden påstår. Jeg får vanligvis to USA-turer ut av batteriene, altså ca 50 timer. Men da bruker jeg høykvalitet batteri type Lithium ikke oppladbare. Koster ca 15 kr stykk, men det lønner seg likevel ;-)

Men jeg har nesten sluttet å bruke QC15 av to grunner: de isolerer ikke for skravling og ungeskrik utover natten, og hvis man vrir hodet slik at klokkene kommer mot nakkestøtten kommer buldringen rett inn. Og begge deler er drepende for sove-flights.

I stedet fikk jeg formstøpt noen ListenHear på Starkey, og disse demper alle lyder like godt, inklusive hyperaktive medpassasjerer, og lar en snu seg på siden for å sove. Mye bedre lydkvalitet enn Bose, faktisk bedre enn mine AH-D5000. ListenHear for iPhone var på tilbud for Kr1500 inklusive øreavstøpning.

Bruker fortsatt QC15 på dag-flights når jeg reiser sammen med noen og skal prate, men når man skal sove lurer jeg likevel inn ListenHear.

Lenke til kommentar

I tillegg varer batteriene mye lengre enn det andre i tråden påstår. Jeg får vanligvis to USA-turer ut av batteriene, altså ca 50 timer. Men da bruker jeg høykvalitet batteri type Lithium ikke oppladbare. Koster ca 15 kr stykk, men det lønner seg likevel ;-)

Får du 50 timer med ett AAA lithium engangsbatteri? Da må jeg kjøpe meg et par sånne :)

Lenke til kommentar

Vet jeg er litt sent ute til å bidra med noe, men jeg kan si at mine Sennheiser MM-550X er beste investeringen jeg har gjort i et hodesett på lenge.

Jeg har de med overalt.

Med et ekstra batteri har jeg også alltid et ferdig oppladet.

 

De er veldig praktiske, men jeg likte ikke helt lyden, og max volum var litt lavt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at QC15 er et godt sett, men til mine standarder så holder ikke lydkvaliteten. Jeg hadde Bose AE før (også kalt TriPort). En relativt solid forbedring, men fortsatt ikke bra nok for mine kravstore øre. :p

 

Grenser for hvilken lydkvalitet du får presset ut av mobilen/nettbrettet/laptopen også dog, med mindre du er en av de som sitter på flyplassen med en sånn på ryggen:

gbpp_june2007_front.jpg

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...