Gå til innhold

Støydempende hodetelefon


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Bose QC15 tidligere i dag på Lefdal. Forrige uke kjøpte jeg et par fra komplett. Når jeg bruker begge ( en om gangen ) får jeg dotter i øret og jeg hører en lyd som ligner på når det regner mye. Jeg lå i sofaen i stua og kunne høre min kone vaske opp. ( ca. 10 meter unna ). Har jeg misforstått hva slags lyd den skal fjerne eller er begge defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passiv demping er ikke i nærheten av hva aktiv demping kan få til, har de siste årene reist godt over 200000km med musikk propper og prøvt klokker også. Det er flyduren jeg skal ha til livs nå og da er nok aktiv den eneste veien og gå.

 

Beats fra Dr.Dre var ute av kampen etter ca 1 minutts pineløs lytting, ikke mye godlyd for pengene der....

 

Var utsolgt for Bose hjemme før jeg reiste nå, så måtte reise nok en gang uten, men blir nok og finne et par i løpet av noen uker :)

det er ikke riktig. det er stor forskjell på passiv demping, men spesielt propper som er gode er bra over hele frekvensområdet, aktiv demping er ganske bra på lave frekvenser og kan være mer praktisk, en kombo er best.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Bose QC15 tidligere i dag på Lefdal. Forrige uke kjøpte jeg et par fra komplett. Når jeg bruker begge ( en om gangen ) får jeg dotter i øret og jeg hører en lyd som ligner på når det regner mye. Jeg lå i sofaen i stua og kunne høre min kone vaske opp. ( ca. 10 meter unna ). Har jeg misforstått hva slags lyd den skal fjerne eller er begge defekt?

 

Dotter i øret er en typisk bi-effekt av slike headsett, andre takler det ikke i mens andre blir vandt med det. Slike headsett er effektive mot jevn bakgrunnstøy, f. eks når du sitter på ett fly eller buss. Snakking og plutselige lyder vil du som regel høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dotter i øret er en typisk bi-effekt av slike headsett, andre takler det ikke i mens andre blir vandt med det. Slike headsett er effektive mot jevn bakgrunnstøy, f. eks når du sitter på ett fly eller buss. Snakking og plutselige lyder vil du som regel høre.

er vel ikke noe med plutselige lyder som gjør de vanskeligere for slike sett. det som teller er om det er høye eller lave frekvenser. AtW
Lenke til kommentar

det er ikke riktig. det er stor forskjell på passiv demping, men spesielt propper som er gode er bra over hele frekvensområdet, aktiv demping er ganske bra på lave frekvenser og kan være mer praktisk, en kombo er best.

 

 

AtW

 

Er nok riktig og du som tar feil. Om du leser hva vo snakker om her så skjønner nåk du også dette. Skjønner det ikke alltid er lett og lese så mye, så skal være kortfattet.

Lenke til kommentar

Atw:

 

Elektronikken har vanskeligheter med å reagere og kompensere for plutselige høye lyder, så jo.

 

Man har jo i over 10 år hatt hørselsvern klokker som kompenserer for høye lyder som skudd, smell og lignende, så er ikke noe med elektronikken og gjøre det.

Lenke til kommentar

Headsettene som Bose etc. er jo bygd for en spesiell jobb, kanselere motorstøy og ikke tale og lignende. Kunne nok skapt potensielle farlige situasjoner i et fly om de kanselerte nesten all lyd. Har prøvdt aktive hørselsvern som en kan stille inn hva som skal kanseleres med en vridbryter, men de egnet seg ikke der på jobben, så noen andre som jeg har hatt på skytebanen ble brukt istede. Kunne stå og prate med sidemann og skyte samtidig og de var bygd for å høre tale, men er andre alternativer på markedet også. Så elektroniken er nok rask nok, bare behovet som ikke er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, reiser månedlig endel med fly (gjerne vestlandet eller midtnorge), og av endel kolleger så er det noen som har kjøpt seg QC15. Jeg personlig syns ikke passformen for disse var særlig god, selv om støykanselleringen var fin.

 

Gikk til slutt til innkjøp av SONY MDR-1RNC, hvor både støykanselleringen var kjempefin, og samtidig putene rundt ørene, trykket på hodet og ikke minst lyden var kjempefin. Eneste minus jeg har oppdaget så langt, er at bassen blir noe dempet i forhold til med/uten støykansellering. Klart fineste lyden uten støykanselleringen, men også utrolig fin og ren lyd med. Men nå er nå min preferanse at man skal kunne ha de på seg over lang tid i strekk uten å føle seg helt utmattet i hodet da.

Lenke til kommentar

Haha, og angående bakgrunnstøy i frekvensområde hvor du vil høre på musikk: selvfølgelig vil ikke elektronikken støykompansere på dette område, ettersom du fortsatt vil høre musikken og ikke bare deler av den.

 

Sier seg selv at filteret som skal redusere støy ikke kan legge seg så lavt i frekvensspekteret at det innvirker på det du faktisk VIL høre på. At elektronikken er for treig er hvertfall IKKE tilfellet. Er rimelig sikker på at hvis du hører på et opptak av flystøy, mens du sitter i et fly, vil du få massive problemer med å høre på lydfilen din, spesielt om du har høyt nok frekvensspekter på opptaket ditt.

Lenke til kommentar

Nå er det jo mikrofoner på innsiden og utsiden av klokkene som jobber sammen i forhold til musikken og støyen utenfra. Jeg ser for meg at elektronikken i slike headsett for musikk jobber best med en jevn bakgrunnstøy, skulle det oppstå plutseligheter i form av annen støy vil ikke headsettet være særlig egnet i miljø med en slik type støy (?). Men som Salior sier over her, er vel disse headsettet desginet for en type støy man gjerne finn i fly/buss etc.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg har hatt QC15 i et par år, og brukt de på flere lange flyturer. For meg er disse de eneste headsettene jeg klarer å ha på i lengre tid! Alt annet blir slitsomt på ørene, men disse kan jeg ha på i timesvis. Ofte uten musikk, bare for å få støykanseleringen. Gjorde en del research før jeg kjøpte de, men fant ingenting annet som var i nærheten på det området. Jeg bruker de også veldig mye når jeg jobber (i åpent kontorlandskap), og jeg har blitt helt avhengig! Å jobbe uten er utrolig plagsomt.

 

Angående det med dotter i ørene, så virker det å være veldig individuelt. Jeg har altdi hatt noe problem med det, mens et par kamerater som har prøvd de har kommentert på det. Så hvis du ikke har merket noe til det, ville jeg kjørt på og kjøpt QC15. Jeg er i alle flal utrolig fornøyd :-)

 

Har heller aldri opplevd å gå tom for batteri. Har som regel med oppbevaringsesken, og det er bare å ha en del batterier liggende i den!

Endret av Raging_Bull
Lenke til kommentar

Nå er det jo mikrofoner på innsiden og utsiden av klokkene som jobber sammen i forhold til musikken og støyen utenfra.

Det svaret makes no sense, whatsoever.. For en unødvendig forsinkelse..

 

Om det skulle vært noe noe samarbeid mellom lyden og støyen, så skjer det isåfall gjennom en mikrokontroller av noe slag som sammenligner frekvensene før den kjører ut den ferdige lyden, hvor da eneste mikrofonen(e) som fanger opp lyd, er de utenfor for støy.

 

Uansett av dette, vil man alltid ha et problem med med å kjøre ut støykansellerene lyd som skal matche frekvensspekteret du selv hører på i form av musikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nå er det jo mikrofoner på innsiden og utsiden av klokkene som jobber sammen i forhold til musikken og støyen utenfra. Jeg ser for meg at elektronikken i slike headsett for musikk jobber best med en jevn bakgrunnstøy, skulle det oppstå plutseligheter i form av annen støy vil ikke headsettet være særlig egnet i miljø med en slik type støy (?). Men som Salior sier over her, er vel disse headsettet desginet for en type støy man gjerne finn i fly/buss etc.

 

Helt riktig. Som en flerårig og aktiv bruker av QC15 kan jeg på erfaring bekrefte det du skriver her. Når du har på deg QC15 under avgang og landing så opplever du en helt annen verden en alle de andre ombord. En hører knirkinger, små smell, digre brak (når hjulene går inn) og masse poppinger inne i hodet (luftlommer i nese- og øregang o.l.). Mens den jevne motorlyden er bare en svak summing bak i der et sted. Når flyvertinnen kommer og spør om du vil ha te eller kaffe så går den samtalen knirkefritt.

 

En annen støy QC15 fjerner enkelt ar viftestøyen fra monstermaskinen jeg som regel sørfer på.

Lenke til kommentar

Det svaret makes no sense, whatsoever.. For en unødvendig forsinkelse..

 

Om det skulle vært noe noe samarbeid mellom lyden og støyen, så skjer det isåfall gjennom en mikrokontroller av noe slag som sammenligner frekvensene før den kjører ut den ferdige lyden, hvor da eneste mikrofonen(e) som fanger opp lyd, er de utenfor for støy.

 

Uansett av dette, vil man alltid ha et problem med med å kjøre ut støykansellerene lyd som skal matche frekvensspekteret du selv hører på i form av musikk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise-cancelling_headphones

 

Noise-cancelling headphones are headphones that reduce unwanted ambient sounds (i.e., acoustic noise) by means of active noise control (ANC). This involves using one or more microphones placed near the ear, and electronic circuitry which uses the microphone signal to generate an "antinoise" signal. When the antinoise signal is produced by the speaker driver in the headphone, destructive interference cancels out the ambient noise as heard within the enclosed volume of the headphone. They should not be confused with noise isolating headphones.

 

Noise cancellation makes it possible to enjoy music without raising the volume excessively. It can also help a passenger sleep in a noisy vehicle such as an airliner. Research examining the benefits of noise cancelling headphones in the aviation environment has found that compared to passive noise attenuating headphones or no headphones, noise cancelling headphones significantly increases the signal to noise ratio, making hearing important information such as safety announcements easier. [1] The benefits of noise cancelling headphones also extend to situations involving concurrent task (dual task) performance, particularly mind-games (such as Sudoku) as well as listening tasks. [2]

 

Noise-cancelling headphones typically use ANC to cancel the lower-frequency portions of the noise; they depend on more traditional methods such as soundproofing to prevent higher-frequency noise from reaching the ear. This approach is preferred because it reduces the demand for complicated electronic circuitry that would be required for noise cancellation at higher frequencies, where active cancellation is less effective.[3] To truly cancel high frequency components (coming at the ear from all directions), the sensor and emitter for the cancelling waveform would have to be adjacent to the user's eardrum, which is not technically feasible.

Lenke til kommentar

Har Bose QC15 selv, og de er veldig fine på t-bane, buss, tog og fly.

Faktisk så låner KLM ut slike på langdistanseflyene sine på en del av setene for business, first class og en del spesielle billetter.

Støydempingen er laget slik at jevn støy filtreres bort, mens plutselige lyder slipper gjennom. Det er ganske kjekt, for du kan faktisk føre en samtale med personen i nabosetet uten å ta av headsettet. Ganske kjekt når to kollegaer er ute og flyr.

Personlig liker jeg passformen på dem utrolig godt, og ørene blir ikke varme.

Anbefaler kjøp.

Og hvis du er så heldig at du skal til USA koster de rundt $299 på BestBuy. Man får tilogmed utført service (garanti) på dem i Norge hvis det skulle oppstå problemer :)

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia....ling_headphones

 

Noise-cancelling headphones are headphones that reduce unwanted ambient sounds (i.e., acoustic noise) by means of active noise control (ANC). This involves using one or more microphones placed near the ear, and electronic circuitry which uses the microphone signal to generate an "antinoise" signal. When the antinoise signal is produced by the speaker driver in the headphone, destructive interference cancels out the ambient noise as heard within the enclosed volume of the headphone. They should not be confused with noise isolating headphones.

 

Noise cancellation makes it possible to enjoy music without raising the volume excessively. It can also help a passenger sleep in a noisy vehicle such as an airliner. Research examining the benefits of noise cancelling headphones in the aviation environment has found that compared to passive noise attenuating headphones or no headphones, noise cancelling headphones significantly increases the signal to noise ratio, making hearing important information such as safety announcements easier. [1] The benefits of noise cancelling headphones also extend to situations involving concurrent task (dual task) performance, particularly mind-games (such as Sudoku) as well as listening tasks. [2]

 

Noise-cancelling headphones typically use ANC to cancel the lower-frequency portions of the noise; they depend on more traditional methods such as soundproofing to prevent higher-frequency noise from reaching the ear. This approach is preferred because it reduces the demand for complicated electronic circuitry that would be required for noise cancellation at higher frequencies, where active cancellation is less effective.[3] To truly cancel high frequency components (coming at the ear from all directions), the sensor and emitter for the cancelling waveform would have to be adjacent to the user's eardrum, which is not technically feasible.

Da tror jeg jeg har misforstått han som skrev forrige post grovt. At det sitter flere mic's som fanger opp støyen er jeg ikke i tvil om, men at den kjører en comparing mellom sin egen output og hva slags støy som kommer inn høres jo helt vilt idiotisk ut.. Antar vel det første her var poenget i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Helt riktig. Som en flerårig og aktiv bruker av QC15 kan jeg på erfaring bekrefte det du skriver her. Når du har på deg QC15 under avgang og landing så opplever du en helt annen verden en alle de andre ombord. En hører knirkinger, små smell, digre brak (når hjulene går inn) og masse poppinger inne i hodet (luftlommer i nese- og øregang o.l.). Mens den jevne motorlyden er bare en svak summing bak i der et sted. Når flyvertinnen kommer og spør om du vil ha te eller kaffe så går den samtalen knirkefritt. En annen støy QC15 fjerner enkelt ar viftestøyen fra monstermaskinen jeg som regel sørfer på.

 

Er slik erfaring jeg har med mitt Parrot Zik også, så da er jeg ikke helt på viddene med forklaringen min altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...