Gå til innhold

Fjerne røyklukt fra klær, helst uten vaskemaskin


chokke

Anbefalte innlegg

Var på bursdag-feiring på tirsdag, og det ble røyket inne (æsj), og lukta har satt seg i klærene jeg hadde på meg. Er fine klær, så ønsker å bevare de mest mulig.

Har latt de ligge en times tid og hengt til tørk på badet. Resultatet er nå røyklukt på badet, og fortsatt røyklukt i klærene :wee: .

Lest litt på nett om eddik i vaskemaskinen, men som fattig student, så vil jeg slippe billigst mulig unna og det koster 15,- for vask og skulle gjerne sluppet unna om jeg kunne. Så alternativet blir å vaske alt skittent (som er veldig lite).

 

Eller kan jeg slippe unna med å kjøpe meg en eddikflaske, og bare la klærene ligge i en eddik og vann-blanding over lengre tid og så skylles for så og tørkes?

 

Så plutselig ble en hyggelig sammenkomst til en liten unødvendig utgift, så ønsker å begrense den mest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som i å la de henge ute? Isåfall har jeg ikke mulighet til det.

Kan ha de hengende på badet ved siden avtrekket er der, men det lukter litt gammal gubbe der :wee: .

 

Vil å ligge bløt med eddik og så skylle være bra nok? Eller vil jeg bare ende opp med eddik-lukt istedet?

 

Og hva med lukta på badet? Skal jeg bare vente?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Du har ikke 15 kroner å avse til en vask? Hva skjer med verden..... Gi meg kontonummeret ditt så skal jeg sende deg litt penger så du får vasket klærne dine. Makan!

Når det å løigge i vann med såpe ikke hjalp, tviler jeg på at de 30 min med sentrifugering maskina kommer til å hjelpe. Er en middag :wee: .

 

Og nei, jeg har ikke smugrøya.

Lenke til kommentar

Ting i vaskemaskinen blir jo kasta rundt i såpevannet fram og tilbake, noe som er betydelig mer effektivt enn å bare la det ligge stille. På samme måte som at man rører med en skje i koppen når man skal løse opp sukkeret i teen.

 

Husker hos meg da reimen i vaskemaskinen gikk ble det i praksis fylt opp med såpevann og tømt, da satt mange flekker fortsatt igjen. Etter å ha fikset vaskemaskinen og vasket på nytt ble det helt rent. Mekaniske energien som blir tilført under vask skal ikke undervurderes!

Lenke til kommentar

Det var mer at jeg ikke ønsket å bruke penger her og penger der, for så å ene opp med at det ikke fungerer, så prøve noe annet uten at det fungerer for så å bare ha brukt 50-100 for ingenting.

Å spørre er gratis ;) .

 

Men blir å kjøpe eddik imorra da,

Lenke til kommentar

Hva slags materiale er det i? Hadde en del gensere i lammeull, merinoull og kasjmir som luktet masse røyk etter å ha vært i Kina, hvor nesten alle røyker innendørs. Etter noen dager til lufting på badet var mesteparten av lukten ute.

Når det gjelder syntetiske materialer har jeg ikke hatt fullt så gode erfaringer, men eddik og noen runder i vaskemaskinen bør nok gjøre susen.

 

(Forøvrig er jeg veldig interessert i å vite hvordan du klarer å lage deg middag til 15 kroner, og ikke minst hva slags mat det er. Jeg ligger på sikkert det tredobbelte på mine middager.)

Lenke til kommentar

Altså, hadde det vært fordi jeg hadde røyka og blabla og bidratt til den vonde lukta kunne jeg tillatt meg å bruke mye penger på det :wee: .

Men det er nå ikke saken, så prøver nå å slippe så billig som mulig unna.

Er vanlig bomullst-skjorte, en olabukse og en jakke av nylon.

 

Middag til 15 er fullt mulig. Hvor godt det? Nei..

Men 30-40,- derimot.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...