Gå til innhold

Støydempende hodetelefon


Anbefalte innlegg

Masse bra produkter der ute, skal ikke si noe om det, både Beyerdynamic og Bose er kjent for å lage fantastiske produkter og spesielt QC15 er utrolig bra, noe videoen over viser.

 

Se også denne linken som forklarer litt rundt hvordan NoiseGard fungerer

http://sennheisernordic.com/sennheiser/home_en.nsf/root/spec_noisegard

 

Fordelen med Sennheiser sine er at de faktisk kan brukes uten strøm, selvfølgelig ikke med støydemping, men uansett fint hvis du ikke har fått ladet opp eller har vært på reise å ikke fått ladet batteriene.

 

Sennheiser MM 450-X og Sennheiser MM 550-X har i tillegg til Bluetooth, mulighet for å bruke kabel. Fint hvis det er en lang reise og man kun har 1 batteri. Løse batterier kan kjøpes og lades opp uten at de står i hodesettet.

 

Disse har også støtte for apt-X, (les mer om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Apt-X) uansett anbefaler jeg og teste noe hvis man skal bruke over 2 000,- på hodetelefoner.

Endret av rune_pebecom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde DT770 settet mitt t/r New York for et par uker siden. De demper en del støy, men problemet i et fly er at det blir så MYE støy at det resonnerer inne i headsettet. Kjørte voks-øreplugger inni og musikk på lavt volum, men det var ikke akkurat komfortabelt. STORE er de også.

 

Bose QC15 har jeg bare prøvd i butikk, og der var det imponerende nok. Det vil kanskje ikke dempe ALL støy i flyet det heller, men så lenge man slipper resonnansen i et vanlig lukket headset vil jeg tro at det blir BEDRE.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fløyet så mye med dem enda, men kan anbefale Etymotic Research HF3 for tilsvarende bruk. Etter å ha fått dem anbefalt av en kar som flyr mye sjøl, plukka jeg med meg et par for rundt en tredjedel av hva Bose koster på Kastrup i februar, og må si jeg overhodet ikke savner annen støydemping. Det er også mulig å få kjøpt formstøpte endestykker til disse, men foreløpig har jeg klart meg med triple-flange-typen.

 

http://www.etymotic.com/ephp/hf3.html

 

Å stå i midt i Trondheims tetteste trafikkryss er null problem, man hører jo så klart bittelitt av støyen utenfor, men ikke særlig bedre enn hva jeg har erfart når jeg har testet Bose. De to flyturen jeg har hatt i etterkant har og funka prima. I tillegg er lyden fantastisk bra, sålenge man ikke forventer Beats-bassnivå. Slår meg stadig hvor mye detaljer jeg klarer å få med meg i musikken med disse sammenlignet med DT770ene jeg har på jobb.

 

Prøvde et par flyturer med DT770, men de er for det første alt for store hvis man er interessert i å pakke smart, i tillegg er det en helt annen divisjon når det kommer til støydemping. Om du synes DT770 demper bra, har du overhodet ikke prøvd skikkelig støydemping (jeg syntes DT770 funka perfekt til å dempe støy på reiser tidligere).

Endret av perbl
Lenke til kommentar

Har forsøkt en dyrere variant av Sennheiser med aktiv støydemping. Jeg fikk vondt i ørene etter få sekunder. Var akkurat som noen drev og pusha masse luft inn i øregangene så det ble overtrykk der inne. Ubehagelig. Støydempingen var heller ikke noe jeg ble imponert over.

 

Endte opp med Bose QC15 som flere andre anbefaler her.

 

*Støydempingen er overraskende bra.

*Lyden er mer enn bra nok til de som er litt over middels kresne

*Batteritiden er veldig god

*Man slipper å styre med lader og sånt surr da den bruker AAA som varer i flerfoldige timer.

*De er veldig behagelige. Kan sitte med de i flere tmer uten at de føles ubehagelige.

*Ledningen kan kobles fra så de kan brukes kun som støydemping uten musikk

 

Eneste minuset er at de må ha strøm for å gi noe lyd i det hele tatt. Men så lenge man har med ett ekstra AAA batteri så er man sikret.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fløyet så mye med dem enda, men kan anbefale Etymotic Research HF3 for tilsvarende bruk. Etter å ha fått dem anbefalt av en kar som flyr mye sjøl, plukka jeg med meg et par for rundt en tredjedel av hva Bose koster på Kastrup i februar, og må si jeg overhodet ikke savner annen støydemping. Det er også mulig å få kjøpt formstøpte endestykker til disse, men foreløpig har jeg klart meg med triple-flange-typen.

 

http://www.etymotic.com/ephp/hf3.html

 

Å stå i midt i Trondheims tetteste trafikkryss er null problem, man hører jo så klart bittelitt av støyen utenfor, men ikke særlig bedre enn hva jeg har erfart når jeg har testet Bose. De to flyturen jeg har hatt i etterkant har og funka prima. I tillegg er lyden fantastisk bra, sålenge man ikke forventer Beats-bassnivå. Slår meg stadig hvor mye detaljer jeg klarer å få med meg i musikken med disse sammenlignet med DT770ene jeg har på jobb.

 

Prøvde et par flyturer med DT770, men de er for det første alt for store hvis man er interessert i å pakke smart, i tillegg er det en helt annen divisjon når det kommer til støydemping. Om du synes DT770 demper bra, har du overhodet ikke prøvd skikkelig støydemping (jeg syntes DT770 funka perfekt til å dempe støy på reiser tidligere).

 

Er ikke så gira på ørepropper, har brukt en del ørepropper og etter noen timer er jeg "svett" i øra og på 12times+ flytur så kanskje litt sår i øra også. Kanskje den proppen kunne funka som en propp til jogging etc :)

Lenke til kommentar

Jeg har testet flere varianter av billige ørepropper med aktiv støydemping, og ingen kunne måle seg med Sony sine både med hensyn på støydemping og lydkvalitet. MDR-NC13 koster kun kr 335 og tar liten plass: http://www.dustinhome.no/product/5010629791/sony-mdr-nc13-noise-cancelling/#intcmp=searchProvider_AutoComplete

 

Sony leverer også flere av MP3-spillerne sine med propper med aktiv støydemping. På de nyeste kan man gå inn i menyen og justere støyreduksjonen både etter støytype og styrke. Det er herlig å slippe å skru opp lyden for å overdøve motorduren, men støy fra snakking dempes kun passivt (fordel eller ulempe?).

Lenke til kommentar

du vil normalt få noe støy via bein strukturen i hodet så noe særlig dempning over 25db gir ingen effekt i det hele tatt

jobber som elektrikker på bygg/anlegg, 12 timers dager er ikke akkurat ukjent, og etter 12timer med borrhammer eller pigg så har jeg fortsatt helt komfortabelt nivå på stemmen

 

kan bare anbefale formstøpte plugger, samme som produserer høreapperater til de eldre og de kan det med å støpe avtrykk riktig

 

http://www.hantek.no/in-ear

http://www.hantek.no...26-communicator har jeg selv brukt i 1år

 

acs t2/t1 er knall lyd og det vil garantert ikke være gnagsår i øra :-) litt tilvenning er det men riktige middel følger med proppene, når det er bra nok for musikkere så holder det nok for alle :-)

 

communikator som jeg linker til kan og brukes med div lydkilder,med fordelen er at det er en acs t3+støyfilter og der kan filtrene skiftes så du velger hvor mye eller lite støy du ønsker. du kan velge om du bruker et 8 til 27db filter i pluggene

Lenke til kommentar

Kjenner til Hantek sine produkter og de lever meget gode produkter til sitt bruk, men til og dempe flydur uten musikk på vil jeg nok tro at de ikke duger. Da blir de som nemt i tidligere kommentar, like greit og bare bruke hørsels-ørevern propper. Samme hvor godt man setter inn de, vil en høre flyduren siden det ikke er noe motlyd som med aktiv demping.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med AKG 490 NC... plusser og minuser:

 

+ Herlig lyd! Jeg synes de spiller langt bedre enn hva jeg har hørt Bose eller Beats levere. Musikalsk, medrivende, åpent, detaljert og med trøkk (men vel å merke: jeg måtte sette litt equalizer på musikkavspilleren for å tilpasse lyden, de var en anelse "tamme" rett fra esken).

+ Lyden endrer ikke karakter med støykanselleringen skrudd på. Det leser jeg at kan være et vanlig problem på flere av alternativene, som Sennheiser.

+ Kan spille høyt hvis man vil (Bose klarte jeg rett og slett ikke å få nok lyd ut av, det ble en dealbreaker for meg), og fortsatt fint.

+ Sammenleggbare og portable, og behagelige.

+ Avtagbar kabel = den delen som oftest ryker på hodetelefoner (minijack-pluggen) kan enkelt og billig erstattes.

+ Fungerer som passive, vanlige hodetelefoner når man er tom for strøm (det er noe jeg bare har lest at noen av alternativene ikke kan?).

+ Lades fra USB.

 

- Bose og Sennheiser fjerner mye mer av støyen. Ingen tvil om det, AKG er ikke på langt nær like effektive. Men AKG fjerner nok i massevis, og den tar de frekvensene som forstyrrer musikken - så mens man spiller er jo støyen søkk borte uansett.

- Såvidt jeg vet kan man ikke få kabel med handsfree-sak på. Eller er dette et pluss? :)

- Når støykanselleringen skal håndtere uvanlig kraftige lyder i nærheten virker det som at noe "peaker" ut, og da skaper det faktisk forvrengning i musikken. Ikke sikker på om dette er en defekt ved mine eller et problem med disse. Det er uansett såpass sjelden at jeg ikke synes det har vært noe problem.

- Ikke utskiftbare batterier. Og lades fra USB.

 

Utfra de jeg har hørt og det jeg har lest virker det som det blir litt smak og behag: vil man ha stillhet eller god (og nok) lyd? Jeg er nå storfornøyd med disse.

 

 

(Edit: OCD, og litt tillegg)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Jeg brukte mine qc15 tur/retur Brasil tidligere i vår. Fungerte som en drøm. Fikk ikke vondt i hodet, verken på grunn av headsetet eller kanseleringen. Anbefaler på det sterkeste. Hadde med meg et par ekstra batteri på en tre ukers tur, og med godt over 60 timers bruk holdt det i massevis.

Lenke til kommentar

jeg er nok ikke helt enig der, jeg har brukt det meste av støypropper fra billige bruk og kast til etymotics men det gir fortsatt ikke helt den samme isolert fra omverdenen følelsen,

 

motstøy er ikke svaret på flystøy da da du altid får noe lyd som vibrasjoner gjennom hodet, det er den absolutt nedre grensen for all demping, når man når den så kan du ha dyre peltor klokker utenpå acs'en og det gir ingen effekt. aktiv motstøy er det nå 4 år siden jeg skrotet grunnet problemer med levetid osv så ting har nok skjedd der og.

vibrasjoner i luftrykket dekkes definitivt ikke bra av motstøy da den kun tar det som er over en gitt frekvens, har enda ikke sett noe som dekker de lavere frekvenser,

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=xgbb63HvKes

Lenke til kommentar

Jeg flyr mye, og sverger til Bose QC15 i likhet med mange andre. Det er disse du ser i loungene rundt om, ikke uten grunn!.

 

En ting er at de tar flystøyen bra, gir en bra lyd, men mest av alt materialkvaliteten. Disse kan du ha på i 30 timer (f.eks. til Australia eller Sør-America), uten problemer (men må kanskje skifte batteri).

 

Gjorde en tabbe og lånte hodetelefonene til madammen, fikk de aldri tilbake ... så jeg måtte kjøpte nye til neste tur.

 

Kommer av og til på tilbud til 2k i norske nettbutikker (fullpris kan prutes), er ok pris i Køben/Amsterdam, billigere i østen/USA.

 

De nye settene kommer med 2 kabler (vanlig + iphone), foruten flyadapter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kun det jeg legger vekt på også egentlig siden det kun er på flyreiser jeg skal bruke min støydempende headset, og at de bruker normale batteri er jo også et pluss.

Da har du en vinner ;)

 

QC3 er like geniale i teknikken inni, men personlig så takler jeg ikke headsett som ligger OPPÅ selve ørene. Derfor gikk jeg for QC15 der foringen ligger rundt øret.

 

Jeg brukte forøvrig prisjakt.no i hine hårde dager og fikk QC15 for 2500 på EL-Kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...