Gå til innhold

Teknofil.no trenger hjelp til å teste nytt speedometer


Anbefalte innlegg

Ser ut til å gi rett hastighet nå, men etter å ha prøvd flere ganger så gir den større variasjoner i resultatene enn tptest og speedtest.

Edit: Ser ut som det bare gjelder Firefox, får nesten identiske resultater hver gang med Chrome...

 

 

En liten bug: Når man kjørere flere tester, så endres dato og klokkeslett på alle resultatene til siste test.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil selvsagt koste å sette opp lokale servere i hver landsdel, men jeg vet heller ikke hvor store forskjellene er. Dette kan du enkelt sammenligne ved å skrive "ping hw.no" og "ping hifm.no" (ser ut til at de har serverpark plassert i Finmark). Her fra Oslo har jeg ping 28 ms til hifm.no og 2ms ping til hw.no.

 

Får gj.snitt 7 ms til hw.no og 34 ms til hifm.no. Hva slags nett sitter HW gjengen på?

Lenke til kommentar

Ser ut til å gi rett hastighet nå, men etter å ha prøvd flere ganger så gir den større variasjoner i resultatene enn tptest og speedtest.

 

En liten bug: Når man kjørere flere tester, så endres dato og klokkeslett på alle resultatene til siste test.

 

Takker! Det skal jeg få retta opp i :-)

 

Mvh,

Mads

Lenke til kommentar

Får gj.snitt 7 ms til hw.no og 34 ms til hifm.no. Hva slags nett sitter HW gjengen på?

 

Hvis jeg ikke tar helt feil er serverne våre på en 10gbit-linje, plassert i Oslo. Om du holder til i Oslo-distriktet, og har forholdsvis kort vei til NIX bør du derfor få ganske bra ping-tider.

 

Tips: Traceroute (tracert i Windows) viser hvor mange hopp det er mellom deg og serveren du forsøker å pinge.

Lenke til kommentar
Ping måler du enklest ved å skrive "ping hw.no" i kommandolinjen. Om vi skal måle ping i speedometeret er jeg redd vi må bytte til Flash eller Java.

 

Det er nettopp det - folk vil ha det enkelt. Hvorfor skal man bruke deres test når man kun får nedlasting, mens andre får man begge veier, samt ping - det er mye enklere.

 

Jeg tror ikke folk(den generelle hopen) bryr seg så mye om hva som blir brukt, så lenge de bare får sjekket det de skal. Disse vet ikke engang hva kommandolinjen er for noe. Så hvis det ikke er mulig med ping i testen deres, så tror jeg man bør se på hva som er målgruppen for testen og ta et valg på løsning deretter(?)

Lenke til kommentar

Win+R, skriv CMD og trykk enter. Et svart vindu vil komme opp. Skriv inn følgende uten apostroffer "ping -t hw.no". Dette vil sende et ping i sekundet, og vise resultatene for hver ping. For å avbryte trykker man Ctrl+C, og da vil minimum, gjennomsnitt og maximum ping listes.

 

Jeg syns dette går mye fortere og er mye enklere enn å starte en nettleser, for å gå på pingtest.net, vente en evighet på drittjava-applikasjon skal starte, for så å kjøre en test som varer i 10 sekunder.

Jeg får ikke vite om nettlinja er stabil nok til å spilles på med det.

Lenke til kommentar

En liten bug: Når man kjørere flere tester, så endres dato og klokkeslett på alle resultatene til siste test.

 

Hei,

 

Da skal datoene bli satt skikkelig i historikken. Den gamle historikken vil bli vist feil, men etter at du har kjørt speedometeret fem ganger vil det bli rettet :-)

 

Igjen, takk for tilbakemelding!

 

Mvh,

Mads

Lenke til kommentar

Så genialt!

 

Tatt litt tid å få en stabil måling ved bruk av HTML5-APIet, men det ser ut til å ha løsnet nå.

 

Jeg legger ut en lenke på det gamle speedometeret senere i dag så vi kan få inn noen flere målinger.

 

 

Mange takk for alle tilbakemeldinger. Hadde tatt mer tid uten deres hjelp :-)

 

 

Mvh,

Mads

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen mulighet for å øke tiden testen kjører, eller går det på x antall byte?

post-255080-0-34691200-1367581186_thumb.jpg

 

 

Den testede linja er via UNINETT, og hvis man er heldig og sitter alene på nettet skal hastigheten være på 1Gpbs.

Her er testresultatene fra UNINETT internt

post-255080-0-16652400-1367581213_thumb.jpg

 

 

 

PS. Til sammenlikning klarte ikke speedtest.net å overføre fortere enn 140 ned og 250 opp

Lenke til kommentar

dbass se her hvordan du tar skjermbilde: http://windows.micro...int-your-screen :)

No ***** *** ******* * ** ******* sherlock!

Var på kameraten min sin pc, han som bor med slikt nettverk, det var raskere for meg å stikke innom, kjøre testen og ta bilde med mobilen og stikke igjen, istedenfor å ta alt-prntscrn i F11 modus for å få det til å se penest mulig ut, lagre bilde lokalt på maskinen, logge på forumet og legge det ut her.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det opp- eller ned- hastigheten som blir målt ?

speedometeret viser litt under det jeg skal ha ( 23 Mbps i stedet for 25)

 

speedtest.net lå nærmere på downlod men var neste dobbelt på opp lasting

 

Det er lit rart da linjen jeg har skal være synkron , altså samme hastighet begge veier

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...