Gå til innhold

Nye Jottacloud går i strupen på Dropbox


Anbefalte innlegg

(82 megabytes) / (72 seconds) = 1.13888889 MBps eller 9.111 Mbps da.

 

Prøvd Mega da? Jeg har 25-30Mbit/s i snitt når jeg laster opp filer der. Sammenlignet med Jottaclouds Plus 500GB til 30USD/mnd får man for samme pris 4TB hos Mega som nevnt tidligere. Og man har full tilgang til krypteringsnøklene. Med støtte for alle enheter som kommer snart er det ikke vanskelig for min del å velge hvertfall.

 

For det første, hastigheten i den testen er begrenset til Dinside sin nettlinje, så å regne ut en Mbit hastighet gir ingen mening, hastigheten er tilsier hver enkelt bruker sin linjekapasitet. Det viktigste er å se forholdene mellom leverandørene. Jotta kommer som sagt best ut, og vil nok komme enda bedre ut jo bedre linje du har, ihvertfall på store filer.

 

Så er spørsmålet hva du skal bruke det til. Jotta tilbyr ubegrenset backup plass for en 50 lapp i måneden. Skal du synkronisere er Mega billigere, men synkroniserer den mellom enheter ala dropbox? Spørsmålet er hvor mange enheter du trenger også. De fleste av oss har kanskje maks 2-3 enheter, da kan må få 3x ubegrenset plass hos Jotta for mindre enn 30USD/mnd.

 

Og uannsett om dataene dine er kryptert, betyr ikke det at det er "sikrere":

 

Jotta

 

What does it mean for me that my files are stored in Norway?

 

"It means that your data will be stored in regulation with Norwegian rules of practice and privacy. Compared to others competitors who store data outside of Norway, you have better rights and conditions. There are few places in the world where consumers are better protected."

 

Og sist: Du vet du ikke hvor godt dataene dine er sikret mot tap hos Mega. Tjenesten Bitcasa har f.eks slitt med at filer blir borte. Jotta har høy sikkerhet her.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting koster ikke kroner null bare fordi man har ett software-rammeverk, så godt som hele kostanden med backup er å ha tilgang til lagringsplass off-site.

 

AtW

 

Vel om du ikke har egnet hw eller god nok linje kapasitet til å hoste selv så er det selvsagt kostnader. Men hvem vil egentlig lagre ting hos andre? Ingen som lærte noe etter at Kim Dotcom ble tatt ned?

 

Om du ønsker ekstra sikkerhet via offsite hosting så kan du jo bare leie din egen server og kjøre owncloud på den. Folk uten egnet hw blir litt utenfor gruppen som henger her på forumet så det bryr jeg meg ikke særlig om. De fleste her har nok hw god nok til å kjøre owncloud, og selv om ikke alle i landet har tilgang på brukbart bredbånd ennå så gjelder heller ikke det majoriteten.

 

De fleste som har orket å følge denne tråden bør heller løse sine backup behov på egenhånd. Det er nå min mening. Så kan bestemødre, småsøsken og folk som ikke orker eller evner å bry seg benytte jotta, dropbox eller andre tjenester.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

For det første, hastigheten i den testen er begrenset til Dinside sin nettlinje, så å regne ut en Mbit hastighet gir ingen mening, hastigheten er tilsier hver enkelt bruker sin linjekapasitet. Det viktigste er å se forholdene mellom leverandørene. Jotta kommer som sagt best ut, og vil nok komme enda bedre ut jo bedre linje du har, ihvertfall på store filer.

 

Så er spørsmålet hva du skal bruke det til. Jotta tilbyr ubegrenset backup plass for en 50 lapp i måneden. Skal du synkronisere er Mega billigere, men synkroniserer den mellom enheter ala dropbox? Spørsmålet er hvor mange enheter du trenger også. De fleste av oss har kanskje maks 2-3 enheter, da kan må få 3x ubegrenset plass hos Jotta for mindre enn 30USD/mnd.

 

Og uannsett om dataene dine er kryptert, betyr ikke det at det er "sikrere":

 

 

 

Og sist: Du vet du ikke hvor godt dataene dine er sikret mot tap hos Mega. Tjenesten Bitcasa har f.eks slitt med at filer blir borte. Jotta har høy sikkerhet her.

 

Jeg skal teste Jottas upload senere. Uansett finnes det en Windows klient for Mega med sync nå som jeg har postet på side 1: http://megadesktop.com/ Det kommer apps til smarttelefoner og en offisiell klient etter hvert i følge Kim Dotcom.

 

Spørs hva du legger i ordet "sikrere" da. Krypterte data er ikke sikrere mot serverfeil og at filer forsvinner nei men det er en forsikring mot at ikke hvem som helst kan snoke i personlige filer. Jotta lagrer altså enten filene ukryptert på sine servere eller kryptert med 256bits AES der de sitter på krypteringsnøklene. Med andre ord fritt innsyn, spesielt i disse anti-piratdager/overvåkningsdager. Uansett om man er en pirat eller ikke er privacy en universell rettighet, noe Mega leverer med personlige 2056bit RSA keys.

 

I tillegg skal all data på Megas servere være speilet til minst to sites fordelt i forskjellige land.

--

Man kan aldri være sikker på at en tjeneste er 100% sikker, selv med en VPS. Skal man ta backup av viktige filer ville det beste være å synce de til flere cloudstorage tjenester. F.eks Dropbox, Jotta og Mega. Dette kan fort bli dyrt though hvis man har mer filer enn free accountgrensa. For min del tar jeg backup av viktige filer i 2 Cstorage tjenester og har flere lokale backups.

Lenke til kommentar
Sålenge "skytjenesten X" ikke har en åpen tilgjengelig API for tredjeparts utviklere, er den ikke en konkurrent til DropBox er den ikke aktuell for meg,
SånnDropbox er en løsning som er best for å dele informasjon mellom PCer.Jotta er en løsning som er best for å ta backup av viktige filer.Jotta parkerer de fleste tjenester når det gjelder hastighet, samt er også veldig gode på pris, for å ikke snakke om det beste vernet for brukeren pga norges lover.Dropbox har hittil hatt fordel med synkroniseringen, nå som Jotta kommer med det blir de definitivt en verdig konkurrent. Dog er det abselutt store forbedringpotensialer for begge tjenestene.

 

Du siterer noe jeg ikke har sagt. Skal ha meg frabedt at du gjør det. Enten får du forholde deg til det jeg sier, ellers kan du la være å reagere på det.

 

Ifølge din logikk blir det å sammenligne JottaCloud og DropBox som å sammenligne epler og pærer, noe jeg forøvrig er helt enig i. Det burde også artikkelforfatter fått med seg, og sluttet å påstå at de konkurrerer.

 

Ellers snakker du om vern for norske brukere, noe som jeg stusser veldig på. Private aktører har her i landet fått tilnærmet politimyndighet, se til advokatfirmaet Simonsen. Dette styrker ikke akkurat norske brukeres rettigheter. Videre har man også krenkende lovgivning her i landet, se til Datalagringsdirketivet. Norge er IKKE et foregangsland når det gjelder borgernes vern av rettigheter. Vi ble nylig sparket ut av FNs A-liste når det gjelder menneskerettigheter.

Lenke til kommentar

Vel om du ikke har egnet hw eller god nok linje kapasitet til å hoste selv så er det selvsagt kostnader. Men hvem vil egentlig lagre ting hos andre? Ingen som lærte noe etter at Kim Dotcom ble tatt ned?

 

Om du ønsker ekstra sikkerhet via offsite hosting så kan du jo bare leie din egen server og kjøre owncloud på den. Folk uten egnet hw blir litt utenfor gruppen som henger her på forumet så det bryr jeg meg ikke særlig om. De fleste her har nok hw god nok til å kjøre owncloud, og selv om ikke alle i landet har tilgang på brukbart bredbånd ennå så gjelder heller ikke det majoriteten.

 

De fleste som har orket å følge denne tråden bør heller løse sine backup behov på egenhånd. Det er nå min mening. Så kan bestemødre, småsøsken og folk som ikke orker eller evner å bry seg benytte jotta, dropbox eller andre tjenester.

Jeg nekter å tro at folk på hardware.no vanligvis har en server med disker stående offsite fra før bare i kraft av å være datainteresserte. Dette er en kostnad, Så kan argumentere for at det er bedre, men det koster penger å ordne sin egen backup.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Owncloud er noko ræl! Det støtter ikkje eingong filsynkronisering på blokknivå. For å ikkje snakke om alle sikkerheitsfeila det har. Å putte data inn i det systemet er dømt til å gå skikkeleg gale.

 

Betal heller for ein skikkeleg teneste!

 

For dei som ikkje er så interessert i å betale, så har eg har dreve å laga min eigen lagringsløysning i det siste, det er mykje som gjenstår. Men det kan i dag brukast og er pålitieleg. Siden eg brukar SFTP, så er det mogleg å lage nettverksdisk, bruke tusenvis av forskjellige klientar til backup, kryptering og synkronisering. Det fungerar på Android, iPhone, iPad, Linux, Windows, Mac OSX osv.

Spesielt nettverksdiskfunksjonalitet er kul, fordi den er så vanvittig lett å bruka. Og det opnar andre moglegheitar også, som f.eks streaming av musikk og video. Så du trengje ikkje å lasta ned dataen din.

 

Alle plattformer er støtta og det har eit åpent API, med mange forskjellige rammeverk som f.eks:

Paramiko (Python)

Renci.SshNet (C#)

libssh2 ©

JSCH (Java)

 

Det er foreløpig ingen moglegheit til å navigere via eit webgrensesnitt, jobbar med det og er ca halvferdig. Men det gjenstår nokre månedar til der. Men masse meir funksjonalitet skal også på plass, så inntil løysninga mi begynner å nærme seg kvaliteten til Dropbox(2-4 år fram i tid) eller har blitt superpopulær så gir eg vekk 100GB gratis lagringsplass. Tilbakemeldingar er gull verdt når ein lage ein sånn teneste.

 

Så om du framleis er interessert, så legg igjen e-posten din her: https://backupbay.com/register/create

så skal eg få oppretta ein nykkel til deg så fort som mogleg.

Lenke til kommentar

Owncloud er noko ræl! Det støtter ikkje eingong filsynkronisering på blokknivå. For å ikkje snakke om alle sikkerheitsfeila det har. Å putte data inn i det systemet er dømt til å gå skikkeleg gale.

Bare for at jeg er nysgjerrig: Hvilke sikkerhetsfeil? Klart de har sikkerhetspatcher som alt annet, men i motsetning til for eksempel programvare Dropbox har på server, er informasjonen her FOSS og åpen. Vi vet vel ikke om sikkerhetsfeil i koden til for eksempel Dropbox server software?

 

Betal heller for ein skikkeleg teneste!

Ja som Dropbox som ved en (eller to?) anledninger kunne logge seg inn hos andre uten passord.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Du går inn på Owncloud sin changelog http://owncloud.org/changelog/ trykker ctrl-f og søker etter keywordet security.

 

At det er open source hjelper lite på sikkerheita når koden blir skreve av udugelege folk. Og det utsagnet baserer seg på at disse folka har ikkje peiling på å utvikle ein sikker dataløysning. Tar Owncloud f.eks hensyn til metadata i filer? NEI! Brukar Owncloud checksumming av datablokker? NEI!

 

Owncloud er laga av folk som kan PHP og enda meir PHP, men ikkje grunnleggande data/IO/filsystem-behandling.

 

Dropbox har gjort nokre tabber, og det har fleire av dei andre også gjort. Brukar du ein Cloudteneste så er kryptering svært viktig. Men du mister funksjonalitet med kryptering, f.eks så vil då ikkje vere mogleg å dele filer like lett.

 

Måten Mega har løyst det på er ganske kontroversiell, då dei DELER alle filene du laster opp. Du må riktignok gjette hashet, men med tusenvis av milliarder av filer etterkvart, så kan det hende nokon er heldige og far tak i ein av filene dine til slutt då sannsynlegheita for kollisjonar vil ha mangedobla seg.

Lenke til kommentar

Du går inn på Owncloud sin changelog http://owncloud.org/changelog/ trykker ctrl-f og søker etter keywordet security.

Nesten så jeg er fristet til å si "idiot", men det er på grensa til hva forumreglene her tillater. Enhver som ønsker å sette opp Owncloud bør så klart se på Changelog og holde seg oppdatert. Så du mener Owncloud er usikkert kun fordi det oppdager sikkerhetshull og retter de? Det skjer i alle programmer. Tenker du sånn kan man ikke bruke en eneste nettleser eller OS.

 

At det er open source hjelper lite på sikkerheita når koden blir skreve av udugelege folk. Og det utsagnet baserer seg på at disse folka har ikkje peiling på å utvikle ein sikker dataløysning. Tar Owncloud f.eks hensyn til metadata i filer? NEI! Brukar Owncloud checksumming av datablokker? NEI!

Poenget er at for eksempel Dropbox retter og patcher serverprogramvare uten at vi vet det. Når Owncloud er laget for å sette opp selv, vil man selvfølgelig måtte patche det, akkurat som Dropbox gjør. Bare at de gjør det i det skjulte.

 

Owncloud er laga av folk som kan PHP og enda meir PHP, men ikkje grunnleggande data/IO/filsystem-behandling.

Det fungerer helt greit for mitt bruk i alle fall, har ikke hatt noe problemer. Mangel av sync på blokknivå er et minus, men det skal være planlagt i sync-klienten i framtidig versjon.

 

Dropbox har gjort nokre tabber, og det har fleire av dei andre også gjort. Brukar du ein Cloudteneste så er kryptering svært viktig. Men du mister funksjonalitet med kryptering, f.eks så vil då ikkje vere mogleg å dele filer like lett.

Så hvorfor betale de noe mer enn å bruke Owncloud når alle har sine sikkerhetsglipper. Du har så langt ikke kommet noe konkret på hvorfor Owncloud er mer usikkert, bortsett fra noe idiotisk som å vise til changelog og be meg trykke på Ctrl + F for å søke. Noe som tyder på at du bare skyter masse ugjennomtenkt tull fra hofta for å selge produktet ditt med "første dose gratis".

Lenke til kommentar

Tydelegvis så skjønner du ikkje kva dei sikkerheitsfeila som står i changeloggen betyr. For å gjere det enkelt, så er det sikkerheitsfeil som dei aller fleste erfarne utviklerar ville ha plukka opp. Du stoler blindt på eit produkt fordi du lar deg forelske i flotte farger og masse skryt. Men teknisk evaluring, det er absolutt ikkje vikitg...

 

Og Owncloud er på ingen måte gratis når du tenker deg om heller, det koster tid, hardware for å det opp å køyre, halde det vedlike. Og om noko går galt, så sliter du...

 

Og du går rett rundt grøten angåande argumenta mine om metadata og checksumming.

Lenke til kommentar

Tydelegvis så skjønner du ikkje kva dei sikkerheitsfeila som står i changeloggen betyr. For å gjere det enkelt, så er det sikkerheitsfeil som dei aller fleste erfarne utviklerar ville ha plukka opp.

Klart, men flaue sikkerhetsefeil har vært oppdaget overalt. Det beviser fremdeles ikke at Owncloud generelt er mer usikkert enn noe annet, fordi vi rett og slett ikke har tilgang til endringsloggen som andre gjør på sin serversoftware. De lar heller ikke andre se i kildekoden som gjør det mulig å finne feil for andre.

 

Du stoler blindt på eit produkt fordi du lar deg forelske i flotte farger og masse skryt. Men teknisk evaluring, det er absolutt ikkje vikitg...

Det var dine ord. Jeg føler meg dog tryggere med folk som er åpne om sikkerhetsfeiler enn properitære selskaper som skjuler sine. Hvis du mener at jeg faller for Owncloud fordi det er "fancy shit", må jeg si vi har forskjellig smak. Brukergrensesnittet til Owncloud er i grunn forholdsvis trist, selv om det er mer enn OK nok.

 

Og Owncloud er på ingen måte gratis når du tenker deg om heller, det koster tid, hardware for å det opp å køyre, halde det vedlike. Og om noko går galt, så sliter du...

Det er ikke gratis å drifte selv, noe jeg aldri har hevdet, men har helt opplagt sine fordeler. Det krever så klart kunnskap og at man tar ordentlig backup eksternt.

 

Når alt det er sagt, synes jeg Dropbox har en smidigere og bedre løsning enn Owncloud. Men å advare folk mot å bruke Owncloud og si at det er helt ubrukelig er tøvete. Det er deilig å ha kontroll og ubegrenset (så stor som harddisken er) lagringsplass.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Det er deilig å ha kontroll og ubegrenset lagringsplass, heilt til den dagen det går galt og du angrer.

 

Eg har vore borti så vanvittig mange prosjekter igjennom åra at eg kan lukte vræl på avstand. Kanskje Owncloud er meir modent om 2-3 år, men min erfaring er at udugelegheit, forsetje sin udugelegheit. Kanskje ikkje sikkerheitfsfeil er den største trusselen dei neste åra, men basert på det eg finner per dags dato. Så er det stor fare for datakorrupsjon, og at det er ingen planlagt arbeid heller for å sikre seg betre mot akkurat dette.

 

Mitt problem med dei fleste cloudtenestane idag er akkurat det problemet. Nyleg gjekk jo også Bitcasa på den kjempesmellen ved overgang frå beta til "stabil" teneste. Og dei ingeniørane der, er på eit heilt heilt anna nivå enn Owncloud sine. Allikavell så surra dei det til, og det seier litt om kompleksiteten med å drive ein cloudteneste.

 

Per dags dato, så er den tenesten som eg stoler mest på faktisk Dropbox. Dei er dyre, men har nå årelang erfaring. Men sidan eg er ingeniør, så er SFTP klart den beste og mest kostnadseffektive løysninga til nettverkslagring for meg. Hadde det vore betre applikasjonar rundt bruk av SFTP(gjerne innanfor brukarvennlegheit), så hadde Dropbox hatt ein seriøs og farleg konkurrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jottacloud har en spesiell prismodell, sett i forhold til hva Dropbox, Google Drice og SkyDrive stiller med.. Gratispakken inkluderer fem gigabyte med lagringskapasitet, og denne kan benyttes fra et ubegrenset antall enheter. Plusspakken gir deg opptil 500 gigabyte med lagringskapasitet, og du kan koble til så mange enheter du vil.

Toppakken er litt annerledes, for her for du ubegrenset med lagringskapasitet, du betaler for hver enhet du vil at skal ha tilgang. Hver datamaskin koster deg 49 kroner i måneden, mens hver mobile enhet koster deg 18 kroner per måned.

 

Sikkert fler?

Lenke til kommentar

Da er tjenesten lansert. Om den ikke utnytter hele linja, så er det ihvertfall ikke langt unna. Fra jeg la en fil på 300 MB i mappa gikk det ca 48 sekunder til den var ferdig opplasta, så det går greit unna.

 

Den fyrer opp opplastning umiddelbart, det jeg dog merket meg som kan bli et problem, var at det ikke var mulig å slette filen fra mappa under opplastning uten å avslutte klienten/opplastningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...