Gå til innhold

- Dekk til webkameraet ditt!


Anbefalte innlegg

Aldri sett poenget med disse innebygde webcamsa..

 

1. Innebygde webcams er ofte av dårligere kvalitet enn eksterne

2. Denne artikkelen.

Er du dum? Vet de eksterne har bedre kvalitet, det er fortsatt fullt mulig og "hacke" eksterne å.

Hehe, om det ikke hadde finnes innebygde, hadde det vell blitt en artikkel om de eksterne? Eller, hvorfor poster du det her? Ingen som bryr seg om at DU ikke ser poenget med de! Hva faen mener du?!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville i såfall vært et sikkerhetshull i selve hardwaren og blitt en stygg sak om noen dreit på draget. Meg bekjent er dioden koblet fysisk opp mot selve elektronikken og lar seg derfor ikke manipulere med software!

Kommer an på webkameraet.

På webkamerat mitt, Logitech HD Pro Webcam C910, så er det mulig å deaktivere lysdioden, jeg har selv gjort det via programvaren.

Lenke til kommentar

Godt nok til at eg ikkje tenker over det. Sjansen for at det slår seg på er så liten uansett.

Om en hacker klarer å hacke PCen din, samt ønsker å sjekke ut cam'en uten at du merker det, så er da aktivering i enhetsbehandling rimelig null stress for personen skal en tro. :p

 

Ikke at jeg personlig er så paranoid og selv lar jeg kameraet stå den veien det har lyst å stå til enhvert tid. All PR er god PR, selv om det er en hacker? :p

Lenke til kommentar

Dette kan nok være en god ide å tenke på når det gjelder kameraet på mobiltelefonene også.

Ikke at jeg har rotet så mye rundt på Google Play, men jeg snublet tilfeldigvis over hva appen Tasker krever tilgang til:

 

Appen gis tillatelse til å ta bilder og spille inn video med kameraet. Denne tillatelsen gjør at appen kan bruke kameraet når som helst, og uten bekreftelse fra deg.

https://play.google....C50YXNrZXJtIl0.

 

Det samme krever facebook og Instagram ser det ut til:

 

Her ville jeg nok vurdert å sette på et lite klistremerke, eller kanskje to? :)

 

En ikke-software-styrt lysdiode som får strøm når kameraet får strøm ville nok fjernet uvissheten for mange brukere.

Det burde egentlig vært lovpålagt :)

Lenke til kommentar

Når vi snakker om Android og apper regner jeg med dere har sett hva Facebook lurte inn i tillatelser her for en stund siden?

 

Maskinvarekontroller

ta bilder og videoer

Appen gis tillatelse til å ta bilder og spille inn video med kameraet. Denne tillatelsen gjør at appen kan bruke kameraet når som helst, og uten bekreftelse fra deg.

 

Big brother is watching :)

Lenke til kommentar

Aner et marked for små skyveluker i matchende plast som man kan klistre på laptopen. Ser jo ganske stygt ut med papir og teip av varierende kvalitet som setter merker. Hadde vært mye finere med en liten luke man kan skyve til siden når man trenger å bruke kameraet.

 

Det er jo bare to små tynne deler som trengs for å få noe som ser ordentlig ut. Er du såpass oppegående at du klarer å skjære til en 45 graders kant på plastbiten (Noe rælemekk med et tapetknivblad festet i vinkel og noen treklosser = Dønn rett skjær) så kan du lett lage en slik selv av tynne plastplater/ark du limer sammen til en sandwich. Fiklete greier siden det er så smått. Dropper du å lage til så luken stopper før du drar den ut av sporet så kan du lage den enda litt tynnere og enklere. Går nok å lage til stopper av ett stykke plastark, men da må du ha bra verktøy for å skjære ut ting.

 

Tenkte noe slikt:

http://i48.tinypic.com/b51vdl.jpg

Laget delene i rødt og blått så det var klart hva som var hva. Så ikke klag på fargen. :p

La ikke inn noen mål siden det kan være forskjellig fra maskin til maskin.

Men høyden på den røde lukedelen er bitte litt mer enn diameteren på kameralinsa/hullet.

Du må selv teste hvor langt unna kanten kan være slik at den unngår synsfeltet til kameraet.

Ellers så får folk ullne kanter oppe og nede på bildet når du booger i underbuksa foran kamera.

Eller hva nå enn du pleier å gjøre foran webkameraet....

Altså hele greia er rundt centimeteren høy, samt et par og en halv på langs.

 

Billig og enkelt å lage. Men så er også området rundt kameraet forskjellig på mange laptopper. Skal du selge slike for et par euro så må du ha en håndfull forskjellige størrelser. Blir en balanse mellom hvor solid den skal være og hvor liten. Samt hvor mye tykkelse du kan legge mellom lokket på maskinen før du får problem med lukkemekanismen og brytere for standbymodus.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar
Aldri sett poenget med disse innebygde webcamsa..1. Innebygde webcams er ofte av dårligere kvalitet enn eksterne2. Denne artikkelen.
Er du dum? Vet de eksterne har bedre kvalitet, det er fortsatt fullt mulig og "hacke" eksterne å.Hehe, om det ikke hadde finnes innebygde, hadde det vell blitt en artikkel om de eksterne? Eller, hvorfor poster du det her? Ingen som bryr seg om at DU ikke ser poenget med de! Hva faen mener du?!?

 

Øhm, ikkje om du pluggar ut USB kabelen når du ikkje brukar den, den som då hackar seg inn, vil ikkje vite sikkert om du har webkamera liggande i huset eller ei. Sjølvklart vil dei kunne sjå at du har drivarar innstallert, men dei vil ikkje vite om du har det dagleg i bruk.

Eg veit ikkje med windows, men Linux lagar iallefall ikkje logg over når ein drivar var i bruk til maskinvare sist.

Dette er diskusjon om akkurat det, så han kan like godt nevne det, som å ikkje nevne det.

 

Og mobilar har jo kamera og, så dei er nok like enkle å "hacke" seg innpå, skal ein byrje å lime teip og papir på frontkamera på mobilen og då?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...