Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring


Anbefalte innlegg

Rød og Blå bil kjører ut fra samme sted men fra to felt, Rød skal rett fram i venstre felt og Blå skal helt til venstre.Når Rød skal ut fra rundkjøringen merker han at Blå ikke skulle rett frem og kolliderer, hvem har skylden?alki9j.jpg

 

Jeg puttet lysene på bilen helt til venstre feil, men bare lat som den kjører motsatt retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rød har skylden da han må bytte felt inne i rundkjøringen, og har dermed vikeplikt ved feltbytte.

 

EDIT: Men blå har plassert seg feil i forhold til hvor han skal. Og det er jeg usikker på om faktisk rød og har. SKal man til høyre eller rett frem så skal man ligge til høyre i rundkjøringen, skal man til venstre skal man ligge til venstre. Men siden dette er en tofelts sakk er jeg usikker på akkurat den. Men Blå er uten tvil plasert feil, uten at dette minsker skylden for Rød bil i kollisjonsøyeblikket.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spurte gjensidige om noe lignende for et lite år siden da vi har en farlig rundkjøring rett ved jobben:

post-49061-0-04465000-1367247099_thumb.jpg

 

Mitt spørsmål:

Så, i den situasjonen som er vist i vedlegget, er det da bil B som har skyld i en eventuell kolisjon?

Dette er da fordi han bytter fil inne i rundkjøringen, og har da vikeplikt for meg som ligger i ytterste fil?

Samtidig gjelder jo "huskeregelen": skal man til høyre eller rett frem skal man ligge i høyre fil, skal man til venstre skal man ligge i venstre fil.

 

Svaret:

Hei nnnnn

 

Det du skriver er riktig – fordi B må foreta et feltskifte inne i rundkjøringen for å kunne kjøre rett fram får han vikeplikt for A.

Huskeregelen du viser til gjelder for så vidt – men så lenge det kun er ett felt ut av rundkjøringen så vil den som velger å benytte seg av venstre felt inn måtte ta hensyn til at han har vikeplikt for trafikk i høyre felt dersom han skal rett fram.

 

I de tilfellene fakta i saken er så klare som det du beskriver vil det altså ikke være noe problem å ta stilling til ansvarsspørsmålet, men i praksis er det nok litt mer utfordrende – idet partene stort sett har hver sin oppfatning av hva som har skjedd og derfor ofte velger å ikke benytte hver sin skademelding.

Så uansett om man vet man har rett eller ikke er det nok lurest å kjøre hensynsfullt og gjøre det man kan for å unngå uhell.

 

Med vennlig hilsen

 

nnnnn nnnnnn

Skadesjef • Oppgjør MV Privat

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Rød og Blå bil kjører ut fra samme sted men fra to felt, Rød skal rett fram i venstre felt og Blå skal helt til venstre.Når Rød skal ut fra rundkjøringen merker han at Blå ikke skulle rett frem og kolliderer, hvem har skylden?....

 

Ikke så lett å svare på uten å se markeringene for feltvalg i vegbanen inn mot rundtkjøringen.

 

Dersom man kan ligge i høyre felt og svinge til venstre, så vil rød ha skylden.

Dersom man skal ligge i venstre felt for å svinge til venstre, så foretar de begge et feltskifte, det vil mest sannsynlig gi skylddeling.

 

EDIT: Slik tegningen er så er det kun 1 fil ut av rundkjøringen til venstre. Blå bil og rød bil foretar begge et filskifte. Klassisk noe som gir skylddeling.

 

Onde tunge vil også ha det til at det veldig ofte blir skylddeling ved kollisjon inne i rundkjøringer, nesten uansett hendelseforløp

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så lett å svare på uten å se markeringene for feltvalg i vegbanen inn mot rundtkjøringen.

 

Dersom man kan ligge i høyre felt og svinge til venstre, så vil rød ha skylden.

Dersom man skal ligge i venstre felt for å svinge til venstre, så foretar de begge et feltskifte, det vil mest sannsynlig gi skylddeling.

 

EDIT: Slik tegningen er så er det kun 1 fil ut av rundkjøringen til venstre. Blå bil og rød bil foretar begge et filskifte. Klassisk noe som gir skylddeling.

 

Onde tunge vil også ha det til at det veldig ofte blir skylddeling ved kollisjon inne i rundkjøringer, nesten uansett hendelseforløp

 

At det er en fil ut har vel ikke så mye å si, når det er to filer inne i rundkjøringa?

 

AtW

Lenke til kommentar

I tilfeller med slike rundkjøringer vil som regel den røde bilen være riktig plassert iht. skiltingen (ellers forsvinner poenget med to kjørefelter). Det finnes ingen annen måte å oppnå trafikkflyt i rundkjøringen enn et feltskifte.

 

Ut fra det vil jeg mene at den blå bilen plasserer seg helt feil. Rød kan ikke forutse at denne plutselig skal svinge mot venstre.

Lenke til kommentar

Rød har skylden da han må bytte felt inne i rundkjøringen, og har dermed vikeplikt ved feltbytte.

 

EDIT: Men blå har plassert seg feil i forhold til hvor han skal. Og det er jeg usikker på om faktisk rød og har. SKal man til høyre eller rett frem så skal man ligge til høyre i rundkjøringen, skal man til venstre skal man ligge til venstre. Men siden dette er en tofelts sakk er jeg usikker på akkurat den. Men Blå er uten tvil plasert feil, uten at dette minsker skylden for Rød bil i kollisjonsøyeblikket.

 

Jeg vil faktisk påstå det motsatte, at der er blå bil som foretar feltskifte (ref: PDF fra vegvesenet). Om det er to felt inn og ut samt gjennom rundkjøringen, er venstre felt helt korrekt å velge selv om du skal rett frem, gitt at du kjører ut i venstre felt. Høyre felt og kjøre rundt derimot er å foreta feltskifte.

Lenke til kommentar

I tilfeller med slike rundkjøringer vil som regel den røde bilen være riktig plassert iht. skiltingen (ellers forsvinner poenget med to kjørefelter). Det finnes ingen annen måte å oppnå trafikkflyt i rundkjøringen enn et feltskifte.

 

Ut fra det vil jeg mene at den blå bilen plasserer seg helt feil. Rød kan ikke forutse at denne plutselig skal svinge mot venstre.

 

Jeg er uenig, det er ikke riktig å ligge i feil felt (la oss ta en parallell til kollektivfelt), men det gir ingen blankorett til å feltskifte inn i folk.

 

AtW

 

Jeg vil faktisk påstå det motsatte, at der er blå bil som foretar feltskifte (ref: PDF fra vegvesenet). Om det er to felt inn og ut samt gjennom rundkjøringen, er venstre felt helt korrekt å velge selv om du skal rett frem, gitt at du kjører ut i venstre felt. Høyre felt og kjøre rundt derimot er å foreta feltskifte.

 

Det er jo en veldig spesiell tolkning av feltskifte, når det er ett tydelig felt, og du holder deg i det hele tiden, så er det ikke ett feltskifte i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at rundkjøringen kunne være 900 meter i diameter og A og B kjøre vedsiden av hverandre kjempelenge om man forstørrer rundkjøringen.

 

Da hadde rød bil byttet fil og fått skylden, hvorfor skal blå bil få skylden bare pga man forminsker radiusen?

 

Hadde rød bil kommet fra venstre og kjørt rundt og opp hadde rød fått skylden og da har man like mye skyld nå.

Det er filskifteregel, men det er jo idiotisk plassering av blå når den skal rundt, den SKAL vel ligge innerst om den skal rundt og da blir det vel skylddeling?

 

Hvorfor det er 2 filer rundt er jo for trafikk høyre/venstre

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne utfordre en påstand som er lagt frem her et par ganger. Nemlig den som sier at man MÅ ligge i venstre fil om man skal til venstre i en rundkjøring. Hvorfor er det slik? Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med noen fasit, men jeg mener den blå bilen i det øverste bildet ikke gjør noe feltskifte fordi feltet går i en sirkel. Det samme gjør naturligvis også indre felt. Så i det man kjører inn i en rundkjøring er man i et felt som går i en sirkel, og da sliter jeg med å forstå at det ikke skal være lov å fortsette i feltet man er i uansett hvor man skal og uansett hvilket felt man er i. Unntaket er naturligvis når veimerkingen dikterer hvilket felt som går hvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne utfordre en påstand som er lagt frem her et par ganger. Nemlig den som sier at man MÅ ligge i venstre fil om man skal til venstre i en rundkjøring. Hvorfor er det slik? Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med noen fasit, men jeg mener den blå bilen i det øverste bildet ikke gjør noe feltskifte fordi feltet går i en sirkel. Det samme gjør naturligvis også indre felt. Så i det man kjører inn i en rundkjøring er man i et felt som går i en sirkel, og da sliter jeg med å forstå at det ikke skal være lov å fortsette i feltet man er i uansett hvor man skal og uansett hvilket felt man er i. Unntaket er naturligvis når veimerkingen dikterer hvilket felt som går hvor.

 

Det spørs nok på veimerking.

 

http://goo.gl/maps/O4K2d

 

Om du ser her, så slutter veimerking i midten av rundkjøringen, noe som betyr at det ikke er to dedikerte felt nødvendigvis hele veien rundt. Men at ytterste felt fra Fanavegen begge veier slutter (som dedikert kjørefelt) ved avkjørsel rett frem. Derfor vil jeg si (burde sagt at det avhenger av oppmerking) at det er blå bil i øverste eksempel som har skyld. Gitt at det er merket på lik linje som over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne utfordre en påstand som er lagt frem her et par ganger. Nemlig den som sier at man MÅ ligge i venstre fil om man skal til venstre i en rundkjøring. Hvorfor er det slik? Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med noen fasit, men jeg mener den blå bilen i det øverste bildet ikke gjør noe feltskifte fordi feltet går i en sirkel. Det samme gjør naturligvis også indre felt. Så i det man kjører inn i en rundkjøring er man i et felt som går i en sirkel, og da sliter jeg med å forstå at det ikke skal være lov å fortsette i feltet man er i uansett hvor man skal og uansett hvilket felt man er i. Unntaket er naturligvis når veimerkingen dikterer hvilket felt som går hvor.

 

Det er ingen regler som seier at du må ligge i venstre felt når du skal til venstre, om du vil så kan du i teorien ligge i ytterste feltet og kjøyre så mange ganger rundt som du berre vil.

Men det er hensiktsmessig å velge felt basert på kvar du skal, ingen legger seg f.eks i venstre felt dersom ein skal ta første til høgre. Men det er ikkje ulovleg.

 

 

I denne situasjonen så er det mykje enklare å tenke korleis dette hadde vært dersom dette ikkje var ei rundkjøyring men ein lang strak veg med to kjøyrefelt og avkjøyringer på høgre sida. Tenker du på den måten så blir det mykje lettare å sjå kvifor det er den raude bilen som bryt vikeplikta.

Lenke til kommentar

PS: er klar over at denne ikke helt passer i denne tråden. Kan lage en ny tråd om ønskelig.

 

Som jeg har prøvd å illustrere på tegningen som ligger vedlagt. Så er jeg en sjåfør som ønsker å komme meg mot retning sentrum. Det er en tofelts- rundkjøring.

 

Når jeg kommer inn mot rundkjøringen er det to felt som er beregnet på hvor du skal, felt 1 og felt 2. Ihht skiltingen skal jeg ligge i venstre felt (Felt 1) når jeg skal mot sentrum.

 

Ofte om morgen er det lang kø i felt 1 mot sentrum, å hvis jeg har dårlig tid har jeg noen ganger tatt en spansk en å lagt meg i felt to (ikke ofte det er kø der), og holdt ytterfeltet gjennom rundkjøringen, samt lagt meg i det ytterste feltet når man kommer ut av rundkjøring å er på tur mot sentrum.

 

Ihht til den trekanten man lærte under føreropplæringen før noen år siden, lærte man at skilter overgår foreskrifter. Så når jeg plassere meg i felt 2 før å kjøre mot sentrum, så bryter jeg skiltingen. Kan man da ende opp med en bot, hvis man skulle være uheldig å kjøre forbi en politibil i felt 1 som også skal mot sentrum?

post-106043-0-77343100-1367274891_thumb.jpg

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Her er det jo bare én trafikkregel som påvirker "skyld" og det er høyreregelen. - Rød bil får vikeplikt for blå bil uavhengig av om blå bil ha plassert seg feil, med mindre blå bil brøt en trafikkregel i det øyeblikket uhellet skjedde (krysset sperrelinje e.l.) - Forsikringsselskapet kan lett komme til skylddeling dersom de finner at rød bil ikke hadde mulighet til å unngå kollisjonen p.g.a hvordan blå bil kjørte - og skyldvurderingen kan også være vanskelig i en slik rundkjøring utifra lokale forhold, hvordan bilene var plassert i forhold til hverandre i lengderetningen osv.

Lenke til kommentar

Ihht til den trekanten man lærte under føreropplæringen før noen år siden, lærte man at skilter overgår foreskrifter. Så når jeg plassere meg i felt 2 før å kjøre mot sentrum, så bryter jeg skiltingen. Kan man da ende opp med en bot, hvis man skulle være uheldig å kjøre forbi en politibil i felt 1 som også skal mot sentrum?

 

Jeg antar at du mener de gule skiltene over/ved siden av veien som viser hvor de forskjellige feltene går? - Dette er veivisningsskilt som viser hvilken retning de forskjellige feltene er beregnet for, og innebærer ikke påbudt kjøreretning. - Hvis du skulle velge et annet felt er det derfor høyreregelen som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk påstå det motsatte, at der er blå bil som foretar feltskifte (ref: PDF fra vegvesenet). Om det er to felt inn og ut samt gjennom rundkjøringen, er venstre felt helt korrekt å velge selv om du skal rett frem, gitt at du kjører ut i venstre felt. Høyre felt og kjøre rundt derimot er å foreta feltskifte.

Hæ?

Det er to felt inne i rundkjøringen.

Denne her illustrerer situsjonen godt:

post-49061-0-94862000-1367306514_thumb.png

 

Som du ser er rød bil inne i det røde feltet i rundkjøringen, og skal så bytte til blått, og så kjøre ut av rundkjøringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...