Gå til innhold

Denne går i strupen på Apples Retina-MacBook


Anbefalte innlegg

Sikkert ikke dum denne her :)Etter å nylig ha blitt frelst av Mac OSX på bærbar hadde jeg nok fortsatt kjøpt retina mac-en hvis jeg skulle ha ny maskin. Men retina to the people! Utifra disse bildene synes jeg likevel Toshiba er farlig nær plagiat i forhold til designet. Vet ikke hvordan den ser ut i levende live, men det ser ut som det kan være grunnlag for søksmål ut i fra bildene i denne artikkelen.

 

asus har jo laget bærbare som har vært identisk til macbook air

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vell ikke skylde på Apple for å dempe innovasjon, fordi andre produsenter på død og liv skal ta etter alt de gjør?

 

Beskylder jeg i realiteten Apple for noe som helst - jeg ser det som en mulighet at det at Apple har fått en slik "designstatus" påvirker innovasjon. Hvem som har "skylda", Apple, andre produsenter; media eller forbrukerne er faktisk uinteressant.

Lenke til kommentar
KIRAbook byr også på berøringsskjerm med ti berøringspunkter

Kun 10 punkter eller soner for hele skjermen?

Kan da ikke gi noe funksjonalitet i f.eks Windows 8 med så få punkter?

 

Ikke det at jeg ville valgt den med berøringskjerm, ville nok foretukket mus/ touchpad, og en skjerm fri for fingermerker :-)

Endret av Sigurd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eneste som er forksjellig er forskjell i radius oppe og nede på selve maskinen, og musflaten. Ellers er det en blåkopi.

 

 

Ganske fantasiløst:P

 

post-49061-0-37017100-1366279277_thumb.jpg

 

Javel. Mulig jeg har problemer med synet da, for jeg synes ikke de var så like...

 

Men for all del, uenighet og meninger er en fin ting :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kun 10 punkter eller soner for hele skjermen?

Kan da ikke gi noe funksjonalitet i f.eks Windows 8 med så få punkter?

 

Ikke det at jeg ville valgt den med berøringskjerm, ville nok foretukket mus/ touchpad, og en skjerm fri for fingermerker :-)

Med dette menes at skjermen klarer å spore 10 berøringspunkter på en gang, altså, den kan registrere hvor alle fingrene dine er til en hver tid. Setter du nesen nedpå, ja da sliter den.

 

Det er ikke det samme som at skjermen er oppdelt i 10 soner, eller da "touchknapper" om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig å se at fler og fler produsenter hiver seg på bølgen med å implementere bedre og bedre skjermer på bærbare maskiner. Spesielt når vi ser hvor stort fokus det er på gode skjermer på nettbrett, så er det jaggu på tide at vi får noe bedre på bærbare maskiner også.

 

Men hva gjør de med skalering i Windows på disse? Så fort jeg kjører opp Windows 8 på min MacBook Pro 15" Retina så kommer det jo tydelig frem at ting skalerer helt elendig med tanke på såpass høy oppløsning, selve Metro / Modern UI biten skalerer godt, men desktopbiten lider abnormt av manglende skalering for såpass høye oppløsninger hvor tekst havner utenfor rammene sine, og god del applikasjoner ender opp med blurry og direkte uleselig tekst osv så fort man skrur opp DPIen til et forsvarlig nivå.

 

 

EDIT:

 

Kunne ikke lese noe om hva slags paneltype det er snakk om her. Høy oppløsning er jo på ingen måte alt, det er like viktig med godt panel av type IPS, PLS eller PVA med god kalibrering.

 

Følger vi den vanlige "amerikanskpris x 10" så priser jo disse seg litt høyt, men så finnes det jo knapt noe alternativ for de som ikke ønsker seg en MacBook Pro Retina og eventuelt Windows via BootCamp eller EFI installasjon.

Personlig holder jeg meg til 1:1 skalering, men det er meg. Jeg ser ikke poenget med å ha tilsvarende 1440x900 real-estate på en 2880x1800 skjerm, slik MacBook har. Skarpheten du oppnår i OS og Retinaklare applikasjoner er i realiteten liten, og på alt annet kjører den en 4X skalering der den ganske enkelt firedobler hver pixel, og du mister hele fordelen med det høyoppløselige panelet da bildet du ser er 100% likt bildet på en 1440x900 skjerm, en faktisk opplevelse på 130PPI. Men nok om det.

 

OS'et, også desktop moden, skulle skalere fint. Men Windows, i alle fall Win7, og trolig også Win8 for det meste, har ikke denne 4X UI skaleringen OSX har, den som tar bort hele meningen med høy oppløsning vet du, og klarer dermed ikke å skalere "skinned Applications" og tekst og grafikk i browseren etc.

 

I et marked med PPI race på lik linje med MP racet vi så på kamera og diverse for noen år siden kan vi vel si dette er en mangel, ganske enkelt fordi dette racet vil bringe med seg nye små Windowsmaskiner med mindre skjermer og høyere oppløsning. 1:1 pixel mapping blir etter hvert vell vanskelig og se, og skalering blir nødvendig, slik at man får en noe høyere skarphet på enkelte deler av brukeropplevelsen.

 

Apple har en fordel, og det er at skjermen på 2880x1800 er nøyaktig 4x 1440x900, og de har dermed kunnes implementere 4xUI skaleringen i OS'et. Windows 8 skal imidlertid kunne installeres på alle mulig oppløsninger. En fast 4X scaler på ikkeskalerbart materiale vil ikke kunne fungere når forholdet mellom nedskaleringen i OS'et ikke stemmer med oppløsningen på skjermen. MS må dermed utvikle en mer dynamisk scaler for å få dette til å fungere, og det er lettere å skrive enn å gjøre.

 

Videre ligger noe av oppgaven med skalering på applikasjonsutviklerne, for applikasjonene må lages med skalering i tankene, og da skalering til mange forskjellige oppløsninger og aspectratioer. Videre kan applkasjoner skaleres på to måter, enten ved fit to screen, eller dynamisk for å vise mer in app real-estate. Hvor bra dette løses avhenger da mye av utvikleren.

 

Igjen har apple fordel med at de selv har definert faste rammer for utvikling og aspect ratio, hvilket har forenklet skaleringsproblematikken. Og som også var årsaken til at mange utviklere mislikte skjermen på siste iPhone.

 

MS har imidlertid uttalt at de skal gjøre tiltak for at skalering skal fungere bedre i Windows 8, men dette blir altså mer omfattende enn Apples 4X scaler.

Endret av serpentbane666
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Personlig holder jeg meg til 1:1 skalering, men det er meg. Jeg ser ikke poenget med å ha tilsvarende 1440x900 real-estate på en 2880x1800 skjerm, slik MacBook har. Skarpheten du oppnår i OS og Retinaklare applikasjoner er i realiteten liten, og på alt annet kjører den en 4X skalering der den ganske enkelt firedobler hver pixel, og du mister hele fordelen med det høyoppløselige panelet da bildet du ser er 100% likt bildet på en 1440x900 skjerm, en faktisk opplevelse på 130PPI. Men nok om det.

 

Da setter du vell maskinen din bare i 1680x1050 eller 1920x1200 "modus"? Eventuelt 2880x1800 om du ønsker det, men dette er dessverre deaktivert så du må inn med tredjepartsverktøy for å få muligheten, men så blir jo UI-elementer og tekst så knøttesmått at 0,1% av brukerne er vell overhode interessert i å kjøre 2880x1800 på 15,4" skjerm. Du er jo på ingen måte tvunget til 1440x900 effektiv arbeidsrom på maskinen.

 

 

EDIT:

 

Du påstår at du oppnår samme DPI på en MacBook Pro Retina som kjører med et arbeidsrom tilsvarende 1440x900 oppløsning, det er jo ikke tilfellet da UI elementer, ikoner og tekst alt i realiteten kjører 2880x1800 så det blir jo et ufattelig mye skarpere resultat enn hva du blant annet opplever på "vanlig" MacBook Pro 15,4" med sin 1440x900 oppløsning.

 

 

EDIT 2:

 

Du kjører jo i realiteten 2880x1800 oppløsning på alle elementer du ser på skjermen, det som skjer er at alt skaleres ^4, så ting tar like stor plass på skjermen som ved 1440x900 oppløsning men alle elementer har jo fire ganger så høyt antall med piksler og oppleves naturligvis skarpere.

 

Det samme gjelder jo om du kjører 1680x1050 eller 1920x1200 alternativene også, selv om alt av elementer på skjermen skaleres til å ta opp like mye rom på skjermen som ved 1680x1050, eventuelt 1920x1200 oppløsning så rendres det jo med 4x så høy oppløsning og ethvert element vises jo med denne oppløsningen selv om det opplevde arbeidsrommet forblir identisk med det du hadde hatt på 1440x900, 1680x1050 eller 1920x1200 oppløsning, avhengig av hva du velger i innstillingene på maskinen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det er jeg forsåvidt helt enig i, i en ideell verden så hadde det jo fungert sånn. Men det å påstå at 2880x1800 i realiteten har null effekt bare fordi du ved å velge "Best for Retina" oppløsning i innstillingene som gir deg arbeidsrom som tilsvarer 1440x900 blir jo helt feil. Det er jo liten tvil om at alle applikasjoner (optimalisert for oppløsningen, som vell er brorparten nå.), bilder, UI-elementer og ikke minst tekst drar svært god nytte av at de kjører i 2880x1800 oppløsning og ikke 1440x900.

 

At det er store rom for forbedringer på hvordan skaleringen fungerer er det liten tvil om, det betyr dog ikke det samme som at den høye oppløsningen er totalt bortkastet som "serpentbane666" nesten får det til å høres ut som.

 

 

Apple har heldigvis til en viss grad fått optimalisert OS X til å dra god nytte den høye oppløsningen, men det er rom for forbedringer. Windows på sin side tilbyr fremdeles kun DPI skalering som hovedsaklig sikter seg inn på skalering av tekst, som brorparten av tredjepartapplikasjoner ikke engang tar god nok hensyn til så du ender opp med blurry tekst, tekst som plutselig går utenfor kanter og rammer de er ment til å være inne i osv osv..

 

Satser på skjermer hvor bildet brenner seg inn etter få sekunder slik som Retina maskinene til eplet altså?

 

Hvor stor prosent andel er det som har opplevd disse problemene igjen? Påstår du at på grunn av en liten prosentdel av nordmenn er kriminelle, så er vi alle det?

Lenke til kommentar
Artig å se hvor kraftig Apple har klart å påvirke design av laptopper de siste årene. Alt fra stor bruk av lettmetall, høyoppløste skjermer og chiclet tastatur. Si hva man vil om selskapet og produktene deres, men jeg er glad for at de er der.
Det eneste er høyoppløste skjermer, selv om faktisk det heller ikke har bare pluss. Lettmetall er ikke noe overlegent byggemateriale, faktisk er mange nyere komposittmaterialer bedre, lettere og tåler langt mer. Chiclet tastatur er heller ikke et ubetinget pluss - etter min mening er de faktisk langt dårligere å skrive på en f.eks tastaturene på en Thinkpad. Touchpadden er hvor Apple virkelig har gjort det bra.Så selv om Apple sine valg på noen områder kanskje presser konkurrentene, tar jeg meg fort i å tenke at det er en mulighet for at de faktisk demper innovasjon mot ennå bedre produkter.

 

Ja, nå tenkte jeg først og fremst design. Man kan si at smaken er som baken, men jeg vil tro at de fleste kan være enig om at dagens laptopper ser langt bedre ut enn hva de gjorde for kun få år siden. At det finnes komposittmaterialer som tåler mer er forøvrig ikke så viktig - jeg kan ikke huske å ha sett noen laptopper av kompositt før man begynte med lettmetall. Kanskje kompositt også blir en trend om noen år.

 

Det var uansett på høy tid at utseende og kvalitetsfølelsen (om kanskje ikke spesifikt toleransen for slitasje og fall) fikk seg et boost. For ikke å snakke om oppløsningen, selv om jeg personlig ikke ser behovet for mer enn 1080p på så små skjermer.

Lenke til kommentar

@RamGuy

Nå tror jeg du misforsto det jeg skrev, og jeg skrev heller aldri at du ikke får effekt eller at det er bortkastet, bildet vil ved en sammenligning fremstå som skarpere i Retniaklare applikasjoner. Men at denne forskjellen i praksis er av relativt liten betydning i daglig bruk. At man kan slå av skaleringen var vel strengt tatt ikke tema her, og jeg skriver utelukkende med forbehold om at skalering er slått på. Videre påpeker jeg at det er min personlige preferanse å kjøre 1:1 (med dagens oppløsninger vel og merke).

 

Men at ALT blir mye skarpere på et retina display er fremdeles bare tull. For alle ikkeretninaklare applikasjoner der OS'et kjører en 4x oppskalering av hver enkelt pixel får du akkurat samme bilde som på en vanlig 1440x900 skjerm, og opplever ikke bildet som skarpere ganske enkelt fordi det ikke er det. Det er helt likt.

 

Det er denne 4X oppskaleringen jeg skrev tok bort hele poenget med denne høyoppløselige skjermen, selv om man kan anse den som nødvendig om man i det heletatt skal kunne lese skriften på små skjermer.

 

Jeg fortsatte så med å påpeke at det er akkurat denne funksjonen som gjør at apple her klarer det MS ikke klarer i det hele tatt.

 

Jeg kan for ordens skyld legge til at ting som design av websider må gjøres spesielt med retina i tankene om for eksempel sidene skal utnytte skjermen, da forutsatt at man bruker en retinaklar browser. Teksten blir bra, men alt av grafikk blir ikke automatisk bedre. Skal man utnytte retinaskjermen må man ta høyde for en 4x scaler og legge inn en kopi av alle bilder og grafikk man har på siden som er 4x så stor som opprinnelig. Man må da ta utgangspunkt i en vector fil, eller et opprinnelig bilde med høyere oppløsning.

 

Kort og enkelt forklart må man legge inn et script som sjekker om det er en retinaenabled browser som ser på siden, for så å vise den alternative billedfilen i "rammen" til det opprinnelige bildet.

 

Skal man tilpasse nettsider med grafikk til retina er dette en del jobb.

 

I praksis ser man derfor bare delvis forbedring når man ser på nettsider, og i mange tilfeller kan bilder bli mer diffuse.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er allerede problemer med å bruke laptoper med høy DPI sammen med eksterne skjermer, fordi man har bare en DPI innstilling for alle skjermer. Noe annet ville krevd veldig komplisert kode, fordi font'ene måtte f.eks. forandre seg når man drar et vindu fra en skjerm til en annen. Med så høy DPI kommer det til å se helt komisk ut å koble til en ekstern skjerm. Apple har vel en løsning med skalering, som er bedre enn ingenting. Man kan jo håpe at det begynner å produseres monitorer emd høyere DPI, det er absolutt noe å hente på å ha større enn 2560 x 1440 på 27". Det hadde også vært fint med støtte for forskjellige DPIer samtidig i diverse OS. Det er ikke enkelt, og krever kanskje nye API'er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...