Gå til innhold

problemer pga jordingsfeil i nabolaget, hva bør en gjøre?


Anbefalte innlegg

Lyspærer i huset går ofte samtidig, selv om de er byttet til ulik tider, og går en lyspære og en skifter den med det samme kan den nye lyspæren gjerne gå alt etter en time eller så.. Har prøvd ulike merker lyspærer og de varierer litt i kvalitet men jevnt over går alle typer pærer fortere enn normalt.

Begynt og tenke litt mer på det er det sånn at når to lyspærer går en kanskje burde skru av det meste av elektronikk for og unngå at det går i stykker eller blir belastet/slitasje?

Er det risiko for brann? Støt? Hvilke elektrosnike artikler er mest utsatt for og gå i stykker?

Hvis en ønsker å vite hvor feilen er og få den naboen som forårsaker feilen til og sjekke opp så fort som mulig. Hvilke naboer bør en da snakke med hvor mange ca? hvordan vet en hvilke naboer en bør snakke med?

Hva skjer om en har jordingsfeil? Er det noen bestemte ting en kan gjøre naboer oppmerksomme på slik at de som har jordingsfeil forstår at de har det? Kan en ha jordingsfeil i huset uten og merke problemer med det elektriske i hele tatt?

Om en har problemer pga jordingsfeil i naboalget hva bør en gjøre da?

Ønsker og få vite mer om jordingsfeil. Noen som har hatt det? hvordan løste det seg? hva var feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan måle eventuell jordfeil på innkommende hvis du slår fra hovedsikring/bryter og måler på elverkets del. Dette kan du be en elektrikker å gjøre for deg.

 

Hvis det viser jordfeil fra elverkets side, ringer du nettleverandøren og forteller dette. Du kan også ringe nettleverandøren og fortelle om at det går veldig mye lyspærer og slikt. Da vil de sette opp utstyr for spenningsovervåking og eventuelt stille ned spenningen hvis det viser seg å være slik.

 

Du kan selv plugge inn et måleinstrument og følge med på hvordan det ligger til. Greit å ha litt peiling hvis du skal plugge slikt i stikkontakten.

Lenke til kommentar

Jordfeil gjør ikke at lyspærer ryker fortere. For høy spenning og hyppig av og på-slåing gjør det.

 

Jordfeil kommer gjerne av at en forbruker leder strøm fra fas til jord. Er jordforbindelsen noe dårlig kan det gi følgeproblem for alle som er tilkoblet samme jordforbindelse. Om naboens varmtvannsbereder setter strøm på vannrørene og vannrørene ikke er godt jordet vil DU kunne få strøm i deg ved å berøre en kran og noe som jorder til annen jord.

 

Jeg hadde problemer med jordfeil. Etter litt feilsøking kunne jeg konstatere at feilen IKKE lå i min leilighet, men da trolig hos noen i samme oppgang. Jeg OPPLEVDE jordfeilen ved at det svei ekstra mye i sår på hendene når jeg vaska dem. Det fordi det gikk strøm fra kran/vann/servant til hendene mine, gjennom meg og jordet i golvet.

 

Husker ikke nå sikkert, men jeg tror jeg ringte strømleverandøren og fikk meldt fra der og at de tok det videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsto ikke helt denne Leo.. "Jordfeil gjør ikke at lyspærer ryker fortere. For høy spenning og hyppig av og på-slåing gjør det."

Ingen hos oss skrur av og på lyset oftere enn vanlig bruk. Kan ikke jordingsfeil føre til for høy spenning?

-----

 

Da elektriker var på besøk og målte viste det først feil på 3 sikringer. Så plutselig viste det null feil i hele tatt.

Han mente at feilen ikke var hos oss etter noen undersøkelser men at det var jordingsfeil i nabolaget.

 

Lurer på hva en bør gjøre da. Er også redd for at det har påvirkning på andre elektriske artikler. Vi har skiftet både kjøleskap ganske nylig. Det kan da være tilfeldig selvsagt. Også lyspære i stekeovnen har gått. Har også en mobil lader som har gått i stykker. Noe som også kan være tilfeldig.

 

Lurer også på om det er større risko og bruke stikkontakter i 1 etasje enn i 2 etasje?

En annen ting som er ganske rart er at lyspærer på noen rom går ofte uansett eksempel vaskerom dette er svært sjeldent i bruk og det rommet som brukes minst likevel lyspærene går hele tiden. men det kan og være fordi det er glødepærer og de går veldig fort hos oss! nesten med en gang de settes inn.

Pærer kan blinke litt før de går, dette var noe jeg ofte så på vinteren at de blinket og så gikk lyspærene..

 

ja ja lurer på alt med jordingsfeil vil gjerne vite mer :)

Lenke til kommentar

1. Det heter ikke jordingsfeil men jordfeil.

2. Jordfeil ødelegger ikke lyspærer, trafoer eller andre elektriske apparater.

3. Jordfeilen kan godt være i et bygg flere hundre meter unna.

4. Jordfeil øker ikke spenningen.

5. Stikkontakter vet ikke om de er installert i 1. eller 2. etasje, og er derfor like trygge i begge etasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært lignende problem hos dama, hvor glødepærene i gangen gikk støtt og stadig, og ofte samtidig.

Har ikke studert problemet, da det er litt merkverdig at det akkurat er den ene kursen.

 

MEN, midlertidig løsning på problemet ble å kjøpe en sparepære. Det virker som de tåler litt mer, men i tillegg så har de jo mye lengre levetid.

Alternativt så får du også kjøpt LED-pærer.

Disse vil nok omforme spenningen, og ikke ha noe som helst problem med slikt, samt at du slipper disse elendige sparepærene som alltid bruker lang tid på å skru seg på, eller ikke har høy nok lysstyrke til å erstatte noe som helst.

Levetiden er i praksis ofte så lang at du slipper å skifte dem på et par titals år.

Lenke til kommentar

Hva er det som påvirker lyspærer så negativt?

Det er i hovedsak to ting som kan forkorte levetiden på lyspærer (glødelamper): Vibrasjoner og overspenning(enten peaker som i tordenvær, eller at du bor nær en trafo og får jevnt høy spenning fra den).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det er en trafo noen meter fra huset, er et eget lite hus med masse masse ledninger i. - men jeg har ikke peiling.

 

Gikk egentlig bare rett på når elektriker sa det var jordingsfeil i nabolaget. Han målte ikke spenningen heller.

 

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal tro men kanskje kontakte en annen elektriker?

 

Har flere poser som med lyspærer som har gått siste halve året. Ulike lyspærer også mange sparepærer, men glødepærer er verst de går med en gang. Men sparepærer mange ulike merker de holder ikke så lenge ofte går de etter noen uker. Har et par lamper med led pære som har gått i stykker virker ikke som om de lampene tåler så mye.. Men det kan være tilfeldig er 2 helt like leselamper.

LED pærene kan og blinke litt altså at de varierer i lysstyrke - er det vanlig?

Lenke til kommentar

Lurer på om det er en trafo noen meter fra huset, er et eget lite hus med masse masse ledninger i. - men jeg har ikke peiling.

 

Gikk egentlig bare rett på når elektriker sa det var jordingsfeil i nabolaget. Han målte ikke spenningen heller.

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal tro men kanskje kontakte en annen elektriker?

Det lille huset er nok en trafo ja!

 

Jeg ville også fått en annen elektrikker til å stikke innom, å sjekke spenningen burde være første bud. Han vil også melde eventuelle feil til det lokale e-verket, slik at de kan rette disse.

 

edit: typo

Endret av BIGG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lille huset er nok en trafo ja!

 

Jeg ville også fått en annen elektrikker til å stikke innom, å sjekke spenningen burde være første bud. Han vil også melde eventuelle feil til det lokale e-verket, slik at de kan rette disse.

 

edit: typo

 

Elektrikeren som var her sa han skulle kontakte strømleverandør- men angående jordingsfeil da. -men strømleverandør sjekker kanskje opp likevel? -eller kanskje en burde ringe strømleverandør selv?

 

Elektrikeren som var her var ikke den eneste som har vert her, han var den tredje.

de andre to har bare sagt at ikke viste hva som var galt. maste veldig særlig på elektriker nr 2 om hva som var galt og alle problemene med det elektriske, han svarte bare at han ikke viste men at det helt ikke var noe og bry seg om, det er noen ganger bare sånn sa han også..

 

 

Det er et slikt lite murhus som jeg vet det er masse ledninger i ca 100 meter fra huset. flere ganger når jeg har gått forbi der har døren vert åpen og folk har styrt og holdt på, er noen år siden jeg har sett noen der nå, men før var det ofte noen der og døren sto ofte åpen. Det ligger kanskje for langt unna til og forårsake feil?

 

men det er et hus til som er nærmere barne noen meter fra huset. det ligner i størrelse. Men jeg vet ikke hva som er inni der. De få gangene det har vert noen der har døren vert igjen så vet ikke hva som er der. begynte og lure på det nå hva som er der. et lite trehus.. det kan kanskje være hva som helst, eller kanskje det er sannsynlig at det også er en trafo?

Lenke til kommentar
Elektrikeren som var her sa han skulle kontakte strømleverandør- men angående jordingsfeil da. -men strømleverandør sjekker kanskje opp likevel?

 

Jeg ville kontaktet eieren av elnettet, da det ikke er sikkert at det er eieren av elnettet som også leverer strømmen din. Hvis noen har kompetanse til og interesse av å få fikset dette så må det jo være eieren av elnettet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...