Gå til innhold

Multicom eller Thor Laptop?


Anbefalte innlegg

Det er kun kort tid til Intel's Haswell prosessorer er ute. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for en ny laptop øyeblikkelig, ville jeg ha ventet et par måneder nå ... Clevo pleier å være kjappe med å komme med nye modeller med det nyeste av hardware. Kan også godt være at grafikkortprodusentene timer sine nye utgivelser til lanseringen av Haswell ...

 

Har tenkt tanken, men betyr ikke ny prosessor og nytt skjermkort +++ i pris tror du?

Klarer meg fint til over sommeren også, for bruken er betydelig mindre av data nå noen måneder.

Aner du hva som er nytt og som kommer på skjermkortsiden til clevo?? noen plasser det lekkes ut news?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun kort tid til Intel's Haswell prosessorer er ute. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for en ny laptop øyeblikkelig, ville jeg ha ventet et par måneder nå ... Clevo pleier å være kjappe med å komme med nye modeller med det nyeste av hardware. Kan også godt være at grafikkortprodusentene timer sine nye utgivelser til lanseringen av Haswell ...

 

Jo har tenkt tanken, og trenger ikke ny pc nå. Er mye mindre i bruk hos meg denne halve årstiden.

Men helt sikkert dyrere blir det med ny prosessor og skjermkort, eller tror du?

 

Dessuten om du samenligner med Asus g55 som dem har hatt på tilbud på ''komplett" til kr 9000kr...så er jo dette en utrolig bra pris da.

 

Er det snakk om store kraft endringer i nye prosessoren da?

Lenke til kommentar

Ikke store kraftendringer (vet ikke noe før testresultater kommer, men 5-10% er kanskje realistisk). Fokuset denne gangen har vært redusert strømforbruk, som antas å være opp mot 30% mindre i forhold til dagens maskiner.

 

Det kommer nok ikke noe nevneverdig nytt på skjermkortfronten dette året. Både AMD og nvidia har sagt at det ikke kommer ny generasjon før 2014.

Lenke til kommentar

Er det slik att driveroppdteringer til skjermkortet gjør slik att ett skjermkort presterer bedre?

 

Er det slik da att det kan komme bedre ut i test 1-2 år senere enn lansering da? eller missforstår jeg helt da?

 

Tror jeg bestiller Thor i morgen jeg, dette er inklusiv w8 også....jeg må ha nytt os uansett.

Og føler jeg får mye for 7000kr der nå.

 

Er det andre navn enn Thor som er clevo maskiner i norge? multikom selvsagt...andre?

Endret av Lucky-Looser
Lenke til kommentar

Ikke som jeg har sett, multicom og cdon er eneste her på berget.

 

Testresultatene i 3dmark osv øker sjelden med driveroppdateringer og kortet blir heller ikke kraftigere. Men driveroppdateringer bringer alltid optimalsieringer for nyere spill, slik at spillytelsen blir bedre etterhvert som det kommer nyere driverversjoner. Klart det kan komme generelle optimaliseringer som øker ytelsen i alle programmer, men dette er sjelden og ofte ikke store økninger.

Lenke til kommentar

Skal jeg opp 1 hakk til må jeg jo ut med 11500 på Multicom med os og frakt.

 

4500kr mer!! hmmmm tror ikke det er verdt det, så lenge jeg ikke spille disse store krevende spilla.

 

Eneste som frister, er lys i tastaturet.

 

Gtx 660 skjermkortet, er det ett utgående produkt? gammelt rett og slett?

Lenke til kommentar

Både ja og nei. Det er kepler serien og kepler blir ikke byttet ut før 2014. Det nvidia gjør nå er å rename alle kort GT7xx/GTX7xx for at folk tror de får noe nytt. I praksis er dette GTX6xx kort med nytt navn, med unntak av to modeller som er nye, disse er dig ikke kraftigrere.

 

http://www.anandtech.com/show/6873/nvidias-geforce-700m-family-full-details-and-specs mer info.

 

Det eneste som er nytt er at alle får turbo boost 2.0, som gjør at kortene kan kjøre høyere turbo boost frekvens enn i dag, så lenge temperatur og strømforbruk er innenfor de grensene som nvidia har satt. Dette KAN gi litt høyere ytelse, men ikke mye og det er ikke sikkert det virker så bra som det høres ut.

Lenke til kommentar

Skjønner....Men noen med erfaring på tutchpaden? Leser att mange klager på musa på denne modellen.

Fant denne testen:

 

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.501990/thor-einride--prisvard-hemmabyggd-barbar?mv=off

 

Men til 9000kr i sverige så er denne maskinen mye dyrere en jeg skal betale nå da. Er jo 2000kr bbilligere i norge nå. Og jeg bruker bestandig mus.

 

Men OC-Freak der i linken over stemmer ikke all data heller til linken som du sente fra Clevo tidligere.

Merkelig.

 

Sent fra mob i senga her.....:)

 

Lenke til kommentar

Skal jeg opp 1 hakk til må jeg jo ut med 11500 på Multicom med os og frakt.

 

4500kr mer!! hmmmm tror ikke det er verdt det, så lenge jeg ikke spille disse store krevende spilla.

 

Eneste som frister, er lys i tastaturet.

 

Gtx 660 skjermkortet, er det ett utgående produkt? gammelt rett og slett?

Om det er verdt det eller ikke kommer an på dine prioriteringer, et GTX 660M holder for å spille spill som WoT, LoL, SC2, CS:GO og lignende, men i spill som BF3, Bioshock: Infinite, Tomb Raider, Mass Effect 3, Borderlands 2, og lignende større spill vil du oppleve lav framerate, hakking, og en dårlig spillopplevelse generelt sett.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar..

 

Men en uerfaren kar som meg blir for forvirret her, leser man på for eksempel Komplett.no eller andre sine hjemmesider eller såkalte nettbutikker så skryter dem gtx660 som er i Asus g55 osv.opp i skyene.

 

Kraftfull gamer og denne maskinen kan man spile det meste sier dem.

Så kommer man inn her på forumet så er det ikke samme konklusjonen akkurat.

 

Burde værthengt ut i media da, for salgjuks.....

 

For dem skryter det ekstremt oppliksom.

Lenke til kommentar

Ikke for å være en gledesdreper, men jeg kjøpte en W350 i fjor høst. Hadde den et par dager før jeg sendte den i retur.

 

Nå vet jeg ikke hva du har brukt av laptoper fra før, men touchpadden på W350 er skikkelig kjipe greier. Min urgamle HP laptop fra tidlig 2000-tall har en bedre touchpad. Du kan selvfølgelig løse det ved å bruke en mus. Finishen på selve kabinettet syns jeg også er labre greier, kan ha noe med at jeg har brukt Macbook Pro de siste 8 årene.

 

Har du vurdert noe annet? Jeg gikk for en Asus N56VZ, da jeg måtte ha en Windows maskin til skolebruk. Brukt den masse til 3D-modellering og gaming, kjempe fornøyd!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar..

 

Men en uerfaren kar som meg blir for forvirret her, leser man på for eksempel Komplett.no eller andre sine hjemmesider eller såkalte nettbutikker så skryter dem gtx660 som er i Asus g55 osv.opp i skyene.

 

Kraftfull gamer og denne maskinen kan man spile det meste sier dem.

Så kommer man inn her på forumet så er det ikke samme konklusjonen akkurat.

 

Burde værthengt ut i media da, for salgjuks.....

 

For dem skryter det ekstremt oppliksom.

Bare ikke forvent topp opplevelse, så går det nok greit.

Lenke til kommentar

Har vurdert Acer v3 også.

 

da med 17" skjerm, ssd120 12gb ram gtx650 skjermkort. Men da til kr 9000. Altså 2000kr mere og dårligere skjermkort.

Mulig bedre Tutchpad og bedre skjerm??

 

Men jeg bruker sikkert 70% av tiden mus.

 

Om Clevo var så dårlig tutchpad så ville vell ingen kjøpt maskinen? og salget stoppet opp av selger på grunnen av reklamsjoner?

Lenke til kommentar

Ang acer så er det kun 15" som har bedre skjerm (IPS). 17" har ikke IPS skjerm og dermed skjerm på linje med de fleste andre merker med fullhd 17" skjermer. Føler at acer er et hakk ned kvalitetsmessig samenlignet med clevo, kjølesystemet er dårligere (men støyer mindre!).

 

Har ingen erfaring med clevo sine touchpader eller maskiner selv, baserer kun på uttalelser og tester (notebookcheck.net notebookjournal.de og forum.notebookreview.com diskusjon stort sett).

 

Det jeg kan skrive under på er at asus n56 serien har den desidert dårligste touchpaden jeg har vært borti. Den er unøyaktig, ofte skjevt montert i kabinettet (hatt det problemet på 2 av 3 maskiner) og knappene som er integrert i paden kan ikke klikkes på helt ute til sidene.

 

Jeg vurderte selv clevo, men for min egen del så ble det ikke noen clevo av 2 grunner: 1 dårlige høyttalere og 2: Høyt støynivå. Jeg bruker maskinen til å spille musikk på soverommet ofte, og se film når jeg er bortreist og har ikke noe ønske om å måtte benytte hodetelefoner til dette.

Hadde ikke dette vært viktig for meg hadde jeg valgt clevo selv, da jeg liker maskiner som jeg kan vedlikeholde lett og som gir mye for pengene.

 

Først bestilte jeg samsung 700z7c 17" som var perfekt på papiret, utenom at den var svært dyr. Den hadde det beste lydsystemet (JBL) jeg til dags dato har hatt på en av mine bærbare maskiner og ellers hadde den også det beste tastaturet og ok touchpad og fin ytelse. MEN det trådløse nettet var helt ubrukelig møkk, sasmung sitt antenneopplegg er helt ubrukelig på den modellen, mistet nett 5-6 meter fra ruter, på soverommet hadde jeg ikke kontakt i det hele tatt. Prøvde 3 forskjellige trådløse kort uten forbedring, så det er antennene som er problemet.

 

Neste jeg bestilte var Asus N56VZ, som også endte i en skuffelse, forferdelig touchpad, og mange irriterende småfeil (vifte som bråkte på lave hastigheter, klikkelyder i høyttalerene, redusert CPU ytelse ved belastning osv).

 

Så ble det en DELL inspiron 17R SE som jeg enda har og er greit fornøyd med. God skjerm (samme som samsungen jeg hadde), gode høyttalere (ikke helt på nivå med asus/samsung dog), og solid ytelse, samt plass til to harddisker. Tastaturet er godt å skrive på, men har litt flex, touchpaden er helt ok, men ikke beste jeg har vært borti. Maskinen er ikke så lekker som samsung/asus sine modeller å se på - men så koster den også mindre. Beste pris akkuratt nå: http://www.dustinhom...er_AutoComplete

 

Har så klart brukt SSD i alle maskinene som jeg har satt inn selv (crucial m4).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Ja, jeg ble anbefalt av en selger på Elkjøp om og kjøpe Mac eller Samsung.

 

Han mente det var produsentene som laget mest av tingene selv og fikk best resultat og en best mulig sammensettning som presterte bedre.

 

Om jeg skal gå for Thor laptopen må jeg bestille i kveld for og få den til 7000kr.

Klart jeg kan bruke mere penger på laptop. Men så lenge jeg ikke spiller disse tyngste spillene, synes jeg det er tullete og bruke 13000- 15000 for laptopen. Den blir jo dobbelt så dyr og tviler på att jeg har den dobbelt så lenge.

 

Som du sier Oc-freak: Samsung series7 er dyrt.

Jeg er klar over att du får som regel hva du betaler for. Men normalt tidligere så har cdon sine Thor maskiner vært dyrere enn Multicom sine.

Har Samsung tv fra før og har Samsung mobil, disse er jeg strålende fornøyd med.

 

Noen andre tips til BRUKBAR laptop til surfing og gaming inntil 9-10 000 kr?

 

Får Asus g75 med 670MX kort 17" til kr 10999 på Netshop.no da...men begyner og bli dyrt da:)

 

om noen tips kommer, ønsker jeg også en med lavt støynivå.

Endret av Lucky-Looser
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med min Asus N56VZ, langt bedre kvalitet enn Clevoen. Touchpadden er som sagt ikke den beste, men den er mye bedre enn den Clevoen har. Jeg hadde lett brukt 1000kr mer på Asusen, hvis det sto mellom den og Clevoen.

 

Asusen kjører også det meste av spill på et brukbart nivå. Sett inn en SSD, så har du en fin fin laptop :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761541

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...